5. Forslag fra mindretall
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Rammeområde 2
(Familie og forbruker)
I
På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |||||
Utgifter | |||||||||
231 | Barnehager | ||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 51 | 88 136 000 | |||||||
51 | Forskning, kan nyttes under post 21 | 7 065 000 | |||||||
60 | Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning | 18 120 880 000 | |||||||
61 | Investeringstilskudd, overslagsbevilgning | 173 000 000 | |||||||
62 | Tilskudd til tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage | 829 674 000 | |||||||
63 | Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder | 111 529 000 | |||||||
64 | Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning | 33 000 000 | |||||||
65 | Skjønnsmidler til barnehager | 5 146 936 000 | |||||||
800 | Barne- og likestillingsdepartementet | ||||||||
1 | Driftsutgifter | 101 940 000 | |||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 5 960 000 | |||||||
840 | Krisetiltak | ||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 25 319 000 | |||||||
60 | Tilskudd til krisesentre, overslagsbevilgning | 165 000 000 | |||||||
61 | Tilskudd til incestsentre, overslagsbevilgning | 57 272 000 | |||||||
70 | Tilskudd til voldsforebyggende tiltak mv., kan nyttes under kap. 858 post 1 | 12 502 000 | |||||||
841 | Samliv og konfliktløsning | ||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter, meklingsgodtgjørelse, overslagsbevilgning | 13 000 000 | |||||||
22 | Opplæring, forskning, utvikling mv. | 6 118 000 | |||||||
23 | Refusjon av utgifter til DNA-analyser, overslagsbevilgning | 6 049 000 | |||||||
70 | Tilskudd til samlivstiltak | 3 368 000 | |||||||
842 | Familievern | ||||||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 183 142 000 | |||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 5 116 000 | |||||||
70 | Tilskudd til kirkens familieverntjeneste mv., kan nyttes under post 1 | 126 759 000 | |||||||
844 | Kontantstøtte | ||||||||
70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | 1 517 000 000 | |||||||
845 | Barnetrygd | ||||||||
70 | Tilskudd | 14 590 000 000 | |||||||
846 | Forsknings- og utredningsvirksomhet, tilskudd mv. | ||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50 | 3 765 000 | |||||||
50 | Forskning, kan nyttes under post 21 | 7 900 000 | |||||||
71 | Særlige familiepolitiske tiltak | 1 020 000 | |||||||
73 | Tilskudd til Kvinneuniversitetene | 3 140 000 | |||||||
79 | Tilskudd til internasjonalt familie- og likestillingsarbeid, kan overføres | 5 084 000 | |||||||
849 | Likestillings- og diskrimineringsombudet | ||||||||
50 | Basisbevilgning | 28 574 000 | |||||||
850 | Barneombudet | ||||||||
1 | Driftsutgifter | 10 309 000 | |||||||
852 | Adopsjonsstøtte | ||||||||
70 | Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning | 20 045 000 | |||||||
854 | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | ||||||||
1 | Driftsutgifter - Fylkesnemndene for sosiale saker | 81 577 000 | |||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 38 093 000 | |||||||
50 | Forskning, kan nyttes under post 71 | 13 294 000 | |||||||
64 | Tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning | 82 863 000 | |||||||
65 | Refusjon av kommunale utgifter til barnevernstiltak knyttet til enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning | 208 910 000 | |||||||
70 | Tilskudd til Rostad ungdomsheim og Rostad ettervernsheim | 2 530 000 | |||||||
71 | Utvikling og opplysningsarbeid mv., kan nyttes under post 50 | 72 856 000 | |||||||
855 | Statlig forvaltning av barnevernet | ||||||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 22 og post 60 | 2 351 258 000 | |||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 54 247 000 | |||||||
22 | Kjøp av private barnevernstjenester, kan nyttes under post 1 | 2 017 294 000 | |||||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 63 288 000 | |||||||
60 | Tilskudd til kommunene, kan nyttes under post 1 | 164 678 000 | |||||||
856 | Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere | ||||||||
1 | Driftsutgifter | 378 930 000 | |||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 5 220 000 | |||||||
857 | Barne- og ungdomstiltak | ||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 2 217 000 | |||||||
50 | Forskning, kan nyttes under post 71 | 6 688 000 | |||||||
70 | Barne- og ungdomsorganisasjoner | 95 539 000 | |||||||
71 | Utviklingsarbeid, kan nyttes under post 50 | 10 696 000 | |||||||
73 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres | 65 463 000 | |||||||
79 | Tilskudd til internasjonalt ungdomssamarbeid mv., kan overføres | 30 715 000 | |||||||
858 | Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | ||||||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 855 post 1 | 160 619 000 | |||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 2 130 000 | |||||||
22 | Reguleringspremie til KLP og fylkeskommunale pensjonskasser | 28 292 000 | |||||||
859 | EUs ungdomsprogram | ||||||||
1 | Driftsutgifter, kan overføres | 6 893 000 | |||||||
860 | Forbrukerrådet | ||||||||
50 | Basisbevilgning | 94 137 000 | |||||||
862 | Positiv miljømerking | ||||||||
70 | Driftstilskudd til offentlig stiftelse for positiv miljømerking | 4 532 000 | |||||||
865 | Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid | ||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 20 903 000 | |||||||
79 | EUs rammeprogram for forbrukerpolitikk, kan overføres | 4 248 000 | |||||||
866 | Statens institutt for forbruksforskning | ||||||||
50 | Basisbevilgning | 25 660 000 | |||||||
867 | Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget og Markedsrådet | ||||||||
1 | Driftsutgifter | 7 449 000 | |||||||
868 | Forbrukerombudet | ||||||||
1 | Driftsutgifter | 19 533 000 | |||||||
2530 | Foreldrepenger | ||||||||
70 | Foreldrepenger ved fødsel, overslagsbevilgning | 12 005 000 000 | |||||||
71 | Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, overslagsbevilgning | 400 000 000 | |||||||
72 | Feriepenger av foreldrepenger, overslagsbevilgning | 345 000 000 | |||||||
73 | Foreldrepenger ved adopsjon, overslagsbevilgning | 100 000 000 | |||||||
Totale utgifter | 60 379 354 000 | ||||||||
Inntekter | |||||||||
3842 | Familievernet | ||||||||
1 | Diverse inntekter | 900 000 | |||||||
3854 | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | ||||||||
4 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter | 35 623 000 | |||||||
3855 | Statlig forvaltning av barnevernet | ||||||||
1 | Diverse inntekter | 40 570 000 | |||||||
2 | Barnetrygd | 3 267 000 | |||||||
3 | Refusjon for enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger | 70 795 000 | |||||||
60 | Kommunale egenandeler | 882 990 000 | |||||||
3856 | Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere | ||||||||
4 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter | 254 000 000 | |||||||
3858 | Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | ||||||||
1 | Diverse inntekter | 433 000 | |||||||
3859 | EUs ungdomsprogram | ||||||||
1 | Tilskudd fra Europakommisjonen | 2 300 000 | |||||||
Totale inntekter | 1 290 878 000 | ||||||||
II
Fullmakt
Stortinget samtykker i at fra 1. januar 2009 blir maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud fastsatt til 2 330 kroner pr. måned og 25 630 kroner pr. år, jf. Forskrift 16. desember 2005 nr. 1478 om foreldrebetaling i barnehager § 1.
III
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Barne- og likestillingsdepartementet i 2009 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 842 post 1 | kap. 3842 post 1 |
kap. 855 post 1 | kap. 3855 postene 1, 2, 3 og 60 |
kap. 856 post 1 | kap. 3856 post 1 |
kap. 858 post 1 | kap. 3858 post 1 |
kap. 859 post 1 | kap. 3859 post 1 |
kap. 868 post 1 | kap. 3868 post 1 |
IV
Satser for barnetrygd
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2009 i medhold av lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd § 10 kan utbetale barnetrygd med 11 640 kroner pr. barn pr. år.
Enslige forsørgere som fyller vilkårene for rett til utvidet stønad etter barnetrygdloven og full overgangsstønad etter folketrygdloven, og som har barn i alderen 0–3 år har rett til et småbarnstillegg på 7 920 kroner pr. år. Dette tillegget gis pr. enslig forsørger, uavhengig av hvor mange barn i alderen 0–3 år vedkommende faktisk forsørger.
For stønadsmottakere bosatt i Finnmark og Nord-Troms (Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) ytes et tillegg i barnetrygden på 3 840 kroner pr. barn pr. år, det såkalte finnmarkstillegget.
Finnmarkstillegget skal også utbetales for barn i fosterhjem eller barnevernsinstitusjon i de aktuelle kommunene.
For stønadsmottakere bosatt på Svalbard ytes et tillegg i barnetrygden på 3 840 kroner pr. barn pr. år, det såkalte svalbardtillegget.
V
Satser for kontantstøtte
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2009 i medhold av lov 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte til småbarnsforeldre, kan utbetale kontantstøtte med følgende beløp for 1- og 2-åringer:
Oppholdstid i barnehage | Prosentandel av full sats | Kontantstøtte i kroner pr. år |
Ikke bruk av barnehageplass | 100 | 39 636 |
Til og med 8 timer | 80 | 31 704 |
9–16 timer | 60 | 23 784 |
17–24 timer | 40 | 15 852 |
25–32 timer | 20 | 7 932 |
33 timer eller mer | 0 | 0 |
VI
Satser for engangsstønad ved fødsel og adopsjon og stønad ved fødsel utenfor institusjon
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2009 i medhold av lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd kan utbetale:
Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, lovens §§ 14-12 og 14-20 | kr 35 263 pr. barn |
Stønad ved fødsel utenfor institusjon, lovens § 5-13 | kr 1 765 pr. fødsel |
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om hvordan de vil sikre reell likebehandling av private og kommunale barnehager snarest, og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen vurdere om Senteret for seksuelt misbrukte menn burde få status som et nasjonalt kompetansesenter og dermed større sikkerhet og forutsigbarhet gjennom en nasjonal finansiering.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen utrede alle forhold ved vår lovgivning og de bakenforliggende årsaker til at barn som lider overlast, ikke blir fanget opp på et tidlig tidspunkt der det er behov for at offentlige myndigheter griper inn.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen sette ned et hurtigarbeidende utvalg som skal utrede og foreslå kortsiktige og langsiktige tiltak for å forebygge og håndtere vold i nære relasjoner.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en revisjon av Handlingsplanen mot vold i nære relasjoner med et særlig fokus på vold mot barn.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om at far på selvstendig grunnlag opparbeider seg rett til pappapermisjon.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen om at loven om rett til barnehageplass ikke trer i kraft før full barnehagedekning er nådd.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen utforme nye forskrifter om likeverdig behandling, hvor det fastslås at kommunene skal følge enhetskostnadsprinsippet.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som gir unge med tiltak etter barnevernloven rett til tiltak fram til fylte 23 år.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen komme med en sak til Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 som innebærer at ansvaret for enslige, mindreårige asylsøkere over 15 år overføres fra utlendingsmyndighetene til barnevernet fra 1. september 2009.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen legge frem en stortingsmelding om ensliges situasjon og levekår.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om barnetrygdens fremtid, slik at ordningen også i de kommende år kan bidra på en god måte til å nå målene uten en årviss forringelse.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om avvikling av Diskriminerings- og likestillingsombudet, og endring av likestillingsloven slik at andre instanser, herunder domstolene og Arbeidstilsynet, får i oppgave å håndheve de sentrale bestemmelser i loven.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen gjennomgå lovverket, med sikte på å revidere aktuelle lover, slik at man likestiller tvangsekteskap med voldtekt dersom ekteskapet "fullbyrdes". Forsøk på å arrangere ekteskap under tvang må følgelig bli å anse som medvirkning til voldtekt.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen styrke innsatsen i arbeidet mot bigami.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag om avvikling av fylkesnemndene og overføring av sakene i det ordinære domstolsapparatet.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag om etablering av et statlig barnevernstilsyn.
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om vurdering av sammenslåing av en eller flere av virksomhetene og kapitlene innen forbrukerområdet, herunder kap. 860 Forbrukerrådet, kap. 862 Miljømerking, kap. 865 Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid og kap. 866 Statens institutt for forbruksforskning.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om en endring av lover og regelverk slik at det blir opptil det enkelte par hvordan de vil fordele fødselspermisjonen mellom seg.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som sikrer alle fosterforeldre som er ute av ordinært arbeid, rett til sykepenger og tjenestepensjon.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen orientere om personalsituasjonen i barnehagesektoren i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak som gir barn over 3 år gratis kjernetid i barnehage hvis foreldrene mottar kontantstøtte for yngre søsken.
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen fremme en forpliktende plan for likelønn.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen bidra med tiltak for kvinnedominerte utdanningsgrupper i offentlig sektor, i tråd med Likelønnskommisjonens anbefalinger.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen på egnet måte legge frem en sak om rett for alle fedre til to uker lønnet permisjon i forbindelse med fødsel.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 27
Rammeområde 3
(Kultur)
I
På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |||||||
Utgifter | |||||||||||
300 | Kultur- og kirkedepartementet | ||||||||||
1 | Driftsutgifter | 102 484 000 | |||||||||
305 | Lotteri- og stiftelsestilsynet | ||||||||||
1 | Driftsutgifter | 59 330 000 | |||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 816 000 | |||||||||
314 | Kultur og samfunn | ||||||||||
71 | Kultur og næringsprosjekter | 5 500 000 | |||||||||
72 | Norsk-russisk kulturstrategi m.m. | 5 000 000 | |||||||||
75 | Kultur i inkluderende arbeidsliv | 5 000 000 | |||||||||
76 | Den kulturelle spaserstokken | 10 440 000 | |||||||||
315 | Frivillighetsformål | ||||||||||
70 | Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner | 196 345 000 | |||||||||
71 | Tilskudd til frivillighetssentraler | 90 584 000 | |||||||||
72 | Tilskudd til frivillig virksomhet for barn og unge | 43 000 000 | |||||||||
73 | Tilskudd til sekretariat for frivillige organisasjoners interessepolitiske virksomhet | 3 424 000 | |||||||||
74 | Tilskudd til etablering av frivillighetsregister, kan overføres | 1 132 000 | |||||||||
75 | Tilskudd til inkluderings- og fattigdomstiltak | 4 000 000 | |||||||||
77 | Tilskudd til forskningsprogram på sivilsamfunn og frivillig sektor | 4 654 000 | |||||||||
79 | Ymse frivillighetsformål | 10 132 000 | |||||||||
320 | Allmenne kulturformål | ||||||||||
1 | Driftsutgifter | 43 322 000 | |||||||||
51 | Fond for lyd og bilde | 21 222 000 | |||||||||
53 | Samiske kulturformål | 11 993 000 | |||||||||
55 | Norsk kulturfond | 19 901 000 | |||||||||
73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres | 131 267 000 | |||||||||
74 | Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres | 107 125 000 | |||||||||
75 | Kulturprogram, kan overføres | 9 056 000 | |||||||||
78 | Ymse faste tiltak | 19 794 000 | |||||||||
79 | Til disposisjon, kan nyttes under post 1 | 7 417 000 | |||||||||
82 | Nobels fredssenter | 24 353 000 | |||||||||
83 | Fond for frivillige og deltagende kulturaktiviteter | 479 760 000 | |||||||||
84 | Fond for samarbeid mellom kulturvirksomheter og privat næringsliv | 479 760 000 | |||||||||
321 | Kunstnerformål | ||||||||||
1 | Driftsutgifter | 14 610 000 | |||||||||
73 | Kunstnerstipend m.m., kan overføres | 47 244 000 | |||||||||
74 | Garantiinntekter, overslagsbevilgning | 94 787 000 | |||||||||
75 | Vederlagsordninger | 123 730 000 | |||||||||
322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | ||||||||||
1 | Driftsutgifter | 8 003 000 | |||||||||
50 | Kunst i offentlige rom | 9 739 000 | |||||||||
55 | Norsk kulturfond | 12 829 000 | |||||||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 4 745 000 | |||||||||
73 | Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design | 233 589 000 | |||||||||
75 | Offentlig rom, arkitektur og design | 22 969 000 | |||||||||
78 | Ymse faste tiltak | 43 018 000 | |||||||||
323 | Musikkformål | ||||||||||
1 | Driftsutgifter | 131 942 000 | |||||||||
55 | Norsk kulturfond | 84 969 000 | |||||||||
70 | Nasjonale institusjoner | 201 394 000 | |||||||||
71 | Region-/landsdelsinstitusjoner | 174 992 000 | |||||||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 60 795 000 | |||||||||
74 | Landsdelsmusikere i Nord-Norge | 12 163 000 | |||||||||
78 | Ymse faste tiltak | 63 815 000 | |||||||||
324 | Scenekunstformål | ||||||||||
1 | Driftsutgifter | 51 430 000 | |||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 52 624 000 | |||||||||
55 | Norsk kulturfond | 56 485 000 | |||||||||
70 | Nasjonale institusjoner | 689 844 000 | |||||||||
71 | Region-/landsdelsinstitusjoner | 255 175 000 | |||||||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 2 662 000 | |||||||||
73 | Region- og distriktsopera | 43 640 000 | |||||||||
75 | Dans | 36 923 000 | |||||||||
78 | Ymse faste tiltak | 36 472 000 | |||||||||
325 | Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer | ||||||||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 73 | 65 291 000 | |||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 35 000 000 | |||||||||
73 | Prosjekt- og utviklingstiltak, kan nyttes under post 1 | 26 902 000 | |||||||||
78 | Ymse tiltak | 3 000 000 | |||||||||
326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | ||||||||||
1 | Driftsutgifter | 365 080 000 | |||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 887 000 | |||||||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 20 548 000 | |||||||||
55 | Norsk kulturfond | 114 114 000 | |||||||||
75 | Språkteknologi, Norsk Ordbok mv. | 16 996 000 | |||||||||
76 | Ibsenpris m.m. | 4 767 000 | |||||||||
78 | Ymse faste tiltak | 103 095 000 | |||||||||
328 | Museums- og andre kulturvernformål | ||||||||||
55 | Norsk kulturfond | 11 227 000 | |||||||||
70 | Det nasjonale museumsnettverket | 742 691 000 | |||||||||
78 | Ymse faste tiltak | 54 435 000 | |||||||||
329 | Arkivformål | ||||||||||
1 | Driftsutgifter | 244 571 000 | |||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 7 141 000 | |||||||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 531 000 | |||||||||
78 | Ymse faste tiltak | 7 370 000 | |||||||||
334 | Film- og medieformål | ||||||||||
1 | Driftsutgifter | 120 554 000 | |||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 7 308 000 | |||||||||
50 | Norsk filmfond, kan nyttes under post 71 | 247 381 000 | |||||||||
51 | Audiovisuelle produksjoner | 28 956 000 | |||||||||
71 | Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50 | 19 346 000 | |||||||||
73 | Regional filmsatsing | 39 296 000 | |||||||||
75 | Medieprogram, kan overføres | 21 851 000 | |||||||||
78 | Ymse faste tiltak | 22 458 000 | |||||||||
335 | Pressestøtte | ||||||||||
71 | Produksjonstilskudd | 64 452 000 | |||||||||
73 | Anvendt medieforskning og etterutdanning | 13 086 000 | |||||||||
76 | Tilskudd til minoritetsspråklige publikasjoner | 987 000 | |||||||||
337 | Kompensasjon for kopiering til privat bruk | ||||||||||
70 | Kompensasjon | 37 910 000 | |||||||||
Totale utgifter | 6 914 630 000 | ||||||||||
Inntekter | |||||||||||
3300 | Kultur- og kirkedepartementet | ||||||||||
1 | Ymse inntekter | 63 000 | |||||||||
3305 | Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser | ||||||||||
1 | Spilleoverskudd fra Norsk Tipping AS | 833 333 000 | |||||||||
2 | Gebyr - lotterier | 4 485 000 | |||||||||
3 | Refusjon | 42 842 000 | |||||||||
4 | Gebyr-stiftelser | 163 000 | |||||||||
7 | Inntekter ved oppdrag | 816 000 | |||||||||
3320 | Allmenne kulturformål | ||||||||||
1 | Ymse inntekter | 98 000 | |||||||||
3322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | ||||||||||
1 | Ymse inntekter | 100 000 | |||||||||
3323 | Musikkformål | ||||||||||
1 | Ymse inntekter | 32 404 000 | |||||||||
3324 | Scenekunstformål | ||||||||||
1 | Ymse inntekter | 100 000 | |||||||||
2 | Billett- og salgsinntekter m.m. | 19 900 000 | |||||||||
3325 | Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer | ||||||||||
1 | Ymse inntekter | 1 670 000 | |||||||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 35 000 000 | |||||||||
3326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | ||||||||||
1 | Ymse inntekter | 7 099 000 | |||||||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 887 000 | |||||||||
3329 | Arkivformål | ||||||||||
1 | Ymse inntekter | 1 559 000 | |||||||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 7 141 000 | |||||||||
3334 | Film- og medieformål | ||||||||||
1 | Ymse inntekter | 11 776 000 | |||||||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 7 308 000 | |||||||||
70 | Gebyr | 15 500 000 | |||||||||
Totale inntekter | 1 022 244 000 | ||||||||||
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan:
1.
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 300 post 1 | kap. 3300 post 1 |
kap. 305 post 1 | kap. 3305 post 3 |
kap. 305 post 21 | kap. 3305 post 7 |
kap. 320 post 1 | kap. 3320 postene 1 og 3 |
kap. 322 post 1 | kap. 3322 post 1 |
kap. 323 post 1 | kap. 3323 post 1 |
kap. 324 post 1 | kap. 3324 post 1 |
kap. 325 post 1 | kap. 3325 post 1 |
kap. 325 post 21 | kap. 3325 post 2 |
kap. 326 post 1 | kap. 3326 post 1 |
kap. 326 post 21 | kap. 3326 post 2 |
kap. 329 post 1 | kap. 3329 post 1 |
kap. 329 post 21 | kap. 3329 post 2 |
kap. 334 post 1 | kap. 3334 post 1 |
kap. 334 post 21 | kap. 3334 post 2 |
2. Overskride bevilgningen under kap. 324 Scenekunstformål, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer alle merinntektene på kap. 3324, post 2 Billett- og salgsinntekter. Ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp på posten.
III
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
320 | Allmenne kulturformål | ||
73 | Nasjonale kulturbygg | 647,8 mill. kroner | |
322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | ||
50 | Kunst i offentlige rom | 13,0 mill. kroner |
IV
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2009 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 4 000 mill. kroner.
V
Fastsetting av fordelingsnøkler for visse tilskudd
Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for 2009:
1. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til region-/landsdelsinstitusjoner fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner, og kap. 324 Scenekunstformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner.
2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 334 Film- og medieformål, post 73 Regional filmsatsing.
3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 60 pst. på staten og 40 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket.
4. Det offentlige driftstilskuddet til region- og distriktsoperatiltak fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 324 Scenekunstformål, post 73 Region- og distriktsopera.
VI
Fastsetting av gebyrer og avgifter m.m.
Stortinget samtykker i at for 2009 skal:
1. Gebyret for merking og registrering av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være kr 0,60. Kultur- og kirkedepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse tilfelle.
2. Avgiften pr. videogram for omsetning i næring til Norsk kino- og filmfond være kr 3,50.
3. Kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være 1 948 kroner ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd, skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.
Forslag fra Høyre:
Forslag 28
Rammeområde 3
(Kultur)
I
På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |||
Utgifter | |||||||
300 | Kultur- og kirkedepartementet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 116 484 000 | |||||
305 | Lotteri- og stiftelsestilsynet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 61 330 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 816 000 | |||||
314 | Kultur og samfunn | ||||||
71 | Kultur og næringsprosjekter | 8 500 000 | |||||
72 | Norsk-russisk kulturstrategi m.m. | 5 000 000 | |||||
75 | Kultur i inkluderende arbeidsliv | 5 000 000 | |||||
76 | Den kulturelle spaserstokken | 5 440 000 | |||||
315 | Frivillighetsformål | ||||||
70 | Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner | 196 345 000 | |||||
71 | Tilskudd til frivillighetssentraler | 90 584 000 | |||||
72 | Tilskudd til frivillig virksomhet for barn og unge | 35 000 000 | |||||
73 | Tilskudd til sekretariat for frivillige organisasjoners interessepolitiske virksomhet | 3 424 000 | |||||
74 | Tilskudd til etablering av frivillighetsregister, kan overføres | 1 132 000 | |||||
75 | Tilskudd til inkluderings- og fattigdomstiltak | 4 000 000 | |||||
77 | Tilskudd til forskningsprogram på sivilsamfunn og frivillig sektor | 4 654 000 | |||||
79 | Ymse frivillighetsformål | 10 132 000 | |||||
320 | Allmenne kulturformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 53 322 000 | |||||
51 | Fond for lyd og bilde | 27 222 000 | |||||
52 | Norges forskningsråd | 4 476 000 | |||||
53 | Samiske kulturformål | 61 993 000 | |||||
55 | Norsk kulturfond | 39 901 000 | |||||
73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres | 141 767 000 | |||||
74 | Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres | 184 125 000 | |||||
75 | Kulturprogram, kan overføres | 9 056 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 34 794 000 | |||||
79 | Til disposisjon, kan nyttes under post 1 | 27 417 000 | |||||
82 | Nobels fredssenter | 24 353 000 | |||||
321 | Kunstnerformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 16 210 000 | |||||
72 | Stipend basert på gjennomført kunstutdanning, overslagsbevilgning | 14 891 000 | |||||
73 | Kunstnerstipend m.m., kan overføres | 107 244 000 | |||||
74 | Garantiinntekter, overslagsbevilgning | 101 787 000 | |||||
75 | Vederlagsordninger | 123 730 000 | |||||
322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | ||||||
1 | Driftsutgifter | 13 003 000 | |||||
50 | Kunst i offentlige rom | 15 739 000 | |||||
55 | Norsk kulturfond | 19 829 000 | |||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 4 745 000 | |||||
73 | Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design | 233 589 000 | |||||
75 | Offentlig rom, arkitektur og design | 28 969 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 63 018 000 | |||||
323 | Musikkformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 156 942 000 | |||||
55 | Norsk kulturfond | 117 969 000 | |||||
70 | Nasjonale institusjoner | 199 394 000 | |||||
71 | Region-/landsdelsinstitusjoner | 174 992 000 | |||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 60 795 000 | |||||
74 | Landsdelsmusikere i Nord-Norge | 16 163 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 90 815 000 | |||||
324 | Scenekunstformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 58 430 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 59 624 000 | |||||
55 | Norsk kulturfond | 66 985 000 | |||||
70 | Nasjonale institusjoner | 749 154 000 | |||||
71 | Region-/landsdelsinstitusjoner | 278 175 000 | |||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 2 662 000 | |||||
73 | Region- og distriktsopera | 43 640 000 | |||||
75 | Dans | 43 491 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 61 472 000 | |||||
325 | Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer | ||||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 73 | 65 291 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 35 000 000 | |||||
73 | Prosjekt- og utviklingstiltak, kan nyttes under post 1 | 26 902 000 | |||||
78 | Ymse tiltak | 3 000 000 | |||||
326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 407 080 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 887 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 20 548 000 | |||||
55 | Norsk kulturfond | 139 114 000 | |||||
73 | Noregs Mållag | 3 017 000 | |||||
74 | Det Norske Samlaget | 13 090 000 | |||||
75 | Språkteknologi, Norsk Ordbok mv. | 16 996 000 | |||||
76 | Ibsenpris m.m. | 4 767 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 102 095 000 | |||||
328 | Museums- og andre kulturvernformål | ||||||
55 | Norsk kulturfond | 11 227 000 | |||||
70 | Det nasjonale museumsnettverket | 742 191 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 55 435 000 | |||||
329 | Arkivformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 244 571 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 7 141 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 6 729 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 10 370 000 | |||||
334 | Film- og medieformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 134 554 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 7 308 000 | |||||
50 | Norsk filmfond, kan nyttes under post 71 | 327 381 000 | |||||
51 | Audiovisuelle produksjoner | 28 956 000 | |||||
71 | Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50 | 19 346 000 | |||||
73 | Regional filmsatsing | 40 296 000 | |||||
75 | Medieprogram, kan overføres | 21 851 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 24 458 000 | |||||
79 | Til disposisjon | 2 000 000 | |||||
335 | Pressestøtte | ||||||
71 | Produksjonstilskudd | 237 952 000 | |||||
73 | Anvendt medieforskning og etterutdanning | 13 086 000 | |||||
75 | Tilskudd til samiske aviser | 21 627 000 | |||||
76 | Tilskudd til minoritetsspråklige publikasjoner | 987 000 | |||||
77 | Distribusjonstilskudd til avisene i Finnmark | 1 743 000 | |||||
337 | Kompensasjon for kopiering til privat bruk | ||||||
70 | Kompensasjon | 37 910 000 | |||||
Totale utgifter | 6 914 630 000 |
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |||
Inntekter | |||||||
3300 | Kultur- og kirkedepartementet | ||||||
1 | Ymse inntekter | 63 000 | |||||
3305 | Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser | ||||||
1 | Spilleoverskudd fra Norsk Tipping AS | 833 333 000 | |||||
2 | Gebyr - lotterier | 4 485 000 | |||||
3 | Refusjon | 42 842 000 | |||||
4 | Gebyr-stiftelser | 163 000 | |||||
7 | Inntekter ved oppdrag | 816 000 | |||||
3320 | Allmenne kulturformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 98 000 | |||||
3322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | ||||||
1 | Ymse inntekter | 100 000 | |||||
3323 | Musikkformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 32 404 000 | |||||
3324 | Scenekunstformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 100 000 | |||||
2 | Billett- og salgsinntekter m.m. | 19 900 000 | |||||
3325 | Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer | ||||||
1 | Ymse inntekter | 1 670 000 | |||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 35 000 000 | |||||
3326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 7 099 000 | |||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 887 000 | |||||
3329 | Arkivformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 1 559 000 | |||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 7 141 000 | |||||
3334 | Film- og medieformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 11 776 000 | |||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 7 308 000 | |||||
70 | Gebyr | 15 500 000 | |||||
Totale inntekter | 1 022 244 000 | ||||||
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan:
1.
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 300 post 1 | kap. 3300 post 1 |
kap. 305 post 1 | kap. 3305 post 3 |
kap. 305 post 21 | kap. 3305 post 7 |
kap. 320 post 1 | kap. 3320 postene 1 og 3 |
kap. 322 post 1 | kap. 3322 post 1 |
kap. 323 post 1 | kap. 3323 post 1 |
kap. 324 post 1 | kap. 3324 post 1 |
kap. 325 post 1 | kap. 3325 post 1 |
kap. 325 post 21 | kap. 3325 post 2 |
kap. 326 post 1 | kap. 3326 post 1 |
kap. 326 post 21 | kap. 3326 post 2 |
kap. 329 post 1 | kap. 3329 post 1 |
kap. 329 post 21 | kap. 3329 post 2 |
kap. 334 post 1 | kap. 3334 post 1 |
kap. 334 post 21 | kap. 3334 post 2 |
2. Overskride bevilgningen under kap. 324 Scenekunstformål, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer alle merinntektene på kap. 3324, post 2 Billett- og salgsinntekter. Ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp på posten.
III
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
320 | Allmenne kulturformål | ||
73 | Nasjonale kulturbygg | 647,8 mill. kroner | |
322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | ||
50 | Kunst i offentlige rom | 13,0 mill. kroner |
IV
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2009 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 4 000 mill. kroner.
V
Fastsetting av fordelingsnøkler for visse tilskudd
Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for 2009:
1. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til region-/landsdelsinstitusjoner fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner, og kap. 324 Scenekunstformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner.
2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 334 Film- og medieformål, post 73 Regional filmsatsing.
3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 60 pst. på staten og 40 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket.
4. Det offentlige driftstilskuddet til region- og distriktsoperatiltak fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 324 Scenekunstformål, post 73 Region- og distriktsopera.
VI
Fastsetting av gebyrer og avgifter m.m.
Stortinget samtykker i at for 2009 skal:
1. gebyret for merking og registrering av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være kr 0,60. Kultur- og kirkedepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse tilfelle.
2. avgiften pr. videogram for omsetning i næring til Norsk kino- og filmfond være kr 3,50.
3. kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være 2 162 kroner ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd, skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.
Forslag fra Venstre:
Forslag 29
Rammeområde 3
(Kultur)
I
På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |||
Utgifter | |||||||
300 | Kultur- og kirkedepartementet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 116 484 000 | |||||
305 | Lotteri- og stiftelsestilsynet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 61 330 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 816 000 | |||||
314 | Kultur og samfunn | ||||||
71 | Kultur og næringsprosjekter | 5 500 000 | |||||
72 | Norsk-russisk kulturstrategi m.m. | 5 000 000 | |||||
75 | Kultur i inkluderende arbeidsliv | 5 000 000 | |||||
76 | Den kulturelle spaserstokken | 10 440 000 | |||||
315 | Frivillighetsformål | ||||||
70 | Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner | 196 345 000 | |||||
71 | Tilskudd til frivillighetssentraler | 90 584 000 | |||||
72 | Tilskudd til frivillig virksomhet for barn og unge | 43 000 000 | |||||
73 | Tilskudd til sekretariat for frivillige organisasjoners interessepolitiske virksomhet | 3 424 000 | |||||
74 | Tilskudd til etablering av frivillighetsregister, kan overføres | 1 132 000 | |||||
75 | Tilskudd til inkluderings- og fattigdomstiltak | 4 000 000 | |||||
77 | Tilskudd til forskningsprogram på sivilsamfunn og frivillig sektor | 4 654 000 | |||||
79 | Ymse frivillighetsformål | 10 132 000 | |||||
320 | Allmenne kulturformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 53 322 000 | |||||
51 | Fond for lyd og bilde | 27 222 000 | |||||
52 | Norges forskningsråd | 4 476 000 | |||||
53 | Samiske kulturformål | 61 993 000 | |||||
55 | Norsk kulturfond | 39 901 000 | |||||
73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres | 141 767 000 | |||||
74 | Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres | 180 625 000 | |||||
75 | Kulturprogram, kan overføres | 9 056 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 29 794 000 | |||||
79 | Til disposisjon, kan nyttes under post 1 | 6 417 000 | |||||
82 | Nobels fredssenter | 24 353 000 | |||||
321 | Kunstnerformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 16 210 000 | |||||
72 | Stipend basert på gjennomført kunstutdanning, overslagsbevilgning | 14 891 000 | |||||
73 | Kunstnerstipend m.m., kan overføres | 107 244 000 | |||||
74 | Garantiinntekter, overslagsbevilgning | 101 787 000 | |||||
75 | Vederlagsordninger | 123 730 000 | |||||
322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | ||||||
1 | Driftsutgifter | 13 003 000 | |||||
50 | Kunst i offentlige rom | 15 739 000 | |||||
55 | Norsk kulturfond | 19 829 000 | |||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 4 745 000 | |||||
73 | Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design | 233 589 000 | |||||
75 | Offentlig rom, arkitektur og design | 28 969 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 63 018 000 | |||||
323 | Musikkformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 156 942 000 | |||||
55 | Norsk kulturfond | 114 969 000 | |||||
70 | Nasjonale institusjoner | 199 394 000 | |||||
71 | Region-/landsdelsinstitusjoner | 174 992 000 | |||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 60 795 000 | |||||
74 | Landsdelsmusikere i Nord-Norge | 16 163 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 87 315 000 | |||||
324 | Scenekunstformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 58 430 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 59 624 000 | |||||
55 | Norsk kulturfond | 61 485 000 | |||||
70 | Nasjonale institusjoner | 749 154 000 | |||||
71 | Region-/landsdelsinstitusjoner | 278 175 000 | |||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 2 662 000 | |||||
73 | Region- og distriktsopera | 47 640 000 | |||||
75 | Dans | 43 491 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 61 472 000 | |||||
325 | Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer | ||||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 73 | 65 291 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 35 000 000 | |||||
73 | Prosjekt- og utviklingstiltak, kan nyttes under post 1 | 26 902 000 | |||||
78 | Ymse tiltak | 3 000 000 | |||||
326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 407 080 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 887 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 20 548 000 | |||||
55 | Norsk kulturfond | 139 114 000 | |||||
73 | Noregs Mållag | 3 017 000 | |||||
74 | Det Norske Samlaget | 13 090 000 | |||||
75 | Språkteknologi, Norsk Ordbok mv. | 16 996 000 | |||||
76 | Ibsenpris m.m. | 4 767 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 102 095 000 | |||||
328 | Museums- og andre kulturvernformål | ||||||
55 | Norsk kulturfond | 11 227 000 | |||||
70 | Det nasjonale museumsnettverket | 743 191 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 55 435 000 | |||||
329 | Arkivformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 244 571 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 7 141 000 | |||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 6 729 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 10 370 000 | |||||
334 | Film- og medieformål | ||||||
1 | Driftsutgifter | 134 554 000 | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 7 308 000 | |||||
50 | Norsk filmfond, kan nyttes under post 71 | 327 381 000 | |||||
51 | Audiovisuelle produksjoner | 28 956 000 | |||||
71 | Filmtiltak m.m., kan overføres,kan nyttes under post 50 | 19 346 000 | |||||
73 | Regional filmsatsing | 40 296 000 | |||||
75 | Medieprogram, kan overføres | 21 851 000 | |||||
78 | Ymse faste tiltak | 24 458 000 | |||||
79 | Til disposisjon | 2 000 000 | |||||
335 | Pressestøtte | ||||||
71 | Produksjonstilskudd | 264 452 000 | |||||
73 | Anvendt medieforskning og etterutdanning | 13 086 000 | |||||
75 | Tilskudd til samiske aviser | 21 627 000 | |||||
76 | Tilskudd til minoritetsspråklige publikasjoner | 987 000 | |||||
77 | Distribusjonstilskudd til avisene i Finnmark | 1 743 000 | |||||
337 | Kompensasjon for kopiering til privat bruk | ||||||
70 | Kompensasjon | 37 910 000 | |||||
Totale utgifter | 6 914 630 000 | ||||||
Inntekter | |||||||
3300 | Kultur- og kirkedepartementet | ||||||
1 | Ymse inntekter | 63 000 | |||||
3305 | Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser | ||||||
1 | Spilleoverskudd fra Norsk Tipping AS | 833 333 000 | |||||
2 | Gebyr - lotterier | 4 485 000 | |||||
3 | Refusjon | 42 842 000 | |||||
4 | Gebyr-stiftelser | 163 000 | |||||
7 | Inntekter ved oppdrag | 816 000 | |||||
3320 | Allmenne kulturformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 98 000 | |||||
3322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | ||||||
1 | Ymse inntekter | 100 000 | |||||
3323 | Musikkformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 32 404 000 | |||||
3324 | Scenekunstformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 100 000 | |||||
2 | Billett- og salgsinntekter m.m. | 19 900 000 | |||||
3325 | Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer | ||||||
1 | Ymse inntekter | 1 670 000 | |||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 35 000 000 | |||||
3326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 7 099 000 | |||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 887 000 | |||||
3329 | Arkivformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 1 559 000 | |||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 7 141 000 | |||||
3334 | Film- og medieformål | ||||||
1 | Ymse inntekter | 11 776 000 | |||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 7 308 000 | |||||
70 | Gebyr | 15 500 000 | |||||
Totale inntekter | 1 022 244 000 | ||||||
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan:
1.
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 300 post 1 | kap. 3300 post 1 |
kap. 305 post 1 | kap. 3305 post 3 |
kap. 305 post 21 | kap. 3305 post 7 |
kap. 320 post 1 | kap. 3320 postene 1 og 3 |
kap. 322 post 1 | kap. 3322 post 1 |
kap. 323 post 1 | kap. 3323 post 1 |
kap. 324 post 1 | kap. 3324 post 1 |
kap. 325 post 1 | kap. 3325 post 1 |
kap. 325 post 21 | kap. 3325 post 2 |
kap. 326 post 1 | kap. 3326 post 1 |
kap. 326 post 21 | kap. 3326 post 2 |
kap. 329 post 1 | kap. 3329 post 1 |
kap. 329 post 21 | kap. 3329 post 2 |
kap. 334 post 1 | kap. 3334 post 1 |
kap. 334 post 21 | kap. 3334 post 2 |
2. Overskride bevilgningen under kap. 324 Scenekunstformål, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer alle merinntektene på kap. 3324, post 2 Billett- og salgsinntekter. Ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp på posten.
III
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
320 | Allmenne kulturformål | ||
73 | Nasjonale kulturbygg | 647,8 mill. kroner | |
322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | ||
50 | Kunst i offentlige rom | 13,0 mill. kroner |
IV
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2009 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 4 000 mill. kroner.
V
Fastsetting av fordelingsnøkler for visse tilskudd
Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for 2009:
1. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til region-/landsdelsinstitusjoner fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner, og kap. 324 Scenekunstformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner.
2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 334 Film- og medieformål, post 73 Regional filmsatsing.
3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 60 pst. på staten og 40 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket.
4. Det offentlige driftstilskuddet til region- og distriktsoperatiltak fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 324 Scenekunstformål, post 73 Region- og distriktsopera.
VI
Fastsetting av gebyrer og avgifter m.m.
Stortinget samtykker i at for 2009 skal:
1. Gebyret for merking og registrering av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være kr 0,60. Kultur- og kirkedepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse tilfelle.
2. Avgiften pr. videogram for omsetning i næring til Norsk kino- og filmfond være kr 3,50.
3. Kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være 2 162 kroner ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd, skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen om å legge frem en egen sak om momsfritak for frivillige lag og organisasjoner.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen opprette en ordning for tilskudd til musikkinstrumenter for skole- og amatørorkestre, etter modell fra ordningen med tilskudd til innkjøp av instrumenter for skolekorps, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte, med en orientering om den faglige videreføringen av museumsreformen.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med et forslag til momsordning for museene.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en helhetlig gjennomgang av norsk spillpolitikk og fremtidige utfordringer knyttet til denne.
Forslag 35
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med sak om å åpne kommisjonærnettverket for andre aktører enn Norsk Tipping AS.
Forslag 36
Stortinget ber Regjeringen om en full gjennomgang av rammevilkårene for drift av lotterier og fremme forslag om endringer i lotteriloven for å sikre bedre utnyttelse av det potensialet som ligger i lotterivirksomheten.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 37
Stortinget ber Regjeringen utrede modeller for etablering og drift av et profesjonelt kor. Det legges til grunn at et slikt kor skal ha institusjonelle forutsetninger til å drive stabil kunstnerisk virksomhet på linje med de profesjonelle orkestrene.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 38
Stortinget ber Regjeringen legge opp til en ordning hvor tiltak som får tippemidler, kan få redusert tilskuddet med en andel som tilsvarer Norsk Tippings inntekt fra nettspill.
Forslag 39
Stortinget ber Regjeringen sørge for at inntil 5 pst. av midlene til instrumentinnkjøpsordningen benyttes til barne- og ungdomsorkestrene.
Forslag 40
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelsen av et fond for tilskudd til frivillig og deltagende kulturvirksomheter, med spesiell oppmerksomhet om de virksomheter som inkluderer eller retter seg mot barn og ungdom.
Forslag 41
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelsen av et fond for tilskudd til samarbeid mellom kulturvirksomheter og privat næringsliv.
Forslag 42
Stortinget ber Regjeringen avvikle ordningen med statsstipendiater.
Forslag 43
Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen med garantiinntekter.
Forslag 44
Stortinget ber Regjeringen i større grad enn tidligere bruke kunst som allerede er i statens eie til å utsmykke offentlige bygg.
Forslag 45
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om revurdering av fremtidige driftsplaner for operaen – med sikte på kraftig reduksjon av det offentliges bidrag.
Forslag 46
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om oppsplitting og nedsalg av NRK på en slik måte at virksom konkurranse oppnås og kulturpolitiske mål ivaretas.
Forslag 47
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om gradvis avvikling av ordningen med fjernsynslisens.
Forslag 48
Stortinget ber Regjeringen forhandle frem avtaler med kringkastingsselskapene som gir myndighetene råderett til å bruke etermediene i spesielle krisesituasjoner.
Forslag 49
Stortinget ber Regjeringen i neste års statsbudsjett fremme forslag om vanlige forretningsmessige innkrevingsrutiner for NRK-lisensen.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 50
Stortinget ber Regjeringen sørge for at bingoautomatene fjernes fra markedet.
Forslag fra Venstre:
Forslag 51
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med sak til Stortinget om andre og mer tidsriktige måter å finansiere en allmennkringkaster på enn dagens lisens.