Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Innledning

Til Stortinget.

       Stortingsrepresentantene Oddvard Nilsen, Thorhild Widvey og Svein Ludvigsen har satt fram et forslag datert 27. april 1994 med følgende konklusjon:

       « Stortinget ber Regjeringen utarbeide et overordnet strategidokument for norsk infrastruktur - Norsk Infrastrukturplan. Det forutsettes at dokumentet skal være kortfattet - og konsentrere seg om hovedmålsetninger. »

       Som bakgrunn viser forslagsstillerne til at samferdsel utgjør en betydelig andel av samfunnets ressursinnsats.

       For næringslivet representerer transportutgiftene en vesentlig kostnad som har betydning for konkurranseevnen. Det er derfor et viktig næringspolitisk mål å senke næringslivets utgifter til transport.

       Tilretteleggingen av norsk samferdsel bør videre ha som mål å bygge ut våre transportsystemer der hvor de ulike transportmidlene har sine komparative fortrinn.

       Forslagsstillerne peker på at dagens planverk innen norsk samferdsel er i sin framstilling både omfattende og sektorisert.

       Behovet for et overordnet, men kortfattet strategidokument som gir de nødvendige helhetsbetraktninger og de overordnede perspektiver for norsk infrastruktur er åpenbar. Det er essensielt å unngå at et slikt strategidokument blir for detaljert.

       I tillegg til veg, bane, sjø og luft bør en strategiplan også omfatte havner, elektronisk infrastruktur og tilpassing til internasjonale infrastrukturplaner. En slik helhetlig vurdering bør lede fram til en « Norsk infrastrukturplan ».

       Internasjonalt legges det i dag stor vekt på elektronisk infrastruktur med sikte på å bygge systemer som kan overføre store mengder data.

       Tilgangen på en elektronisk infrastruktur vil generelt være en viktig konkurransefaktor, og det er derfor nødvendig at myndighetene i Norge gjør alle anstrengelser for å gi norsk næringsliv et best mulig tilbud.

       Forslagsstillerne peker på at det mangler i det hele en samordnet samferdselspolitikk som også omfatter våre havner. Dersom en ønsker mer transport over på kjøl, må selve transporten og terminalfunksjonene utføres slik at denne transportformen blir konkurransedyktig både hva angår tid og pris. Her står det ennå mye igjen. Man bør òg her vurdere om andre drifts- eller finansieringsformer vil bidra bedre til en moderne samferdselspolitikk på dette området.