Vedlegg: Brev fra Riksrevisjonen v/riksrevisoren til Stortingets presidentskap, datert 16. november 2006
Vi viser til vårt brev av 19.04.2006 med oversendelse av Riksrevisjonens budsjettforslag for 2007. I brevet redegjøres det blant annet for Riksrevisjonens planlagte etablering av en enhet med ansvar for utvikling av andre lands riksrevisjoner som en del av norsk bistand. Riksrevisjonen signaliserte at det ble ansett som mest hensiktsmessig at midler til slike utviklingsprosjekter kunne dekkes over bistandsbudsjettet, men at engasjementet måtte synliggjøres både på utgifts- og inntektssiden i Riksrevisjonens eget budsjett. Videre ble det varslet om at Riksrevisjonen eventuelt ville ta opp behovet for økte ressurser med Stortinget, etter at saken var nærmere utredet.
Riksrevisjonen har, etter å ha vurdert en intern utredning om Riksrevisjonens utviklingssamarbeid med andre lands riksrevisjoner, i møte 15. november 2006 vedtatt å opprette en internasjonal seksjon hvor blant annet dette arbeidet vil inngå. Et sammendrag av utredningen vedlegges til orientering.
Med bakgrunn i utredningen og interne høringsuttalelser er det valgt en finansieringsmodell som fraviker noe fra de signaler som ble gitt i tilknytning til Riksrevisjonens budsjettforslag for 2007. For bedre å kunne ivareta hensynet til Riksrevisjonens uavhengige stilling som revisor av blant annet norske bistandsmidler, foreslås det at nye kapasitetsutviklingsprosjekter primært finansieres over Riksrevisjonens budsjett. Kostnadene forbundet med Riksrevisjonens utviklingssamarbeid vil bli regnskapsført på en slik måte at midlene kan skilles ut og, i samarbeid med Norad, rapporteres som Official Development Aid (ODA-midler) til Development Assistance Committee"s (DAC) statistikk.
Den valgte finansieringsmodellen innebærer at dersom Riksrevisjonen yter bilateral bistand skal dette i sin helhet dekkes over Riksrevisjonens budsjett og ikke som tidligere antydet over bistandsbudsjettet. Dersom Riksrevisjonen deltar i multilaterale bistandsprosjekter med egen finansiering fra f. eks. Verdensbanken eller United Nations Development Programme eller påtar seg oppdrag f. eks finansiert av EU-midler vil det imidlertid være aktuelt å motta refusjoner.
Omfanget av utviklingssamarbeidet vil løpende måtte avklares i en dialog med Utenriksdepartementet sett i forhold til de behov departementet ser for slik bistand i Norges samarbeidsland og eventuelle andre land der Norge har spesielle satsinger. For blant annet å sikre at Riksrevisjonens utviklingssamarbeid støtter opp om norske utenriks- og utviklingspolitiske målsettinger forberedes inngått en samarbeidserklæring mellom Utenriksdepartementet og Riksrevisjonen hvor det blant annet legges opp til halvårlige konsultasjoner.
Det planlegges opprettet en ny internasjonal seksjon i Riksrevisjonen fra 1. januar 2007. Da det normalt tar noe tid fra initiering til oppstart av nye prosjekter legger imidlertid Riksrevisjonen til grunn at nødvendige ressurser i 2007, kan dekkes innenfor allerede foreslått budsjett. I budsjettforslaget for 2007 er utgifter og refusjon for det etablerte utviklingssamarbeidet med Zambias riksrevisjon allerede tatt hensyn til. Dersom nye prosjekter kan komme i gang i 2007, vil imidlertid Riksrevisjonen ta forbehold om, å måtte komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert budsjett.
Det legges videre opp til at utgiftene til utviklingssamarbeidet inkluderes i Riksrevisjonens budsjettforslag fra og med 2008 og at det vil bli gitt en særskilt omtale av utviklingssamarbeidets omfang. Budsjettets størrelse vil måtte beregnes etter nødvendig avklaring med Utenriksdepartementet. I utredningen er det anslått at Riksrevisjonens bistandsengasjement på sikt (fra 2010) vil kunne kreve 10-12 årsverk og ca 20 mill kroner.