3. Endret presentasjonsform for bygge- og anleggsprosjekter
3.1 Nasjonale bygge- og anleggsprosjekter
Departementet viser til at Stortinget ved behandlingen av Innst.S.nr.118 (1992-1993) ga tilslutning til en endret presentasjonsform for materiellinvesteringsprosjekter som ble gjennomført fra budsjettåret 1994. Omleggingen går i korthet ut på at større og viktige prosjekter ved oppstart blir lagt fram for Stortinget i det årlige budsjett med bindende opplysning om bl.a. økonomisk omfang. For mindre prosjekter gir Stortinget fullmakt til gjennomføring innenfor budsjettrammen uten spesielle vedtak for de enkelte prosjekt. Departementet har funnet at denne ordningen også bør nyttes for bygge- og anleggsprosjekter med noen tilpasninger.
I utgangspunktet krever bevilgningsreglementet at alle bygge- og anleggsprosjekter skal legges fram for Stortinget med et kostnadsoverslag og en startbevilgning. Prosjektmassen er imidlertid preget av en mengde små prosjekter som f.eks. i 1994-96 utgjør om lag 100 prosjekter med en ramme under 3 mill. kroner. Departementet ber derfor om fullmakt til å starte prosjekter under 15 mill. kroner i likhet med den fullmakt Statsbygg ble gitt ved behandlingen av B.innst.S.nr.7 (1993-1994). I 1994 utgjør slike prosjekter om lag 49 % av totalbevilgningen. Prosjekter over 15 mill. kroner vil bli lagt fram særskilt i de årlige budsjettforslag etter mønster fra ordningen for materiellprosjekter.
3.2 NATO's fellesfinansierte bygge- og anleggsprosjekter
Departementet skisserer i proposisjonen nåværende budsjettordning for fellesfinansierte infrastrukturprosjekter og foreslår en omlegning som følge av at Norge i fremtiden kan komme til å bli netto bidragsyter til infrastrukturprogrammet. Departementet foreslår at utgiftene som NATO refunderer blir skilt ut fra de nasjonale utgifter til fellesfinansierte prosjekter (f.eks. utgifter til vei, vann, kloakk og merverdiavgift) og belastet kap. 1760 post 48. De nasjonale utgiftene blir håndtert som nasjonale prosjekter under kap. 1760 post 47, slik at de bare blir lagt frem når de overstiger 15 mill. kroner. Større og viktige NATO-prosjekter legges frem for Stortinget dersom departementet mener de er av spesiell karakter, men uten totalramme siden det er NATO som skal betale.
Departementet har videre til hensikt å skille ut Norges tilskudd til infrastrukturprogrammet på egen post 75 under kap. 1760.