Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om den videre drift av navigasjonsskolefartøyet M/S « Sjøveien ».
Dette dokument
- Innst. S. nr. 151 (1993-1994)
- Kildedok: St.prp. nr. 34 (1993-1994)
- Utgiver: kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Innhold
Til Stortinget.
Departementet foreslår å opprettholde driften av navigasjonsskoleskipet M/S « Sjøveien » også etter 1. august 1994, som en overgangsperiode under innføringen av Reform '94 og fram til nye læreplaner kan tas i bruk. Forslaget får ingen bevilgningsmessige følger for 1994. Departementet vil komme tilbake med forslag om å nedlegge driften når dette blir aktuelt.
Bakgrunnen er at en arbeidsgruppe har vurdert og ikke funnet et tjenlig alternativ til skoleskipet med utgangspunkt i gjeldende læreplaner. Nye læreplaner er under utvikling i forbindelse med Reform '94.
Komiteen vil understreke viktigheten av at elevene gjennom praksis sikres navigeringserfaring i kystnære strøk.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og representanten Christiansen, er kjent med at staten eier og driver ca 150 fartøyer. Mens enkelte etater til tider har fartøy med ledig kapasitet, leier andre etater samtidig inn fartøy. I forbindelse med at det skal utarbeides nye læreplaner i sjøfartsfag i Reform '94, vil flertallet be om at det vurderes på hvilken måte praksisopplæring kan organiseres slik at den kan benytte offentlig eide og privateide skip.
Norsk industri ligger i forkant når det gjelder den teknologiske utvikling innen navigasjon og overvåkingssystemer. Flertallet ville se det som interessant om man så på mulighetene til et nærere samarbeid mellom opplæringsinstitusjonene og næringslivet. Flertallet vil anta at dette ville være til stor nytte for alle parter. Flertallet vil peke på at slik læreplanene er lagt opp, er man bundet av å gi opplæring til hele klasser samtidig, lagt til ett bestemt skip. I andre yrkesfaglige utdanninger er det lagt inn praksistid på arbeidsplassen. Etter flertallets oppfatning er dette noe som kan gjøres på sjøfartsfag VK II.
Komiteen har merket seg at det med utgangspunkt i någjeldende læreplaner for nautiske fag VK II ikke er mulig å finne mer tjenlige alternativer for praksisopplæring for M/S « Sjøveien ».
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og representanten Christiansen, forutsetter at tilbudet ved M/S « Sjøveien » opprettholdes inntil videre, og at departementet kommer tilbake til Stortinget med saken etter at arbeidet med nye læreplaner er fullført.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Innst.S.nr.12 (1993-1994) der disse medlemmene gikk imot nedlegging av M/S « Sjøveien ». M/S « Sjøveien » representerer en uhyre viktig del av navigatørelevenes opplæring og fyller navigatørelevenes behov for praktisk undervisning om bord på fartøy. Disse medlemmene mener at drift av M/S « Sjøveien » fremdeles må være en statlig oppgave for å sikre en likeverdig og fullverdig undervisning til alle elever på de aktuelle maritime skoler. Disse medlemmene konstaterer at også departementet gjennom en arbeidsgruppe konkluderer med at M/S « Sjøveien » er best egnet til å utføre den praktiske undervisning for navigatørelevene.
Disse medlemmene vil på denne bakgrunn gå inn for at M/S « Sjøveien » opprettholdes, og fremmer forslag i samsvar med dette.
Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Driften av navigasjonsskolefartøyet M/S « Sjøveien » opprettholdes.
Komiteen viser til proposisjonen og til ovenstående og rår Stortinget å gjøre slikt
Stortinget samtykker i at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet opprettholder driften av navigasjonsskolefartøyet M/S « Sjøveien » inntil videre.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 26. mai 1994. |
Jon Lilletun, | Trond Mathisen, | Siri Frost Sterri, |
leder. | ordfører. | sekretær. |