Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

Regjeringen redegjør i proposisjonen for omstruktureringen ved A/S Sydvaranger og omstillingen i Sør-Varanger, dvs. omstillingsarbeidet som foregår utenom A/S Sydvaranger. I proposisjonen blir det foreslått en bevilgning til en frivillig førtidspensjonsordning for ansatte ved A/S Sydvaranger som er i aldersgruppen 60-70 år i perioden 1994-1996. I tillegg inneholder proposisjonen en redegjørelse for disponeringen av omstillingsmidlene til Rana.

Omstrukturering ved A/S Sydvaranger

       A/S Sydvarangers hovedvirksomhet er utvinning og foredling av jernmalm i Sør-Varanger kommune. Bedriftens hovedprodukt er pellets, som benyttes ved fremstilling av stål. I tillegg produseres råstoff for jernpulver (såkalt superslig) samt enkelte spesialprodukter. Malmutvinningen foregår i dagbrudd. Med nåværende utvinningstempo vil dagbruddsgruven bli uttømt i 1996. Omstruktureringen ved A/S Sydvaranger innebærer en gradvis overgang til produksjon av spesialprodukter basert på malm fra en underjordsgruve og en betydelig reduksjon i tallet på ansatte. Årlige malmuttak fra underjordsgruven vil bli betydelig mindre enn i nåværende dagbrudd - ca en tredjedel.

       Det nåværende driftsopplegget ved A/S Sydvaranger ga Stortinget sin tilslutning til ved behandling av St.prp. nr. 80 (1990-1991), jf. Innst.S.nr.235 (1990-1991).

       A/S Sydvaranger har drevet med betydelige årlige underskudd siden 1976. Hovedårsaken til bedriftens svake økonomiske resultater har vært de vanskelige forholdene på det internasjonale jernmalm- og stålmarkedet, med stagnasjon i stålproduksjonen og overproduksjon av tradisjonell jernmalm. Dessuten har selskapets driftskostnader vært relativt høye på grunn av lavt jerninnhold i malmen og periodevis omfattende gråbergbryting i dagbruddene.

       I St.prp. nr. 80 (1990-1991) ble A/S Sydvarangers bevilgningsbehov for perioden 1992-95 anslått til 412 mill. 1991-kroner basert på dollarkurs kr 5,90. Alternativt 249 mill. 1991-kroner ved en dollarkurs på kr 6,70. Det var i proposisjonen forutsatt at selskapet etter omstillingen skulle drive videre uten statlig støtte fra og med 1996.

       Vedtatte tilskuddsbevilgninger til A/S Sydvaranger utgjorde 122,5 mill. kroner for 1992 og 170 mill. kroner for 1993. For 1994 er det hittil bevilget 60 mill. kroner. Selskapet har fremlagt beregninger som viser at det i tillegg til vedtatte bevilgninger vil ha behov for tilførsel av 130 mill. kroner i 1996. Dette inkluderer blant annet investeringer i et anlegg for mykferritt-råstoff med 40 mill. kroner i 1996 og 10 mill. kroner i 1997, samt fullføring av underjordsgruven. Ifølge de fremlagte beregninger vil bedriften deretter være selvfinansierende. Selskapet har i sine beregninger forutsatt at ubenyttet bevilgning for 1993 på 100 mill. kroner, samt vedtatt bevilgning for 1994 på 60 mill. kroner kan benyttes i sin helhet til å dekke kapitalbehovet i 1994 og 1995. Selskapet har videre forutsatt at den foreslåtte førtidspensjonsordning dekkes gjennom en særskilt bevilgning.

       For perioden 1992-96 kan bevilgningsbehovet nå anslås til 482,5 mill. kroner (nominelt). Det påpekes i proposisjonen at dersom driften videreføres i samsvar med selskapets planer vil bevilgningsbehovet kunne overskride anslaget i St.prp. nr. 80 med om lag 225 mill. kroner.

       Styret i A/S Sydvaranger fremla i februar 1994 et forslag til revidert/ajourført driftsopplegg for selskapet. Forslaget går ut på at omstillingen av jernmalmvirksomheten videreføres i tråd med hovedlinjene i St.prp. nr. 80. Arbeidet med spesialproduktene foreslås forsert, samtidig med at etablering av den fremtidige underjordsgruven fortsetter som planlagt.

       Et sentralt element i styrets forslag er at det i 1995-1996 bygges et produksjonsanlegg for et nytt råstoff for ferrosilisium-produksjon - en såkalt kull/slig-brikett. De totale investeringene i et produksjonsanlegg for briketter er anslått til 50 mill. kroner. Selskapet har videre vedtatt å gjennomføre en detaljprosjektering av et produksjonsanlegg for mykferitt-råstoff, parallelt med en evaluering av utviklingen i dette markedet.

       I proposisjonen påpeker departementet, i likhet med den interdepartementale arbeidsgruppen som arbeider med omstruktureringen i A/S Sydvaranger og omstillingsarbeidet i Sør-Varanger, at det bør legges opp til en særskilt oppfølging av brikettprosjektet ved en noe tettere forbindelse med selskapet. En slik oppfølging vil blant annet innebære at det må etableres en fremdriftsplan med klare kontrollpunkter frem til beslutning om investering i brikettanlegg skal tas. Det påpekes i proposisjonen at en vellykket realisering av dette prosjektet vil være et meget viktig skritt på veien mot omstilling til et selskap som kan drives uten statlig støtte.

       A/S Sydvarangers planer for en gradvis nedbemanning innebærer at antall ansatte vil bli redusert fra 601 til 211 pr. 31. desember 1996, dvs. en nedgang på 390 ansatte. Etter drøftelser mellom Norsk Arbeidsmandsforbund og Bergindustriens Landsforening vedrørende bemanningsreduksjonen ved A/S Sydvaranger, er partene enige om at denne planen skal legges til grunn. En protokoll av 18. mars 1994 inneholder retningslinjer for personellhåndteringen, forholdet ansiennitet/saklig grunn, overføringer, opplæring, med videre. Protokollen er tiltrådt av A/S Sydvaranger og Grubeforeningen Nordens Klippe.

       I forbindelse med nedbemanningen har Grubeforeningen Nordens Klippe tatt et initiativ for å få utredet mulighetene for videreføring av rehabiliteringsenheten ved A/S Sydvaranger. En arbeidsgruppe bestående av representanter fra fellesbedriftshelsetjenesten, A/S Sydvaranger, Grubeforeningen Nordens Klippe og lokale myndigheter har anbefalt at rehabiliteringsenheten bør videreføres. Arbeidsgruppen peker imidlertid på at det er et behov for å trekke inn også andre aktører med sikte på å få avklart en best mulig drifts- og eierform, og at det i det videre arbeidet også må avklares hvilke finansieringsmuligheter som foreligger.

Førtidspensjonering

       A/S Sydvaranger har foreslått for departementet at det etableres en frivillig førtidspensjonsordning for de av bedriftens ansatte som vil være i aldersgruppen 60-70 år i perioden 1. januar 1994 - 31. desember 1996. Totalt gjelder dette omlag 60 personer. Selskapet går inn for en ordning tilsvarende de som ble innført ved Sulitjelma Bergverk A/S i 1987 og ved Norsk Jernverk A/S i 1988. Dvs. at ansatte i den aktuelle aldersgruppen mottar tilbud om en ytelse på 80 % av lønnsgrunnlaget. Bedriften har to generelle pensjonsordninger med 67 og 70 års pensjonsalder. Disse kollektive pensjonsordninger forutsettes opprettholdt også for dem som førtidspensjoneres.

       Selskapet har via forsikringsmegler innhentet tilbud fra henholdsvis Gjensidige, UNI Storebrand, Vesta og Vital. Selskapet anbefaler at førtidspensjonsordningen plasseres hos UNI Storebrand. Totalkostnaden er beregnet til ca 58,4 mill. kroner. Det forutsettes at førtidspensjonsordningen trer i kraft fra 1. juli 1994 og at UNI Storebrand står for administrasjon og pensjonsutbetalinger fra dette tidspunkt.

       Ordningen skal gjelde inntil fylte 67 år. Førtidspensjonen bortfaller ved alderspensjon eller uførepensjon. Likeledes bortfaller eller reduseres førtidspensjonen ved inntredelse i lønnet arbeid. Pensjonsgrunnlaget forutsettes regulert årlig i takt med endringer i folketrygdens grunnbeløp (G) og grunnlaget skal være begrenset til 12 G.

       Etter departementets vurdering vil en førtidspensjonsordning for ansatte over 60 år være et hensiktsmessig og nødvendig virkemiddel i den foreliggende situasjon. Departementet understreker at dette gjelder en gruppe arbeidstakere som det vil være problematisk å finne nye arbeidsmuligheter for i Sør-Varanger. Departementet går således inn for at det over statsbudsjettet for 1994 bevilges et tilskudd til A/S Sydvaranger på 58,4 mill. kroner til dekning av kostnadene ved den omtalte førtidspensjonering. Det fremgår av proposisjonen at departementet har samtykket i at A/S Sydvaranger inngår avtale med UNI Storebrand med forbehold om Stortingets samtykke.

Utskilling av servicevirksomhet

       Det vises i proposisjonen til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (1993-1994) hvor det ble pekt på at avvikling av pelletsproduksjonen vil føre til at behovet for serviceytelser til A/S Sydvarangers virksomhet blir sterkt redusert. I denne forbindelse ble det pekt på at en utskilling av virksomhet fra A/S Sydvaranger kan gi grunnlag for etablering av nye bedrifter.

       Nærings- og energidepartementet har engasjert A/S ISCO Group til å lede arbeidet med sikte på å få avklart hvilke deler innen servicevirksomheten til A/S Sydvaranger som kan skilles ut og som har muligheter for å overleve på lønnsom basis i regi av nye eiere.

       Departementet har fått en foreløpig oppsummering fra konsulenten om mulighetene for utskilling av servicevirksomhet fra A/S Sydvaranger. Den tyder på at det er muligheter for å skille ut deler av servicevirksomheten til selvstendige selskaper med andre eierinteresser. Det vil på kort sikt ikke gi flere arbeidsplasser, men gi muligheter for et større mangfold i næringslivet i Sør-Varanger. De mest aktuelle serviceenheter synes å være den mekaniske virksomheten, elektrovirksomheten, lim- og vulkaniseringsvirksomheten, bygningsaktiviteter, laboratorietjenester og storbilverkstedet. Etter konsulentens vurdering vil de aktuelle prosjektene kunne presenteres for A/S Sydvarangers styre frem mot sommeren d.å.

       Utskilling av virksomhet fra A/S Sydvaranger vil innebære at private interessenter overtar hovedansvaret for disse. Fra myndighetenes side vil bidraget være å tilrettelegge for arbeidsmarkedstiltak slik at ansatte fra A/S Sydvaranger får muligheter for arbeid i de utskilte servicebedriftene.

       Utskilling av servicevirksomhet nå forutsetter at de utskilte bedrifter får muligheter for oppdrag ved A/S Sydvaranger frem til avviklingen av pelletsproduksjonen, samtidig som disse får tid til å orientere seg mot andre markedsmuligheter.

       Når det gjelder overdragelse av aktiva m.v. fra A/S Sydvaranger til private interessenter, vises det for øvrig til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (1993-1994), hvor departementet påpeker at medvirkningen fra A/S Sydvaranger må medføre at aktiva kan avhendes slik at det stimulerer private interessenter til å engasjere seg i utskilte virksomheter.

Omstilling i Sør-Varanger

       I proposisjonen redegjøres det også for den omstilling som foregår i Sør-Varanger utenom A/S Sydvaranger. Det vises i denne sammenheng til St.prp. nr. 80 (1990-1991) hvor det ble stilt til rådighet en samlet ekstraordinær ramme for statlig støtte til omstillingen i Sør-Varanger på 400 mill. kroner. Hittil er til sammen 365 mill. kroner stilt til disposisjon ved bevilgninger over statsbudsjettet for 1991-94. Det gjenstår dermed 35 mill. kroner av tilsagnsrammen som ikke er bevilget.

       En meget stor andel, dvs. 214,5 mill. kroner av gitte tilsagn, er bevilget til bedriftsrettede prosjekter. Det dreier seg om investerings- og bedriftsutviklingstilskudd til prosjekter som realiseres i Sør-Varanger. Av disse er 153,75 mill. kroner investeringstilskudd i forbindelse med utbyggingen ved Kværner Kimek A/S.

       Det påpekes i proposisjonen at omstillingen i Sør-Varanger er basert på tre hovedelementer: Det er omstillingen til nye spesialprodukter ved A/S Sydvaranger, herunder utskilling av servicevirksomhet med sikte på varig drift, etablering av nye private arbeidsplasser og nye statlige arbeidsplasser.

       Regjeringen har arbeidet aktivt med sikte på å bidra til nye statlige arbeidsplasser i Sør-Varanger. Innen statlig sektor er det siden 1990 hittil etablert ca 95 nye arbeidsplasser, hvorav Trygdeetatens innkrevingssentral alene utgjør 80 arbeidsplasser. De øvrige nye arbeidsplassene er knyttet til Østhandelssenteret og Barentregionsekretariatet og opprettelsen av Miljøsenteret på Svanhovd. Det er vedtatt en snarlig utvidelse ved Trygdeetatens innkrevingssentral som vil gi ca 25 nye arbeidsplasser.

       Når det gjelder etablering av private arbeidsplasser, har disse hittil i stor grad kommet innen reiselivssektoren og ved nyetableringer av en- og tomannsbedrifter. Siden 1991 er det totalt etablert 125 arbeidsplasser i statlig og privat regi, og det forventes etablert 125 nye arbeidsplasser i perioden frem til 1995.

       I proposisjonen blir Sør-Varangers nærhet til en stor bosetting og betydelig næringsvirksomhet i Kola- og Arkhangelsk-regionen trukket frem som en stor mulighet. Det vises til en jevn økning i antall virksomheter i Sør-Varanger med forretningsmessig aktivitet rettet mot Russland. Ifølge Sør-Varanger Invest A/S var det ved årsskiftet 1993/94 registrert 65 foretak i Sør-Varanger som hadde forretningsmessig aktivitet rettet mot Russland.

Omstilling i Rana

       I proposisjonen er det redegjort for disponeringen av Ranamidlene. Det vises til Stortingets behandling av St.prp. nr. 114 (1987-1988) hvor det ble stilt til rådighet en samlet ramme på vel 1 mrd. kroner. Proposisjonen inneholder en oppsummering og vurdering av omstillingen i Rana.

       Det fremgår av proposisjonen at Nærings- og energidepartementet fortsatt disponerer ca 7,7 mill. kroner som ennå ikke er fordelt på prosjekter og tiltak. Videre disponerer Statens nærings- og distriktsutviklingsfond pr. medio april 1994 omlag 21 mill. kroner innenfor sin tilsagnsramme på 191,1 mill. kroner til finansiering av Ranaprosjekter. Videre er 4,7 mill. kroner av tilsagnene på 46,4 mill. kroner til Rana kommune til kommunale grunnlagsinvesteringer ennå ikke disponert.