Vedlegg 2
Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen har stilt følgende spørsmål til departementet:
"På side 99 i St.prp. nr. 1 (2008-2009) står følgende:
"For å betre rammevilkåra til statlege familieheimar og beredskapsheimar skal Bufetat ta i bruk nye standardkontraktar. Revidert fosterheimsavtale for kommunale fosterheimar skal og takast i bruk."
Hva ligger i de nye standardkontraktene og på hvilken måte vil en følge opp de kommunale fosterhjemmene?"
En arbeidsgruppe med representanter fra NTL, FO, Fagforbundet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Barne- og likestillingsdepartementet har nå blitt enige om forslag til standardkontrakter for statlige familie- og beredskapshjem som vil gi hjemmene gode rammevilkår.
Standardkontrakten skal inngås som en løpende avtale mellom statlig regional barnevernmyndighet og familiehjemmet eller beredskapshjemmet. I tillegg skal det inngås en avtale mellom den kommunale barneverntjenesten og familiehjemmet eller beredskapshjemmet ved plasseringen av det enkelte barn i hjemmet. Standardkontrakten har en varighet på 5 år dersom den ikke sies opp før det av en av partene.
Standardkontraktene regulerer oppdragsgivers og oppdragstakers forpliktelser. Sentrale forhold regulert i kontraktene er:
forhold knyttet til fastsetting og justering av arbeidsgodtgjøringen – herunder en nedre grense for godtgjøringen
forhold knyttet til fastsetting av utgiftsdekningen
rett til kompensasjon ved sykdom
rett til tjenestepensjon
rett til refusjon av utgifter til yrkesskadeforsikring
rett til frihelger og friperioder under plasseringer og frihelger mellom plasseringer
opplæring og veiledning
beredskap i nødsituasjoner
vern i forhold til oppsigelse av kontrakten
Retten til pensjon forutsetter at det vedtas en egen lov om pensjonsordning for oppdragstakere i familie- og beredskapshjem. Arbeidet med utformingen av et forslag til en slik lov er igangsatt.
Departementet legger til grunn at familiehjem skal ha spesiell kompetanse på å ivareta barn med behov for særlig oppfølging og at beredskapshjem skal ha spesiell kompetanse på å ivareta barn i akutt krise. Videre skal den forelder i familie- eller beredskapshjemmet som er oppdragstaker ha ansvar for oppfølging av barnet på heltid.
Familiehjem og beredskapshjem skal være tilgjengelige for nye oppdrag i samsvar med standardkontrakten.
Barne- og likestillingsdepartementet nedsatte i vår en arbeidsgruppe med representanter fra bl.a. KS og Fosterhjemsforeningen. Denne arbeidsgruppen er i ferd med å revidere dagens fosterhjemsavtale, herunder å vurdere om fosterforeldrenes sosiale rettigheter bør fremgå av fosterhjemsavtalen i tillegg til av dagens "Retningslinjer for fosterhjem".
En ytterligere sikring av fosterhjemmenes sosiale rettigheter og rammevilkår må, som det fremgår av departementets svar til Familie- og kulturkomiteen i forbindelse med behandlingen av dok 8:14 (2007-2008), foretas i samarbeid og forståelse med blant andre Kommunenes Sentralforbund (KS).
I motsetning til familie- og beredskapshjem er det som en hovedregel ikke noe krav om at en av fosterforeldrene i et kommunalt fosterhjem skal ha ansvar for oppfølging av barnet på heltid. I kommunale fosterhjem er ofte begge fosterforeldrene i arbeid utenfor hjemmet.