Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Justis- og politidepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 1. november 2006

Jeg viser til St.prp. nr. l (2006-2007) for Justisdepartementet. Jeg vil med dette gjøre oppmerksom på og rette opp noen feil eller tekstlige unøyaktigheter i proposisjonen.

I St.prp. nr. l (2006-2007) for Justisdepartementet, side 13, står det: "..det foreslås å øke godtgjørelsen til bistandsadvokater med 1,5 timer pr. dag for å ivareta rettigheter til ofre og pårørende på en god måte".

Videre står det under kategori 06.60, side 148, at en oppjustering av stykkprisen til bistandsadvokater med l,5 time pr. dag vil bidra til å styrke ofrenes stilling i straffesaker, mens det på side 149 (høyre kolonne) står at det foreslås en viss oppjustering av stykkprisen til bistandsadvokater. Under kap. 466, post 01, side 151, står det at stykkprisen til bistandsadvokater foreslås oppjustert for å styrke ofrene stilling.

Omtalen av dette tiltaket er ikke presist, og kan være misvisende. Det riktige skal være at det foreslås å øke godtgjørelsen til bistandsadvokatene i gjennomsnitt med 1,5time til forberedelse pr. dag under hovedforhandling i tingretten for dag 1-5. Den samme økningen foreslås for dag l ved hovedforhandling for lagmannsretten. Forslaget vil ikke endre honoraret i hovedforhandlinger som går over mer enn fem dager, da slike saker ikke honoreres etter stykkprisforskriften.

På side 14 står det at det foreslås å redusere gebyret for enkelte tvangsforretninger i 2007 som på usikkert grunnlag er anslått å tilsvare om lag 230 mill. kr. Videre står det at: "Det foreslås å endre gebyret for begjæring om. tvangsforretning fra 2,1. rettsgebyr til 1,85 rettsgebyr (med ca. 215 kr, fra 1806 kr til 1591 kr) og tilleggsgebyret for avholdt, tvangsforretning på 2,6 rettsgebyr (2236 kr) tas bort".

Lignende omtale står på side 96 under kategori 06.40.

Ordlyden er imidlertid upresis. Tvangsforretning er et noe vidt begrep, og en mer presis ordlyd vil være; det foreslås å redusere gebyret for begjæring om utleggsforretning fra 2,l R til 1,85R (nedgang på 215 kr), og å ta bort tilleggsgebyr for avholdt utleggsforretning med "noe" til utlegg på 2,6R (2236 kr).

Denne mer presise ordlyden er brukt under postomtalen på kap. 3440, post 07, side 121. Det legges til grunn at om lag 75% av alle tvangsforretninger er utleggsforretninger.

I tabellen midt på side 78 - nye plasser gjennomført og under arbeid 2006-2007 - framgår det at det ved Ilseng fengsel vil bli åpnet 6 nye lukkede plasser, med oppstart 1. halvår 2007. Det riktige skal være at det vil bli åpnet 6 nye åpne plasser, med oppstart høsten 2007.

På side 86 omtales innsattes bruk av IKT blant annet som følger: "... Innsattes bruk av IKT stiller særlige sikkerhetsmessige utfordringer. Innsatte kan ha høy datakompetanse og utnytte denne til å få tilgang til ukontrollert kommunikasjon. Kriminalomsorgen samarbeider med utdanningsmyndighetene for å etablere en ny løsning for bruk av IKT i fengsler. Løsningen vil sikre at innsatte får et godt utdanningstilbud samtidig som sikkerheten ivaretas. Et pilotprosjekt ble iverksatt ved ett fengsel i september 2006 og er planlagt utvidet med ytterligere tre fengsler i en tidsbegrenset forsøksperiode. Målet er å utvide internettilgangen til alle fengsler som har et skoletilbud."

Ovennevnte omtale er ikke helt riktig. Det har vist seg vanskelig å få etablert nødvendige datalinjer, slik at pilotprosjektet av tekniske årsaker foreløpig ikke er etablert. Alternativer utredes nå, med sikte på å finne en god løsning så raskt som mulig.