Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra utenrikskomiteen om etablering av ambassade i Addis Abeba, Etiopia.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 125 (1993-1994)
  • Kildedok: St.prp. nr. 30 (1993-1994)
  • Utgiver: utenrikskomiteen
  • Sidetall: 2

Innhold

Det vises i proposisjonen til at Norge i lang tid har hatt et engasjement i Eritrea, Etiopia, Kenya, Sudan og Uganda, og at samarbeidet mellom norske og lokale miljø i disse landene har vært omfattende. Disse landene mottar - med unntak av Kenya og Sudan - fremdeles betydelig utviklingshjelp fra Norge, årlig ca 300 mill. kroner.

       Ambassaden i Nairobi fungerte fram til oktober 1990 som regional ambassade. Siden Kenya da brøt de diplomatiske forbindelser, har Norge bare vært representert i landet med en tjenestemann ved et norsk interessekontor knyttet til den danske ambassaden i Nairobi. Regjeringen i Kenya har nylig tatt kontakt med Norge for å gjenoppta diplomatiske forbindelser, hvilket Regjeringen er positiv til, men dette vil ikke bety at Regjeringen planlegger å gjenoppta utviklingshjelpen til Kenya på stat-til-stat basis. Det er heller ikke aktuelt å gjenopprette norsk regional ambassade i Nairobi, heter det i proposisjonen.

       Det påpekes at det i forbindelse med Stortingets håndtering av St.meld. nr. 51 (1991-1992) Om utviklingstrekk i Nord-Sør-forholdet og Norges samarbeid med utviklingslandene og St.prp. nr. 1 (1993-1994) ble uttrykt ønske om å utvide utviklingssamarbeidet med Eritrea, Etiopia og Uganda og etablere en dialog med myndighetene i disse landene om innholdet i utviklingshjelpen. Det er gitt signal til myndighetene i disse tre landene om dette, men det tas ikke sikte på å åpne for status som programland. Overføringene skal stort sett holdes på nåværende nivå ved at nødhjelpen reduseres og den langsiktige utviklingshjelpen økes. Målet for samarbeidet vil i hovedsak være å støtte opp under de pågående politiske økonomiske reformprosesser landene er inne i. En forutsetning er en positiv politisk utvikling i landene, særlig med hensyn til demokratiutviklingen.

       For å ivareta tradisjonelle ambassadeoppgaver og arbeide med nød- og utviklingshjelp i området, foreslås å oppgradere representasjonen i Addis Abeba til en integrert ambassade/NORAD-representasjon etter samme modell som de andre integrerte stasjonene i Afrika. Hittil har Norge vært representert med en NORAD-representant i Addis Abeba. Organisasjonen for Afrikansk Enhet (OAU) og FNs Økonomiske Kommisjon for Afrika (ECA) har hovedkvarterene sine i Addis Abeba. Det er også en stor norsk koloni i Etiopia. Videre er det fra norsk næringsliv uttalt interesse for engasjement i landet, heter det i proposisjonen.

       Det vises videre til at Etiopia årlig mottar over 100 mill. kroner i utviklingshjelp fra Norge, og er den klart største mottaker av norsk utviklingshjelp i området. Norske og lokale private organisasjoner har i hovedsak vært kanal for norske offentlige midler til landet. I tillegg tas det sikte på å åpne for stat-til-stat samarbeid mellom etiopiske og norske myndigheter.

       Det påpekes at det fra Addis Abeba er gode kommunikasjoner til andre land i regionen. Opprettelse av ny ambassade vil medføre at den lite praktiske side-akkrediteringen fra Kairo kan opphøre. Ambassaden i Addis Abeba vil være side-akkreditert til Eritrea, Somalia og Djibouti.

       Det vises til at samarbeidet med Eritrea er på linje med samarbeidet med Etiopia i en overgangsfase. Årlig utgjør norsk støtte ca 60 mill. kroner. Norge gir også humanitær hjelp til Somalia, i 1993 utgjorde den ca 60 mill. kroner.

       Ambassaden i Dar es Salaam, Tanzania, vil ivareta norske interesser i Uganda, mens ambassaden i Kairo, Egypt fremdeles vil være side-akkreditert til Sudan.

       Ambassaden i Addis Abeba foreslås bemannet med fire utsendte tjenestemenn i tillegg til lokalt ansatte. Stillingshjemlene vil bli skaffet gjennom omdisponeringer under kap. 101 Utenriksrepresentasjon og kap. 142 Lokale representasjoner. Etablerings- og driftskostnadene ved den nye ambassaden i Addis Abeba er for 1994 regnet til 9 mill. kroner. 2 mill. kroner av utgiftene er i 1994 foreslått dekket innenfor bevilgningen under kap. 142 Lokale representasjoner, mens de resterende 7 mill. kroner blir foreslått finansiert ved å redusere bevilgningen under kap. 177 Faglig støtte, post 11 Varer og tjenester med 4,15 mill. kroner og kap. 185 Til dekning av ymse hjelpetiltak, post 70 Tilskudd, kan overføres med 2,85 mill. kroner. Tilsvarende foreslås å øke bevilgningene under kap. 142 Lokale representasjoner og kap. 143 Utenriksrepresentasjon/03-området med til sammen 7 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, Gundersen, er enig i at det opprettes ambassade i Addis Abeba. Etiopia er et av de mest folkerike landene i Afrika og Addis Abeba er dessuten et viktig afrikansk senter, blant annet som hovedkvarter for OAU. Landene på Afrikas Horn mottar til sammen store beløp i bistand og nødhjelp fra Norge og det er derfor også en betydelig norsk koloni i området.

       Flertallet støtter også Regjeringens forslag om at representasjonen blir en kombinert ambassade/NORAD-representasjon etter samme modell som de andre integrerte stasjonene i Afrika. Komiteen er enig i at ambassaden side-akkrediteres til de andre landene på Afrikas Horn og vil spesielt peke på viktigheten av å støtte gjenoppbyggingen i Eritrea etter at landet er blitt selvstendig.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser til at forslaget om opprettelse av kombinert ambassade/ NORAD-representasjon i hovedsak er en konsekvens av norsk bistandspolitikk som dette medlem er uenig i. Når imidlertid flertallet har bestemt omfang og innretning for bistanden, vil dette medlem ikke motsette seg denne mindre omorganisering innenfor den økonomiske rammen, da det vil kunne medføre en bedre kontroll og kvalitet på bistanden.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen, og rår Stortinget til å fatte følgende

vedtak

       På statsbudsjettet for 1994 gjøres følgende endringer:

Kap. 142

Lokale representasjonar
01 Løn og godtgjersle vert auka med kr 930.000
frå kr 56.690.000 til kr 57.620.000
11 Varer og tenester, vert auka med kr 2.115.000
frå kr 45.100.000 til kr 47.215.000
42 Krise og evakueringstiltak, kan overførast, vert
auka med kr 320.000
frå kr 1.500.000 til kr 1.820.000
45 Store nyinnkjøp, kan overførast, vert auka med kr 550.000
frå kr 3.000.000 til kr 3.550.000

Kap. 143

Utanriksrepresentasjon/03-området
01 Løn og godtgjersle, vert auka med kr 735.000
frå kr 10.520.000 til kr 11.255.000
11 Varer og tenester, vert auka med kr 2.350.000
frå kr 2.620.000 til kr 4.970.000

Kap. 177

Fagleg støtte
11 Varer og tenester, vert redusert med kr 4.150.000
frå kr 80.000.000 til kr 75.850.000

Kap. 185

Til dekning av ymse hjelpetiltak
70 Tilskot, kan overførast, vert redusert med kr 2.850.000
frå kr 51.310.000 til kr 48.460.000

Oslo, i utenrikskomiteen, den 4. mai 1994.

Haakon Blankenborg, Erik Solheim, Anne Enger Lahnstein,
leder. ordfører. sekretær.