Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen inkludere de ikke-statlige lufthavnene på Stord, Notodden og i Skien i systemet med kryssubsidiering som i dag foretas mellom de statlige flyplassene.

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen fremme sak om en belønningsordning for tryggere skoleveier der kommuner og fylker som er flinke til å bevilge penger til sikring av skoleveier, premieres for dette.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om praktiseringen av båndlegging og innløsning av eiendom knyttet til planlagte veiprosjekter. Saken skal spesielt avklare rettigheter for eiendomsbesittere, og hvilke tidsfrister og prosedyrer som må innføres for å unngå at enkeltmennesker må bære urimelige byrder på statens vegne når prosjekter trekker ut i tid.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen omgående legge frem en redegjørelse om arbeidet med utbedringen av tunnelhøyden på E134 Haukelitunnelene i Hordaland siden saken første gang ble behandlet i Innst. S. nr. 150 (2004-2005), jf. Dokument nr. 8:32 (2004-2005) Om straks å innføre avbøtende tiltak for at vogntog med høyde over 4 meter kan passere Haukelitunnelene.

Forslag 5

Ferjesambandet Skutvik-Svolvær videreføres med en daglig avgang i vinterhalvåret og to daglige avganger i sommerhalvåret. Kostnadene ved dette tilbudet skjer innenfor rammen av de tilgjengelige ressurser for de nevnte samband, herunder Melbu-Fiskebøl og Lødingen-Bogenes.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen kartlegget behov og utrede muligheter for utvidet åpningstid på aktuelle riksvegferjestrekninger, og legge fram en sak for Stortinget i god tid før rulleringen av Nasjonal transportplan.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen sørge for at det i forbindelse med utbyggingen av dobbeltsporet på Nord-Jæren blir lagt teknisk til rette for utbygging av bybane.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å konkurranseutsette Kongsvingerbanen.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen sak om både veg- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering kan være egnet for offentlig-privat samarbeid (OPS).

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen fremme sak spesielt med vurdering av følgende prosjekter som OPS (eventuelt også BOT)-prosjekter:

  • – E18 Mosseveien ("Mosseveien i tunnel")

  • – E6 i Akershus, Hedmark og Oppland

  • – Rv 2 Kløfta-Kongsvinger (gjenstående parseller)

  • – E39 Kyststamvegen, Stord-Bergen

  • – E39 Kvivsvegen

  • – Rv 7 Sokna-Ørgenvika

  • – E16 Bjørum-Skaret (Sollihøgda)

  • – Rv 3 (Østerdalen)

  • – E6 Parsell Sluppen-Stavne (Sør-Trøndelag).

  • – E18 Vestfold/Telemark (resterende strekninger)

  • – E136 Ålesund-Oppland grense

  • – E18 Oslo-Asker/innfartsåre Oslo vest (Vestkorridoren)

  • – Saltenpakke 2

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen innarbeide i styringsopplegget for store statlige investeringsprosjekter at eksterne kvalitetssikringsrapporter offentliggjøres straks de foreligger.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen knutepunktplan for å sikre gode knutepunktsløsninger der flere transportmidler møtes.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bygging av alternativ seilingsled til Bergen indre havn i Revidert nasjonalbudsjett 2008.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen utrede prosjektet Stad skipstunnel, eventuelt som OPS-prosjekt, og innarbeide saken i Nasjonal transportplan.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen om å legge frem en melding om norsk luftfart som oppfølging av Norsk luftfartsplan 1998-2007 (St.meld. nr. 38 (1996-1997)).

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen om å utrede og å legge fram en egen sak om helikopterrute mellom Bodø og Træna, Lovund og Rødøy. Det forutsettes at også denne helikopterruta blir anbudsrute med offentlig kjøp, og at saken legges fram for Stortinget i god tid før Stortingets behandling av Nasjonal transportplan.

Forslag 17

Ny bruløsning på E6 ved Harran i Grong kommune igangsettes i 2008 med statlig forskuttering, og med inndekning i Revidert nasjonalbudsjett 2008.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at arbeid med veitunnel gjennom Ulriken gjennomføres som OPS-prosjekt.

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til å framforhandle en finansieringsløsning for Hurtigrutemuseet på Stokmarknes i samarbeid med kommune og fylkeskommune, slik at Hurtigrutemuseet får sin rehabilitering og utbygging til et fullverdig kulturhistorisk museum, og at Stortinget får seg forelagt egen sak vedrørende Hurtigrutemuseets framtid.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen konkurranseutsette og omdanne Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet så snart de markedsmessige forholdene ligger tilrette for det, jf. nærmere omtale i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2004-2005) og jf. Budsjett-innst. S. nr. 13 (2004-2005).

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen legge til grunn krav om klimavennlig teknologi for alle nye riksvegferjer.

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen sørge for videre drift av Bratsbergbanen i samarbeid med Telemark fylkeskommune.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen legge fram egen sak med vurderinger av ulike tiltak for økt bruk av alkolås i private og offentlige transportmidler.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett legge frem plan med tilhørende finansiering for nødvendig oppgradering og fornyelse av Kystverkets depotutstyr til oljevernberedskap, samt Kystverkets egne fartøyer.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen innarbeide bestemmelser om et juridisk ansvar i veitrafikkloven for ulykker som skyldes veiholder.

Forslag 26

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om et system for klassifisering og periodisk godkjenning av veinettet i Norge.

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen fjerne veilovens § 27 som gir adgang til å bruke bompengefinansiering av offentlig vei og av kollektivtrafikk.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2008 legge frem en stamveimelding om bygging og finansiering av et moderne stamveinett i Norge, som en del av arbeidet med ny Nasjonal transportplan for perioden 2010-2019.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om finansiering og utbygging av store samferdselsprosjekter av nasjonal betydning, uavhengig av NTP.

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen utrede muligheter for, og effekter av å etablere et funksjonelt og avlastende system av ringveier som leder trafikk unna Oslo by, basert på rv 23, rv 35 og rv 120.

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre ytterligere kvalitetssikring av trafikkgrunnlaget for Hardangerbrua.

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak om nasjonal plan for rassikring av veier med prioritering av konkrete prosjekter og forpliktende statlig finans­iering.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen stortingsproposisjon om forsøk med gratis riksveiferjesamband på strekningene:

  • – E39 Solevåg-Festøy i Møre og Romsdal

  • – E6 Bognes-Skarberget i Nordland

  • – E39 Lote-Anda i Sogn og Fjordane

  • – rv 544 Sunde-Ranavik-Skjersholmane (Hodnanes/Jektevik) i Hordaland.

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen senest våren 2008 legge frem egen sak om riksveiferjesambandene som omfatter endring/utvidelse av kriteriene for klassifisering, samt omdisponering av ferjemateriell på basisendring i veinett og drift av nye ferjer.

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringen opprette løpende statlig tilsyn med Bybaneprosjektet i Bergen.

Forslag 36

Stortinget ber Regjeringen sørge for samordning av Bybaneprosjektet i Bergen, jf. St.prp. nr. 75 (2004-2005) og Innst. S. nr. 94 (2005-2006), med utvikling av nærtrafikk med jernbane i Bergensregionen.

Forslag 37

Stortinget ber Regjeringen i 2008 legge frem egen sak om modernisering av lovverket som regulerer taxinæringen.

Forslag 38

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2008 legge frem egen sak om fornyelse, forenkling og effektivisering av arbeidet med nasjonale transportplaner, særlig tilpasset sterkere statlig styring med stam- og riksveiutbygging.

Forslag 39

Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak om trafikkveksten som skal legges til grunn ved utarbeidelse av ny Nasjonal transportplan.

Forslag 40

Stortinget ber Regjeringen forsere arbeidet med etablering og drift av raste- og hvileplasser langs stamveiene, både sommer- og vinterstid. Stortinget ber om sak som redegjør for kartlagte behov hva gjelder strekninger, antall, kvalitet og kostnader forbundet med en slik forsering.

Forslag 41

Stortinget ber Regjeringen endre forskriftene for bestemmelser om kjøre- og hviletid slik at ikke disse skaper ekstrakostnader for transportnæringen, og ytterligere problemer med rekrutteringen til sjåføryrket.

Forslag 42

Stortinget ber Regjeringen innarbeide i styringsopplegg for store statlige investeringsprosjekter også en ordning med kvalitetssikring underveis.

Forslag 43

Stortinget ber Regjeringen sørge for at miljøklassifisering av biler baseres på energiforbruk, forurensning og ressursforbruk gjennom hele bilens livsløp, fra produksjon til fullført gjenvinning.

Forslag 44

Stortinget ber Regjeringen legge frem forskningsbaserte beregninger av miljøkonsekvenser av både person- og godstransport.

Forslag 45

Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle offentlige aksjoner i offentlig regi knyttet til ulykker og utslipp, rutinemessig som en del av et fast evalueringsopplegg, også revideres av Riksrevisjonen.

Forslag 46

Stortinget ber Regjeringen legge frem egen handlingsplan for økt bruk av sjøtransport. Planen må omhandle lovverk og avgifter.

Forslag 47

Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen sak om innpassing av obligatorisk yrkessjåføropplæring i videregående skole og en vurdering av senket aldersgrense for kjøring av buss.