5. Forslag fra mindretall
Rammeområde 7
(Arbeid og sosial)
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
I
På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |||
Utgifter | |||||||
600 | Arbeids- og inkluderingsdepartementet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 219 113 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 3 123 000 | |||||
601 | Utredningsvirksomhet, forskning m.m. | ||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 79 422 000 | |||||
50 | Norges forskningsråd | 105 479 000 | |||||
70 | Tilskudd | 30 330 000 | |||||
72 | Tilskudd til Senter for seniorpolitikk m.m. | 10 649 000 | |||||
604 | NAV-reform og pensjonsreform | ||||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 45 | 889 257 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 21 | 1 067 336 000 | |||||
605 | Arbeids- og velferdsetaten | ||||||
1 | Driftsutgifter | 8 193 674 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 32 562 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 219 797 000 | |||||
70 | Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kan overføres | 216 550 000 | |||||
606 | Trygderetten | ||||||
1 | Driftsutgifter | 60 228 000 | |||||
621 | Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering | ||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 32 936 000 | |||||
62 | Kvalifiseringsprogrammet, kan overføres | 556 700 000 | |||||
63 | Sosiale tjenester og tiltak for vanskeligstilte, kan overføres | 170 485 000 | |||||
70 | Frivillig arbeid, kan overføres | 53 140 000 | |||||
74 | Tilskudd til pensjonistenes organisasjoner mv. | 9 292 000 | |||||
634 | Arbeidsmarkedstiltak | ||||||
21 | Forsøk, utviklingstiltak mv., kan overføres | 66 750 000 | |||||
76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres | 6 162 220 000 | |||||
635 | Ventelønn | ||||||
1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 230 000 000 | |||||
640 | Arbeidstilsynet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 409 200 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 4 000 000 | |||||
642 | Petroleumstilsynet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 168 300 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 20 500 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 1 600 000 | |||||
643 | Statens arbeidsmiljøinstitutt | ||||||
50 | Statstilskudd | 91 500 000 | |||||
646 | Pionerdykkere i Nordsjøen | ||||||
1 | Driftsutgifter, kan overføres | 200 000 | |||||
70 | Tilskudd til pionerdykkere, overslagsbevilgning | 10 000 000 | |||||
72 | Tilskudd, kan overføres | 2 800 000 | |||||
648 | Arbeidsretten, Riksmeklingsmannen m.m. | ||||||
1 | Driftsutgifter | 14 200 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 1 700 000 | |||||
70 | Tilskudd til faglig utvikling | 3 900 000 | |||||
660 | Krigspensjon | ||||||
70 | Tilskudd, militære, overslagsbevilgning | 190 000 000 | |||||
71 | Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning | 485 600 000 | |||||
664 | Pensjonstrygden for sjømenn | ||||||
70 | Tilskudd | 638 000 000 | |||||
666 | Avtalefestet pensjon (AFP) | ||||||
70 | Tilskudd | 1 230 000 000 | |||||
667 | Supplerende stønad til personer over 67 år | ||||||
70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | 300 000 000 | |||||
847 | Tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne | ||||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71 | 27 249 000 | |||||
50 | Forskning | 6 920 000 | |||||
70 | Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner | 150 753 000 | |||||
71 | Tiltak for økt tilgjengelighet og universell utforming, kan nyttes under post 21 | 18 570 000 | |||||
2540 | Stønad under arbeidsledighet til fiskere og fangstmenn | ||||||
70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | 30 000 000 | |||||
2541 | Dagpenger | ||||||
70 | Dagpenger, overslagsbevilgning | 5 103 000 000 | |||||
2542 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. | ||||||
70 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsbevilgning | 285 000 000 | |||||
2620 | Stønad til enslig mor eller far | ||||||
70 | Overgangsstønad, overslagsbevilgning | 2 310 000 000 | |||||
72 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | 460 000 000 | |||||
73 | Utdanningsstønad | 57 000 000 | |||||
75 | Tilskudd til flytting for å komme i arbeid | 300 000 | |||||
76 | Forskuttering av underholdsbidrag | 970 000 000 | |||||
2650 | Sykepenger | ||||||
70 | Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning | 28 505 000 000 | |||||
71 | Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning | 1 653 400 000 | |||||
72 | Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning | 457 700 000 | |||||
73 | Tilretteleggingstilskudd, kan overføres | 264 928 000 | |||||
75 | Feriepenger av sykepenger, overslagsbevilgning | 1 630 000 000 | |||||
2652 | Medisinsk rehabilitering mv. | ||||||
70 | Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning | 8 770 000 000 | |||||
71 | Legeerklæringer | 270 000 000 | |||||
2653 | Ytelser til yrkesrettet attføring | ||||||
70 | Attføringspenger, overslagsbevilgning | 10 072 000 000 | |||||
71 | Attføringsstønad, overslagsbevilgning | 493 000 000 | |||||
2655 | Uførhet | ||||||
70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 18 775 000 000 | |||||
71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 29 160 000 000 | |||||
72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 2 042 000 000 | |||||
73 | Foreløpig uførepensjon, overslagsbevilgning | 160 000 000 | |||||
74 | Tidsbegrenset uførestønad, overslagsbevilgning | 8 960 000 000 | |||||
75 | Menerstatning ved yrkesskade, overslagsbevilgning | 100 000 000 | |||||
76 | Yrkesskadetrygd gml. lovgivning, overslagsbevilgning | 70 000 000 | |||||
2661 | Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler mv. | ||||||
70 | Grunnstønad, overslagsbevilgning | 1 640 000 000 | |||||
71 | Hjelpestønad, overslagsbevilgning | 1 720 000 000 | |||||
73 | Hjelpemidler mv. under arbeid og utdanning | 115 660 000 | |||||
74 | Tilskudd til biler | 930 000 000 | |||||
75 | Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler | 2 978 400 000 | |||||
76 | Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler som tjenester | 120 540 000 | |||||
77 | Ortopediske hjelpemidler | 830 000 000 | |||||
78 | Høreapparater | 500 000 000 | |||||
2670 | Alderdom | ||||||
70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 40 730 200 000 | |||||
71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 63 424 000 000 | |||||
72 | Ventetillegg, overslagsbevilgning | 44 000 000 | |||||
73 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 5 654 000 000 | |||||
2680 | Etterlatte | ||||||
70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 1 271 000 000 | |||||
71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 1 085 000 000 | |||||
72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 100 000 000 | |||||
74 | Utdanningsstønad | 1 350 000 | |||||
75 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | 10 000 000 | |||||
2686 | Gravferdsstønad | ||||||
70 | Gravferdsstønad, overslagsbevilgning | 130 000 000 | |||||
2690 | Diverse utgifter | ||||||
70 | Sykestønadsutgifter i utlandet | 155 000 000 | |||||
77 | Pasienter fra gjensidighetsland mv. | 105 000 000 | |||||
Totale utgifter | 264 326 513 000 |
Inntekter | ||||||
3605 | Arbeids- og velferdsetaten | |||||
1 | Administrasjonsvederlag | 30 000 000 | ||||
6 | Gebyrinntekter for fastsettelse av bidrag | 22 000 000 | ||||
7 | Administrasjonsvederlag fra regionale helseforetak | 100 000 000 | ||||
3634 | Arbeidsmarkedstiltak | |||||
85 | Innfordring av feilutbetalinger, arbeidsmarkedstiltak | 1 000 000 | ||||
3635 | Ventelønn | |||||
1 | Refusjon statlig virksomhet mv. | 50 000 000 | ||||
85 | Innfordring av feilutbetaling av ventelønn | 3 200 000 | ||||
3640 | Arbeidstilsynet | |||||
1 | Diverse inntekter | 1 000 000 | ||||
4 | Kjemikaliekontroll, gebyrer | 5 200 000 | ||||
5 | Tvangsmulkt | 1 900 000 | ||||
7 | Byggesaksbehandling, gebyrer | 16 900 000 | ||||
3642 | Petroleumstilsynet | |||||
2 | Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet | 700 000 | ||||
3 | Refusjon av tilsynsutgifter | 76 700 000 | ||||
6 | Refusjoner/ymse inntekter | 2 600 000 | ||||
5701 | Diverse inntekter | |||||
2 | Diverse inntekter | 175 000 000 | ||||
Kap. | Post | Formål: | Kroner | Kroner | ||
3 | Hjelpemiddelsentraler m.m. | 38 000 000 | ||||
71 | Refusjon ved yrkesskade | 1 035 000 000 | ||||
73 | Refusjon fra bidragspliktige | 495 000 000 | ||||
74 | Refusjon medisinsk behandling | 2 800 000 | ||||
80 | Renter | 10 000 000 | ||||
85 | Innfordret misbruk av dagpenger | 55 000 000 | ||||
86 | Innfordret misbruk av attføringspenger | 11 100 000 | ||||
5704 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. | |||||
2 | Dividende | 100 000 000 | ||||
5705 | Refusjon av dagpenger | |||||
1 | Refusjon dagpenger, statsgaranti ved konkurs | 15 000 000 | ||||
3 | Refusjon av dagpenger fra EØS-land | 3 400 000 | ||||
Totale inntekter | 2 251 500 000 | |||||
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 600 post 1 | kap. 3600 post 2 |
kap. 601 post 21 | kap. 3601 post 2 |
kap. 605 post 1 | kap. 3605 post 1, 4, 5 og 6 |
kap. 605 post 21 | kap. 3605 post 2 |
kap. 621 post 21 | kap. 3621 post 2 |
kap. 640 post 1 | kap. 3640 post 1, 6 og 7 |
kap. 642 post 1 | kap. 3642 post 6 og 7 |
kap. 642 post 21 | kap. 3642 post 2 |
III
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan:
1. omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak for arbeidssøkere, til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.
2. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 601 Utredningsvirksomhet, forskning m.m., post 73 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 70 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, og kap. 732 Regionale helseforetak, post 79 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte.
3. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 21 Spesielle driftsutgifter, og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.
4. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 45 Større nyanskaffelser og vedlikehold, og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
IV
Tilsagnsfullmakt
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
634 | Arbeidsmarkedstiltak | ||
76 | Tiltak for arbeidssøkere | 2 606,15 mill. kroner |
V
Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån tidligere gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette ble vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.
VI
Fullmakt til leie av lokaler
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan inngå avtale om leie av lokaler til Petroleumstilsynet med leieutgifter inntil 10 mill. kroner utover hva som kan dekkes under kap. 642 Petroleumstilsynet, post 1 Driftsutgifter.
VII
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, postene 21 og 45, og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, postene 1, 21 og 45, refusjoner av kommunenes andel av utgifter til opprettelse og drift av NAV-kontorer.
VIII
Folketrygdytelser
Stortinget samtykker i at med virkning fra 1. januar 2009 skal følgende ytelser etter folketrygdloven utgjøre*):
kroner | ||
1a. | Grunnstønad for ekstrautgifter ved uførhet etter lovens § 6-3 (laveste sats) | 7 188 |
1b. | Ved ekstrautgifter utover laveste sats, kan grunnstønaden forhøyes ti l | 10 980 |
1c. | eller til | 14 424 |
1d. | eller til | 21 240 |
1e. | eller til | 28 800 |
1f. | eller til | 35 988 |
2a-1. | Hjelpestønad til uføre som må ha hjelp i huset1) 2) | 11 988 |
2a-2. | Hjelpestønad etter lovens § 6-4 til uføre som må ha tilsyn og pleie3) | 12 900 |
2b. | Forhøyet hjelpestønad etter lovens § 6-5 til uføre under 18 år som må ha særskilt tilsyn og pleie3) | 25 800 |
2c. | eller til | 51 600 |
2d. | eller til | 77 400 |
3. | Behovsprøvet gravferdsstønad opptil | 18 744 |
4. | Stønad til barnetilsyn etter lovens §§ 15-11 og 17-94) | |
for første barn | 38 652 | |
for to barn | 50 436 | |
for tre og flere barn | 57 156 |
* Satsene under 1, 2 og 4 er årsbeløp for ytelsene.
1) Stønad til hjelp i huset gjelder tilfeller før 1. januar 1992.
2) Fra 1. januar 1997 skilles det mellom stønad til hjelp i huset og stønad til særskilt tilsyn og pleie.
3) Gjelder også ved uførhet som skyldes yrkesskade, jf. lovens § 12-18.
4) Fra 1. januar 2004 dekkes 64 pst. av dokumenterte utgifter til barnetilsyn. Beløpene i tabellen er maksimale refusjonssatser. Stønaden er inntektsprøvet.
IX
Stortinget ber Regjeringen fremsette forslag om forenklinger i lønnsgarantiordningen i tråd med forslag om i St.prp. nr. 1 (2005–2006).
X
Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden i perioden 12. uke–6. måned gjøres betinget av at dialogmøte etter 12. uke er avholdt, og rapport fra dette innsendt Arbeids- og velferdsetaten. Dersom betingelsen ikke er oppfylt, avkreves arbeidsgiver et medvirkningsansvar på 10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt. I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig skal en se bort fra dette kravet.
XI
Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden i perioden 6.–12. måned gjøres betinget av at arbeidstaker har deltatt på dialogmøte etter 6. måned, eller at arbeidstaker har gjort Arbeids- og velferdsetaten oppmerksom på at innkalling til møtet ikke er mottatt innen en nærmere angitt frist. Dersom betingelsen ikke er oppfylt, avkreves arbeidstaker et medvirkningsansvar på 10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt med arbeidstakers tilstedeværelse. I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig skal en se bort fra dette kravet.
XII
Stortinget ber Regjeringen fremme lovforslag om at selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet, fra 1. januar 2009 skal ha rett til:
1. 100 pst. dekning av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)
2. 100 pst. dekning av omsorgspenger fra 1. dag (inntil 6 G)
3. 100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger (inntil 6 G)
XIII
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en økning av satsen for støtte til opplæringskurs for synshemmede, slik at denne samsvarer med reelle kostnader.
XIV
Stortinget ber Regjeringen fremme lovforslag som tar bort avkorting av pensjon mot arbeidsinntekt også for 69-70 åringer, med virkning fra 1. juni 2009.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at ordningen med arbeids- og utdanningsreiser for funksjonshemmede gjøres permanent.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen vurdere om ordningen med arbeids- og utdanningsreiser kan utvides til også å omfatte personer i arbeidsforhold med uførepensjon som hovedinntekt.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen om å etablere et system for langtidsoppfølging av utsatte nordsjøarbeidere, som omfatter helsetilbud og bistand til fortsatt yrkesaktivitet på land der det er mulig.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen om å utrede muligheten for å gi nordsjøarbeidere som har blitt skadet som følge av kjemikalieeksponering, en rimelighetsbasert erstatning.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen utforme og implementere en standard for universell utforming av jernbanestasjoner som også ivaretar hensynet til andre togoperatører enn NSB AS.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen stille krav om tilgjengelighet for alle gjennom universell utforming ved innkjøp av nye tog og ved oppgradering av eksisterende materiell gjennom statens rammeavtale med NSB og anbud innenfor togtrafikken.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen ta en gjennomgang av alle prosjektene innenfor jernbanen og sørge for at disse oppfyller kravet om tilgjengelighet for alle gjennom universell utforming.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjon rettet mot allmennheten blir inkludert i betegnelsen fysiske forhold i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i arbeidsliv og utdanning blir omfattet av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming).
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen sørge for at krav om universell utforming innarbeides i offentlige anbud.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen om snarest å sette en tidsfrist for når all film og alle TV-sendinger skal tekstes av hensyn til hørselshemmede.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til et forskningsprogram som studerer effekten av ulike attføringstiltak, for å gi svar på hvilke tiltak som bidrar til at ulike grupper arbeidssøkere føres tilbake til arbeid, og hvorvidt de samme grupper arbeidssøkere beholder arbeidet i et gitt antall år etter at tiltak er avsluttet.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 fremme forslag slik at ordningen med ventelønn avskaffes for nye tilfeller fra 2010.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen om en systematisk gjennomgang av sanksjonsbruken i forhold til dagpenger ved arbeidsledighet, med den hensikt at mobilitetskriteriet skal ligge til grunn for sanksjonsbruken i NAV.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen intensivere IA-arbeidet, gjennom økt innsats overfor sykmeldte, bedrifter og NAV, gjennom følgende:
Aktivt tiltak i samarbeid mellom bedrift og NAV etter tre måneders fravær.
Arbeidsevneavklaring innen seks måneders fravær, for å finne svar på om den sykmeldte kan komme tilbake til tidligere arbeidsplass.
Større bruk av attføringsmidler i sykefraværsperioden.
Gradert sykmelding som regel.
Større ansvarliggjøring av den som sykmelder, og sterkere sanksjoner overfor den som bryter sykmeldingsvilkårene.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen utrede en billighetserstatningsordning for huleboerne og de tvangsdeporterte i Finnmark og Nord-Troms, og ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at fristen for universell utforming av nye bygninger fra 1. juli 2009 blir å anse som en eksakt frist.
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen sørge for at muligheten til å påberope seg uforholdsmessig byrde utgår etter at tidsfrister for de enkelte kategorier av bygg, anlegg, uteområder, transport og IKT er satt og nådd. Tiltak i offentlig regi har i utgangspunktet ikke adgang til å påberope seg uforholdsmessig byrde.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen utrede alternative finansieringsordninger og nivå for finansiell støtte til universell utforming av eksisterende bygg/anlegg og uteområder rettet mot allmennheten. Det forutsettes at støtteordningen ikke skal fullfinansiere tiltak og at det ikke skal iverksettes utbetalinger før de aktuelle virksomhetene bruker egne midler på tiltakene. Det forutsettes at støtteordningene ikke skal dekke kostnader til ordinært vedlikehold eller oppussing.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at glassflater på bygninger blir merket av hensyn til synshemmede innen 1. januar 2011.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at tidsfristen for universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) settes til 1. januar 2019.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak med sikte på å oppheve taket for lese- og skrivehjelp for blinde og svaksynte.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om å gjøre den kommunale sosialhjelpen til et statlig ansvar under NAV.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig gjennomgå lover og forskrifter som Arbeidstilsynet handhever med sikte på å fjerne unødvendige lover, samt å forenkle eksisterende lovverk og forskrifter.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovforslag slik at fristen for å tilrettelegge eksisterende bygg, anlegg og uteareal m.m. til universell utforming, settes til 2025.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen legge frem en handlingsplan for universell utforming der det fremkommer klare tidsfrister kombinert med treffsikre stimuleringstilskudd.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til opprettelse av et fond for å fremme fortgang i universell utforming av bygg og anlegg, med forslag til innretning og retningslinjer.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med tanke på å få flere uførepensjonister ut i arbeid og i egnet form rapportere til Stortinget.
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovforslag som sikrer at arbeidsplasser for personer med nedsatt funksjonsevne tilrettelegges basert på støtteordninger finansiert av NAV.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 med forslag til endringer og forbedringer i ordningen med trygdebiler fra 2010.
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan for en nedtrapping av avkortingen av grunnpensjonen til gifte/samboende pensjonister i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 legge frem en egen sak om gravferdsstønaden, der effekten av dagens ordning gjennomgås. Det bes videre om at man i saken får belyst de faktiske kostnader for en verdig minimumsbegravelse, samt om det eksisterer store kostnadsforskjeller i forhold til hvor man måtte være bosatt.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen om å opprettholde sine forpliktelser om å gjøre PRO-senteret til et nasjonalt kompetansesenter for prostituerte.
Forslag fra Høyre:
Forslag 35
Stortinget ber Regjeringen legge opp til at målrettede tiltak i Arbeids- og velferdsetaten baserer seg på en sanntidsanalyse av all tilgjengelig informasjon. I den grad det er behov for å utrede måten å gjøre dette på, bes Regjeringen igangsette utredning av området, blant annet også for å trekke veksler på andre lands erfaringer.
Forslag 36
Stortinget ber Regjeringen om bekreftelse på at det i forbindelse med hovedoppgjøret i 2018 er utelukket at staten skal bidra til noen ny forhandling om AFP-ordningen.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 37
Stortinget ber Regjeringen sørge for at Norge snarest ratifiserer FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne, og tilleggsprotokoll nr. 12 til Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) som omhandler diskriminering.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 38
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at det innføres én allmenn tidsfrist for universell utforming av eksisterende bygninger lagt til 1. januar 2019.
Forslag fra Venstre:
Forslag 39
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at eksisterende bygg, anlegg og uteområder skal være universelt utformet fra 1. januar 2020. Eksisterende transportmidler skal være universelt utformet innen 1. januar 2025.
Forslag 40
Stortinget ber Regjeringen sørge for at prinsippet om aktiviseringsplikt speilvendes og at offentlige og private virksomheter må søke om unntak fra denne hvis kravet skal fravikes.