5. Forslag fra mindretall
Rammeområde 7
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
På statsbudsjettet for 2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | ||
Utgifter | ||||||
600 | Arbeids- og inkluderingsdepartementet | |||||
1 | Driftsutgifter | 205 164 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 3 000 000 | ||||
601 | Utredningsvirksomhet, forskning m.m. | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 82 100 000 | ||||
50 | Norges forskningsråd | 111 800 000 | ||||
70 | Tilskudd | 29 052 000 | ||||
72 | Tilskudd til Senter for seniorpolitikk m.m. | 10 200 000 | ||||
73 | Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kan overføres | 140 400 000 | ||||
604 | NAV-reform og pensjonsreform | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 45 | 877 500 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 21 | 737 700 000 | ||||
605 | Arbeids- og velferdsetaten | |||||
1 | Driftsutgifter | 7 850 700 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 35 500 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 241 400 000 | ||||
70 | Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kan overføres | 138 000 000 | ||||
606 | Trygderetten | |||||
1 | Driftsutgifter | 56 400 000 | ||||
621 | Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 40 600 000 | ||||
62 | Kvalifiseringsprogrammet, kan overføres | 230 000 000 | ||||
63 | Sosiale tjenester og tiltak for vanskeligstilte, kan overføres | 163 300 000 | ||||
70 | Frivillig arbeid, kan overføres | 22 701 000 | ||||
74 | Tilskudd til pensjonistenes organisasjoner mv. | 8 900 000 | ||||
634 | Arbeidsmarkedstiltak | |||||
21 | Forsøk, utviklingstiltak mv., kan overføres | 17 000 000 | ||||
76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres | 5 258 100 000 | ||||
635 | Ventelønn | |||||
1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 260 000 000 | ||||
640 | Arbeidstilsynet | |||||
1 | Driftsutgifter | 356 800 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 4 000 000 | ||||
642 | Petroleumstilsynet | |||||
1 | Driftsutgifter | 159 100 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 15 000 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 1 500 000 | ||||
643 | Statens arbeidsmiljøinstitutt | |||||
50 | Statstilskudd | 85 500 000 | ||||
646 | Pionerdykkere i Nordsjøen | |||||
1 | Driftsutgifter, kan overføres | 300 000 | ||||
70 | Tilskudd til pionerdykkere, overslagsbevilgning | 56 300 000 | ||||
72 | Tilskudd, kan overføres | 2 800 000 | ||||
648 | Arbeidsretten, Riksmeklingsmannen m.m. | |||||
1 | Driftsutgifter | 12 500 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 2 300 000 | ||||
70 | Tilskudd til faglig utvikling | 3 100 000 | ||||
660 | Krigspensjon | |||||
70 | Tilskudd, militære, overslagsbevilgning | 215 000 000 | ||||
71 | Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning | 530 000 000 | ||||
664 | Pensjonstrygden for sjømenn | |||||
70 | Tilskudd | 658 000 000 | ||||
666 | Avtalefestet pensjon (AFP) | |||||
70 | Tilskudd | 1 090 000 000 | ||||
667 | Supplerende stønad til personer over 67 år | |||||
70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | 275 000 000 | ||||
847 | Tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne | |||||
1 | Driftsutgifter for Nasjonalt dokumentasjonssenter for personer med nedsatt funksjonsevne | 7 500 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 35 200 000 | ||||
70 | Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner | 144 399 000 | ||||
2540 | Stønad under arbeidsledighet til fiskere og fangstmenn | |||||
70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | 40 000 000 | ||||
2541 | Dagpenger | |||||
70 | Dagpenger, overslagsbevilgning | 4 726 100 000 | ||||
2542 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. | |||||
70 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsbevilgning | 383 300 000 | ||||
2620 | Stønad til enslig mor eller far | |||||
70 | Overgangsstønad, overslagsbevilgning | 2 295 000 000 | ||||
72 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | 510 000 000 | ||||
73 | Utdanningsstønad | 78 000 000 | ||||
75 | Tilskudd til flytting for å komme i arbeid | 500 000 | ||||
76 | Forskuttering av underholdsbidrag | 1 060 000 000 | ||||
2650 | Sykepenger | |||||
70 | Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning | 26 750 000 000 | ||||
71 | Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning | 1 610 000 000 | ||||
72 | Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning | 403 700 000 | ||||
73 | Tilretteleggingstilskudd, kan overføres | 233 945 000 | ||||
74 | Refusjon bedriftshelsetjenester, kan overføres | 19 817 000 | ||||
75 | Feriepenger av sykepenger, overslagsbevilgning | 1 420 000 000 | ||||
2652 | Medisinsk rehabilitering mv. | |||||
70 | Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning | 7 960 000 000 | ||||
71 | Legeerklæringer | 298 000 000 | ||||
2653 | Ytelser til yrkesrettet attføring | |||||
70 | Attføringspenger, overslagsbevilgning | 10 378 000 000 | ||||
71 | Attføringsstønad, overslagsbevilgning | 1 181 000 000 | ||||
2655 | Uførhet | |||||
70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 17 950 000 000 | ||||
71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 27 510 000 000 | ||||
72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 1 420 000 000 | ||||
73 | Foreløpig uførepensjon, overslagsbevilgning | 240 000 000 | ||||
74 | Tidsbegrenset uførestønad, overslagsbevilgning | 7 610 000 000 | ||||
75 | Menerstatning ved yrkesskade, overslagsbevilgning | 100 000 000 | ||||
76 | Yrkesskadetrygd gml. lovgivning, overslagsbevilgning | 70 000 000 | ||||
2661 | Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler mv. | |||||
70 | Grunnstønad, overslagsbevilgning | 1 600 000 000 | ||||
71 | Hjelpestønad, overslagsbevilgning | 1 680 000 000 | ||||
73 | Hjelpemidler mv. under arbeid og utdanning | 108 550 000 | ||||
74 | Tilskudd til biler | 865 000 000 | ||||
75 | Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler | 2 724 000 000 | ||||
76 | Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler som tjenester | 115 450 000 | ||||
77 | Ortopediske hjelpemidler | 780 000 000 | ||||
78 | Høreapparater | 470 000 000 | ||||
2670 | Alderdom | |||||
70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 38 425 000 000 | ||||
71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 58 000 000 000 | ||||
72 | Ventetillegg, overslagsbevilgning | 56 000 000 | ||||
73 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 4 620 000 000 | ||||
2680 | Etterlatte | |||||
70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 1 280 000 000 | ||||
71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 1 080 000 000 | ||||
72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 63 000 000 | ||||
74 | Utdanningsstønad | 1 400 000 | ||||
75 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | 10 600 000 | ||||
2686 | Gravferdsstønad | |||||
70 | Gravferdsstønad, overslagsbevilgning | 130 000 000 | ||||
2690 | Diverse utgifter | |||||
70 | Sykestønadsutgifter i utlandet | 165 000 000 | ||||
77 | Pasienter fra gjensidighetsland mv. | 105 000 000 | ||||
Totale utgifter | 246 700 178 000 | |||||
Inntekter | ||||||
3605 | Arbeids- og velferdsetaten | |||||
1 | Administrasjonsvederlag | 25 000 000 | ||||
6 | Gebyrinntekter for fastsettelse av bidrag | 15 000 000 | ||||
7 | Administrasjonsvederlag fra regionale helseforetak | 100 000 000 | ||||
3634 | Arbeidsmarkedstiltak | |||||
85 | Innfordring av feilutbetalinger, arbeidsmarkedstiltak | 1 000 000 | ||||
3635 | Ventelønn | |||||
1 | Refusjon statlig virksomhet mv. | 83 000 000 | ||||
85 | Innfordring av feilutbetaling av ventelønn | 3 700 000 | ||||
3640 | Arbeidstilsynet | |||||
1 | Diverse inntekter | 1 400 000 | ||||
4 | Kjemikaliekontroll, gebyrer | 5 000 000 | ||||
5 | Tvangsmulkt | 1 800 000 | ||||
7 | Byggesaksbehandling, gebyrer | 15 700 000 | ||||
3642 | Petroleumstilsynet | |||||
2 | Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet | 850 000 | ||||
3 | Refusjon av tilsynsutgifter | 68 500 000 | ||||
6 | Refusjoner/ymse inntekter | 2 500 000 | ||||
5701 | Diverse inntekter | |||||
2 | Diverse inntekter | 175 000 000 | ||||
3 | Hjelpemiddelsentraler m.m. | 50 000 000 | ||||
71 | Refusjon ved yrkesskade | 990 000 000 | ||||
73 | Refusjon fra bidragspliktige | 455 000 000 | ||||
74 | Refusjon medisinsk behandling | 1 700 000 | ||||
80 | Renter | 10 000 000 | ||||
85 | Innfordret misbruk av dagpenger | 35 700 000 | ||||
86 | Innfordret misbruk av attføringspenger | 11 100 000 | ||||
5704 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. | |||||
2 | Dividende | 115 000 000 | ||||
5705 | Refusjon av dagpenger | |||||
1 | Refusjon dagpenger, statsgaranti ved konkurs | 25 000 000 | ||||
3 | Refusjon av dagpenger fra EØS-land | 2 700 000 | ||||
Totale inntekter | 2 194 650 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2008 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 600 post 1 | kap. 3600 post 2 |
kap. 601 post 21 | kap. 3601 post 2 |
kap. 605 post 1 | kap. 3605 postene 1, 4, 5 og 6 |
kap. 605 post 21 | kap. 3605 post 2 |
kap. 621 postene 21 og 22 | kap. 3621 post 2 |
kap. 623 post 1 | kap. 3623 post 1 |
kap. 640 post 1 | kap. 3640 postene 1, 6 og 7 |
kap. 642 post 1 | kap. 3642 postene 6 og 7 |
kap. 642 post 21 | kap. 3642 post 2 |
III
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2008 kan:
1. Omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak for arbeidssøkere til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.
2. Omdisponere mellom bevilgningene under kap. 601 Utredningsvirksomhet, forskning m.m., post 73 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 70 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte og kap. 732 Regionale helseforetak, post 79 Helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte.
3. Omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 21 Spesielle driftsutgifter og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.
4. Omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
IV
Tilsagnsfullmakt
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2008 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
634 | Arbeidsmarkedstiltak | ||
76 | Tiltak for arbeidssøkere | 1 121,3 mill. kroner |
V
Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2008 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.
VI
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2008 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, postene 21 og 45, og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, postene 1, 21 og 45, refusjoner av kommunenes andel av utgifter til opprettelse og drift av NAV-kontorer.
VII
Folketrygdytelser
Stortinget samtykker i at med virkning fra 1. januar 2008 skal følgende ytelser etter folketrygdloven utgjøre*:
Kroner | ||
1a. | Grunnstønad for ekstrautgifter ved uførhet etter lovens § 6-3 (laveste sats) | 7 020 |
1b. | Ved ekstrautgifter utover laveste sats, kan grunnstønaden forhøyes til | 10 728 |
1c. | eller til | 14 100 |
1d. | eller til | 20 760 |
1e. | eller til | 28 152 |
1f. | eller til | 35 175 |
2a-1. | Hjelpestønad til uføre som må ha hjelp i huset12 | 11 712 |
2a-2. | Hjelpestønad etter lovens § 6-4 til uføre som må ha tilsyn og pleie3 | 12 600 |
2b. | Forhøyet hjelpestønad etter lovens § 6-5 til uføre under 18 år som må ha særskilt tilsyn og pleie 3 | 25 200 |
2c. | eller til | 50 400 |
2d. | eller til | 75 600 |
3. | Behovsprøvet gravferdsstønad opptil | 17 952 |
4. | Stønad til barnetilsyn etter lovens §§ 15-11 og 17-94 | |
for første barn | 37 020 | |
for to barn | 48 300 | |
for tre og flere barn | 54 744 |
* Satsene under 1, 2 og 4 er årsbeløp for ytelsene.
1 Stønad til hjelp i huset gjelder tilfeller før 1. januar 1992.
2 Fra 1. januar 1997 skilles det mellom stønad til hjelp i huset og stønad til særskilt tilsyn og pleie.
3 Gjelder også ved uførhet som skyldes yrkesskade, jf. lovens § 12-18.
4 Fra 1. januar 2004 dekkes 64 pst. av dokumenterte utgifter til barnetilsyn. Beløpene i tabellen er maksimale refusjonssatser. Stønaden er inntektsprøvet.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen redegjøre nærmere i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 om utviklingen i behov for tilskudd til helse- og rehabiliteringstiltak, og hvordan bevilgningen gitt på kap. 601 post 73 bør benyttes.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen vurdere en økt benyttelse av kapasiteten til private, ideelle rehabiliteringsinstitusjoner innenfor bevilgningen gitt til kap. 601 post 73.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen i sitt videre arbeid med den nye lønnstilskuddsordningen videreføre de premisser som lå til grunn for ordningen med uføretrygd som lønnstilskudd, på en slik måte at også uføretrygdede som vil prøve seg i arbeidslivet, skal få en ny sjanse.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 med en vurdering av om eksisterende tilskuddsordning til paraplyorganisasjoner gir Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO), reell mulighet til å ivareta sitt koordineringsansvar overfor sine brukergrupper og medlemsorganisasjoner.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen sørge for at NAV åpner for attføringstiltak av sykmeldte i sykepengeperioden. Attføringsmidlene kan også brukes direkte overfor bedrifter.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen gjøre de nødvendige forskriftsendringer for at gradert sykmelding skal være den normale form for sykmelding.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med det bebudede forslag til nytt regelverk om uføretrygden, å treffe de nødvendige tiltak som bidrar til at en kan få uføretrygd med uføregrad ned mot 20 pst. slik at det innarbeides mulighet til å gradere uføretrygden i henhold til faktisk uførhet.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag i lov om folketrygd slik at de som er 68 og 69 år ikke får avkortet sin pensjon mot arbeidsinntekt ved arbeidsinntekt over 2 G.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen igangsette en opplysningskampanje overfor offentlige og private arbeidsgivere slik at funksjonshemmede i større grad kommer i arbeid. Kampanjen skal utarbeides og utføres av Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) og andre aktuelle særforbund.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag slik at ordningen med ventelønn avskaffes for nye tilfeller.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen om en systematisk gjennomgang av sanksjonsbruken i forhold til dagpenger ved arbeidsledighet, med den hensikt at mobilitetskriteriet skal ligge til grunn for sanksjonsbruken i NAV.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at forvaltningen av helserefusjoner forblir liggende under Arbeids- og velferdsetaten.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om trygderettigheter for selvstendig næringsdrivende kvinner.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med egen sak i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008, hvor man øker dagens tilleggspensjon for unge uføre fra dagens 3,30 pensjonspoeng til 4,30 pensjonspoeng.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 om å øke særtillegget i dagens folketrygd fra 74 pst. (lav sats) til 100 pst. av 1 G, og fra 79,33 pst. (høy sats) til 100 pst. av 1 G, slik at alle minstepensjonister oppnår en minstepensjon tilsvarende 2 G.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan for en nedtrapping av avkortingen av grunnpensjonen til gifte/samboende pensjonister i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 18
Stortinget viser til anbefalinger fra Arbeids- og velferdsdirektoratet og ber Regjeringen om å igangsette en forsøksordning der psykologer gis adgang til å dokumentere arbeidsuførhet (sykmeldingsrett) som et nytt tiltak i arbeidet med å forebygge sykefravær.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om avvikling av ventelønnsordningen for nye mottakere fra 1. januar 2009, og erstatte dette med en tett oppfølging og tiltaksgaranti for den enkelte.
Forslag fra Høyre:
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen iverksette de nødvendige tiltak for at trygdelegeordningen kan utvides til også å gjelde det året en er sykmeldt, slik at en etter seks måneders sykefravær skal få en ny vurdering av en ny lege, og på den måten tilrettelegge for videre rehabilitering, attføring eller friskmelding.