2. Sammendrag
Finansdepartementet anbefaler en en-etatsløsning basert på flertallstilrådingen i NOU 1993:1 Reorganisering av skatte- og avgiftsadministrasjonen. Det foreslås imidlertid enkelte modifikasjoner i forhold til flertallsløsningen, bl.a. hva angår organiseringen på regionnivået.
En-etatsløsningen innebærer at det på sentralt nivå opprettes et nytt direktorat som overtar funksjonene til Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet. Dette direktoratet skal også dekke direktoratsfunksjoner i forhold til innfordringer av skatter og avgifter.
Hovedmodellen er at det i hver region opprettes et regionkontor som dekker alle virksomhetsområdene. Det forutsettes samtidig en samlokalisering av alle virksomhetsområdene på regionsnivå som ledes av en felles regionsjef.
For Oslo/Akershus vil det bli foretatt en nærmere vurdering av om det er hensiktsmessig med en organisasjonsplan som avviker fra hovedmønsteret. En vil dessuten vurdere om deler av tollvesenets operative trafikkontroll i forbindelse med reguleringer/restriksjoner kan styres fra regionkontoret i et nabofylke.
For å ivareta innbetalings-/innfordringsfunksjonenes særskilte karakter, vil modifikasjoner for den statlige oppgaveløsningen bli overveiet. Det legges videre opp til å bygge ut enkelte regionkontorer med høy juridisk kompetanse m.v. på innfordringsområdet.
Departementet er kommet til at det synes hensiktsmessig å videreføre ordningen med kommunalt ansvar for innbetalings-/innfordringsfunksjonen for skatt og arbeidsgiveravgift. Det legges ellers opp til en effektivisering av innfordringsarbeidet gjennom utvikling av nye EDB-opplegg og nye regnskapssystemer.
Det formelle ansvaret for arbeidsgiverkontrollen overføres til staten. I praksis innebærer dette en videreføring av de fleste operative arbeidsoppgaver ved kommunekassererkontorene, etter nærmere retningslinjer fastsatt av staten. Det legges ikke opp til overføring av ressurser fra kommunal til statlig sektor i forbindelse med arbeidsgiverkontrollen. Det forutsettes at arbeidsgiverkontrollen gis høy prioritet i en felles etat.
Enkelte oppgavetyper som forvaltes av dagens to direktorater står ikke i direkte forbindelse til de to hovedfunksjonene fastsettelse/kontroll og innbetaling/innfordring. Disse særlige oppgavetyper kan stikkordsmessig angis som kontroll- og forvaltningsmessig oppfølging av reguleringer i henhold til bl.a. internasjonale handelsavtaler. Finansdepartementet forutsetter at reorganiseringen ikke medfører at disse viktige, samfunnsnyttige oppgavene nedprioriteres til fordel for mer tradisjonelle skatte- og avgiftsoppgaver.
Departementet understreker også at arbeidet innenfor området narkotikabekjempelse og spritsmugling fortsatt skal være et høyt prioritert innsatsområde. Det understrekes også at en samlet skatte-, avgifts- og tolletat vil representere et forbedret virkemiddel i kampen mot økonomisk kriminalitet.
En skjematisk framstilling av eksisterende organisasjon og forslaget til ny organisasjonsløsning er tatt inn som vedlegg 1 og 2.