6. Rammeområde 19 - Rammetilskudd mv. tilkommunesektoren
I tabellen nedenfor fremgår Regjeringens forslag til bevilgninger på kapittel og post under rammeområde 19 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdet).
Åpningsbilde tabell 6.1
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 19
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med TI. nr. 1-4 |
Utgifter i hele kroner | |||
Kommunal- og regionaldepartementet | |||
571 | Rammetilskudd til kommuner | 43 091 601 000 | |
21 | Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet, kan overføres | 7 400 000 | |
60 | Innbyggertilskudd | 34 382 548 000 | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 220 161 000 | |
63 | Regionaltilskudd | 824 414 000 | |
64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64 | 1 497 042 000 | |
69 | Kommunal selskapsskatt, kan nyttes under post 60 | 5 160 036 000 | |
572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner | 14 624 204 000 | |
60 | Innbyggertilskudd | 12 829 455 000 | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 460 724 000 | |
64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64 | 864 884 000 | |
65 | Tilskudd til barnevern/hovedstadstilskudd | 469 141 000 | |
Sum utgifter rammeområde 19 | 57 715 805 000 | ||
Netto rammeområde 19 | 57 715 805 000 |
Regjeringen vil gjenreise et sterkt og handlekraftig Kommune-Norge og bidra til å skape optimisme i kommunesektoren. Målet er å videreutvikle et effektivt kommunalt tjenestetilbud, bygget på et aktivt lokaldemokrati og en betryggende rettssikkerhet.
Kommuner og fylkeskommuner har et selvstendig ansvar for bl.a. barnehager, grunnskolen, pleie- og omsorgssektoren, helsetjenester, videregående opplæring, samferdselssektoren og teknisk sektor. Kommunesektoren er avhengig av gode rammevilkår for å levere bedre tjenester og for å kunne spille en aktiv rolle som samfunnsutvikler. Derfor vil Regjeringen gi kommunesektoren større handlefrihet, øke sektorens inntekter og gi en større del av inntektene som frie inntekter, samt begrense omfanget av statlig regelverk. Regjeringen forventer at bedre rammevilkår og økt handlingsrom for kommunesektoren vil gi et bedre kommunalt tjenestetilbud for innbyggerne i hele landet.
Regjeringen legger opp til en reell vekst i kommunesektorens samlede inntekter på om lag 5,4 mrd. kroner i 2007, eller om lag 2,2 pst. Veksten er i tråd med vanlig praksis regnet fra anslått inntektsnivå for 2006 i Revidert nasjonalbudsjett 2006.
Av veksten i de samlede inntektene er vel 2,4 mrd. kroner frie inntekter. Innenfor veksten i de frie inntektene er om lag 100 mill. kroner kompensasjon til kommunene for økningen i merutgifter ved NAV-reformen. Videre er 160 mill. kroner knyttet til økning i de veiledende satsene for økonomisk sosialhjelp.
Øremerkede tilskudd til barnehager øker reelt med om lag 1,9 mrd. kroner. Økningen omfatter bl.a. midler til 13 500 nye ordinære plasser i 2007.
Psykisk helsearbeid i kommunene styrkes ved en reell økning av det øremerkede tilskuddet med om lag 350 mill. kroner.
Gratis læremidler i videregående opplæring innfases gradvis fra høsten 2007. Gratis læremidler innføres i VG2 fra skoleåret 2007-2008. Til dekning av merutgiftene er fylkeskommunenes rammetilskudd styrket med 287,4 mill. kroner. Dette kommer i tillegg til veksten i frie inntekter på vel 2,4 mrd. kroner.
Når det gjelder omtale av det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2007 og de enkelte poster under kap. 571 og 572 vises det til omtale under programkategori 13.70 i St.prp. nr. 1 (2006-2007) Kommunal- og regionaldepartementet.
Etter ferdigstillelsen av Gul bok 2007 er det kommet ny informasjon om skatte- og avgiftsinngangen i 2006. Likningen for inntektsåret 2005, som påvirker innbetalte skatter i 2006, viser en kraftig vekst i skattene fra personlig næringsdrivende. Det forventes at skatteinntektene fra denne delen av næringslivet, som deles mellom kommunesektoren og staten, vil bli høyere enn tidligere anslått også i 2007.
Også statens inntekter fra merverdiavgiften ligger an til å bli høyere enn tidligere lagt til grunn, mens likningstall for etterskuddspliktige skattytere isolert sett tilsier at anslagene for skatt fra disse skattyterne settes ned både for inneværende år og neste år. Alt i alt trekker den nye informasjonen i retning av en oppjustering av skatte- og avgiftsanslagene for staten og kommunesektoren sett under ett med 2,5 mrd. kroner både i 2006 og 2007. Den delen av inntektsveksten som kan føres tilbake til konjunkturutviklingen, er da holdt utenom.
For 2006 tilfaller de økte skatteinntektene på 2,5 mrd. kroner kommunesektoren. Regjeringen legger opp til at kommunesektoren får beholde disse merinntektene. Realveksten i kommunesektoren samlede inntekter i 2006 kan etter dette anslås til 11,6 mrd. kroner, eller 5,1 pst., regnet i forhold til anslag på regnskap for 2005.
For 2007 foreslår Regjeringen at kommuneopplegget justeres slik at statsbudsjettet tilføres den anslåtte merskatteveksten på 2,5 mrd. kroner. De kommunale og fylkeskommunale skattørene reduseres med henholdsvis 0,35 og 0,1 prosentpoeng sammenliknet med forslaget i St.prp. nr. 1 (2006-2007). Satsen for fellesskatt til staten foreslås økt med 0,45 prosentpoeng, slik at samlet skatt på alminnelig inntekt utgjør 28 pst., jf. forslag til romertallsvedtak i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2006-2007). Dette innebærer at anslaget for kommunesektorens skatteinntekter i 2007 fortsatt blir om lag som lagt til grunn i det opprinnelige forslaget til budsjett for 2007. Samtidig økes kommunesektorens frie inntekter med 1 250 mill. kroner gjennom en økning av rammetilskuddene. Høyere rammetilskudd innebærer en noe jevnere fordeling mellom kommunene enn dersom inntektene hadde blitt tilført i form av økte skatteinntekter. Styrkingen av de frie inntektene fordeles med 1 000 mill. kroner til kommunene og 250 mill. kroner til fylkeskommunene. Økningen i rammetilskuddene skjer gjennom større innbyggertilskudd til kommuner og fylkeskommuner og fordeles mellom den enkelte kommune og fylkeskommune ved hjelp av kostnadsnøklene i inntektssystemet for kommunesektoren.
Etter disse justeringene av kommuneopplegget anslås den reelle veksten i kommunesektorens samlede inntekter til 6,6 mrd. kroner neste år, mot 5,4 mrd. kroner i Nasjonalbudsjettet 2007. Veksten er som vanlig regnet i forhold til anslaget for kommunesektorens inntekter i 2006 i Revidert nasjonalbudsjett 2006. Veksten i kommunesektorens frie inntekter anslås nå til i underkant av 3,7 mrd. kroner, mot 2,4 mrd. kroner i Nasjonalbudsjettet 2007.
Komiteen viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2006-2007) punkt 2.3.2
Komiteen viser til at det nedenfor er gitt en oversikt over de ulike fraksjonenes forslag til bevilgninger under kap. 571 og kap. 572. Tallene angitt i parentesene er endringer i forhold til forslaget fra Regjeringen.
Oversikt bevilgningsforslag tabell 6.2
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1 og 4 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
Utgifter rammeområde 19 (i hele tusen kroner) | ||||||||
571 | Rammetilskudd til kommuner | |||||||
21 | Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet | 7 400 | 7 400 (0) | 7 400 (0) | 7 400 (0) | 7 400 (0) | 7 400 (0) | |
60 | Innbyggertilskudd | 34 382 548 | 34 382 548 (0) | 32 841 548 (-1 541 000) | 33 579 148 (-803 400) | 34 232 548 (-150 000) | 33 882 548 (-500 000) | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 220 161 | 1 220 161 (0) | 1 220 161 (0) | 1 220 161 (0) | 1 220 161 (0) | 1 220 161 (0) | |
63 | Regionaltilskudd | 824 414 | 824 414 (0) | 574 414 (-250 000) | 824 414 (0) | 824 414 (0) | 824 414 (0) | |
64 | Skjønnstilskudd | 1 497 042 | 1 497 042 (0) | 1 497 042 (0) | 1 497 042 (0) | 1 497 042 (0) | 1 497 042 (0) | |
69 | Kommunal selskapsskatt | 5 160 036 | 5 160 036 (0) | 5 160 036 (0) | 5 160 036 (0) | 5 160 036 (0) | 5 160 036 (0) | |
70 | (NY POST) Styrking av eldre-omsorgen øremerket nye pleieårsverk | 0 | 0 (0) | 2 000 000 (+2 000 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | |
71 | (NY POST) Styrking av grunn-opplæringen (øremerket) | 0 | 0 (0) | 400 000 (+400 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | |
72 | (NY POST) Opplæring av minoritetsspråklige elever | 0 | 0 (0) | 542 000 (+542 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | |
572 | Rammetilskudd til fylkes- kommuner | |||||||
60 | Innbyggertilskudd | 12 829 455 | 12 829 455 (0) | 12 029 455 (-800 000) | 12 292 055 (-537 400) | 12 946 955 (+117 500) | 12 544 755 (-284 700) | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 460 724 | 460 724 (0) | 460 724 (0) | 460 724 (0) | 460 724 (0) | 460 724 (0) | |
64 | Skjønnstilskudd | 864 884 | 864 884 (0) | 864 884 (0) | 844 884 (-20 000) | 864 884 (0) | 864 884 (0) | |
65 | Tilskudd til barnevern/hovedstadstilskudd | 469 141 | 469 141 (0) | 469 141 (0) | 469 141 (0) | 469 141 (0) | 469 141 (0) | |
70 | Styrking av grunnopplæringen (øremerket) | 0 | 0 (0) | 200 000 (+200 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | |
Sum utgifter rammeområde 19 | 57 715 805 | 57 715 805 (0) | 58 266 805 (+551 000) | 56 355 005 (-1 360 800) | 57 683 305 (-32 500) | 56 931 105 (-784 700) | ||
Sum inntekter rammeområde 19 | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | ||
Sum netto rammeområde 19 | 57 715 805 | 57 715 805 (0) | 58 266 805 (+551 000) | 56 355 005 (-1 360 800) | 57 683 305 (-32 500) | 56 931 105 (-784 700) |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til omdisponeringsfullmakt i forbindelse med forsøk med oppgavedifferensiering, jf. forslag til vedtak under rammeområde 19.
Komiteen viser til Budsjett-innst. S. nr. 6 (2006-2007) for behandlingen av forslaget i Gul bok under Kommunal- og regionaldepartementet om forskudd på rammetilskudd.
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2006-2007), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens forslag har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen. Dette forslaget er ført opp under kapittel 14 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 9 Forslag fra mindretall under rammeområde 19.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative opplegg foreslår at ramme 19 settes til 58 266 805 000 kroner, som er en økning på 551 000 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag på 57 715 805 000 kroner.
Disse medlemmer viser til at Regjeringens opplegg for rammetilskuddet i 2007 til kommuner og fylkeskommuner innebærer en negativ vekst. Dette skyldes blant annet innlemmingen av øremerkede tilskudd til minoritetsspråklige, demografikostnader knyttet til at det blir stadig flere unge og gamle, økte renter og økte sosialhjelpssatser. I tillegg er vedlikeholdsetterslepet på kommunale bygninger i størrelsesorden 40 til 70 mrd. kroner, etterslepet på fylkeskommunale veier er på 12 mrd. kroner og etterslepet på kommunale veier rundt 20 mrd. kroner.
Disse medlemmer ønsker derfor på denne bakgrunn å øke handlingsrommet i kommunal sektor med 1,5 mrd. kroner utover Regjeringens forslag, hvorav 894 mill. kroner bevilges over kap. 761 post 64 for å dekke kommunenes kostnader knyttet til ressurskrevende brukere. For å sikre at økte midler ikke går til større kulturhus og mer administrasjon, ønsker disse medlemmer å øremerke 2 mrd. kroner til pleieårsverk innen kommunal eldreomsorg, og 600 mill. kroner til styrket grunnopplæring. Fremskrittspartiets bevilgninger bidrar til at Regjeringens mål om 10 000 nye hender kan nåes. Disse medlemmer finansierer øremerkingen ved å trekke midler fra kommunenes og fylkenes innbyggertilskudd og rammetilskudd.
Disse medlemmer vil videre vise til St.meld. nr. 25 (2005-2006), og forutsetter at investeringstilskuddet til sykehjem og botilbud som har blitt varslet å komme i statsbudsjettet for 2008 får tilbakevirkende kraft slik at de som investerer i 2007 også blir tilført de nødvendige midler.
Komiteens medlem fra Venstre viser til at Venstre i sitt alternative opplegg foreslår at ramme 19 settes til kr 56 931 105 000, som er 787,4 mill. kroner mindre enn Regjeringens forslag. 287,4 mill. kroner av disse endringene skyldes at dette medlem ikke støtter Regjeringens forslag om gratis utlån av skolebøker i videregående skole, men heller prioriterer å bedre systemet med en stipendordning som både er mer målrettet og mer rettferdig.
Dette medlem viser til at norsk økonomi nå er på kokepunktet og er skeptisk til Regjeringens medisin om å bruke nye inntektsanslag til utelukkende å øke offentlig sektors utgifter. Dette medlem frykter den effekt dette vil ha på rentenivå og kronekurs. Bare for kommunesektoren innebærer en prosent renteøkning økte kostnader på anslagsvis 800 mill. kroner. Dette medlem foreslår derfor en mindre økning av kommunenes frie inntekter enn det Regjeringen legger opp til i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2006-2007) på 500 mill. kroner. Dette innebærer samtidig at dette medlem bruker en halv milliard mindre oljepenger enn det Regjeringen nå mater inn i norsk økonomi. På sikt vil en slik politikk samlet sett være bedre for norske kommuner enn den Regjeringen nå legger opp til.