5. Bompengefinansiering- og andre finansieringsspørsmål
Inntektsside for Statens vegvesen
Utvalget har vurdert om det bør etableres en inntektsside for Statens vegvesen gjennom øremerking av de bruksavhengige avgiftene. Utvalget viser til at det i dag kreves inn avgifter ved bruk av bil og omregistrering av kjøretøy, som er i om lag samme størrelsesorden som de samlede statlige og fylkeskommunale bevilgninger til vegformål.
Departementet slutter seg til utvalgets vurderinger om at det ikke bør etableres en slik inntektsside. Departementet vil understreke at hensikten med å etablere en eventuell inntektsside for Statens vegvesen ville være å få til en kobling mellom etterspørsels- og tilbudssiden for investeringer i infrastruktur. Departementet anser det imidlertid som uaktuelt å la utbyggingen av vegnettet bestemmes ut fra etterspørselssiden alene.
Også vedlikeholdssiden er bare i begrenset grad egnet for inntektsfinansiering går det fram av meldingen.
Komiteen har ingen merknader.
Aktivering av investeringer
Investeringene i veganlegg blir i dag utgiftsført det året de blir foretatt.
Utvalget har vanskelig for å se at aktivering vil ha særlig verdi så lenge virksomheten ikke har en inntektsside som de årlige kapitalkostnader kan vurderes opp mot.
Departementet slutter seg til utvalgets vurderinger og konklusjon om at dagens ordning med utgiftsføring av investeringene opprettholdes.
Komiteen har ingen merknader.
Tilleggsfinansiering - bompengefinansiering
Departementet viser til at det i den nye styringsmodellen legges opp til en sterkere sentral styring av stamvegnettet. På denne bakgrunn mener departementet at bompengefinansiering må vurderes som en integrert del av det sentrale utbyggingsopplegget. Departementet mener at dagens opplegg når det gjelder organisering m.v. i hovedsak bør videreføres. Dette innebærer at det vil forutsettes fylkespolitisk behandling og at lokale myndigheter står bak dannelsen av bompengeselskap.
Departementet foreslår ingen endringer i opplegget for bompengefinansiering på det øvrige riksvegnettet.
Komiteen har ingen merknader.