Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Økonomiske og administrative konsekvenser

Forslagene til organisasjonsendringer i proposisjonen har en samlet innsparing på ca 1.137 årsverk og en årlig driftsbesparelse på ca 397 mill. kroner. Beregnet etter nåverdimodellen over en 10-års periode vil det kunne oppnås driftsbesparelser på ca 2,74 mrd. kroner.

       De økonomiske beregningene for endringene i Hærens regionale og lokale organisasjon er anskueliggjort ved nåverdimodellen. Utgifter til omskolering, avgangsstimulerende tiltak o.l. vil kunne redusere innsparingene. Beregningene viser imidlertid hvilket innsparingspotensiale den nye organisasjonen vil ha i forhold til den nåværende organisasjonen når omorganiseringen er gjennomført og de personellmessige tilpasninger er avsluttet.

       Det er i de økonomiske beregningene ikke kalkulert inn kostnader eller inntekter for eiendommer, bygg og anlegg som kan kasseres eller avhendes. Dette fordi det foreløpig ikke er gjennomført fullstendige analyser av hvordan eksisterende eiendommer, bygg og anlegg kan utnyttes for å dekke Forsvarets behov. Det vil snarest bli iverksatt et prosjekt for å klarlegge disse forhold.

       Det foreslås at Kongen gis fullmakt til å overdra eiendommer, bygg og anlegg som Forsvaret ikke lenger har behov for i samsvar med redegjørelsen i pkt 6.2 i proposisjonen.

KOMITEENS MERKNADER

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til B.innst.S.nr.7 (1993-1994)(1993-1994) hvor departementet fikk fullmakt til å selge annen fast eiendom enn boliger og tomter. Flertallet har merket seg at departementet foreslår å gi Kongen fullmakt til å overdra eiendommer, bygg og anlegg vederlagsfritt eller mot redusert vederlag hvor dette ansees hensiktsmessig. Flertallet forutsetter at det ved overdragelser av en slik art sikres at eiendommene nyttes til næringsutvikling og at dette skjer i nært samarbeid med berørte fylkeskommuner og kommuner.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, lederen, vil vise til at de eiendommer, bygg og anlegg som Forsvaret ikke lenger vil finne anvendelse for bør søkes avhendet til best mulig pris, slik at inntekter dette medfører kan gå til å styrke Forsvarets økonomi.

       Dette medlem vil derfor ikke gå inn for at det gis en blanko fullmakt for departementet til å overdra vederlagsfritt eller til redusert vederlag.