5. forslag fra mindretall
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Rammeområde 2
(Familie og forbruker)
I
På statsbudsjettet for 2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | ||
Utgifter | ||||||
231 | Barnehager | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 51 | 77 367 000 | ||||
51 | Forskning, kan nyttes under post 21 | 6 767 000 | ||||
60 | Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning | 16 209 680 000 | ||||
61 | Investeringstilskudd, overslagsbevilgning | 207 500 000 | ||||
62 | Tilskudd til tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage | 794 707 000 | ||||
63 | Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder | 106 829 000 | ||||
64 | Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning | 10 000 000 | ||||
65 | Skjønnsmidler til barnehager | 4 159 028 000 | ||||
800 | Barne- og likestillingsdepartementet | |||||
1 | Driftsutgifter | 91 847 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 5 709 000 | ||||
830 | Foreldreveiledning | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, foreldreveiledning, kan nyttes under kap. 854 post 21 | 2 726 000 | ||||
840 | Krisetiltak | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 30 346 000 | ||||
60 | Tilskudd til krisesentre, overslagsbevilgning | 159 966 000 | ||||
61 | Tilskudd til incestsentre, overslagsbevilgning | 54 858 000 | ||||
70 | Tilskudd til voldsforebyggende tiltak mv., kan nyttes under kap. 858 post 1 | 11 975 000 | ||||
841 | Samlivsbrudd og konfliktløsning | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, meklingsgodtgjørelse, overslagsbevilgning | 14 216 000 | ||||
22 | Opplæring, forskning, utvikling mv. | 5 860 000 | ||||
23 | Refusjon av utgifter til DNA-analyser, overslagsbevilgning | 5 794 000 | ||||
842 | Familievern | |||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 170 036 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 4 900 000 | ||||
70 | Tilskudd til kirkens familievern mv., kan nyttes under post 1 | 113 562 000 | ||||
844 | Kontantstøtte | |||||
70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | 1 614 500 000 | ||||
845 | Barnetrygd | |||||
70 | Tilskudd | 14 760 000 000 | ||||
846 | Familie- og likestillingspolitisk forskning, opplysningsarbeid mv. | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50 | 3 500 000 | ||||
50 | Forskning, kan nyttes under post 21 | 7 600 000 | ||||
71 | Særlige familiepolitiske tiltak | 977 000 | ||||
73 | Tilskudd til Kvinneuniversitetene | 4 923 000 | ||||
79 | Tilskudd til internasjonalt familie- og likestillingsarbeid, kan overføres | 2 222 000 | ||||
849 | Likestillings- og diskrimineringsombudet | |||||
50 | Basisbevilgning | 15 343 000 | ||||
850 | Barneombudet | |||||
1 | Driftsutgifter | 9 801 000 | ||||
852 | Adopsjonsstøtte | |||||
70 | Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning | 26 456 000 | ||||
854 | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | |||||
1 | Driftsutgifter - Fylkesnemndene for sosiale saker | 75 532 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under kap. 830 post 21 | 37 683 000 | ||||
50 | Forskning, kan nyttes under post 71 | 12 734 000 | ||||
64 | Tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning | 62 608 000 | ||||
65 | Refusjon av kommunale utgifter til barnevernstiltak knyttet til enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning | 126 619 000 | ||||
70 | Tilskudd til Rostad ungdomsheim og Rostad ettervernsheim | 2 423 000 | ||||
71 | Utvikling og opplysningsarbeid mv., kan nyttes under post 50 | 62 701 000 | ||||
855 | Statlig forvaltning av barnevernet | |||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 22 | 2 237 842 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 57 708 000 | ||||
22 | Kjøp av private barnevernstjenester, kan nyttes under post 1 | 1 529 080 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 60 795 000 | ||||
60 | Tilskudd til kommunene | 130 100 000 | ||||
856 | Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige personer | |||||
1 | Driftsutgifter | 53 142 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 5 000 000 | ||||
857 | Barne- og ungdomstiltak | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 2 124 000 | ||||
50 | Forskning, kan nyttes under post 71 | 6 406 000 | ||||
70 | Barne- og ungdomsorganisasjoner | 89 597 000 | ||||
71 | Utviklingsarbeid, kan nyttes under post 50 | 10 696 000 | ||||
73 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres | 58 336 000 | ||||
75 | Frivillig barne- og ungdomsarbeid lokalt (Frifond) | 145 407 000 | ||||
79 | Tilskudd til internasjonalt ungdomssamarbeid mv., kan overføres | 33 141 000 | ||||
858 | Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | |||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 855 post 1 | 146 345 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 2 040 000 | ||||
22 | Reguleringspremie til KLP og fylkeskommunale pensjonskasser | 20 000 000 | ||||
859 | EUs ungdomsprogram | |||||
1 | Driftsutgifter, kan overføres | 6 139 000 | ||||
860 | Forbrukerrådet | |||||
50 | Basisbevilgning | 91 654 000 | ||||
862 | Positiv miljømerking | |||||
70 | Driftstilskudd til offentlig stiftelse for positiv miljømerking | 4 341 000 | ||||
865 | Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid | |||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 19 279 000 | ||||
79 | EUs rammeprogram for forbrukerpolitikk, kan overføres | 4 069 000 | ||||
866 | Statens institutt for forbruksforskning | |||||
50 | Basisbevilgning | 25 010 000 | ||||
867 | Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget og Markedsrådet | |||||
1 | Driftsutgifter | 7 057 000 | ||||
868 | Forbrukerombudet | |||||
1 | Driftsutgifter | 18 497 000 | ||||
2530 | Foreldrepenger | |||||
70 | Foreldrepenger ved fødsel, overslagsbevilgning | 10 764 000 000 | ||||
71 | Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, overslagsbevilgning | 420 000 000 | ||||
72 | Feriepenger av foreldrepenger, overslagsbevilgning | 310 000 000 | ||||
73 | Foreldrepenger ved adopsjon, overslagsbevilgning | 116 000 000 | ||||
Totale utgifter | 55 443 100 000 | |||||
Inntekter | ||||||
3854 | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | |||||
4 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter | 13 743 000 | ||||
3855 | Statlig forvaltning av barnevernet | |||||
1 | Diverse inntekter | 38 860 000 | ||||
2 | Barnetrygd | 3 129 000 | ||||
3 | Refusjon for enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger | 55 645 000 | ||||
60 | Kommunale egenandeler | 790 446 000 | ||||
3858 | Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | |||||
1 | Diverse inntekter | 433 000 | ||||
3859 | EUs ungdomsprogram | |||||
1 | Tilskudd fra Europakommisjonen | 1 922 000 | ||||
Totale inntekter | 904 178 000 | |||||
II
Diverse fullmakter
Stortinget samtykker i at fra 1. januar 2008 blir maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud fastsatt til kr 2 330 per måned og kr 25 630 per år, jf. forskrift 16. desember 2005 nr. 1478 om foreldrebetaling i barnehager § 1.
III
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Barne- og likestillingsdepartementet i 2008 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 842 post 1 | kap. 3842 post 1 |
kap. 855 post 1 | kap. 3855 postene 1, 2, 3 og 60 |
kap. 858 post 1 | kap. 3858 post 1 |
kap. 868 post 1 | kap. 3868 post 1 |
IV
Satser for barnetrygd
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2007 i medhold av lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd § 10 kan utbetale barnetrygd med 11 931 kroner per barn per år.
Enslige forsørgere som fyller vilkårene for rett til utvidet stønad etter barnetrygdloven og full overgangsstønad etter folketrygdloven, og som har barn i alderen 0-3 år, har rett til et småbarnstillegg på 8 118 kroner per år. Dette tillegget gis per enslig forsørger, uavhengig av hvor mange barn i alderen 0-3 år vedkommende faktisk forsørger.
For stønadsmottakere bosatt i Finnmark og Nord-Troms (Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) ytes et tillegg i barnetrygden på 3 936 kroner per barn per år, det såkalte finnmarkstillegget.
Finnmarkstillegget skal også utbetales for barn i fosterhjem eller barnevernsinstitusjon i de aktuelle kommunene.
For stønadsmottakere bosatt på Svalbard ytes et tillegg i barnetrygden på 3 936 kroner per barn per år, det såkalte svalbardtillegget.
V
Satser for kontantstøtte
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2008 i medhold av lov av 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte til småbarnsforeldre, kan utbetale med følgende beløp for 1- og 2-åringer:
Oppholdstid i barnehage | Prosentandel av full sats | Kontantstøtte i kroner per år |
Ikke bruk av barnehage | 100 | 39 636 |
Til og med 8 timer | 80 | 31 704 |
9-16 timer | 60 | 23 784 |
17-24 timer | 40 | 15 852 |
25-32 timer | 20 | 7 932 |
33 timer eller mer | 0 | 0 |
VI
Satser for engangsstønad ved fødsel og adopsjon og stønad ved fødsel utenfor institusjon
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2007 i medhold av lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd kan utbetale:
engangsstønad ved fødsel og adopsjon, lovens §§ 14-12 og 14-20 | kr 33 584 per barn. |
stønad ved fødsel utenfor institusjon, lovens § 5-13 | kr 1 765 per fødsel. |
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en sak om å legge veiledningsoppgaven til annen instans enn fylkesmannen.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen utarbeide nye retningslinjer for både utbetaling av forskudd og sette krav til når endelig utregning skal være gjort.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen komme med en stortingsmelding om kvaliteten i barnehagene senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen vurdere om Senteret for seksuelt misbrukte menn burde få en status som et nasjonalt kompetansesenter og dermed større sikkerhet og forutsigbarhet gjennom en nasjonal finansiering.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen klargjøre retningslinjer for forholdet mellom kommunal og statlig erstatning til tidligere barnehjems- og skolehjemsbarn, sørge for at saksbehandlingstiden for søknader om billighetserstatning går betydelig ned, sørge for at det ikke nedlegges påstand om foreldelse og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak om hvordan det forebyggende arbeidet mot vold, seksuelle overgrep mot barn og menneskehandel av barn kan styrkes, og hvordan samarbeidet mellom statlige og kommunale instanser som jobber på dette feltet kan bedres.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen etablere forskningsprosjekter for å kartlegge omfanget av menneskehandel med barn for å kunne utvikle gode tiltak for barn som utsettes for slike overgrep.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen klargjøre hvordan Forskrift om offentlig anskaffelser § 2-1 tredje ledd skal tolkes i forhold til bestemmelsens ordlyd "kontrakter om utførelse av helse- og sosialtjenester med en ideell organisasjon".
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen, senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008, legge fram en egen sak om forbedring av vilkårene for enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år, herunder hvilke krav en overføring av ansvaret for disse til barnevernet stiller til kompetansen og hvilke ressurser som må tilføres barnevernet for å utøve ansvaret på en tilstrekkelig god måte.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen komme med en sak til Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 som innebærer at ansvaret for de enslige mindreårige asylsøkere over 15 år overføres fra utlendingsmyndighetene til barnevernet fra 1. september 2008.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 legge fram en plan som sikrer Etiskforbruk.no fremtidig drift.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag om etablering av et statlig barnevernstilsyn.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen utforme nye forskrifter om likeverdig behandling, hvor det fastslås at kommunene skal følge enhetskostnadsprinsippet.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om avvikling av Likestillings- og diskrimineringsombudet og endring av likestillingsloven slik at andre instanser, herunder domstolene og Arbeidstilsynet, får i oppgave å håndheve de sentrale bestemmelser i loven.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om vurdering av sammenslåing av en eller flere av institusjonene og kapitlene innen forbrukerområdet, herunder kap. 860 Forbrukerrådet, kap. 862 Miljømerking, kap. 865 Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid og kap. 866 Statens institutt for forbruksforskning.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om en endring av lover og regelverk slik at det blir opp til det enkelte par hvordan de vil fordele fødselspermisjonen mellom seg.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak som sikrer kvinner rett til foreldrepenger som ved forrige fødsel, når det er mindre enn 24 måneder mellom svangerskapene.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak som gir barn over tre år gratis kjernetid i barnehage hvis foreldrene mottar kontantstøtte for yngre søsken.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen trappe opp adopsjonsstøtten til 1 G i løpet av stortingsperioden.
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak som begrenser private barnevernsinstitusjoners mulighet til å ta ut utbytte.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen legge frem et lovforslag som sikrer alle barn rett til en gratis fritidsaktivitet.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen komme med en sak om forsøk med en ekstra ferieuke for foreldre med barn i alderen 1-12 år i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008.
Forslag fra Venstre:
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen øke adopsjonsstøtten til 1 G.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 25
Rammeområde 3
(Kultur)
I
På statsbudsjettet for 2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | ||
Utgifter | ||||||
300 | Kultur- og kirkedepartementet | |||||
1 | Driftsutgifter | 97 496 000 | ||||
305 | Lotteri- og stiftelsestilsynet | |||||
1 | Driftsutgifter | 51 149 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 782 000 | ||||
315 | Frivillighetsformål | |||||
70 | Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, overslagsbevilgning | 188 070 000 | ||||
71 | Tilskudd til frivillighetssentraler | 81 977 000 | ||||
72 | Tilskudd til frivillig virksomhet | 30 000 000 | ||||
73 | Tilskudd til sekretariat for frivillige organisasjoners interessepolitiske virksomhet | 3 280 000 | ||||
74 | Tilskudd til etablering av frivillighetsregister, kan overføres | 3 000 000 | ||||
79 | Ymse frivillighetsformål | 6 500 000 | ||||
320 | Allmenne kulturformål | |||||
1 | Driftsutgifter | 35 804 000 | ||||
51 | Fond for lyd og bilde | 20 075 000 | ||||
53 | Samiske kulturformål | 13 543 000 | ||||
55 | Norsk kulturfond | 19 631 000 | ||||
73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres | 60 700 000 | ||||
74 | Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres | 68 749 000 | ||||
75 | Kulturprogram, kan overføres | 8 236 000 | ||||
78 | Ymse faste tiltak | 22 305 000 | ||||
79 | Til disposisjon, kan nyttes under post 1 | 11 900 000 | ||||
80 | Tilskuddsordning for frivillig virksomhet | 60 000 000 | ||||
82 | Nobels fredssenter | 21 353 000 | ||||
84 | Fond for samarbeid mellom kulturvirksomheter og privat næringsliv | 435 704 000 | ||||
85 | Fond for frivillige og deltagende kulturaktiviteter | 435 704 000 | ||||
321 | Kunstnerformål | |||||
1 | Driftsutgifter | 13 526 000 | ||||
73 | Kunstnerstipend m.m., kan overføres | 49 214 000 | ||||
74 | Garantiinntekter, overslagsbevilgning | 87 431 000 | ||||
75 | Vederlagsordninger | 115 163 000 | ||||
322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | |||||
1 | Driftsutgifter | 7 130 000 | ||||
50 | Kunst i offentlige rom | 7 739 000 | ||||
55 | Norsk kulturfond | 11 076 000 | ||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 3 595 000 | ||||
73 | Nasjonalmuseet for kunst | 222 343 000 | ||||
75 | Offentlig rom, arkitektur og design | 20 353 000 | ||||
78 | Ymse faste tiltak | 35 073 000 | ||||
323 | Musikkformål | |||||
1 | Driftsutgifter | 118 406 000 | ||||
55 | Norsk kulturfond | 73 743 000 | ||||
70 | Nasjonale institusjoner | 185 436 000 | ||||
71 | Region-/landsdelsinstitusjoner | 134 706 000 | ||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 44 120 000 | ||||
74 | Landsdelsmusikere i Nord-Norge | 12 163 000 | ||||
78 | Ymse faste tiltak | 50 255 000 | ||||
324 | Scenekunstformål | |||||
1 | Driftsutgifter | 94 744 000 | ||||
55 | Norsk kulturfond | 51 910 000 | ||||
70 | Nasjonale institusjoner | 618 275 000 | ||||
71 | Region-/landsdelsinstitusjoner | 233 013 000 | ||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 2 550 000 | ||||
73 | Region- og distriktsopera | 22 640 000 | ||||
75 | Dans | 26 388 000 | ||||
78 | Ymse faste tiltak | 27 582 000 | ||||
325 | Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer | |||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 73 | 62 855 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 25 000 000 | ||||
73 | Prosjekt- og utviklingstiltak, kan nyttes under post 1 | 26 902 000 | ||||
326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | |||||
1 | Driftsutgifter | 331 136 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 850 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 19 739 000 | ||||
55 | Norsk kulturfond | 105 120 000 | ||||
75 | Språkteknologi, Norsk Ordbok mv. | 14 843 000 | ||||
76 | Ibsenpris m.m. | 3 129 000 | ||||
78 | Ymse faste tiltak | 60 406 000 | ||||
328 | Museums- og andre kulturvernformål | |||||
1 | Driftsutgifter | 33 898 000 | ||||
21 | Arkeologiske og andre oppdrag | 16 863 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 3 447 000 | ||||
55 | Norsk kulturfond | 8 838 000 | ||||
70 | Det nasjonale museumsnettverket | 632 978 000 | ||||
78 | Ymse faste tiltak | 42 483 000 | ||||
329 | Arkivformål | |||||
1 | Driftsutgifter | 221 888 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 6 840 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 5 311 000 | ||||
78 | Ymse faste tiltak | 644 000 | ||||
334 | Film- og medieformål | |||||
1 | Driftsutgifter | 118 751 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 7 000 000 | ||||
50 | Norsk filmfond, kan nyttes under post 71 | 292 232 000 | ||||
51 | Audiovisuelle produksjoner | 28 305 000 | ||||
71 | Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50 | 19 682 000 | ||||
72 | Knutepunktinstitusjoner | 6 217 000 | ||||
73 | Regional filmsatsing | 20 479 000 | ||||
75 | Medieprogram, kan overføres | 20 930 000 | ||||
78 | Ymse faste tiltak | 28 503 000 | ||||
79 | Til disposisjon | 3 609 000 | ||||
335 | Pressestøtte | |||||
71 | Produksjonstilskudd | 64 452 000 | ||||
73 | Anvendt medieforskning og etterutdanning | 11 577 000 | ||||
336 | Informasjonsberedskap - kringkasting | |||||
70 | Informasjonsberedskap | 1 500 000 | ||||
337 | Kompensasjon for kopiering til privat bruk | |||||
70 | Kompensasjon | 36 312 000 | ||||
Totale utgifter | 6 227 251 000 | |||||
Inntekter | ||||||
3300 | Kultur- og kirkedepartementet | |||||
1 | Ymse inntekter | 60 000 | ||||
3305 | Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser | |||||
1 | Spilleoverskudd fra Norsk Tipping AS | 833 333 000 | ||||
2 | Gebyr - lotterier | 4 400 000 | ||||
3 | Refusjon | 40 749 000 | ||||
4 | Gebyr - stiftelser | 160 000 | ||||
7 | Inntekter ved oppdrag | 782 000 | ||||
3320 | Allmenne kulturformål | |||||
1 | Ymse inntekter | 94 000 | ||||
3322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | |||||
1 | Ymse inntekter | 217 000 | ||||
3323 | Musikkformål | |||||
1 | Inntekter ved Rikskonsertene | 31 038 000 | ||||
3324 | Scenekunstformål | |||||
1 | Inntekter ved Riksteatret | 16 000 000 | ||||
3325 | Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer | |||||
1 | Ymse inntekter | 1 600 000 | ||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 25 000 000 | ||||
3326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | |||||
1 | Ymse inntekter | 6 800 000 | ||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 850 000 | ||||
3328 | Museums- og andre kulturvernformål | |||||
1 | Ymse inntekter | 1 661 000 | ||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 16 863 000 | ||||
3329 | Arkivformål | |||||
1 | Ymse inntekter | 1 493 000 | ||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 6 840 000 | ||||
3334 | Film- og medieformål | |||||
1 | Ymse inntekter | 11 280 000 | ||||
2 | Inntekter ved oppdrag | 7 000 000 | ||||
70 | Gebyr | 15 500 000 | ||||
Totale inntekter | 1 021 720 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2008 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 300 post 1 | kap. 3300 post 1 |
kap. 305 post 1 | kap. 3305 post 3 |
kap. 305 post 21 | kap. 3305 post 7 |
kap. 320 post 1 | kap. 3320 postene 1 og 3 |
kap. 322 post 1 | kap. 3322 post 1 |
kap. 323 post 1 | kap. 3323 post 1 |
kap. 324 post 1 | kap. 3324 post 1 |
kap. 325 post 1 | kap. 3325 post 1 |
kap. 325 post 21 | kap. 3325 post 2 |
kap. 326 post 1 | kap. 3326 post 1 |
kap. 326 post 21 | kap. 3326 post 2 |
kap. 328 post 1 | kap. 3328 post 1 |
kap. 328 post 21 | kap. 3328 post 2 |
kap. 329 post 1 | kap. 3329 post 1 |
kap. 329 post 21 | kap. 3329 post 2 |
kap. 334 post 1 | kap. 3334 post 1 |
kap. 334 post 21 | kap. 3334 post 2 |
III
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2008 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
320 | Allmenne kulturformål | ||
73 | Nasjonale kulturbygg | 715,0 mill. kroner | |
78 | Ymse faste tiltak | 8,0 mill. kroner | |
322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | ||
50 | Kunst i offentlige rom | 11,5 mill. kroner |
IV
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2008 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 4 000 mill. kroner.
V
Fastsetting av fordelingsnøkler for visse tilskudd
Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for 2008:
1. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til region-/landsdelsinstitusjoner fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner og kap. 324 Teater- og operaformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner.
2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket og kap. 334 Film- og medieformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner.
3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 60 pst. på staten og 40 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 324 Scenekunstformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket og kap. 334 Film- og medieformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner.
VI
Fastsetting av gebyrer og avgifter m.m.
Stortinget samtykker i at for 2008 skal:
1. gebyret for merking av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være kr 0,60. Kultur- og kirkedepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse tilfelle.
2. avgiften pr. videogram for omsetning i næring til Norsk kino- og filmfond være kr 3,50.
3. kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være 1 948 kroner ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd, skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.
VII
Ordningen med kompensasjon for portoutgifter avvikles fra 1. januar 2008.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen vurdere en innkjøpsordning for norsk barnemusikk, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelse av et fond for tilskudd til frivillige og deltagende kulturvirksomheter, med spesiell oppmerksomhet om de virksomheter som inkluderer eller retter seg mot barn og ungdom.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelse av et fond for tilskudd til samarbeid mellom kulturvirksomheter og privat næringsliv.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen avvikle ordningen med statsstipendiater innen kunst.
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen med stipend til kunstnere.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen med garantiinntekter.
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen i større grad enn tidligere bruke kunst som allerede er i statens eie, til å utsmykke offentlige bygg.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om revurdering av fremtidige driftsplaner for operaen - med sikte på kraftig reduksjon av det offentliges bidrag.
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen i neste års statsbudsjett fremme forslag om vanlige forretningsmessige innkrevingsrutiner for NRK-lisensen.