Finansdepartementet har på Riksrevisjonens antegnelse svart:
|
« Finansdepartementet deler Riksrevisjonens syn på viktigheten av å sikre en forsvarlig styring og oppfølgning av de mange tilskudds- og overføringsordninger i staten. For å sikre slik forbedret styring og oppfølgning vil det etter Finansdepartementets oppfatning være nødvendig å nedfelle de krav som bør stilles i et for staten gjennomgående regelverk ... |
|
Det forberedende arbeid forbundet med denne gjennomgangen er i full gang. Erfaringer og materiale fra arbeidet med innføring av nye betalings- og regnskapsrutiner i staten (konsernkonto-arbeidet) vil inngå her. I tillegg vil en bl.a. bygge på erfaringer fra konkrete resultat-, styrings- og rapporteringsprosjekter som er gjennomført i forvaltningen de senere år, herunder for tilskudds- og oveføringsordninger. Når det gjelder prosjekter innenfor tilskudds- og overføringsordninger, har dette arbeidet for øvrig vist hvor vanskelig det er å lage fullt ut gjennomgående regelverk for slike ordninger. Oppstart av hovedutredningen forutsetter å finne sted i oktober 1994 og da med deltagelse fra Riksrevisjonen. |
|
Siktemålet for det arbeid som nå skal gjennomføres er for det første å modernisere regelverket slik at dette er tilpasset de betalings- og regnskapsrutiner som er under innføring i forbindelse med det såkalte konsernkonto-arbeidet. Videre må regelverket tilpasses de krav som er utformet/er under utforming i forbindelse med innføring av resultatstyring og resultatrapportering i staten. Dagens regelverk er her klart mangelfullt. |
|
De forhold som er påpekt ovenfor vil måte dekkes av gjennomgående regler. Utover dette ser Finansdepartementet at det vil bli behov for utdypende regelverk på særskilte områder. Et slikt « utdypningsområde » vil være departementenes forvaltning av tilskudds- og overføringsordninger. Det hovedprosjekt som er omtalt ovenfor vil også dekke disse forhold. |
|
Finansdepartementet tar ellers sikte på at hovedutredningen skal være gjennomført innen utløpet av 1995. |
|
Finansdepartementet har gjennomgått de konkrete forslag Riksrevisjonen tidligere har fremsatt vedrørende regelverk for departementenes tilskuddsforvaltning. Disse vil sammen med Riksrevisjonens rapport være viktige innspill for det regelverksarbeid som nå igangsettes. Departementet vil komme nærmere tilbake til disse forslagene i forbindelse med dette arbeidet. Nedenfor er imidlertid skissert departementets foreløpige synspunkter på viktige deler av Riksrevisjonens forslag. |
|
Riksrevisjonen har bl.a foreslått at sentrale retningslinjer for tilskuddsforvaltningen bør inneholde bestemmelser med krav til departementene om formulering av målsetting for tiltaket/ordningen før bevilgningsforslag fremmes og at det parallelt med utarbeidelse av målformulering fastsettes kriterier for måloppnåelse. For sistnevnte anfører Riksrevisjonen at det bør legges vekt på at disse kriteriene i størst mulig grad gjør det mulig i etterhånd å fastsette graden av måloppnåelse. Finansdepartementet deler disse synspunktene. Dette er forøvrig forhold som vil stå sentralt når det skal utformes grunnleggende regelverk som også omfatter resultatstyring og resultatrapportering. |
|
Riksrevisjonen anfører dessuten at følgende forhold bør dekkes: |
- |
forvaltningen av en tilskuddsordning baseres på et regelverk eller forskrift der det er aktuelt |
- |
det skal foreligge skriftlig instruks for hvilke oppgaver som påligger saksbehandler, den som attesterer og den som anviser |
- |
i tilfeller hvor det er relevant og mulig stilles krav om kostnadskalkyler, budsjett eller regnskap som en del av et søknadsgrunnlag |
- |
tilskuddsmottager skal gjøres kjent med de betingelser og forutsetninger som legges til grunn for utbetalingen. Dette kan gjelde krav til revisorbekreftet regnskap og andre former for tilbakemelding |
- |
Riksrevisjonen og vedkommende departement/underliggende etat skal være sikret innsynsrett |
- |
det skal foretas en innskjerping og konkretisering av hva departementenes tilsynsplikt innebærer |
- |
for å sikre at målgruppen for en bestemt ordning nås, må det gis retningslinjer for hvordan dette skal skje. |
|
Finansdepartementet er i hovedsak enig i ovenstående og ser dette som forhold som bør inngå i utdypende regelverk for forvaltningen av tilskuddsordninger. |
|
Riksrevisjonen påpeker også at enhver ordning må forutsettes evaluert slik at bevilgende myndighet og de som forvalter ordningen mottar nødvendig informasjon om hvorvidt man oppnår fastsatt målsetting. Dette er etter Finansdepartementets syn et sentralt forhold som bl.a. må dekkes av statens gjennomgående økonomiregler. »
|
Riksrevisjonen uttaler:
Finansdepartementet har i hovedsak sluttet seg til Riksrevisjonens konkrete forslag vedrørende bestemmelser om forvaltning av tilskuddsmidler. Arbeidet med en hovedutredning med full gjennomgåelse av statens reglement for økonomiforvaltning vil bli avsluttet i løpet av 1995. Riksrevisjonen forutsetter at dette vil resultere i et nytt økonomireglement som bl.a. omfatter tilskuddsordningene.
Riksrevisjonen foreslår antegnelsen: « Til observasjon ».