5. Fiskeri- og kystdepartementet - Utdrag fra de enkelte budsjettkapitlene, samt komiteens merknader til disse
- 5.1 Kap. 1062 og kap. 4062 Kystverket
- 5.1.1 Sammendrag
- 5.1.2 Komiteens merknader
- Kap. 1062 Kystverket
- Post 1 Driftsutgifter
- Post 21 Spesielle driftsutgifter
- Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold
- Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
- Post 46 Trafikksentral Nord-Norge
- Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg
- Post 70 Tilskudd Redningsselskapet
- Post 71 Tilskudd til kystkultur
- Post 72 Tilskudd til omstilling Secora
- Kap. 4062 Kystverket
- Kap. 1062 Kystverket
- 5.2 Kap. 1070 og 4070 Samfunnet Jan Mayen
For kapittel og poster som ikke er nevnt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
(i mill. kroner) | ||
Kap. | Saldert budsjett 2006 | St.prp. nr. 1 (2006-2007) |
1062 | 1 268,55 | 1 257,72 |
4062 | 550,78 | 569,985 |
Hovedprioriteringer for Kystverket i 2007 er å
– utvikle og vedlikeholde oppmerking og navigasjonsinstallasjoner slik at sjøtransporten kan foregå uten hindringer og uønskede hendelser
– levere tjenester til skipsfarten for å sikre trygg ferdsel, utvide overvåkingen av skipstrafikken til å gjelde hele norskekysten, og med spesiell oppmerksomhet viet fartøy med farlig og forurensende last
– utforme en enhetlig standard for farledene med utfyllende seilingsregler som tar hensyn til utvikling av skipstyper, nye navigasjonshjelpemidler og endrede trafikkmønstre
– etablere og vedlikeholde utstyr for bekjempelse av oljeforurensning og følge opp offentlige og private trafikkhavner i forhold til krav og kriterier i Nasjonal transportplan
– legge til rette for intermodale løsninger gjennom samarbeid med andre transportetater, lokale myndigheter og private aktører
– bidra til å balansere interessene til ulike brukergrupper av kystsonen
– bidra til at fiskerihavnene inngår som nyttig infrastruktur i samarbeid med lokale/regionale myndigheter og brukere
– avvikle ikke-næringsaktive fiskerihavner.
Budsjettforslaget for 2007 innebærer en nominell reduksjon under programkategori 16.60 på om lag 10,3 mill. kroner eller 0,8 pst. i forhold til Saldert budsjett 2006. Reduksjonen skyldes delvis reduksjonen i tilskuddet til Redningsselskapet på 10 mill. kroner, men også at bevilgningen til bygging av ny trafikksentral i Vardø er redusert i tråd med nødvendige sluttbevilgninger i 2007.
Post 1 Driftsutgifter foreslås bevilget med 888,5 mill. kroner i 2007, en økning på 47,46 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2006.
Innenfor bevilgningen er det avsatt om lag 29,3 mill. kroner til innleie av slepefartøy i 2007. Det foreslås en økt bevilgning på 3,6 mill. kroner for å dekke anslåtte økte merkostnader for Kystverkets fartøy som omfattes av ny NOx-avgift fra 2007. Det foreslås videre en økt driftsbevilgning på 7 mill. kroner til drift av den nye trafikksentralen i Vardø, noe som gir en samlet driftsbevilgning til trafikksentralen i Vardø på 17,6 mill. kroner i 2007.
Post 21 Spesielle driftsutgifter som dekker utgifter til aksjoner for bekjempelse av akutt forurensning, er foreslått bevilget med 3,75 mill. kroner i 2007. Det fremmes eget forslag til romertallsvedtak om at Fiskeri- og kystdepartementet gis fullmakt til å utgiftsføre inntil 15 mill. kroner utover bevilgningen dersom det er nødvendig for å iverksette tiltak uten opphold.
Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold foreslås bevilget med 230,5 mill. kroner i 2007.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold foreslås bevilget med 44,7 mill. kroner i 2007.
Post 46 Trafikksentral Nord-Norge foreslås bevilget med 19,67 mill. kroner i 2007 tråd med de anslåtte bevilgningsbehovene innenfor den fastsatte investeringsrammen.
Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg foreslås bevilget med 30,1 mill. kroner i 2007. Det fremmes også forslag om en tilsagnsfullmakt på 20 mill. kroner knyttet til posten, jf. eget forslag til romertallsvedtak.
Post 70 Tilskudd til Redningsselskapet foreslås bevilget med 40 mill. kroner i 2007, noe som er en reduksjon på 10 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2006.
Post 72 Tilskudd til omstilling Secora, skal dekke tilskudd til omstillingskostnader for Secora AS, tidligere Kystverket produksjon. Det fremmes forslag om å bevilge 0,5 mill. kroner på posten i 2007.
Post 1 Gebyrinntekter omfatter losberedskapsgebyr, losgebyr, sikkerhetsgebyr og kystgebyr. Losvirksomheten er 100 pst. gebyrfinansiert. Sikkerhetsgebyret skal dekke driftskostnadene for trafikksentralenes trafikkovervåking og kontroll. Det fremmes forslag om at inntektskravet settes til 561,565 mill. kroner i 2007.
Post 2 Andre inntekter omfatter refusjoner og inntekter fra eksterne, samt inntekter knyttet til statens beredskap mot akutt forurensning. Det fremmes forslag om å bevilge 8,42 mill. kroner på posten i 2007.
Komiteen viser til at bevilgningene til kap. 1062 post 1 Driftsutgifter, består av drift av navigasjonsinstallasjoner, losing, trafikkovervåkning og kontroll, transportplanlegging, kystforvaltning, drift og utvikling av statens beredskap mot akutt forurensning, og Kystverkets administrasjon. Komiteen vil peke på at Kystforvaltningen utgjør om lag 43 pst. av Fiskeri- og kystdepartementets totale budsjett. Komiteen viser til at et av Kystverkets viktigste ansvar er å utvikle god beredskap og sikkerhet i forhold til den sterkt økende trafikken som kommer langs kysten i Nord-Norge og Skagerrak.
Komiteen anmoder departementet om fortsatt å arbeide for en mest mulig effektiv og rasjonell drift innenfor de bevilgede rammene. Komiteen vil peke på at det fortsatt er viktig at Kystverket har høyt fokus på arbeidet for å utvikle den statlige beredskapen for å redusere risikoen for ulykker langs kysten. Komiteen vil peke på at en god beredskap også er viktig for å hindre miljøskader i naturen, på grunn av oljeutslipp og andre giftstoffer fra skip og vrak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til WWF sitt arbeid med å lære opp frivillige mannskaper innen oljevernberedskap i strandsonene, gjennom prosjektet "Ren Kyst". Disse medlemmer viser til oljekatastrofene ved forlisene av "Exxon Valdez" og "Prestige" hvor det viste seg at antallet kvalifiserte mannskaper i en tidlig fase var meget viktig for kvaliteten og effektiviteten på oppryddingsarbeidet. Disse medlemmer mener at det private initiativet er svært viktig, også innenfor oljevernberedskapen, og at mannskapene som får opplæring, vil være et verdifullt bidrag i arbeidet for å begrense skadene på dyre- og plantelivet langs kysten ved et oljeutslipp. Tiltaket har så langt vært finansiert gjennom bidrag fra næringsliv, organisasjoner og kommuner, og i tillegg har man søkt Fiskeri- og kystdepartementet om en grunnfinansiering på kr 500 000 pr. år for å kunne ha en langsiktighet i prosjektet. Departementet har i 2006 bevilget 80 000 kroner til tiltaket. Disse medlemmer mener at dette er et svært viktig bidrag til den totale oljevernberedskapen i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil peke på at det innenfor Kystverkets rammer er muligheter for å effektivisere driften. Disse medlemmer presiserer derfor at midlene til prosjekt som "Ren Kyst" skal finansieres innenfor Kystverkets ramme, post 1 Driftsutgifter.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at arbeidet knyttet til vurdering av nødvendige tiltak mot forurensningsfaren fra den tyske ubåten 864, som ble senket utenfor Fedje under 2. verdenskrig, er godt i gang. Det er gjennomført en undersøkelse av vraket høsten 2006, og det arbeides nå med å få identifisert nødvendige tiltak for å redusere forurensningsfaren best mulig. Arbeidet har prioritet og vil bli fremmet for Stortinget som egen sak i løpet av vårsesjonen 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er meget bekymret for at arbeidet med å sikre det kvikksølvfylte vraket av ubåten U-864 på havbunnen utenfor Fedje og sedimentene rundt, strekker ut i tid. Disse medlemmer understreker at miljøtrusselen og hensynet til å opprettholde tilliten og omdømmet til norsk sjømat, tilsier at arbeidet må få en meget tett oppfølging. Disse medlemmer bemerker at de nødvendige kostnader knyttet til opprydding må dekkes utenom ordinære bevilgninger, om nødvendig med forskuttering, i påvente av eventuelt behov for ekstrabevilgninger.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at saken vil bli vurdert som en del av samla plan for oppgradering av hoveddepot.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke behovet for at Fedje raskt blir gjenopprettet som hoveddepot. Disse medlemmer mener man må vurdere en egen avgjørelse for Fedje uavhengig av arbeidet med samlet plan for hoveddepot, for at området raskt sikres en bedre beredskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative forslag til statsbudsjett hvor post 45 ønskes økt med 25 mill. kroner, øremerket gjenoppbygging av hoveddepot på Fedje. Disse medlemmer vil peke på at komiteen i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2006, enstemmig var enig om at gjenopprettingen av hoveddepoet på Fedje for oljevernberedskap måtte etableres snarest mulig. Disse medlemmer peker derfor på at dette ikke er tatt inn i statsbudsjettet for 2007. Disse medlemmer viser til St.meld. nr. 14 (2004-2005) om oljevernberedskap og til Innst. S. nr. 178 (2004-2005) der behovet for videreføring av eget hoveddepot for oljevernberedskap på Fedje i Hordaland begrunnes.
Disse medlemmer viser også til Fremskrittspartiets alternative forslag til budsjett der bevilgning til gjenoppretting av hoveddepot på Fedje er lagt inn og kjøp av nytt oljevernutstyr er styrket med 100 mill. kroner.
Komiteen viser til Regjeringens forslag om å bevilge 3,75 mill. kroner til å dekke utgifter til aksjoner for å bekjempe akutt forurensning. Komiteen viser videre til at Fiskeri- og kystdepartementet får fullmakt til å kunne utgiftsføres inntil 15 mill. kr ut over bevilgningen for å bekjempe akutt forurensning.
Komiteen har ingen øvrige merknader, og slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteens flertall, unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil uttrykke tilfredshet med at Regjeringen har funnet økonomisk rom for en oppstartbevilgning til utbedring av leia i Brevikstrømmen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil hevde at det er potensial for effektivisering i Kystverket. Disse medlemmer mener at effektiviseringspotensialet er høyere enn det man har fått ut så langt.
Disse medlemmer vil også peke på at man i større utstrekning bør bruke konkurranse som virkemiddel når oppdrag skal utføres og at dette vil medføre besparelser. I utgangspunktet skulle det derfor her ligget større ressurser til nyanlegg og større vedlikehold til budsjettet for 2007. Disse medlemmer vil videre peke på at på kort sikt er det et utbedringsbehov av farleder på 300-400 mill. kroner.
Disse medlemmer ønsker derfor å sikre en raskere utbedring enn Regjeringen foreslår, og legger til grunn at økt bruk av konkurranse sammen med økte bevilgninger vil frigjøre vesentlige midler slik at utbedring av farleder med disse ressurser dermed kan framskyndes.
Disse medlemmer viser videre til at man i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 vedtok å flytte utbyggingen av Brevikstrømmen til 2008. Disse medlemmer er derfor tilfredse med at Regjeringen nå foreslår at man skal starte opp med utrettingen i 2007. Disse medlemmer vil allikevel peke på at å sette av 5 mill. kroner i 2007 er altfor lite, i og med at totalkostnadene er på 80 mill. kroner og at beløpet derfor burde ha vært langt høyere. Disse medlemmer ønsker derfor at bevilgningen til dette prosjektet økes med 10 mill. kroner i 2007, og viser til sitt alternative budsjett.
Disse medlemmer ønsker også at man bygger ut innseilingen til Ulvan som lå inne i Kystverkets handlingsprogram for 2006, men som i Regjeringens forslag ble tatt ut i 2006. Disse medlemmer legger derfor til grunn at denne utbyggingen gjøres i 2007, og viser til sitt alternative budsjett.
Disse medlemmer vil også vise til Fremskrittspartiets forslag til statsbudsjett samt sine generelle merknader.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil understreke at kysten og særlig de fiskeriavhengige kommunene er avhengig av gode havneforhold, for eksempel Gryllefjord havn i Troms og Gjerdsvika i Sande i Møre og Romsdal. Flertallet vil understreke viktigheten av at målsettingen i NTP blir oppfylt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil ha en sterkere satsing på fiskerihavner. Fiskerihavnene spiller en viktig rolle for verdiskapingen langs kysten. Disse medlemmer er opptatt av det store behovet for oppgradering av fiskerihavnene, som større og mer dyptgående fartøy har medført.
Disse medlemmer vil bemerke den positive trenden med samarbeid ved at én krone i statlig tilskudd har utløst flere private til økt satsing i fiskerihavnene. Det økte tilskuddet foreslås øremerket oppstartstilskudd til to fiskerihavneanlegg det er spesielt viktig å fremskynde, Gryllefjord i Torsken kommune i Troms og Gjerdsvika i Sande i Møre og Romsdal.
Disse medlemmer viser til at Stamsund fiskerihavn har et akutt behov for utbedring av innseilingen til havn, det er nødvendige både med utvidelse av seilingsinnløpet og utdyping i havneområdet. Disse medlemmer er kjent med at utbyggingen i Stamsund først har prioritet i planverket i 2012-2013. Disse medlemmer er videre kjent med at Vestvågøy kommune i samarbeid med bedriftene i havna har tatt opp spørsmålet om å få anledning til å forskuttere fiskerihavneprosjektet mot å få pengene tilbakebetalt på det tidspunkt hvor prosjektet har prioritet. Vestvågøy kommune og samarbeidspartnerne har selv sagt seg villige til å betale rentekostnadene.
Disse medlemmer mener dette er en god mulighet til å prøve ut et pilotprosjekt innenfor Fiskeri- og kystdepartementets område, der et godt samarbeid mellom offentlig og privat kapital fremskynder en svært viktig havneutbedring.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innlede forhandlinger med Vestvågøy kommune om forskuttering av fiskerihavneprosjektet i Stamsund, og framskutt oppstart av havneutbedringen. Stortinget ber om å bli orientert om framdriften i prosjektet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser igjen til at konsekvensutredning og kostnadsberegning for alternativ seilingsled til Bergen indre havn foreligger med et kostnadsanslag på 180 mill. kroner, men at prosjektet fortsatt ikke er prioritert av Kystverket.
Disse medlemmer viser til at en slik alternativ seilingsled var en forutsetning for bygging av Askøybrua. Brua er for lengst bygget og er ferdig nedbetalt lørdag 18. november 2006. Trafikantene har betalt 1,2 mrd. kroner i bompenger gjennom 22 år; hvorav 8 år med forhåndsinnkreving. Disse medlemmer merker seg at denne Regjeringen ikke gjør noe forsøk på å oppfylle Stortingets forutsetninger om bygging av alternativ seilingsled til Bergen havn uten havnebegrensning. Eksisterende høydebegrensning fremstår som et stadig økende problem for Bergen havn som til nå har hatt en viktig posisjon som en av Europas fremste cruisehavner og som en viktig innfallsport til cruisetrafikken langs norskekysten. Disse medlemmer mener det er viktig at prosjektet nå blir realisert og ved statlig initiativ.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bygging av alternativ seilingsled til Bergen indre havn i Revidert nasjonalbudsjett 2007."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker at departementet jobber videre med å utrede Stad skipstunnel som OPS-prosjekt.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede prosjektet Stad skipstunnel som OPS-prosjekt."
Disse medlemmer er positive til prosjektet Stad skipstunnel, og har lenge pekt på behovet for bevilgning til, og gjennomføring av dette. Disse medlemmer viser videre til St.prp. nr. 29 (2006-2007) referert 28. november 2006, hvor spørsmålet om utvidet dimensjonering av tunnelen reises med formål å øke kapasiteten i forhold til skipsstørrelse. Disse medlemmer tar ikke stilling til selve utvidelsen nå, men peker på den store betydningen Stad skipstunnel vil ha for sikker og effektiv skipstrafikk langs en utsatt kyststrekning, og understreker at vurderingen må foreligge i 2008.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteen viser til den betydelige skipstrafikken langs norskekysten. Sjøtransport med olje og gass fra Nordvest-Russland forventes å øke betydelig i årene som kommer.
Komiteen vil på bakgrunn av miljørisikoanalyser som viser en økt og økende risiko i farvann utenfor Finnmark og Troms, understreke viktigheten av at arbeidet med å etablere en trafikksentral for Nord-Norge i Vardø for å overvåke skipstrafikken i nordområdene, fortsetter.
Komiteen støtter forslaget om å bevilge 19,67 mill. kroner på posten i 2007, i tråd med de anslåtte bevilgningsbehovene innenfor den fastsatte investeringsrammen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i alternativt budsjett har foreslått en økning i tilskuddet til fiskerihavner for 2007 på 20 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at følgende endringer er foreslått i Kristelig Folkepartis alternative budsjett:
Kap. 1062 Kystverket post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg, økes fra 30,1 mill. kroner til 35,1 mill. kroner.
Dette medlem vil understreke verdien fiskerihavnene har for næringsvirksomhet og bosetting langs kysten. Fiskerinæringen er en av Norges mest verdifulle næringer, og gode fiskerihavner er en forutsetning for økt verdiskaping.
Dette medlem mener det er viktig å videreføre utbyggingen av fiskerihavnen i Utgårdskilen i Hvaler kommune. Dette medlem er kjent med den sentrale rollen som fiskerihavnen har for fiskerne i Oslofjorden, og registrerer at Regjeringen ikke har prioritert denne havnen i det fremlagte budsjettet.
Komiteen er tilfreds med at Fiskeri- og kystdepartementet og Kystverket vil fortsette samarbeidet med Redningsselskapet (NSSR). NSSR utfører viktig sjøsikkerhetsarbeid og utgjør en avgjørende ressurs i sjøredning langs norskekysten. Komiteen er enig i at det gis statlig tilskudd til NSSR for å dekke en andel av driftsutgiftene forbundet med søke- og redningsaksjoner, samt et gitt beredskapsnivå. Komiteen har merket seg at Fiskeri- og kystdepartementet på bakgrunn av de organisasjonsmessige utfordringene NSSR har hatt, har tatt initiativ til en dialog med selskapet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke viktigheten av det arbeidet NSSR bidrar med. Disse medlemmer viser til at den samfunnsnyttige virksomheten som utøves av fast- og frivilligbemannede redningsskøyter rundt om i hele landet, redder liv og berger verdier. Disse medlemmer vil også peke på den store innsatsen som gjøres for å forebygge tragiske ulykker, spesielt gjennom forebyggende arbeid overfor barn og unge. Etter disse medlemmers mening er det viktig at staten, slik situasjonen er for selskapet, viser støtte til dugnadsånden og innsatsen til de faste og frivillige mannskapene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter der tilskuddet til Redningsselskapet i 2007 foreslås økt med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil be departementet legge fram en sak på hvordan en har tenkt å sikre den statlige finansieringen av Kystverkets etatsmuseum i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2008.
Komiteen har ingen merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteen viser til at Regjeringen i budsjettet for 2007 ikke foreslår å budsjettere med salgsinntekter fra salg av fyreiendommer. Komiteen har ingen andre merknader, og slutter seg til forslaget fra Regjeringen.
(i mill. kroner) | ||
Kap. | Saldert budsjett 2006 | St.prp. nr. 1 (2006-2007) |
1070 | 27,66 | 28,2 |
4070 | 3,47 | 3,605 |
Kap. 1070 post 1 Driftsutgifter dekker kostnadene til drift av fellesfunksjonene på Jan Mayen og drift av de fire norske Loran-C-stasjonene. Det fremmes forslag om å bevilge 28,2 mill. kroner på posten i 2007.
Kap. 4070 Post 7 Refusjoner omfatter refusjoner fra Det norske meteorologiske institutt og Telenor for deler av felleskostnadene knyttet til Samfunnet Jan Mayen. Det fremmes forslag om å bevilge 3,605 mill. kroner på posten i 2007.
Komiteen har ingen merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.