3. Riksrevisjonens forslag til instruks
I Riksrevisjonens forslag til instruks legges det til grunn at Riksrevisjonens kontrollansvar i forhold til stiftelser må utledes av revisjonsloven av 1918 og stiftelsens tilknytning til statsforvaltningen, og en vurdering av om statsråden må anses å være konstitusjonelt ansvarlig for stiftelsens virksomhet. Ved denne vurderingen må det bl.a. tillegges vekt om stiftelsen er opprettet av et statlig organ og om staten har påtatt seg det reelle økonomiske ansvar for virksomheten.
Riksrevisjonen er derfor kommet til at kontrollansvaret i forholdet til stiftelser må begrenses til « statlige stiftelser ». Statlige stiftelser defineres da som stiftelser som er opprettet av statlige organer, hvor statlige myndigheter er gitt betydelig styringsfunksjon, eller som baserer sin virksomhet på statlige bevilgninger.
Statsforetak og statsaksjeselskap faller i denne forbindelse utenfor begrepet statlige organer. En stiftelse som opprettes av et statsforetak eller et statsaksjeselskap er således ikke å anse som en stiftelse opprettet av et statlig organ.
Eksempler på betydelig styringsfunksjon vil være at et statlig organ oppnevner et flertall av medlemmene til stiftelsens styrende organ eller at stiftelsens vedtekter bestemmer at saker av stor viktighet må godkjennes av et statlig organ.
En stiftelse som mottar betydelig økonomisk støtte fra det offentlige, må anses helt eller i det vesentlige å basere sin virksomhet på statlige bevilgninger; NRK er her nevnt som eksempel.
Når Riksrevisjonens kontrollansvar er fastlagt, må det tas stilling til om Riksrevisjonen skal revidere stiftelsen eller bare føre kontroll med statsrådens myndighetsutøvelse. Riksrevisjonen har her foreslått at Riksrevisjonen skal revidere stiftelsen når stiftelsens virksomhet i det vesentlige finansieres med statlige midler og ellers føre kontroll med statsrådens myndighetsutøvelse i saker som vedrører statlige stiftelser. I forhold til stiftelser som Riksrevisjonen ikke reviderer, vil tilsynet med anvendelse av statlige tilskudd bli foretatt i samsvar med bevilgningsreglementets § 17.
Riksrevisjonen viser videre til at Riksrevisjonen kan påta seg revisjon av stiftelser som faller utenfor Riksrevisjonens ansvarsområde, med unntak for næringsdrivende stiftelser, hvor Riksrevisjonens revisjonshjemmel er begrenset til statlige næringsdrivende stiftelser, jf. Finansdepartementets forskrift av 15. mars 1994. Stiftelser det her siktes til vil normalt være stiftelser, legater og fonds opprettet med private midler, med et allmennyttig formål og som forvaltes av en offentlig instans.