Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Virkninger for øvrige kollektive transportmidler

Departementet har fått utredet hvilke konsekvenser en eventuell utbygging av Nord-Norgebanen vil få for andre kollektive transportmidler i landsdelen. Virkninger for buss, båt- og flyruter, samt Nordlandsbanen er vurdert både med hensyn til trafikkendringer og økonomiske konsekvenser.

       Følgende konsekvenser er vurdert:

- Trafikkendringer, både i form av redusert trafikk som følge av overført trafikk til tog, og økt trafikk i form av økt tilbringertransport.
- Omlegging eller nedleggelse av eksisterende tilbud.
- Inntektstap, kostnadsreduksjoner samt eventuelle nye tilskuddsbehov.

       Kort oppsummert er de forutsatte rutemessige tilpasninger følgende:

- Vesentlig reduksjon i bussruter parallelt med banen.
- Halvering av frekvensen for hurtigbåtrute Harstad-Finnsnes-Tromsø.
- Nedleggelse av kortbaneflyplassen i Narvik.
- Nedleggelse av de svakest belagte flyrutene.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, mener at det er viktig å utvikle det totale transporttilbudet for Nord-Norge på en bedre måte.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil be departementet vurdere og utarbeide en regional samferdselsplan der en ser det totale samferdselstilbudet i landsdelen, forbindelsene til de nordiske nabolandene og i Barentsregionen for øvrig i sammenheng.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti har merket seg at departementet regner med at Nord-Norgebanen vil føre til trafikkovergang både fra buss, båt og fly. Det er også antatt at rutetilbudene fra disse kommunikasjonsmidlene vil bli redusert.

       Disse medlemmene er i tvil om jernbanen vil få de konsekvenser for båttrafikken og særlig Hurtigruta, som departementet antyder. En del turister bruker i dag Hurtigruta i kombinasjon med andre transportmidler. Kombinerte reisetilbud hurtigrute/jernbane/fly/bil vil kunne gi nye alternative reiseopplegg og dermed større etterspørsel i hele transportsystemet. Disse medlemmene mener en forlengelse av Nordlandsbanen til Tromsø, vil kunne bety et utvidet tilbud for turister som ønsker å se ulike deler av den nordnorske landsdel. Turiststrømmen kan øke som følge av dette.

       Disse medlemmene vil understreke at jernbanen er et miljøvennlig transportmiddel i forhold til fly, buss og båt. Det vil derfor fra et miljøsynspunkt være en fordel om en større del både av passasjerer og gods blir fraktet med jernbane.

       Disse medlemmene mener landsdelen som helhet vil få et bedre transporttilbud med jernbane i tillegg. Store avstander og høye reisekostnader for passasjerene innebærer at Nord-Norge i dag har et dårlig kollektivtilbud.

       Disse medlemmene vil også peke på at jernbanen vil gi de eksisterende transportmidler konkurranse, både når det gjelder pris og tidsbruk. Det vil kunne virke positivt inn på prisnivået også på andre transportmidler, slik at befolkningen også på den måten får et bedre tilbud.

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil be om at departementet vurderer grunnlaget for å få utarbeidet en total transportplan for Nord-Norge som del av en helhetlig samferdselsplan for hele landet.