Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om folkeavstemningen den 27. og 28. november 1994 over spørsmålet om Norge bør bli medlem av Den europeiske union.

Innhold

   I henhold til lov av 24. juni 1994 nr. 42 (folkeavstemningsloven) ble det 27. og 28. november 1994 holdt folkeavstemning over spørsmålet om Norge bør bli medlem av Den europeiske union.

       Lovens § 2 bestemmer at ved forberedelsen og gjennomføringen av folkeavstemningen skal bestemmelsene om stortingsvalg i valgloven av 1. mars 1985 nr. 3 gjelde så langt de passer, og med de unntak som følger av folkeavstemningsloven.

       Stortinget er det øverste kontrollorgan for folkeavstemningen. For det første er det bestemt i folkeavstemningsloven § 11 første og annet ledd at Stortinget skal behandle klager over folkeavstemningen. Valgstyrets kjennelser om stemmerett og om adgangen til å avgi stemme kan påklages av den som kjennelsen går imot og alle som er stemmeberettiget i vedkommende kommune. Klager over forberedelsen og gjennomføringen av folkeavstemningen kan fremsettes av enhver som er stemmeberettiget i vedkommende fylke. Klager må være skriftlige og må komme inn til Stortingets kontor innen kl. 15 den åttende dagen etter avstemningsdagen (§ 11 tredje ledd), det vil si tirsdag 6. desember 1994.

       For det andre heter det i lovens § 11 fjerde ledd: « Stortingets adgang til å sette utfallet av avstemningen til side er ikke avhengig av at det er inngitt klage. » Dette innebærer at Stortinget også på eget initiativ kan kontrollere gjennomføringen av folkeavstemningen.

       § 12 i folkeavstemningsloven bestemmer hvilke feil ved folkeavstemningen som kan føre til at Stortinget kan sette utfallet av avstemningen til side, og hva som skal til for at dette kan skje. Utfallet kan ikke settes til side med mindre det finnes antakelig at feilen har hatt innflytelse på landsresultatet av folkeavstemningen (§ 12 annet ledd). Kan virkningen av feil rettes ved ny opptelling av avgitte stemmer eller ved ny sammenlegging av stemmer, skal dette gjøres enten av Stortinget eller av departementet eller ved at det pålegges nytt oppgjør (fjerde ledd). Når Stortinget setter utfallet av avstemningen helt eller delvis til side, kan det påby ny avstemning i en eller flere kommuner dersom feilen ikke lar seg rette på noen av de måtene som er nevnt foran i loven (femte ledd).

       I tillegg til klager og « bemerkninger », skal følgende materiell ifølge loven sendes uoppfordret til Stortinget etter folkeavstemningen: De kommunale valgstyrene skal sende avskrift av sin møtebok, fylkesvalgstyrene skal sende kopi av sin møtebok, og departementet skal sende avskrift av beregningen av utfallet av avstemningen for hele landet. Dessuten kan Stortinget innhente materiell det finner grunn til å kontrollere.

    I henhold til den beregning av utfallet av folkeavstemningen for hele landet som Kommunal- og arbeidsdepartementet har sendt Stortinget 2. desember 1994, ble resultatet 1.389.975 godkjente ja-stemmer og 1.516.769 godkjente nei-stemmer. Forskjellen mellom antall ja-stemmer og nei-stemmer er dermed 126.794. I vedlegg til innstillingen er resultatet spesifisert på kommuner og fylker.

   Følgende klager over folkeavstemningen er innkommet til Stortinget innen fristen:

1. Klage fra B.S, Gøteborg, Sverige.

       I telefax 21. november 1994 til Stortinget har B.S anført:

       « Jeg er norsk statsborger bosatt i Sverige siden en rekke år tilbake. Av forskjellige grunner har jeg valgt inntil nå å ikke benytte min rett til å stemme i de norske stortingsvalg. Når det så ble besluttet å holde folkeavstemning om norsk medlemskap i EU mente jeg at dette var et spørsmål av så omfattende og langsiktig konsekvens for landet at jeg bestemte meg for å delta. Da jeg så kontaktet Kongelig norsk Generalkonsulat i Gøteborg for å bli informert om detaljene omkring avstemningen ble jeg opplyst om følgende:
       1. Siden jeg ikke har vært bosatt i Norge under de siste ti år er jeg blitt avregistrert som velger.
       2. For å delta i EU-valget skulle jeg før kl. 15.00 den første oktober i år ha søkt om å bli registrert på ny. Dette var blitt annonsert i forskjellige svenske aviser, og etter denne dato fantes ingen mulighet for å gjenvinne stemmeretten.
       ----
       Jeg fremfører derfor hermed følgende til ansvarlige politikere:
       1. Den viktigste rett man eier som statsborger i et demokratisk land er retten til å stemme i politiske valg.
       2. Hvis det av administrative eller andre grunner blir aktuelt å begrense mulighetene for å bruke stemmeretten, er det uakseptabelt at dette skjer uten personlig henvendelse.
       3. Jeg forventer å beredes mulighet for å stemme i det norske EU-valg. »

       Klagen har vært forelagt Kommunal- og arbeidsdepartementet, som i brev av 1. desember 1994 har uttalt følgende:

       « I forbindelse med folkeavstemningen om Norges tilslutning til EU har Kommunal- og arbeidsdepartementet iverksatt ulike tiltak beregnet på norske borgere bosatt i utlandet, med sikte på å gi denne gruppen informasjon om folkeavstemningen: - annonser i Nytt fra Norge og ANSA-nytt - kunngjøringer i NRK Utenlandsprogrammet Radio (kopi av denne informasjonen ligger ved).
       Utenlandsprogrammet intervjuet også en av departementets ansatte om regelverket angående forhåndsstemmegivning utenriks.
       I tillegg er det laget « informasjonsflak » som ble sendt til dem som ringte Utenriksdepartementets Grønne Linje, og som ønsket informasjon om regelverket vedr. forhåndsstemmegivningen utenriks. Kopi av denne informasjonen ligger ved.
       Dessuten iverksatte enkelte utenriksstasjoner egne informasjonstiltak, i form av annonser i avisene i det landet hvor vedkommende stasjon ligger, noe også klageren synes å være kjent med. Kommunal- og arbeidsdepartementet har ikke oversikt over omfanget av denne informasjonen. Utenriksstasjonene ga også informasjon ved henvendelser til stasjonene.
       Informasjonen måtte gis i form av generelle tiltak beregnet på utenlandsboende som gruppe. Det er ikke mulig å nå hver enkelt nordmann som oppholder seg i utlandet gjennom en personlig henvendelse, slik klageren ønsker. »

Komiteens merknader

       Komiteen viser til folkeavstemningslovens § 5 fjerde ledd, hvoretter stemmeberettigede som er bosatt utenfor riket og som ikke har vært folkeregisterført som bosatt i riket etter 28. november 1984, skal manntallsføres i den kommunen de sist var folkeregisterført som bosatt, forutsatt at søknad om slik innføring er kommet til valgstyret senest 1. oktober 1994 kl. 15. Søknaden må inneholde forsikring om at søkeren fortsatt er norsk statsborger. De som ble manntallsført etter søknad i forbindelse med stortingsvalget 1993, skal likevel innføres automatisk i manntallet til folkeavstemningen.

       Komiteen viser til opplysningene fra Kommunal- og arbeidsdepartementet om den informasjon om folkeavstemningen som er satt i verk overfor norske borgere bosatt i utlandet. Komiteen har ikke noe å bemerke til måten det er informert på. Komiteen er enig med departementet i at informasjonen må gis i form av generelle tiltak, og at det ikke vil være mulig å nå den enkelte nordmann gjennom personlig henvendelse.

       Klageren har etter det opplyste vært bosatt i utlandet i mer enn 10 år før folkeavstemningen, og han søkte ikke innen fristen om innføring i norsk manntall ved folkeavstemningen. Derfor kunne han ikke bli ført inn i manntallet. Klagen kan ikke føre til noe.

       Komiteen viser for øvrig til generelle merknader under IV. 1 nedenfor.

2. Klage fra T.H.C, Oslo.

       T.H.C har i brev 28. november 1994 til Stortinget påklaget kjennelse av Oslo valgstyre 15. s.m. I brevet til Stortinget har hun skrevet:

       « Jeg er født i Oslo 21. mars 1942 og er således norsk statsborger. I oktober 1981 flyttet jeg til Stockholm, fikk fast jobb og giftet meg i 1989 med svensk statsborger. Flyttet tilbake til Oslo 1. april i år til egen leilighet og fast jobb, men uten å være separert (har personlige grunner for dette).
       Flyttingen var først tenkt midlertidig, men etterhvert bestemte jeg meg for å bo her « for alltid ». Sendte derfor flyttemelding til folkeregisteret og Posten. Men å få tillatelse til å skrive seg inn i folkeregisteret viste seg ikke å være så enkelt. Flyttemeldingen ble ikke registrert, men returnert til meg med henvisning til registreringsforskriftenes § 2 nr. 3 - se vedlegg. Altså « bor » jeg fortsatt i Stockholm.
       I forbindelse med folkeavstemningen i EU-valget tenkte jeg det var best å undersøke om jeg stod i manntallet. Men det gjorde jeg ikke. Sender så inn skjemaet « Klage over manntallet ». Ved behandling 15. november 94 vedtok Oslo valgstyre å avvise klagen med begrunnelse at jeg ikke er registrert i folkeregisteret! Her faller jeg altså mellom 2 stoler - ikke vil folkeregisteret godta min flyttemelding og manntallsført blir jeg ikke fordi jeg ikke står i folkeregisteret!
       Konklusjon: Skal min personlige ekteskapsstatus hindre meg i å stemme i EU-valget? Jeg trodde det var min demokratiske borgerlige rett å kunne stemme da jeg er norsk statsborger og har bodd i Oslo nesten hele mitt liv. Jeg vil så gjerne avgi min JA-stemme og dette er mitt siste håp om at dette kan la seg gjøre. Hjelp!
       Jeg vil idag avgi min stemme på Bryn skole i Oslo og håper dermed at min stemme vil bli godtatt. »

       Klagerens flyttemelding er datert 6. oktober 1994.

       Oslo folkeregister skrev 19. oktober 1994 til klageren:

       « Deres melding om flytting returneres vedlagt under henvisning til folkeregistreringsforskriftenes § 2 nr. 3, som er gjengitt på baksiden av dette brev.
       Etter de opplysninger som foreligger, antar Oslo folkeregister at De har foretatt en flytting som ikke er registreringspliktig etter gjeldende lov og forskrifter om folkeregistrering.
       Hvis De fastholder flyttemeldingen, ber vi om at De, sammen med retur av meldingen, vennligst gir oss svar på følgende spørsmål:
       1. Har De brutt samlivet med Deres ektefelle? Hvis ikke, ber vi om å få opplyst hvor ofte besøk forekommer, og på hvilken adresse felles opphold for det meste finner sted.
       2. Er det tidligere felles hjemmet oppløst, og har De medbrakt Deres eiendeler til det nye bostedet?
       3. Hvor bor eventuelle felles barn?
       Dersom vi mottar svar fra Dem på denne henvendelsen, og saken synes tilstrekkelig opplyst, vil folkeregisteret treffe endelig avgjørelse i registreringsspørsmålet. »

       Hovedregelen i § 2 nr. 1 i forskriftene om folkeregistrering, som gjelder når ikke annet følger av bestemmelsene i kapitlet, er at personer regnes som bosatt der de regelmessig tar sin døgnhvile, dvs. nattesøvn eller tilsvarende hvile.

       § 2 nr. 3 i forskriftene lyder slik:

       « Ektefeller som har felles hjem, regnes som bosatt i dette hjemmet selv om en av eller begge ektefellene tar sin overveiende døgnhvile andre steder. Dette gjelder likevel ikke for ektefeller som er separerte.
       En person som har felles hjem med sine barn, regnes som bosatt i dette hjemmet, selv om han eller hun tar sin overveiende døgnhvile andre steder.
       Sentralkontoret kan når særlige grunner foreligger, dispensere fra bestemmelsene i første og annet ledd. »

       T.H.C klaget 21. oktober 1994 til valgstyret over at hun ikke var innført i manntallet. Valgstyret vedtok 15. november 1994 å avvise klagen over manntallets innhold « fordi påstått gjeninnvandring ikke er registrert i Oslo folkeregister ».

       Klagen har vært forelagt til uttalelse for Kommunal- og arbeidsdepartementet, som i brev 2. desember 1994 har uttalt:

       « Kommunaldepartementet legger til grunn at Oslo folkeregister med grunnlag i folkeregisterforskriftene har truffet et (foreløpig) vedtak om at klageren ikke skal registreres som bosatt i Oslo. Vi legger derfor til grunn at klageren ikke var registrert som bosatt i Oslo 1. september i år. På denne bakgrunn antar departementet at Oslo valgstyres avgjørelse om ikke å føre klageren inn i manntallet er korrekt, siden valgstyret ikke kan treffe avgjørelser når det gjelder manntallsføring i strid med folkeregisterets opplysninger. Det er heller ikke opplyst noe som tyder på at klageren hadde søkt om innføring i manntallet innen 1. oktober kl. 15, jf. folkeavstemningslovens § 5 nr. 2 tredje ledd andre punktum, og dermed skulle være manntallsført som utenlandsboende.
       Når det gjelder Oslo folkeregisters endelige avgjørelse, jf. folkeregisterets brev av 19. oktober 1994, antar vi at denne kan påklages til Sentralkontoret for folkeregistrering. »

Komiteens merknader

       Komiteen viser til folkeavstemningslovens § 5 annet ledd, som bestemmer at manntallet utarbeides på grunnlag av folkeregisteret i kommunen. Av dette følger at folkeregistreringsmyndighetenes avgjørelser på grunnlag av loven og forskriftene om folkeregistrering om i hvilken kommune en person skal regnes som bosatt, blir avgjørende for hvilken kommune vedkommende skal manntallsføres i. Det samme gjelder avgjørelser om hvorvidt en person skal regnes som bosatt i en norsk kommune eller i utlandet. Valgmyndighetene kan ikke treffe avgjørelser vedrørende manntallsføring som er i strid med folkeregisterets opplysninger.

       I det foreliggende tilfellet hadde Oslo folkeregister ikke registrert klageren som bosatt i Oslo da manntallet ble fastsatt. Derfor tok valgstyret en korrekt avgjørelse da det bestemte at klageren ikke skulle manntallsføres i Oslo. Klagen kan derfor ikke føre til noe.

       Komiteen viser for ordens skyld til at Oslo folkeregister ikke traff en endelig avgjørelse ved sitt brev 19. oktober 1994 til klageren. For øvrig viser komiteen til muligheten for å påklage folkeregistrenes avgjørelser til Sentralkontoret for folkeregistrering.

3. Klage fra P.L.E, Boston, USA.

       P.L.E har i brev 24. november 1994 skrevet til Stortinget:

       « Jeg er norsk statsborger bosatt i USA, utflyttet i 1981. Jeg ble informert idag om at jeg ikke lenger er med i manntallet da jeg har bodd i utlandet i mer enn 10 år og at fristen for søknad om opptak i manntallet var 31.10.94 for EU-valget.
       Jeg ønsker herved å sette frem en formell klage for å få min stemme godkjent. Det har ikke vært mulig for meg å holde meg oppdatert om alle regler og ingen informasjon er mottatt. Jeg håper at man vil betrakte en anerkjennelse av en rett til å stemme som rimelig i dette tilfellet. Forøvrig er det mitt inntrykk at det er så mange i min situasjon at en generell endring i regelverket burde vurderes. »

Komiteens merknader

       Komiteen bemerker at den omtalte fristen for søknad om opptak i manntallet var 1. oktober 1994, se § 5 fjerde ledd i folkeavstemningsloven. Komiteen viser til sine merknader til klage nr. 1 ovenfor, som gjelder et lignende tilfelle. Heller ikke denne klageren søkte innen fristen om innføring i manntallet. Klagen kan derfor ikke føre til noe.

       Komiteen viser for øvrig til generelle merknader under IV. 1 nedenfor.

4. Klage fra T.W.B, Langhus

       T.W.B, Langhus, har 28. november 1994 skrevet følgende til Ski kommune:

       « På grunn av feil fra folkeregisteret har ikke min flyttemelding blitt registrert. Dermed er jeg ikke ført opp i manntallet.
       Men ved en henvendelse til Rådhuset ble det bestemt at jeg kan forlange å få stemme, det har jeg nå gjort ved Vevelstad U.skole. Men den stemmen vil mest sannsynlig ikke telle.
       Dette synes jeg ikke er riktig. Det er jo i utgangspunktet ikke min, men folkeregisterets feil. »

       Ski folkeregister har opplyst følgende i telefax 1. desember 1994 til Stortinget:

       « Ski folkeregister bekrefter med dette at T.W.B meldte flytting fra Oslo til Ski med oppgitt flyttedato 1. juni 1994. Flyttemeldingen ble registrert mottatt 3. juni. Ved en feil hos oss er ikke denne meldingen blitt registrert i databasen, og derfor er hun ikke kommet med i valgmanntallet. Dette ble vi først oppmerksom på da hun kontaktet oss på valgdagen. »

Komiteens merknader

       Som omtalt under klage nr. 2, skal manntallet utarbeides på grunnlag av folkeregisteret i kommunen, og utkastet til manntall skal være i samsvar med folkeregisteret, jf. § 5 annet ledd i folkeavstemningsloven. Imidlertid er det anledning til å klage over manntallsutkastet, og valgstyret kan i sitt kjennelsesmøte føre personer inn i manntallet på grunnlag av bl.a. klage eller oppdaget feil, se valglovens § 9, som gjaldt tilsvarende ved folkeavstemningen. Fristen for å klage over manntallet var 8. november, og kjennelsesmøtet skulle holdes senest 15. november 1994.

       Dersom den feil at klageren ikke var innført i folkeregisteret for Ski, hadde blitt oppdaget senest i kjennelsesmøtet, f.eks. som følge av klage, går komiteen ut fra at klageren ville blitt innført i manntallet. Etter at kjennelsesmøtet er holdt, er det ikke adgang til å føre klageren inn i manntallet, jf. valglovens § 10. Derfor kan den stemme klageren har avgitt, ikke godkjennes, og klagen kan ikke føre til noe.

5. Klage fra L.G, Otta.

       L.G, Otta, har i brev 18. november til valgstyret i Sel anført bl.a. at hun 20. mai 1994 flyttet fra Kristinehamn i Sverige tilbake til Sel. I Kristinehamn fikk hun opplyst at flyttingspapir var oversendt til Sel, dessuten fikk hun et papir som hun skulle beholde selv. 20. juni 1994 ble hun registrert på Arbeidskontoret på Otta, og hun har fått utstedt skattekort på sin bostedsadresse i Sel. På dette grunnlaget gikk hun ut fra at hun var registrert i folkeregisteret i Sel.

       Videre har hun opplyst at hun 14. november 1994 kontaktet Sel kommune og fikk opplyst at hun ikke sto i manntallet for folkeavstemningen. 16. november leverte hun papiret om flytting som hun fikk i Kristinehamn, de papirer de skulle ha sendt var tydeligvis forsvunnet. Klagefristen over manntallet var da gått ut, og valgstyrets kjennelsesmøte var holdt 15. november.

       Hun avga forhåndsstemme, som ble forkastet av valgstyret fordi hun ikke sto i manntallet. Valgstyret har i sin møtebok for valgtinget anført: « Klagen ble ikke tatt til følge og oversendes til Stortinget. »

       Folkeregisteret i Sel har opplyst i telefax 2. desember 1994 til Stortinget at det 6. juni 1983 mottok melding om at klageren var utvandret til Sverige, med flyttedato 30. august 1981. Klageren har ikke vært registerført i Norge i løpet av de siste 10 årene før folkeavstemningen. Folkeregisteret viser til folkeregisterlovens § 8 annet ledd, hvoretter den som kommer fra utlandet for å oppholde seg her i minst 6 måneder, personlig skal melde seg til folkeregisteret i vedkommende kommune. Folkeregisteret opplyser at skattekort skrives ut til alle som mottar lønn i Norge. Den 21. november 1994 kom Giverhaug til folkeregisteret for å melde fra om innflyttingen til Norge den 20. mai 1994. Hun leverte « Internordiskt flyttningsbetyg », utstedt i Sverige 16. mai 1994. På baksiden av dette skjemaet står det orientering om at den som flytter til Norge, skal melde fra til folkeregisteret i innflyttingskommunen innen 8 dager. Sel folkeregister kan ikke se å ha mottatt noen melding fra Sverige om flyttingen i denne saken, og det er heller ikke vanlig at utflyttingslandet sender beskjed til folkeregisteret i innflyttingslandet. Innflytteren leverer selv flyttebeviset til folkeregisteret i innflyttingskommunen, og folkeregisteret i innflyttingslandet påfører registreringsdato, underskriver, stempler og sender en kopi av dette til utflyttingslandet. L.G er nå registrert som bosatt i Sel, med registreringsdato 21. november 1994 og flyttedato 20. mai 1994.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til at klageren ikke var folkeregisterført som bosatt i Sel kommune da manntallet ble fastsatt, hvilket skjedde endelig i valgstyrets kjennelsesmøte 15. november 1994. Som omtalt foran, skal manntallet utarbeides på grunnlag av folkeregisteret i kommunen. Fristen for å klage over manntallet utløp 8. november 1994. Det var ikke adgang til å føre klageren inn i manntallet etter at kjennelsesmøtet var holdt.

       Under henvisning til ovenstående, var det korrekt av valgstyret å forkaste klagerens forhåndsstemme, fordi hun ikke sto i manntallet. Klagen kan ikke føre til noe.

6. Klage fra I.K, Sørreisa.

       I.K, Sørreisa, har skrevet følgende i telefax 6. desember 1994 til Stortinget:

       « Sørreisa valgstyre bestemte i sommer at Finnset valgkrets i Sørreisa skulle nedlegges og at de som tilhører denne krets skal stemme ved Straumen krets. Ingen i Finnset valgkrets er blitt forespurt, og ingen i kretsen har bedt om det.
       Jeg tillater meg med dette å protestere mot en slik maktdemonstrasjon. Jeg vil også protestere mot at Straumen kapell blir benyttet som valglokale, så lenge det er andre muligheter. »

       Klagen er blitt forelagt Sørreisa valgstyre, som har uttalt følgende i skriv 8. desember 1994:

       « Sørreisa valgstyre vedtok enstemmig i møte den 7. juli 1994 at antall stemmekretser i Sørreisa reduseres fra 7 til 6 og at Finnset stemmekrets slåes sammen med Straumen krets. Vedtaket har hjemmel i valglovens § 27 første ledd og Kommunal- og arbeidsdepartementets rundskriv H-17/94, Folkeavstemningsrundskriv nr. 1 av 14.06.94, side 4, avsnittet om stemmekretsinndelingen. Grunnlaget for valgstyrets vedtak var at tidligere Finnset stemmekrets var en relativt liten stemmekrets med 145 stemmeberettigede ved stortingsvalget 1993.
       Avstanden fra Straumen stemmested til grensen mot tidligere Finnset stemmekrets er ca 2,6 km og for de stemmeberettigede i tidligere Finnset stemmekrets som bor lengst fra Straumen stemmested ca 5,5 km. En del av de stemmeberettigede i tidligere Finnset stemmekrets har kortere veg til Straumen stemmested enn stemmestedet for tidligere Finnset stemmekrets. Avstanden mellom stemmestedene er ca 5,0 km. Det er god veg mellom stemmestedene.
       Straumen stemmekrets hadde avstemning både søndag 27. og mandag 28. november.
       Ved enstemmig vedtak av Sørreisa valgstyre i møte den 11. august 1994 ble det vedtatt av Straumen kapell skulle være stemmested for Straumen stemmekrets. Vedtaket har hjemmel i valglovens § 27, 1. ledd. Straumen kapell har vært stemmested for Straumen krets også ved stortingsvalget, fylkestings- og kommunestyrevalget i 1993 og 1991. Straumen kapell er det mest tjenlige lokale som har vært tilgjengelig som stemmested for kretsen både på søndag og mandag.
       Valgstyret kan ikke se at det er grunnlag for klagen og anbefaler at den ikke tas til følge. »

Komiteens merknader.

       Komiteen viser til valglovens § 27 første ledd, som bestemmer:

       « Valgtingene holdes i høvelige lokaler som valgstyret velger. Tinget holdes i kirken dersom en ikke har andre tjenlige lokaler. Valgstyret bør la valgting holdes på flere steder i kommunen hvor det finner det ønskelig av hensyn til velgerne. Vedtak om å foreta endringer i stemmekretsinndelingen må være gjort senest 31. mars i valgåret. »

       Disse bestemmelsene gjaldt også for folkeavstemningen, bortsett fra at departementet hadde fastsatt fristen for å endre stemmekretsinndelingen til 15. juli 1994.

       Valgstyrets vedtak om å forandre inndelingen i stemmekretser ble i dette tilfelle gjort i rett tid. Innenfor valglovens ramme bestemmer valgstyret hvor mange stemmesteder det skal være i kommunen, og hvilke lokaler som skal brukes. Under henvisning til den begrunnelse valgstyret har gitt, finner komiteen ikke at valgstyrets vedtak er i strid med loven. Klagen kan derfor ikke føre til noe.

1. Manntallsføring av norske borgere bosatt i utlandet.

       Klage nr. 1 og 3 er fra norske borgere som ikke har vært registrert som bosatt i Norge i løpet av de siste 10 år før folkeavstemningen. Selv om komiteen som nevnt ikke har innvendinger mot de informasjonstiltak som er iverksatt overfor norske borgere bosatt i utlandet, er det likevel klart at det er vanskelig å nå fram til de aktuelle personer med informasjon om at det er nødvendig å søke om innføring i manntallet innen en bestemt frist før hvert valg. Etter komiteens mening kan både prinsipielle og praktiske grunner tale for at norske borgere som noen gang har vært innført i norsk folkeregister, kan utøve stemmerett ved norske valg, uten hensyn til hvor lenge de har vært bosatt i utlandet, og uten at de trenger å søke om å bli manntallsført. Komiteen ber departementet overveie om valgloven bør endres på dette punkt, eventuelt om den nåværende 10 års-grensen kan forlenges.

2. Fylkesvalgstyrenes møtebøker.

       Komiteen finner at gode grunner taler for at alle fylkesvalgstyrer i sin møtebok setter opp en oversikt over antall forkastede stemmegivninger og stemmesedler, fordelt på kommuner, og gir generelle kommentarer om ofte forekommende feil. Komiteen ber departementet overveie om dette bør påbys.

   Komiteen viser til ovenstående og innstiller til Stortinget å gjøre slikt

vedtak:

       1. Brev 2. desember 1994 fra Kommunal- og arbeidsdepartementet med meddelelse om resultatet av folkeavstemningen over spørsmålet om Norge bør bli medlem av Den europeiske union - vedlegges protokollen.

       2. Klagene fra B.S, T.H.C, P.L.E, T.W.B, L.G og I.K foranlediger ingen forføyning.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 9. desember 1994.

Petter Thomassen, Kjellbjørg Lunde,

leder og ordfører. sekretær.

Fylkene


Nr. Fylkeskommune JA NEI
  100 Østfold 87.390 75.998
  200 Akershus 187.126 106.205
  300 Oslo 211.550 106.035
  400 Hedmark 55.367 74.307
  500 Oppland 55.702 70.543
  600 Buskerud 88.281 66.064
  700 Vestfold 78.698 59.401
  800 Telemark 46.478 63.658
  900 Aust-Agder 28.805 36.122
1000 Vest-Agder 43.947 52.371
1100 Rogaland 103.066 124.519
1200 Hordaland 122.942 158.601
1400 Sogn og Fjordane 22.761 48.889
1500 Møre og Romsdal 61.715 98.898
1600 Sør-Trøndelag 77.013 93.938
1700 Nord-Trøndelag 31.018 55.092
1800 Nordland 46.394 116.080
1900 Troms 28.860 72.568
2000 Finnmark 12.862 37.480
  Sum 1.389.975 1.516.769

Østfold


Komm.nr. Kommune JA NEI
0101 Halden 9.700 8.142
0104 Moss 11.604 5.472
0105 Sarpsborg 16.990 15.205
0106 Fredrikstad 25.237 19.151
0111 Hvaler 1.157 1.100
0118 Aremark 269 730
0119 Marker 838 1.510
0121 Rømskog 131 344
0122 Trøgstad 1.171 2.134
0123 Spydeberg 1.254 1.642
0124 Askim 4.743 3.880
0125 Eidsberg 2.556 3.763
0127 Skiptvet 650 1.479
0128 Rakkestad 1.309 3.550
0135 Råde 1.926 2.166
0126 Rygge 5.332 2.973
0137 Våler 1.246 1.378
0138 Hobøl 1.277 1.379
  Sum 87.390 75.998

Akershus


Komm.nr. Kommune JA NEI
0211 Vestby 4.609 2.848
0213 Ski 10.213 5.598
0214 Ås 4.355 3.844
0215 Frogn 5.136 2.475
0216 Nesodden 5.524 3.440
0217 Oppegård 10.850 4.003
0219 Bærum 48.691 16.063
0220 Asker 21.319 8.465
0221 Aurskog-Høland 3.562 5.031
0226 Sørum 4.136 3.674
0227 Fet 3.228 2.654
0228 Rælingen 5.722 3.499
0229 Enebakk 2.688 2.704
0230 Lørenskog 12.001 6.623
0231 Skedsmo 15.816 8.683
0233 Nittedal 6.872 4.384
0234 Gjerdrum 1.349 1.295
0235 Ullensaker 7.238 5.491
0236 Nes 4.913 5.631
0237 Eidsvoll 5.579 5.826
0238 Nannestad 2.660 2.889
0239 Hurdal 665 1.085
  Sum 187.126 106.205

Oslo


Komm.nr. Kommune JA NEI
0301 Oslo 211.550 106.035

Hedmark


Komm.nr. Kommune JA NEI
0403 Hamar 10.857 7.146
0402 Kongsvinger 5.579 6.301
0412 Ringsaker 10.000 11.232
0415 Løten 2.220 2.675
0417 Stange 5.451 6.791
0418 Nord-Odal 1.116 2.613
0419 Sør-Odal 2.002 3.182
0420 Eidskog 1.724 2.740
0423 Grue 1.432 2.609
0425 Åsnes 1.622 4.374
0426 Våler 844 2.208
0427 Elverum 5.279 6.842
0428 Trysil 1.813 3.261
0429 Åmot 1.062 2.077
0430 Stor-Elvdal 835 1.397
0432 Rendalen 608 1.192
0434 Engerdal 333 843
0436 Tolga 270 972
0437 Tynset 1.104 2.593
0438 Alvdal 488 1.222
0439 Folldal 445 929
0441 Os 283 1.108
  Sum 55.367 74.307

Oppland


Komm.nr. Kommune JA NEI
0501 Lillehammer 8.949 7.408
0502 Gjøvik 10.363 8.146
0511 Dovre 800 1.415
0512 Lesja 376 1.285
0513 Skjåk 385 1.417
0514 Lom 392 1.468
0515 Vågå 733 2.015
0516 Nord-Fron 1.562 2.803
0517 Sel 1.491 2.807
0519 Sør-Fron 759 1.649
0520 Ringebu 1.143 2.317
0521 Øyer 1.225 1.979
0522 Gausdal 1.516 2.887
0528 Østre Toten 4.433 5.364
0529 Vestre Toten 5.367 3.866
0532 Jevnaker 2.125 1.874
0533 Lunner 2.583 2.761
0534 Gran 3.705 4.968
0536 Søndre Land 1.938 2.230
0538 Nordre Land 1.893 2.885
0540 Sør-Aurdal 805 1.549
0541 Etnedal 258 857
0542 Nord-Aurdal 1.716 2.801
0543 Vestre Slidre 393 1.308
0544 Øystre Slidre 515 1.610
0545 Vang 277 874
  Sum 55.702 70.543

Buskerud


Komm.nr. Kommune JA NEI
0602 Drammen 24.554 11.047
0604 Kongsberg 9.012 5.903
0605 Ringerike 10.033 8.805
0612 Hole 1.664 1.541
0615 Flå 339 470
0616 Nes 1.058 1.309
0617 Gol 1.043 1.887
0618 Hemsedal 381 796
0619 Ål 953 2.300
0620 Hol 1.440 1.644
0621 Sigdal 919 1.661
0622 Krødsherad 818 734
0623 Modum 4.034 4.120
0624 Øvre Eiker 5.045 4.731
0625 Nedre Eiker 7.625 5.039
0626 Lier 8.339 5.000
0627 Røyken 6.311 3.631
0628 Hurum 3.222 2.134
0631 Flesberg 643 1.135
0632 Rollag 348 692
0633 Nore og Uvdal 500 1.485
  Sum 88.281 66.064

Vestfold


Komm.nr. Kommune JA NEI
0701 Borre 9.617 5.938
0702 Holmestrand 3.835 2.453
0704 Tønsberg 14.114 8.742
0706 Sandefjord 14.391 11.005
0709 Larvik 14.409 12.131
0711 Svelvik 2.613 1.380
0713 Sande 2.577 2.102
0714 Hof 794 1.069
0716 Våle 1.140 1.468
0718 Ramnes 819 1.506
0719 Andebu 1.191 1.797
0720 Stokke 2.791 3.209
0722 Nøtterøy 8.106 4.517
0723 Tjøme 1.687 1.028
0728 Lardal 614 1.056
  Sum 78.698 59.401

Telemark


Komm.nr. Kommune JA NEI
0805 Porsgrunn 11.202 10.373
0806 Skien 15.095 16.996
0807 Notodden 3.293 5.224
0811 Siljan 563 969
0814 Bamble 4.554 4.621
0815 Kragerø 2.964 4.258
0817 Drangedal 681 2.295
0819 Nome 1.644 2.917
0821 928 2.346
0822 Sauherad 828 2.082
0826 Tinn 2.073 2.598
0827 Hjartdal 258 925
0828 Seljord 444 1.664
0829 Kviteseid 434 1.467
0830 Nissedal 275 700
0831 Fyresdal 238 704
0833 Tokke 458 1.352
0834 Vinje 546 2.167
  Sum 46.478 63.658

Aust-Agder


Komm.nr. Kommune JA NEI
0901 Risør 2.168 2.449
0906 Arendal 12.887 12.658
0904 Grimstad 4.446 6.118
0911 Gjerstad 473 1.192
0912 Vegårshei 422 822
0914 Tvedestrand 1.868 1.981
0919 Froland 714 2.074
0926 Lillesand 2.704 2.729
0928 Birkenes 958 1.634
0929 Åmli 347 917
0935 Iveland 166 518
0937 Evje og Hornnes 979 1.278
0938 Bygland 274 640
0940 Valle 220 762
0941 Bykle 179 350
  Sum 28.805 36.122

Vest-Agder


Komm.nr. Kommune JA NEI
1001 Kristiansand 23.943 20.212
1002 Mandal 3.702 4.705
1003 Farsund 2.436 3.478
1004 Flekkefjord 2.550 3.233
1014 Vennesla 2.948 4.626
1017 Songdalen 1.231 2.096
1018 Søgne 2.437 2.766
1021 Marnardal 429 996
1026 Åseral 89 510
1027 Audnedal 214 829
1029 Lindesnes 890 1.832
1032 Lyngdal 1.463 2.758
1034 Hægebostad 169 865
1037 Kvinesdal 1.189 2.514
1046 Sirdal 257 951
  Sum 43.947 52.371

Rogaland


Komm.nr. Kommune JA NEI
1101 Eigersund 3.434 4.694
1102 Sandnes 15.753 15.380
1103 Stavanger 38.168 28.392
1106 Haugesund 9.807 9.359
1111 Sokndal 777 1.612
1112 Lund 711 1.290
1114 Bjerkreim 254 1.349
1119 2.246 6.200
1120 Klepp 2.852 5.369
1121 Time 3.233 4.847
1122 Gjesdal 2.111 2.842
1124 Sola 5.421 5.644
1127 Randaberg 2.286 2.908
1129 Forsand 154 490
1130 Strand 2.267 3.910
1133 Hjelmeland 331 1.496
1134 Suldal 602 2.158
1135 Sauda 1.325 2.232
1141 Finnøy 271 1.574
1142 Rennesøy 532 1.252
1144 Kvitsøy 124 230
1145 Bokn 144 394
1146 Tysvær 1.490 3.736
1149 Karmøy 8.033 14.486
1151 Utsira 57 86
1154 Vindafjord 683 2.589
  Sum 103.066 124.519

Hordaland


Komm.nr. Kommune JA NEI
1201 Bergen 75.957 72.926
1211 Etne 656 2.036
1214 Ølen 471 1.648
1216 Sveio 854 2.148
1219 Bømlo 1.754 4.682
1221 Stord 4.157 5.849
1222 Fitjar 486 1.583
1223 Tysnes 491 1.399
1224 Kvinnherad 2.977 5.801
1227 Jondal 213 618
1228 Odda 2.125 3.478
1231 Ullensvang 609 2.051
1232 Eidfjord 252 453
1233 Ulvik 209 658
1234 Granvin 173 513
1235 Voss 3.145 6.418
1238 Kvam 1.800 4.007
1241 Fusa 698 1.754
1242 Samnanger 552 1.031
1243 Os 3.828 4.656
1244 Austevoll 987 1.722
1245 Sund 1.273 1.880
1246 Fjell 4.531 5.759
1247 Askøy 5.564 6.831
1251 Vaksdal 1.109 1.979
1252 Modalen 54 173
1253 Osterøy 1.639 2.986
1256 Meland 1.125 2.005
1259 Øygarden 698 1.502
1260 Radøy 901 2.140
1263 Lindås 2.542 5.544
1264 Austrheim 675 1.056
1265 Fedje 181 306
1266 Masfjorden 256 1.009
  Sum 122.942 158.601

Sogn og Fjordane


Komm.nr. Kommune JA NEI
1401 Flora 2.312 4.505
1411 Gulen 375 1.337
1412 Solund 188 555
1413 Hyllestad 289 866
1416 Høyanger 1.353 1.910
1417 Vik 465 1.666
1418 Balestrand 301 889
1419 Leikanger 606 933
1420 Sogndal 1.457 2.665
1421 Aurland 408 854
1422 Lærdal 470 999
1424 Årdal 2.849 1.239
1426 Luster 955 2.408
1428 Askvoll 489 1.813
1429 Fjaler 454 1.516
1430 Gaular 425 1.605
1431 Jølster 383 1.636
1432 Førde 2.039 4.038
1433 Naustdal 373 1.420
1438 Bremanger 890 2.117
1439 Vågsøy 1.852 2.510
1441 Selje 480 1.625
1443 Eid 990 2.778
1444 Hornindal 193 630
1445 Gloppen 915 3.179
1449 Stryn 1.250 3.196
  Sum 22.761 48.889

Møre og Romsdal


Komm.nr. Kommune JA NEI
1502 Molde 6.648 8.683
1503 Kristiansund 6.591 5.032
1504 Ålesund 12.686 11.723
1511 Vanylven 636 1.848
1514 Sande 588 1.626
1515 Herøy 1.526 4.044
1516 Ulstein 1.612 2.439
1517 Hareid 959 2.031
1519 Volda 1.608 3.863
1520 Ørsta 1.990 5.024
1523 Ørskog 486 816
1524 Norddal 222 1.177
1525 Stranda 1.196 1.917
1526 Stordal 258 458
1528 Sykkylven 1.741 2.896
1529 Skodje 766 1.412
1531 Sula 1.535 2.960
1532 Giske 1.209 2.859
1534 Haram 1.793 4.054
1535 Vestnes 1.429 2.690
1539 Rauma 1.731 3.550
1543 Nesset 616 1.556
1545 Midsund 338 995
1546 Sandøy 357 600
1547 Aukra 516 1.441
1548 Fræna 1.543 4.423
1551 Eide 562 1.526
1554 Averøy 1.326 2.410
1556 Frei 1.514 1.649
1557 Gjemnes 471 1.421
1560 Tingvoll 796 1.486
1563 Sunndal 2.693 2.429
1566 Surnadal 1.736 2.541
1567 Rindal 450 1.087
1569 Aure 479 1.416
1571 Halsa 427 964
1572 Tustna 201 541
1573 Smøla 480 1.311
  Sum 61.715 98.898

Sør-Trøndelag


Komm.nr. Kommune JA NEI
1601 Trondheim 51.182 43.922
1612 Hemne 1.025 1.782
1613 Snillfjord 152 613
1617 Hitra 826 1.965
1620 Frøya 843 1.801
1621 Ørland 1.168 2.114
1622 Agdenes 312 956
1624 Rissa 1.070 3.268
1627 Bjugn 1.011 2.245
1630 Åfjord 546 1.926
1632 Roan 128 693
1633 Osen 129 704
1634 Oppdal 1.421 2.791
1635 Rennebu 494 1.527
1636 Meldal 1.129 1.682
1638 Orkdal 2.538 4.215
1640 Røros 1.416 2.417
1644 Holtålen 467 1.211
1648 Midtre Gauldal 999 3.102
1653 Melhus 2.925 5.529
1657 Skaun 1.341 2.438
1662 Klæbu 1.293 1.551
1663 Malvik 3.512 3.171
1664 Selbu 906 1.824
1665 Tydal 180 491
  Sum 77.013 93.938

Nord-Trøndelag


Komm.nr. Kommune JA NEI
1702 Steinkjer 5.762 8.498
1703 Namsos 3.357 4.777
1711 Meråker 671 1.099
1714 Stjørdal 5.111 6.603
1717 Frosta 368 1.309
1718 Leksvik 808 1.572
1719 Levanger 4.502 6.823
1721 Verdal 3.537 5.619
1723 Mosvik 127 510
1724 Verran 795 1.265
1725 Namdalseid 330 1.026
1729 Inderøy 1.271 2.664
1736 Snåsa 347 1.380
1738 Lierne 252 850
1739 Røyrvik 130 341
1740 Namsskogan 186 600
1742 Grong 569 1.232
1743 Høylandet 205 753
1744 Overhalla 805 1.790
1748 Fosnes 120 438
1749 Flatanger 211 715
1750 Vikna 637 1.879
1751 Nærøy 813 2.896
1755 Leka 104 453
  Sum 31.018 55.092

Nordland


Komm.nr. Kommune JA NEI
1804 Bodø 10.544 15.408
1805 Narvik 4.879 7.926
1811 Bindal 244 1.194
1812 Sømna 191 1.318
1813 Brønnøy 1.000 3.748
1815 Vega 122 929
1816 Vevelstad 53 401
1818 Herøy 263 1.036
1820 Alstahaug 1.432 3.419
1822 Leirfjord 280 1.215
1824 Vefsn 3.341 5.881
1825 Grane 346 800
1826 Hattfjelldal 312 898
1827 Dønna 226 932
1828 Nesna 287 913
1832 Hemnes 880 2.409
1833 Rana 6.366 10.470
1834 Lurøy 277 1.247
1835 Træna 48 291
1836 Rødøy 140 958
1837 Meløy 1.207 3.533
1838 Gildeskål 342 1.360
1839 Beiarn 230 750
1840 Saltdal 1.046 2.343
1841 Fauske 2.271 4.426
1842 Skjerstad 196 627
1845 Sørfold 448 1.335
1848 Steigen 292 1.808
1849 Hamarøy 273 1.249
1850 Tysfjord 338 1.327
1851 Lødingen 520 1.358
1852 Tjeldsund 332 777
1853 Evenes 297 818
1854 Ballangen 395 1.584
1856 Røst 51 407
1857 Værøy 71 507
1859 Flakstad 70 1.035
1860 Vestvågøy 947 6.281
1865 Vågan 1.261 4.913
1866 Hadsel 1.361 4.544
1867 285 2.300
1868 Øksnes 381 2.893
1870 Sortland 1.314 4.538
1871 Andøy 1.112 3.122
1874 Moskenes 123 852
  Sum 46.394 116.080

Troms


Komm.nr. Kommune JA NEI
1901 Harstad 6.375 8.874
1902 Tromsø 11.185 25.733
1911 Kvæfjord 568 1.554
1913 Skånland 658 1.558
1915 Bjarkøy 99 376
1917 Ibestad 320 1.150
1919 Gratangen 264 701
1920 Lavangen 204 607
1922 Bardu 1.049 1.628
1923 Salangen 392 1.267
1924 Målselv 1.597 3.359
1925 Sørreisa 691 1.610
1926 Dyrøy 161 880
1927 Tranøy 298 1.052
1928 Torsken 148 751
1929 Berg 132 713
1931 Lenvik 1.652 5.808
1933 Balsfjord 790 3.524
1936 Karlsøy 218 1.601
1938 Lyngen 402 1.960
1939 Storfjord 217 1.099
1940 Kåfjord 213 1.618
1941 Skjervøy 363 1.657
1942 Nordreisa 619 2.620
1943 Kvænangen 245 868
  Sum 28.860 72.568

Finnmark


Komm.nr. Kommune JA NEI
2002 Vardø 537 1.427
2003 Vadsø 1.498 2.779
2004 Hammerfest 1.773 4.606
2011 Guovdageaidnu-Kautokeino 298 1.562
2012 Alta 2.441 7.975
2014 Loppa 152 943
2015 Hasvik 158 732
2017 Kvalsund 181 691
2018 Måsøy 180 1.033
2019 Nordkapp 690 2.022
2020 Porsanger 762 2.247
2021 Karasjohka-Karasjok 324 1.417
2022 Lebesby 181 882
2023 Gamvik 183 757
2024 Berlevåg 181 713
2025 Deatnu-Tana 457 1.712
2027 Unjarga-Nesseby 191 524
2028 Båtsfjord 417 1.081
2030 Sør-Varanger 2.258 4.377
  Sum 12.862 37.480