Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

12. kap. 8. Rammevilkår for utforskningsaktivitet i Barentshavet

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre og medlemmet Hillgaar, viser til Regjeringens vurdering om at det generelle rammeverket bør tilpasses de utfordringer en til enhver tid står overfor, og gir sin tilslutning til de foreslåtte endringene.

       Flertallet vil understreke betydningen av at den etablerte forsyningsbasen i Hammerfest så langt det er mulig sikres jevn drift. Dette bl.a. for å sikre den kompetanse som finnes.

       Flertallet ber Regjeringen om å vurdere mulighetene for tidligere tildelinger enn våren 1996.

       Flertallet har spesielt merket seg at siktemålet med endringene i rammeverket er å bidra til at samfunnsøkonomisk lønnsomme ressurser påvises og utnyttes.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Regjeringen går inn for å endre rammevilkårene for boring i Barentshavet slik at det blir mer attraktivt for oljeselskapene å letebore. Disse medlemmer vil peke på at Barentshavet er et av verdens rikeste, men også et av verdens mest sårbare havområder. Oljeleting og oljeproduksjon i Barentshavet representerer en alvorlig trussel mot sjøfugl, sjøpattedyr, fisk og liv i iskanten og langs kysten.

       Disse medlemmer viser også til at oljeboring om vinteren med dårlige lysforhold og mye nedbør skaper spesielle problemer for oljevernaksjoner. Det finnes heller ikke tilfredsstillende oljevernutstyr for isfylte farvann.

       Disse medlemmer viser til at det til nå er boret 52 brønner i Barentshavet til en kostnad av 10 mrd. kroner uten at noen funn er erklært drivverdige. En alvorlig svakhet ved konsekvensutredningen før beslutning om åpning av Barentshavet syd for letevirksomhet var at den utredet miljøkonsekvenser av leteboring, men ikke for produksjon. Grunnlagsrapportene utredet derfor ikke konsekvensene av kontinuerlige utslipp.

       Disse medlemmer vil derfor gå imot en åpning for ordinær utvinning av olje og gass i Barentshavet. En beslutning om dette vil også sette en stopper for videre letevirksomhet.

       Disse medlemmer vil derfor fremme følgende forslag.

       « Det åpnes ikke for ordinær utvinning av olje og gass i Barentshavet. Det tildeles ikke nye letekonsesjoner i Barentshavet. »

       Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti har programfestet at en ikke vil åpne for oljeutvinning i Barentshavet før hensyn til fiskeressurser og miljø er ivaretatt. Dette medlem ser i denne sammenheng liten prinsippiell forskjell mellom leteboring og utvinning. Barentshavet har et svært ømfindtlig klima. Hensynet til sårbar økologi og fiskeressurser i området tilsier stor varsomhet og aktsomhet. I praksis vil slike hensyn være svært vanskelige å ivareta dersom det skulle bli funnet drivverdige funn for igangsetting av utvinning på helårsbasis i området. På denne bakgrunn finner dette medlem ikke grunn til å tildele nye letekonsesjoner i Barentshavet.

       Dette medlem viser også til at oljeselskapenes interesse for videre leteboring i Barentshavet er dalende fordi resultatene har vært dårlige sett i forhold til de svært høye kostnader ved leteboring i området. Oljedirektoratet har også varslet en to års « tenkepause » for leting i Barentshavet for analyser og videre strategi. Også på dette grunnlag vil dette medlem ikke gå inn for stimulerings-tiltak gjennom bedrete rammevilkår for å opprettholde interessen for fortsatt leteboring i dette miljø- og fiskerifølsomme området. På dette grunnlag vil dette medlem fremme følgende forslag:

       « Det åpnes ikke for oljeutvinning i Barentshavet før hensyn til fiskeriressurser og miljø er ivaretatt. Det tildeles derfor ikke nye letekonsesjoner i Barentshavet. »