Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

Rammeområde 2

(Familie og forbruker)

I

På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

231

Barnehager

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 51

88 136 000

51

Forskning, kan nyttes under post 21

7 065 000

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning

18 120 880 000

61

Investeringstilskudd, overslagsbevilgning

173 000 000

62

Tilskudd til tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage

829 674 000

63

Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder

111 529 000

64

Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning

33 000 000

65

Skjønnsmidler til barnehager

5 146 936 000

800

Barne- og likestillingsdepartementet

1

Driftsutgifter

101 940 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 960 000

840

Krisetiltak

21

Spesielle driftsutgifter

25 319 000

60

Tilskudd til krisesentre, overslagsbevilgning

165 000 000

61

Tilskudd til incestsentre, overslagsbevilgning

57 272 000

70

Tilskudd til voldsforebyggende tiltak mv., kan nyttes under kap. 858 post 1

12 502 000

841

Samliv og konfliktløsning

21

Spesielle driftsutgifter, meklingsgodtgjørelse, overslagsbevilgning

13 000 000

22

Opplæring, forskning, utvikling mv.

6 118 000

23

Refusjon av utgifter til DNA-analyser, overslagsbevilgning

6 049 000

70

Tilskudd til samlivstiltak

3 368 000

842

Familievern

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

183 142 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 116 000

70

Tilskudd til kirkens familieverntjeneste mv., kan nyttes under post 1

126 759 000

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

1 517 000 000

845

Barnetrygd

70

Tilskudd

14 590 000 000

846

Forsknings- og utredningsvirksomhet, tilskudd mv.

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50

3 765 000

50

Forskning, kan nyttes under post 21

7 900 000

71

Særlige familiepolitiske tiltak

1 020 000

73

Tilskudd til Kvinneuniversitetene

3 140 000

79

Tilskudd til internasjonalt familie- og likestillingsarbeid, kan overføres

5 084 000

849

Likestillings- og diskrimineringsombudet

50

Basisbevilgning

28 574 000

850

Barneombudet

1

Driftsutgifter

10 309 000

852

Adopsjonsstøtte

70

Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning

20 045 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

1

Driftsutgifter - Fylkesnemndene for sosiale saker

81 577 000

21

Spesielle driftsutgifter

38 093 000

50

Forskning, kan nyttes under post 71

13 294 000

64

Tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning

82 863 000

65

Refusjon av kommunale utgifter til barnevernstiltak knyttet til enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning

208 910 000

70

Tilskudd til Rostad ungdomsheim og Rostad ettervernsheim

2 530 000

71

Utvikling og opplysningsarbeid mv., kan nyttes under post 50

72 856 000

855

Statlig forvaltning av barnevernet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 22 og post 60

2 351 258 000

21

Spesielle driftsutgifter

54 247 000

22

Kjøp av private barnevernstjenester, kan nyttes under post 1

2 017 294 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

63 288 000

60

Tilskudd til kommunene, kan nyttes under post 1

164 678 000

856

Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere

1

Driftsutgifter

378 930 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 220 000

857

Barne- og ungdomstiltak

21

Spesielle driftsutgifter

2 217 000

50

Forskning, kan nyttes under post 71

6 688 000

70

Barne- og ungdomsorganisasjoner

95 539 000

71

Utviklingsarbeid, kan nyttes under post 50

10 696 000

73

Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres

65 463 000

79

Tilskudd til internasjonalt ungdomssamarbeid mv., kan overføres

30 715 000

858

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 855 post 1

160 619 000

21

Spesielle driftsutgifter

2 130 000

22

Reguleringspremie til KLP og fylkeskommunale pensjonskasser

28 292 000

859

EUs ungdomsprogram

1

Driftsutgifter, kan overføres

6 893 000

860

Forbrukerrådet

50

Basisbevilgning

94 137 000

862

Positiv miljømerking

70

Driftstilskudd til offentlig stiftelse for positiv miljømerking

4 532 000

865

Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

20 903 000

79

EUs rammeprogram for forbrukerpolitikk, kan overføres

4 248 000

866

Statens institutt for forbruksforskning

50

Basisbevilgning

25 660 000

867

Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget og Markedsrådet

1

Driftsutgifter

7 449 000

868

Forbrukerombudet

1

Driftsutgifter

19 533 000

2530

Foreldrepenger

70

Foreldrepenger ved fødsel, overslagsbevilgning

12 005 000 000

71

Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, overslagsbevilgning

400 000 000

72

Feriepenger av foreldrepenger, overslagsbevilgning

345 000 000

73

Foreldrepenger ved adopsjon, overslagsbevilgning

100 000 000

Totale utgifter

60 379 354 000

Inntekter

3842

Familievernet

1

Diverse inntekter

900 000

3854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

35 623 000

3855

Statlig forvaltning av barnevernet

1

Diverse inntekter

40 570 000

2

Barnetrygd

3 267 000

3

Refusjon for enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger

70 795 000

60

Kommunale egenandeler

882 990 000

3856

Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

254 000 000

3858

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

1

Diverse inntekter

433 000

3859

EUs ungdomsprogram

1

Tilskudd fra Europakommisjonen

2 300 000

Totale inntekter

1 290 878 000

II

Fullmakt

Stortinget samtykker i at fra 1. januar 2009 blir maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud fastsatt til 2 330 kroner pr. måned og 25 630 kroner pr. år, jf. Forskrift 16. desember 2005 nr. 1478 om foreldrebetaling i barnehager § 1.

III

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Barne- og likestillingsdepartementet i 2009 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 842 post 1

kap. 3842 post 1

kap. 855 post 1

kap. 3855 postene 1, 2, 3 og 60

kap. 856 post 1

kap. 3856 post 1

kap. 858 post 1

kap. 3858 post 1

kap. 859 post 1

kap. 3859 post 1

kap. 868 post 1

kap. 3868 post 1

IV

Satser for barnetrygd

Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2009 i medhold av lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd § 10 kan utbetale barnetrygd med 11 640 kroner pr. barn pr. år.

Enslige forsørgere som fyller vilkårene for rett til utvidet stønad etter barnetrygdloven og full overgangsstønad etter folketrygdloven, og som har barn i alderen 0–3 år har rett til et småbarnstillegg på 7 920 kroner pr. år. Dette tillegget gis pr. enslig forsørger, uavhengig av hvor mange barn i alderen 0–3 år vedkommende faktisk forsørger.

For stønadsmottakere bosatt i Finnmark og Nord-Troms (Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) ytes et tillegg i barnetrygden på 3 840 kroner pr. barn pr. år, det såkalte finnmarkstillegget.

Finnmarkstillegget skal også utbetales for barn i fosterhjem eller barnevernsinstitusjon i de aktuelle kommunene.

For stønadsmottakere bosatt på Svalbard ytes et tillegg i barnetrygden på 3 840 kroner pr. barn pr. år, det såkalte svalbardtillegget.

V

Satser for kontantstøtte

Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2009 i medhold av lov 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte til småbarnsforeldre, kan utbetale kontantstøtte med følgende beløp for 1- og 2-åringer:

Oppholdstid i barnehage

Prosentandel av full sats

Kontantstøtte i kroner pr. år

Ikke bruk av barnehageplass

100

39 636

Til og med 8 timer

80

31 704

9–16 timer

60

23 784

17–24 timer

40

15 852

25–32 timer

20

7 932

33 timer eller mer

0

0

VI

Satser for engangsstønad ved fødsel og adopsjon og stønad ved fødsel utenfor institusjon

Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2009 i medhold av lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd kan utbetale:

Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, lovens §§ 14-12 og 14-20

kr 35 263 pr. barn

Stønad ved fødsel utenfor institusjon, lovens § 5-13

kr 1 765 pr. fødsel

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om hvordan de vil sikre reell likebehandling av private og kommunale barnehager snarest, og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen vurdere om Senteret for seksuelt misbrukte menn burde få status som et nasjonalt kompetansesenter og dermed større sikkerhet og forutsigbarhet gjennom en nasjonal finansiering.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen utrede alle forhold ved vår lovgivning og de bakenforliggende årsaker til at barn som lider overlast, ikke blir fanget opp på et tidlig tidspunkt der det er behov for at offentlige myndigheter griper inn.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen sette ned et hurtigarbeidende utvalg som skal utrede og foreslå kortsiktige og langsiktige tiltak for å forebygge og håndtere vold i nære relasjoner.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en revisjon av Handlingsplanen mot vold i nære relasjoner med et særlig fokus på vold mot barn.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om at far på selvstendig grunnlag opparbeider seg rett til pappapermisjon.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen om at loven om rett til barnehageplass ikke trer i kraft før full barnehagedekning er nådd.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen utforme nye forskrifter om likeverdig behandling, hvor det fastslås at kommunene skal følge enhetskostnadsprinsippet.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som gir unge med tiltak etter barnevernloven rett til tiltak fram til fylte 23 år.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen komme med en sak til Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 som innebærer at ansvaret for enslige, mindreårige asylsøkere over 15 år overføres fra utlendingsmyndighetene til barnevernet fra 1. september 2009.

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen legge frem en stortingsmelding om ensliges situasjon og levekår.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om barnetrygdens fremtid, slik at ordningen også i de kommende år kan bidra på en god måte til å nå målene uten en årviss forringelse.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om avvikling av Diskriminerings- og likestillingsombudet, og endring av likestillingsloven slik at andre instanser, herunder domstolene og Arbeidstilsynet, får i oppgave å håndheve de sentrale bestemmelser i loven.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen gjennomgå lovverket, med sikte på å revidere aktuelle lover, slik at man likestiller tvangsekteskap med voldtekt dersom ekteskapet "fullbyrdes". Forsøk på å arrangere ekteskap under tvang må følgelig bli å anse som medvirkning til voldtekt.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen styrke innsatsen i arbeidet mot bigami.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag om avvikling av fylkesnemndene og overføring av sakene i det ordinære domstolsapparatet.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag om etablering av et statlig barnevernstilsyn.

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om vurdering av sammenslåing av en eller flere av virksomhetene og kapitlene innen forbrukerområdet, herunder kap. 860 Forbrukerrådet, kap. 862 Miljømerking, kap. 865 Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid og kap. 866 Statens institutt for forbruksforskning.

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om en endring av lover og regelverk slik at det blir opptil det enkelte par hvordan de vil fordele fødselspermisjonen mellom seg.

Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som sikrer alle fosterforeldre som er ute av ordinært arbeid, rett til sykepenger og tjenestepensjon.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen orientere om personalsituasjonen i barnehagesektoren i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak som gir barn over 3 år gratis kjernetid i barnehage hvis foreldrene mottar kontantstøtte for yngre søsken.

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen fremme en forpliktende plan for likelønn.

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen bidra med tiltak for kvinnedominerte utdanningsgrupper i offentlig sektor, i tråd med Likelønnskommisjonens anbefalinger.

Forslag 26

Stortinget ber Regjeringen på egnet måte legge frem en sak om rett for alle fedre til to uker lønnet permisjon i forbindelse med fødsel.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 27

Rammeområde 3

(Kultur)

I

På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

300

Kultur- og kirkedepartementet

1

Driftsutgifter

102 484 000

305

Lotteri- og stiftelsestilsynet

1

Driftsutgifter

59 330 000

21

Spesielle driftsutgifter

816 000

314

Kultur og samfunn

71

Kultur og næringsprosjekter

5 500 000

72

Norsk-russisk kulturstrategi m.m.

5 000 000

75

Kultur i inkluderende arbeidsliv

5 000 000

76

Den kulturelle spaserstokken

10 440 000

315

Frivillighetsformål

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner

196 345 000

71

Tilskudd til frivillighetssentraler

90 584 000

72

Tilskudd til frivillig virksomhet for barn og unge

43 000 000

73

Tilskudd til sekretariat for frivillige organisasjoners interessepolitiske virksomhet

3 424 000

74

Tilskudd til etablering av frivillighetsregister, kan overføres

1 132 000

75

Tilskudd til inkluderings- og fattigdomstiltak

4 000 000

77

Tilskudd til forskningsprogram på sivilsamfunn og frivillig sektor

4 654 000

79

Ymse frivillighetsformål

10 132 000

320

Allmenne kulturformål

1

Driftsutgifter

43 322 000

51

Fond for lyd og bilde

21 222 000

53

Samiske kulturformål

11 993 000

55

Norsk kulturfond

19 901 000

73

Nasjonale kulturbygg, kan overføres

131 267 000

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres

107 125 000

75

Kulturprogram, kan overføres

9 056 000

78

Ymse faste tiltak

19 794 000

79

Til disposisjon, kan nyttes under post 1

7 417 000

82

Nobels fredssenter

24 353 000

83

Fond for frivillige og deltagende kulturaktiviteter

479 760 000

84

Fond for samarbeid mellom kulturvirksomheter og privat næringsliv

479 760 000

321

Kunstnerformål

1

Driftsutgifter

14 610 000

73

Kunstnerstipend m.m., kan overføres

47 244 000

74

Garantiinntekter, overslagsbevilgning

94 787 000

75

Vederlagsordninger

123 730 000

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

1

Driftsutgifter

8 003 000

50

Kunst i offentlige rom

9 739 000

55

Norsk kulturfond

12 829 000

72

Knutepunktinstitusjoner

4 745 000

73

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

233 589 000

75

Offentlig rom, arkitektur og design

22 969 000

78

Ymse faste tiltak

43 018 000

323

Musikkformål

1

Driftsutgifter

131 942 000

55

Norsk kulturfond

84 969 000

70

Nasjonale institusjoner

201 394 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

174 992 000

72

Knutepunktinstitusjoner

60 795 000

74

Landsdelsmusikere i Nord-Norge

12 163 000

78

Ymse faste tiltak

63 815 000

324

Scenekunstformål

1

Driftsutgifter

51 430 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

52 624 000

55

Norsk kulturfond

56 485 000

70

Nasjonale institusjoner

689 844 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

255 175 000

72

Knutepunktinstitusjoner

2 662 000

73

Region- og distriktsopera

43 640 000

75

Dans

36 923 000

78

Ymse faste tiltak

36 472 000

325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 73

65 291 000

21

Spesielle driftsutgifter

35 000 000

73

Prosjekt- og utviklingstiltak, kan nyttes under post 1

26 902 000

78

Ymse tiltak

3 000 000

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

1

Driftsutgifter

365 080 000

21

Spesielle driftsutgifter

887 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

20 548 000

55

Norsk kulturfond

114 114 000

75

Språkteknologi, Norsk Ordbok mv.

16 996 000

76

Ibsenpris m.m.

4 767 000

78

Ymse faste tiltak

103 095 000

328

Museums- og andre kulturvernformål

55

Norsk kulturfond

11 227 000

70

Det nasjonale museumsnettverket

742 691 000

78

Ymse faste tiltak

54 435 000

329

Arkivformål

1

Driftsutgifter

244 571 000

21

Spesielle driftsutgifter

7 141 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

531 000

78

Ymse faste tiltak

7 370 000

334

Film- og medieformål

1

Driftsutgifter

120 554 000

21

Spesielle driftsutgifter

7 308 000

50

Norsk filmfond, kan nyttes under post 71

247 381 000

51

Audiovisuelle produksjoner

28 956 000

71

Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50

19 346 000

73

Regional filmsatsing

39 296 000

75

Medieprogram, kan overføres

21 851 000

78

Ymse faste tiltak

22 458 000

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd

64 452 000

73

Anvendt medieforskning og etterutdanning

13 086 000

76

Tilskudd til minoritetsspråklige publikasjoner

987 000

337

Kompensasjon for kopiering til privat bruk

70

Kompensasjon

37 910 000

Totale utgifter

6 914 630 000

Inntekter

3300

Kultur- og kirkedepartementet

1

Ymse inntekter

63 000

3305

Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser

1

Spilleoverskudd fra Norsk Tipping AS

833 333 000

2

Gebyr - lotterier

4 485 000

3

Refusjon

42 842 000

4

Gebyr-stiftelser

163 000

7

Inntekter ved oppdrag

816 000

3320

Allmenne kulturformål

1

Ymse inntekter

98 000

3322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

1

Ymse inntekter

100 000

3323

Musikkformål

1

Ymse inntekter

32 404 000

3324

Scenekunstformål

1

Ymse inntekter

100 000

2

Billett- og salgsinntekter m.m.

19 900 000

3325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Ymse inntekter

1 670 000

2

Inntekter ved oppdrag

35 000 000

3326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

1

Ymse inntekter

7 099 000

2

Inntekter ved oppdrag

887 000

3329

Arkivformål

1

Ymse inntekter

1 559 000

2

Inntekter ved oppdrag

7 141 000

3334

Film- og medieformål

1

Ymse inntekter

11 776 000

2

Inntekter ved oppdrag

7 308 000

70

Gebyr

15 500 000

Totale inntekter

1 022 244 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan:

  • 1.

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 300 post 1

kap. 3300 post 1

kap. 305 post 1

kap. 3305 post 3

kap. 305 post 21

kap. 3305 post 7

kap. 320 post 1

kap. 3320 postene 1 og 3

kap. 322 post 1

kap. 3322 post 1

kap. 323 post 1

kap. 3323 post 1

kap. 324 post 1

kap. 3324 post 1

kap. 325 post 1

kap. 3325 post 1

kap. 325 post 21

kap. 3325 post 2

kap. 326 post 1

kap. 3326 post 1

kap. 326 post 21

kap. 3326 post 2

kap. 329 post 1

kap. 3329 post 1

kap. 329 post 21

kap. 3329 post 2

kap. 334 post 1

kap. 3334 post 1

kap. 334 post 21

kap. 3334 post 2

  • 2. Overskride bevilgningen under kap. 324 Scenekunstformål, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer alle merinntektene på kap. 3324, post 2 Billett- og salgsinntekter. Ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp på posten.

III

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

320

Allmenne kulturformål

73

Nasjonale kulturbygg

647,8 mill. kroner

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

50

Kunst i offentlige rom

13,0 mill. kroner

IV

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Kongen i 2009 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 4 000 mill. kroner.

V

Fastsetting av fordelingsnøkler for visse tilskudd

Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for 2009:

  • 1. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til region-/landsdelsinstitusjoner fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner, og kap. 324 Scenekunstformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner.

  • 2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 334 Film- og medieformål, post 73 Regional filmsatsing.

  • 3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 60 pst. på staten og 40 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket.

  • 4. Det offentlige driftstilskuddet til region- og distriktsoperatiltak fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 324 Scenekunstformål, post 73 Region- og distriktsopera.

VI

Fastsetting av gebyrer og avgifter m.m.

Stortinget samtykker i at for 2009 skal:

  • 1. Gebyret for merking og registrering av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være kr 0,60. Kultur- og kirkedepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse tilfelle.

  • 2. Avgiften pr. videogram for omsetning i næring til Norsk kino- og filmfond være kr 3,50.

  • 3. Kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være 1 948 kroner ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd, skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.

Forslag fra Høyre:

Forslag 28

Rammeområde 3

(Kultur)

I

På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

300

Kultur- og kirkedepartementet

1

Driftsutgifter

116 484 000

305

Lotteri- og stiftelsestilsynet

1

Driftsutgifter

61 330 000

21

Spesielle driftsutgifter

816 000

314

Kultur og samfunn

71

Kultur og næringsprosjekter

8 500 000

72

Norsk-russisk kulturstrategi m.m.

5 000 000

75

Kultur i inkluderende arbeidsliv

5 000 000

76

Den kulturelle spaserstokken

5 440 000

315

Frivillighetsformål

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner

196 345 000

71

Tilskudd til frivillighetssentraler

90 584 000

72

Tilskudd til frivillig virksomhet for barn og unge

35 000 000

73

Tilskudd til sekretariat for frivillige organisasjoners interessepolitiske virksomhet

3 424 000

74

Tilskudd til etablering av frivillighetsregister, kan overføres

1 132 000

75

Tilskudd til inkluderings- og fattigdomstiltak

4 000 000

77

Tilskudd til forskningsprogram på sivilsamfunn og frivillig sektor

4 654 000

79

Ymse frivillighetsformål

10 132 000

320

Allmenne kulturformål

1

Driftsutgifter

53 322 000

51

Fond for lyd og bilde

27 222 000

52

Norges forskningsråd

4 476 000

53

Samiske kulturformål

61 993 000

55

Norsk kulturfond

39 901 000

73

Nasjonale kulturbygg, kan overføres

141 767 000

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres

184 125 000

75

Kulturprogram, kan overføres

9 056 000

78

Ymse faste tiltak

34 794 000

79

Til disposisjon, kan nyttes under post 1

27 417 000

82

Nobels fredssenter

24 353 000

321

Kunstnerformål

1

Driftsutgifter

16 210 000

72

Stipend basert på gjennomført kunstutdanning, overslagsbevilgning

14 891 000

73

Kunstnerstipend m.m., kan overføres

107 244 000

74

Garantiinntekter, overslagsbevilgning

101 787 000

75

Vederlagsordninger

123 730 000

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

1

Driftsutgifter

13 003 000

50

Kunst i offentlige rom

15 739 000

55

Norsk kulturfond

19 829 000

72

Knutepunktinstitusjoner

4 745 000

73

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

233 589 000

75

Offentlig rom, arkitektur og design

28 969 000

78

Ymse faste tiltak

63 018 000

323

Musikkformål

1

Driftsutgifter

156 942 000

55

Norsk kulturfond

117 969 000

70

Nasjonale institusjoner

199 394 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

174 992 000

72

Knutepunktinstitusjoner

60 795 000

74

Landsdelsmusikere i Nord-Norge

16 163 000

78

Ymse faste tiltak

90 815 000

324

Scenekunstformål

1

Driftsutgifter

58 430 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

59 624 000

55

Norsk kulturfond

66 985 000

70

Nasjonale institusjoner

749 154 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

278 175 000

72

Knutepunktinstitusjoner

2 662 000

73

Region- og distriktsopera

43 640 000

75

Dans

43 491 000

78

Ymse faste tiltak

61 472 000

325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 73

65 291 000

21

Spesielle driftsutgifter

35 000 000

73

Prosjekt- og utviklingstiltak, kan nyttes under post 1

26 902 000

78

Ymse tiltak

3 000 000

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

1

Driftsutgifter

407 080 000

21

Spesielle driftsutgifter

887 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

20 548 000

55

Norsk kulturfond

139 114 000

73

Noregs Mållag

3 017 000

74

Det Norske Samlaget

13 090 000

75

Språkteknologi, Norsk Ordbok mv.

16 996 000

76

Ibsenpris m.m.

4 767 000

78

Ymse faste tiltak

102 095 000

328

Museums- og andre kulturvernformål

55

Norsk kulturfond

11 227 000

70

Det nasjonale museumsnettverket

742 191 000

78

Ymse faste tiltak

55 435 000

329

Arkivformål

1

Driftsutgifter

244 571 000

21

Spesielle driftsutgifter

7 141 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 729 000

78

Ymse faste tiltak

10 370 000

334

Film- og medieformål

1

Driftsutgifter

134 554 000

21

Spesielle driftsutgifter

7 308 000

50

Norsk filmfond, kan nyttes under post 71

327 381 000

51

Audiovisuelle produksjoner

28 956 000

71

Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50

19 346 000

73

Regional filmsatsing

40 296 000

75

Medieprogram, kan overføres

21 851 000

78

Ymse faste tiltak

24 458 000

79

Til disposisjon

2 000 000

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd

237 952 000

73

Anvendt medieforskning og etterutdanning

13 086 000

75

Tilskudd til samiske aviser

21 627 000

76

Tilskudd til minoritetsspråklige publikasjoner

987 000

77

Distribusjonstilskudd til avisene i Finnmark

1 743 000

337

Kompensasjon for kopiering til privat bruk

70

Kompensasjon

37 910 000

Totale utgifter

6 914 630 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Inntekter

3300

Kultur- og kirkedepartementet

1

Ymse inntekter

63 000

3305

Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser

1

Spilleoverskudd fra Norsk Tipping AS

833 333 000

2

Gebyr - lotterier

4 485 000

3

Refusjon

42 842 000

4

Gebyr-stiftelser

163 000

7

Inntekter ved oppdrag

816 000

3320

Allmenne kulturformål

1

Ymse inntekter

98 000

3322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

1

Ymse inntekter

100 000

3323

Musikkformål

1

Ymse inntekter

32 404 000

3324

Scenekunstformål

1

Ymse inntekter

100 000

2

Billett- og salgsinntekter m.m.

19 900 000

3325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Ymse inntekter

1 670 000

2

Inntekter ved oppdrag

35 000 000

3326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

1

Ymse inntekter

7 099 000

2

Inntekter ved oppdrag

887 000

3329

Arkivformål

1

Ymse inntekter

1 559 000

2

Inntekter ved oppdrag

7 141 000

3334

Film- og medieformål

1

Ymse inntekter

11 776 000

2

Inntekter ved oppdrag

7 308 000

70

Gebyr

15 500 000

Totale inntekter

1 022 244 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan:

  • 1.

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 300 post 1

kap. 3300 post 1

kap. 305 post 1

kap. 3305 post 3

kap. 305 post 21

kap. 3305 post 7

kap. 320 post 1

kap. 3320 postene 1 og 3

kap. 322 post 1

kap. 3322 post 1

kap. 323 post 1

kap. 3323 post 1

kap. 324 post 1

kap. 3324 post 1

kap. 325 post 1

kap. 3325 post 1

kap. 325 post 21

kap. 3325 post 2

kap. 326 post 1

kap. 3326 post 1

kap. 326 post 21

kap. 3326 post 2

kap. 329 post 1

kap. 3329 post 1

kap. 329 post 21

kap. 3329 post 2

kap. 334 post 1

kap. 3334 post 1

kap. 334 post 21

kap. 3334 post 2

  • 2. Overskride bevilgningen under kap. 324 Scenekunstformål, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer alle merinntektene på kap. 3324, post 2 Billett- og salgsinntekter. Ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp på posten.

III

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

320

Allmenne kulturformål

73

Nasjonale kulturbygg

647,8 mill. kroner

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

50

Kunst i offentlige rom

13,0 mill. kroner

IV

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Kongen i 2009 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 4 000 mill. kroner.

V

Fastsetting av fordelingsnøkler for visse tilskudd

Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for 2009:

  • 1. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til region-/landsdelsinstitusjoner fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner, og kap. 324 Scenekunstformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner.

  • 2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 334 Film- og medieformål, post 73 Regional filmsatsing.

  • 3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 60 pst. på staten og 40 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket.

  • 4. Det offentlige driftstilskuddet til region- og distriktsoperatiltak fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 324 Scenekunstformål, post 73 Region- og distriktsopera.

VI

Fastsetting av gebyrer og avgifter m.m.

Stortinget samtykker i at for 2009 skal:

  • 1. gebyret for merking og registrering av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være kr 0,60. Kultur- og kirkedepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse tilfelle.

  • 2. avgiften pr. videogram for omsetning i næring til Norsk kino- og filmfond være kr 3,50.

  • 3. kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være 2 162 kroner ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd, skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.

Forslag fra Venstre:

Forslag 29

Rammeområde 3

(Kultur)

I

På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

300

Kultur- og kirkedepartementet

1

Driftsutgifter

116 484 000

305

Lotteri- og stiftelsestilsynet

1

Driftsutgifter

61 330 000

21

Spesielle driftsutgifter

816 000

314

Kultur og samfunn

71

Kultur og næringsprosjekter

5 500 000

72

Norsk-russisk kulturstrategi m.m.

5 000 000

75

Kultur i inkluderende arbeidsliv

5 000 000

76

Den kulturelle spaserstokken

10 440 000

315

Frivillighetsformål

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner

196 345 000

71

Tilskudd til frivillighetssentraler

90 584 000

72

Tilskudd til frivillig virksomhet for barn og unge

43 000 000

73

Tilskudd til sekretariat for frivillige organisasjoners interessepolitiske virksomhet

3 424 000

74

Tilskudd til etablering av frivillighetsregister, kan overføres

1 132 000

75

Tilskudd til inkluderings- og fattigdomstiltak

4 000 000

77

Tilskudd til forskningsprogram på sivilsamfunn og frivillig sektor

4 654 000

79

Ymse frivillighetsformål

10 132 000

320

Allmenne kulturformål

1

Driftsutgifter

53 322 000

51

Fond for lyd og bilde

27 222 000

52

Norges forskningsråd

4 476 000

53

Samiske kulturformål

61 993 000

55

Norsk kulturfond

39 901 000

73

Nasjonale kulturbygg, kan overføres

141 767 000

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres

180 625 000

75

Kulturprogram, kan overføres

9 056 000

78

Ymse faste tiltak

29 794 000

79

Til disposisjon, kan nyttes under post 1

6 417 000

82

Nobels fredssenter

24 353 000

321

Kunstnerformål

1

Driftsutgifter

16 210 000

72

Stipend basert på gjennomført kunstutdanning, overslagsbevilgning

14 891 000

73

Kunstnerstipend m.m., kan overføres

107 244 000

74

Garantiinntekter, overslagsbevilgning

101 787 000

75

Vederlagsordninger

123 730 000

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

1

Driftsutgifter

13 003 000

50

Kunst i offentlige rom

15 739 000

55

Norsk kulturfond

19 829 000

72

Knutepunktinstitusjoner

4 745 000

73

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

233 589 000

75

Offentlig rom, arkitektur og design

28 969 000

78

Ymse faste tiltak

63 018 000

323

Musikkformål

1

Driftsutgifter

156 942 000

55

Norsk kulturfond

114 969 000

70

Nasjonale institusjoner

199 394 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

174 992 000

72

Knutepunktinstitusjoner

60 795 000

74

Landsdelsmusikere i Nord-Norge

16 163 000

78

Ymse faste tiltak

87 315 000

324

Scenekunstformål

1

Driftsutgifter

58 430 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

59 624 000

55

Norsk kulturfond

61 485 000

70

Nasjonale institusjoner

749 154 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

278 175 000

72

Knutepunktinstitusjoner

2 662 000

73

Region- og distriktsopera

47 640 000

75

Dans

43 491 000

78

Ymse faste tiltak

61 472 000

325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 73

65 291 000

21

Spesielle driftsutgifter

35 000 000

73

Prosjekt- og utviklingstiltak, kan nyttes under post 1

26 902 000

78

Ymse tiltak

3 000 000

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

1

Driftsutgifter

407 080 000

21

Spesielle driftsutgifter

887 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

20 548 000

55

Norsk kulturfond

139 114 000

73

Noregs Mållag

3 017 000

74

Det Norske Samlaget

13 090 000

75

Språkteknologi, Norsk Ordbok mv.

16 996 000

76

Ibsenpris m.m.

4 767 000

78

Ymse faste tiltak

102 095 000

328

Museums- og andre kulturvernformål

55

Norsk kulturfond

11 227 000

70

Det nasjonale museumsnettverket

743 191 000

78

Ymse faste tiltak

55 435 000

329

Arkivformål

1

Driftsutgifter

244 571 000

21

Spesielle driftsutgifter

7 141 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 729 000

78

Ymse faste tiltak

10 370 000

334

Film- og medieformål

1

Driftsutgifter

134 554 000

21

Spesielle driftsutgifter

7 308 000

50

Norsk filmfond, kan nyttes under post 71

327 381 000

51

Audiovisuelle produksjoner

28 956 000

71

Filmtiltak m.m., kan overføres,kan nyttes under post 50

19 346 000

73

Regional filmsatsing

40 296 000

75

Medieprogram, kan overføres

21 851 000

78

Ymse faste tiltak

24 458 000

79

Til disposisjon

2 000 000

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd

264 452 000

73

Anvendt medieforskning og etterutdanning

13 086 000

75

Tilskudd til samiske aviser

21 627 000

76

Tilskudd til minoritetsspråklige publikasjoner

987 000

77

Distribusjonstilskudd til avisene i Finnmark

1 743 000

337

Kompensasjon for kopiering til privat bruk

70

Kompensasjon

37 910 000

Totale utgifter

6 914 630 000

Inntekter

3300

Kultur- og kirkedepartementet

1

Ymse inntekter

63 000

3305

Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser

1

Spilleoverskudd fra Norsk Tipping AS

833 333 000

2

Gebyr - lotterier

4 485 000

3

Refusjon

42 842 000

4

Gebyr-stiftelser

163 000

7

Inntekter ved oppdrag

816 000

3320

Allmenne kulturformål

1

Ymse inntekter

98 000

3322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

1

Ymse inntekter

100 000

3323

Musikkformål

1

Ymse inntekter

32 404 000

3324

Scenekunstformål

1

Ymse inntekter

100 000

2

Billett- og salgsinntekter m.m.

19 900 000

3325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Ymse inntekter

1 670 000

2

Inntekter ved oppdrag

35 000 000

3326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

1

Ymse inntekter

7 099 000

2

Inntekter ved oppdrag

887 000

3329

Arkivformål

1

Ymse inntekter

1 559 000

2

Inntekter ved oppdrag

7 141 000

3334

Film- og medieformål

1

Ymse inntekter

11 776 000

2

Inntekter ved oppdrag

7 308 000

70

Gebyr

15 500 000

Totale inntekter

1 022 244 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan:

1.

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 300 post 1

kap. 3300 post 1

kap. 305 post 1

kap. 3305 post 3

kap. 305 post 21

kap. 3305 post 7

kap. 320 post 1

kap. 3320 postene 1 og 3

kap. 322 post 1

kap. 3322 post 1

kap. 323 post 1

kap. 3323 post 1

kap. 324 post 1

kap. 3324 post 1

kap. 325 post 1

kap. 3325 post 1

kap. 325 post 21

kap. 3325 post 2

kap. 326 post 1

kap. 3326 post 1

kap. 326 post 21

kap. 3326 post 2

kap. 329 post 1

kap. 3329 post 1

kap. 329 post 21

kap. 3329 post 2

kap. 334 post 1

kap. 3334 post 1

kap. 334 post 21

kap. 3334 post 2

  • 2. Overskride bevilgningen under kap. 324 Scenekunstformål, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer alle merinntektene på kap. 3324, post 2 Billett- og salgsinntekter. Ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp på posten.

III

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

320

Allmenne kulturformål

73

Nasjonale kulturbygg

647,8 mill. kroner

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

50

Kunst i offentlige rom

13,0 mill. kroner

IV

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Kongen i 2009 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 4 000 mill. kroner.

V

Fastsetting av fordelingsnøkler for visse tilskudd

Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for 2009:

  • 1. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til region-/landsdelsinstitusjoner fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner, og kap. 324 Scenekunstformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner.

  • 2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 334 Film- og medieformål, post 73 Regional filmsatsing.

  • 3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 60 pst. på staten og 40 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, og kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket.

  • 4. Det offentlige driftstilskuddet til region- og distriktsoperatiltak fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 324 Scenekunstformål, post 73 Region- og distriktsopera.

VI

Fastsetting av gebyrer og avgifter m.m.

Stortinget samtykker i at for 2009 skal:

  • 1. Gebyret for merking og registrering av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være kr 0,60. Kultur- og kirkedepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse tilfelle.

  • 2. Avgiften pr. videogram for omsetning i næring til Norsk kino- og filmfond være kr 3,50.

  • 3. Kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være 2 162 kroner ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd, skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen om å legge frem en egen sak om momsfritak for frivillige lag og organisasjoner.

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen opprette en ordning for tilskudd til musikkinstrumenter for skole- og amatørorkestre, etter modell fra ordningen med tilskudd til innkjøp av instrumenter for skolekorps, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte, med en orientering om den faglige videreføringen av museumsreformen.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med et forslag til momsordning for museene.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en helhetlig gjennomgang av norsk spillpolitikk og fremtidige utfordringer knyttet til denne.

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med sak om å åpne kommisjonærnettverket for andre aktører enn Norsk Tipping AS.

Forslag 36

Stortinget ber Regjeringen om en full gjennomgang av rammevilkårene for drift av lotterier og fremme forslag om endringer i lotteriloven for å sikre bedre utnyttelse av det potensialet som ligger i lotterivirksomheten.

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 37

Stortinget ber Regjeringen utrede modeller for etablering og drift av et profesjonelt kor. Det legges til grunn at et slikt kor skal ha institusjonelle forutsetninger til å drive stabil kunstnerisk virksomhet på linje med de profesjonelle orkestrene.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 38

Stortinget ber Regjeringen legge opp til en ordning hvor tiltak som får tippemidler, kan få redusert tilskuddet med en andel som tilsvarer Norsk Tippings inntekt fra nettspill.

Forslag 39

Stortinget ber Regjeringen sørge for at inntil 5 pst. av midlene til instrumentinnkjøpsordningen benyttes til barne- og ungdomsorkestrene.

Forslag 40

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelsen av et fond for tilskudd til frivillig og deltagende kulturvirksomheter, med spesiell oppmerksomhet om de virksomheter som inkluderer eller retter seg mot barn og ungdom.

Forslag 41

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelsen av et fond for tilskudd til samarbeid mellom kulturvirksomheter og privat næringsliv.

Forslag 42

Stortinget ber Regjeringen avvikle ordningen med statsstipendiater.

Forslag 43

Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen med garantiinntekter.

Forslag 44

Stortinget ber Regjeringen i større grad enn tidligere bruke kunst som allerede er i statens eie til å utsmykke offentlige bygg.

Forslag 45

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om revurdering av fremtidige driftsplaner for operaen – med sikte på kraftig reduksjon av det offentliges bidrag.

Forslag 46

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om oppsplitting og nedsalg av NRK på en slik måte at virksom konkurranse oppnås og kulturpolitiske mål ivaretas.

Forslag 47

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om gradvis avvikling av ordningen med fjernsynslisens.

Forslag 48

Stortinget ber Regjeringen forhandle frem avtaler med kringkastingsselskapene som gir myndighetene råderett til å bruke etermediene i spesielle krisesituasjoner.

Forslag 49

Stortinget ber Regjeringen i neste års statsbudsjett fremme forslag om vanlige forretningsmessige innkrevingsrutiner for NRK-lisensen.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 50

Stortinget ber Regjeringen sørge for at bingoautomatene fjernes fra markedet.

Forslag fra Venstre:

Forslag 51

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med sak til Stortinget om andre og mer tidsriktige måter å finansiere en allmennkringkaster på enn dagens lisens.