Vedlegg 3: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til forsvarskomiteen, datert 28. november 2006
Det vises til brev av 27. november fra Forsvarskomiteen vedrørende ovennevnte.
Hva er konsekvensene av et kutt på 21 millioner kroner i kap. 1700, Forsvarsdepartementets budsjett for 2007?
I budsjettforslaget ligger det allerede betydelige innstramminger mht. overhead-utgifter på kapitlet. Forslaget vil derfor gi seg utslag i reduserte leveranser og departementets muligheter for å gjennomføre pålagte oppgaver.
Forsvarsdepartementet og Forsvarsstaben er i ferd med å flytte inn i nytt ledelsesbygg på Akershus festning. Her vil departementet ha driftsansvaret for hele bygningskomplekset. Departementet vil også ha ansvar for interne støttetjenester for begge organisasjoner. Dette økte driftsansvaret gjennomføres uten å øke bemanningen, og er i seg selv en rasjonalisering i det administrative støtteapparatet.
For øvrig er Forsvarsdepartementet forpliktet til å delta i bilaterale møter i komiteer i NATO, samt å følge og bistå forsvarsministeren på hennes reiser. Dette er virksomhet som departementet ikke kan redusere.
En reduksjon på kapittel 1700 på 21 mill. kroner vil i hovedsak få konsekvenser i forhold til å opprettholde et velfungerende ledelsesapparat, og å opprettholde og videreutvikle Norges forhold og forpliktelser i forhold til til andre stater og multilaterale samarbeidsmekanismer.
Hva er konsekvensene av et kutt på 30 millioner kroner i kap. 1720, Felles ledelse- og komandoapparat for neste år?
Også på kapittel 1720 ligger det allerede betydelige innstramminger for å redusere støttevirksomhet for å prioritere forsvarsgrenene og Kystvakten, slik regjeringen legger opp til i budsjettforslaget.
Forsvarsstaben og Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK) (som utgjør det vesentlige av kapittel 1720) har stramme årsverksrammer, og gevinsten ved innføring av videokonferanseutstyr er allerede tatt ut, noe som gjenspeiler seg i reduserte reiseutgifter fra sommeren 2005. Gjennomføring av økonomi- og virksomhetsstyring av et forsvar under fortsatt betydelig omstilling er en meget krevende oppgave.
En reduksjon av rammen på kapittel 1720 vil redusere muligheten for god oppfølging av virksomheten i Forsvaret. Da det vil være naturlig å søke å skjerme operativ virksomhet i størst mulig grad, vil en reduksjon i et slik omfang i all vesenlig grad måtte dekkes inn gjennom tiltak mot den administrative og forvaltningsmessige virksomheten under Forsvarsstaben.
Dette vil gi negative effekter for det pågående arbeidet med å gjennomføre tiltak for forbedret virksomhetsstyring og med å forbedre forhold bemerket i Riksrevisjonens revisjon av regnskapene for tidligere år. Ambisjonsnivået knyttet til internkontroll og forsvarlig forvaltning vil, med redusert bevilgning, således måtte reduseres.
Fellesoperative øvelser budsjetteres av FOHK på dette kapitlet, og en reduksjon av kapitlet vil derfor også kunne føre til redusert øvingsaktivitet.
Hva er konsekvensene av et kutt på 15 millioner kroner i kap. 1725, for Fellesinstitusjoner og - utgifter under Forsvarsstaben?
Forsvarsdepartementet har allerede i budsjettforslaget foretatt klare prioriteringer og innstramminger på kapitlet for fellesavdelinger som bl.a. Forsvarets kompetansesenter for kommando, kontroll- og informasjonssystemer (FK KKIS), Forsvarets kompetansesenter for logistikk (FKL) og Forsvarets sanitet (FSAN). Forslaget vil derfor etter departementets vurdering gi seg utslag i noe reduserte leveranser, da spesielt innenfor nisjekapasiteter som er av avgjørende betydning for operative leveranser (kommando og kontroll, samband, etc.). Bla. budsjetteres produksjon av IKT-enheter og felles logistikk- og støtteenheter til nasjonale og internasjonale operasjoner på dette kapitlet. Produksjon av slike sentrale fellesressurser, som er avgjørende for utnyttelsen av de forsvarsgrenvise leveransene, vil derfor kunne bli svekket. Dette vil kunne medføre at Forsvaret ikke kan stille bidrag til bla. internasjonale operasjoner i det omfang det er lagt opp til.