3. rammeområde 20 eksportKREDITT
- 3.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2008–2009) Nærings- og handelsdepartementet
- 3.2 Stortingets vedtak om netto rammesum for rammeområde 20
- 3.3 Kap. 2460 Garanti-instituttet for eksportkreditt (jf. kap. 5460)
- 3.4 Kap. 5460 Garanti-instituttet for eksportkreditt (jf. kap. 2460)
Tabell 3.1 Oversikt over kapitler og poster under rammeområde 20
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 |
Utgifter i hele kroner | |||
Statens forretningsdrift | |||
2460 | Garanti-instituttet for eksportkreditt | 0 | |
24 | Driftsresultat: | ||
1 Driftsinntekter, refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond | -52 500 000 | ||
2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 52 500 000 | ||
Sum utgifter rammeområde 20 | 0 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv. | |||
5460 | Garanti-instituttet for eksportkreditt | 591 600 000 | |
71 | Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning | 574 800 000 | |
72 | Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland | 16 800 000 | |
Sum inntekter rammeområde 20 | 591 600 000 | ||
Netto rammeområde 20 | -591 600 000 |
Komiteen viser til Stortingets vedtak 27. november 2009 der netto utgiftsramme for rammeområde 20 er fastsatt til -561 600 000 kroner, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
(i 1 000 kr) | ||||
Post/ underpost | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert budsjett 2008 | Forslag 2009 |
24 | Driftsresultat: | |||
24.1 | Driftsinntekter, refusjon av driftsinntekter fra risikoavsetningsfond | -45 491 | -49 500 | -52 500 |
24.2 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 45 491 | 49 500 | 52 500 |
Sum post 24 | 0 | 0 | 0 |
Bevilgningen skal dekke GIEKs administrasjonsutgifter. GIEK har satt i gang et større prosjekt for å oppgradere sitt saksbehandlingssystem. Det nåværende systemet er basert på programvare som ikke lenger blir understøttet av leverandøren fra 2008. GIEK har med hjelp fra eksterne konsulenter utarbeidet en kravspesifikasjon for systemet, og prosjektet er lagt ut på internasjonalt anbud. Det er lagt opp til at valg av tilbyder og inngåelse av kontrakt skal skje i løpet av oktober 2008. Regjeringen vil komme tilbake i saken ved endring av budsjettet våren 2009 når anslåtte totale utgifter og finansieringsbehovet for anskaffelsen foreligger.
Den høye aktiviteten i norsk eksportindustri gjenspeiles bl.a. i etterspørselen etter garantier under Alminnelig garantiordning. Rammen for Alminnelig garantiordning ble senest økt i statsbudsjettframlegget for 2007. Siden da har det samlede ansvaret og søknadsmassen økt betraktelig. Stadig flere større kontrakter med lang løpetid fører isolert sett til en høyere gjennomsnittlig rammeutnyttelse. I tillegg kan uroen i finansmarkedene føre til økt etterspørsel etter GIEK-garantier. Siden nærmere 80 pst. av porteføljen står i USD, vil en økning i dollarkursen gi økt utnyttelse av rammen. Pr. 28. august 2008 var 45,9 mrd. kroner bundet under rammen, og søknader for 17,2 mrd. kroner lå til behandling. Regjeringen foreslår derfor å øke garantirammen med 10 mrd. kroner, fra 50 mrd. i 2008 til 60 mrd. kroner i 2009.
Totalrammen for nye og gamle tilsagn og garantiansvar i 2009 under Alminnelig ordning og Gammel alminnelig ordning foreslås på dette grunnlag satt til 60 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak.
Det er stor etterspørsel etter garantier som dekker lån til land med høyere risiko enn det som er akseptabelt under Alminnelig garantiordning. U-landsordningen er derfor et nyttig supplement. Pr. 28. august 2008 var 1 234 mill. kroner bundet under rammen, og søknader for 1 286 mill. kroner lå til behandling.
Det foreslås at ordningen videreføres innenfor en ramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 2,1 mrd. kroner for 2009, men likevel slik at rammen ikke overstiger sju ganger det til enhver tid innestående beløp på ordningens grunnfond, jf. forslag til vedtak.
Pr. 28. august 2008 var garantier for 3,9 mrd. kroner bundet under rammen og ingen søknader lå til behandling. I løpet av 2006 og 2007 økte etterspørselen etter byggelånsgarantier kraftig grunnet stor aktivitet ved norske verft.
Ordningen foreslås videreført innenfor en totalramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 5,0 mrd. kroner for 2009, jf. forslag til vedtak.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II under kapittel 10 Komiteens tilråding, A. Rammeområde 20. Komiteen viser for øvrig til Regjeringens forslag om å øke garanti- og trekkfullmaktene under GIEK for 2008 og 2009, jf. St.prp. nr. 30 (2008–2009), og til komiteens merknader til dette, jf. Innst. S. nr. 104 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake så snart som mulig, og senest i forbindelse med den varslede krisepakken i januar/februar 2009, med forslag om å øke rammen for GIEKs u-landsordning med 3 mrd. kroner."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til merknad fra disse medlemmer i Budsjett-innst. S. I (2008–2009), og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 med forslag om å øke rammen for GIEKs u-landsordning med 3 mrd. kroner."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen motvillig har kommet med såkalte krisepakker, til bl.a. finansnæringen og eksportindustrien. Disse medlemmer mener det er riktig å komme med tiltak, men at tiltakene burde vært flere og bedre koordinert, og viser til Fremskrittspartiets alternative forslag til statsbudsjett for 2009, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009). Disse medlemmer synes det er et skritt i riktig retning at Eksportfinans og GIEK får muligheten til gi norsk næringsliv ytterligere bistand i en ekstremt vanskelig situasjon, men er i tvil om Regjeringens forslag til økninger på GIEKs garantiordninger, og Regjeringens forslag på 50 mrd. kroner til lån til Eksportfinans, er tilstrekkelig store. Disse medlemmer viser til at GIEKs U-landsordning ikke har fått økte rammer, selv om næringslivet også etterspør dette. Disse medlemmer mener at Regjeringen også bør vurdere å øke rammen på denne ordningen utover dagens ramme. Disse medlemmer mener det er vanskelig å vurdere hvilken effekt tiltakene for GIEK og Eksportfinans vil ha, siden tiltakene nettopp er varslet og ikke behandlet av Stortinget. Disse medlemmer håper Regjeringen i fremtiden er mer lydhør over for næringslivet, økonomer og disse medlemmer sine forslag mht. å forbedre rammebetingelser til næringsliv og folk flest.
Tabell 3.3 Kap. 5460 Garanti-instituttet for eksportkreditt (jf. kap. 2460)
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert budsjett 2008 | Forslag 2009 |
71 | Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning | 619 700 | 437 300 | 574 800 |
72 | Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland | 69 100 | 66 600 | 16 800 |
Sum kap. 5460 | 688 800 | 503 900 | 591 600 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 71 og 72.