5. Fiskeri- og kystdepartementet - Utdrag fra de enkelte budsjettkapitlene, samt komiteens merknader til disse
- 5.1 Kap. 1062 og kap. 4062 Kystverket
- 5.1.1 Sammendrag
- 5.1.2 Komiteens merknader
- 5.2 Kap. 1070 og 4070 Samfunnet Jan Mayen
For kapittel og poster som ikke er nevnt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
(i mill. kroner) | |||
Kap. | Saldert budsjett 2005 | St.prp. nr. 1 (2005-2006) | St.prp. nr.1 med Tillegg nr. 1 (2005-2006) |
1062 | 1 230,13 | 1 163,99 | 1 268,55 |
4062 | 550,25 | 550,78 |
Hovedutfordringene for Kystverket er å:
– utvikle og vedlikeholde oppmerking og navigasjonsinstallasjoner slik at sjøtransporten kan foregå uten hindringer og uønskede situasjoner
– utvide overvåkingen av skipstrafikken til å gjelde hele norskekysten, og med spesiell oppmerksomhet viet fartøy med farlig og forurensende last
– utforme en enhetlig standard for farledene med utfyllende seilingsregler som tar hensyn til utvikling av skipstyper, nye navigasjonshjelpemidler og endrede trafikkmønstre
– etablere og vedlikeholde utstyr for bekjempelse av oljeforurensning
– følge opp offentlige og private trafikkhavner i forhold til krav og kriterier i Nasjonal transportplan
– legge til rette for intermodale løsninger gjennom samarbeid med andre transportetater, lokale myndigheter og private aktører
– bidra til at fiskerihavnene inngår som nyttig infrastruktur i samarbeid med lokale/regionale myndigheter og brukere
– avvikle ikke-næringsaktive fiskerihavner.
Justert for mva.-uttrekk på 45,21 mill. kroner innebærer dette en realøkning på 13,7 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2005. Realøkningen er knyttet til økte kostnader slepefartøy (5,7 mill. kroner eks. mva.) og økt innsats knyttet til oljevernberedskap. I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås nedjusteringen av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) tilbakeført. Samlet satsing på oljevernberedskap i 2006 utgjør 12 mill. kroner.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås post 1 Driftsutgifter bevilget med 841,04 mill. kroner, jf. forslaget om at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås tilbakeført.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås post 21 Spesielle driftsutgifter bevilget med 3,61 mill. kroner, jf. forslaget om at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås tilbakeført.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås post 30 Nyanlegg og større vedlikehold bevilget med 266,22 mill. kroner, jf. forslaget om at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås tilbakeført. Forslaget innebærer en reell videreføring i forhold til saldert budsjett 2005. Posten omfatter utbygging av havner, farleder og navigasjonsinstallasjoner.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan nyttes under post 1, bevilget med 43,77 mill. kroner, jf. forslaget om at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås tilbakeført. Forslaget innebærer en reell økning på 3 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2005, øremerket satsing på oljevernberedskap. Posten omfatter Kystverkets investeringer i bedriftsøkonomisk forstand som overstiger 200 000 kroner.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås post 46 Trafikksentral Nord-Norge bevilget med 74,81 mill. kroner, jf. forslaget om at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås tilbakeført. Posten gjelder bevilgning til etablering av trafikksentral for Nord-Norge i Vardø.
Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg foreslås bevilget med 29,1 mill. kroner i 2006, som er en reell videreføring i forhold til saldert budsjett 2005. Det fremmes også forslag om en tilsagnsfullmakt på 20 mill. kroner knyttet til posten, jf. eget forslag til romertallsvedtak. Posten omfatter tilskudd til fiskerihavneanlegg, og går til delfinansiering av kommunale fiskerihavneanlegg etter søknad.
Post 70 Tilskudd til Redningsselskapet foreslås bevilget med 50 mill. kroner i 2006, som er en reduksjon på 10,1 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2005.
Post 72 Tilskudd til restrukturering skal dekke tilskudd til restrukturering knyttet til Secora AS, tidligere Kystverket produksjon. Det forventes et større mindreforbruk i 2005 som vil bli søkt overført til 2006. Det forventes at overførte midler fra 2005 vil være tilstrekkelige til å dekke behovet for restruktureringsmidler i 2006. Det fremmes derfor ikke forslag til bevilgning på posten i 2006.
Post 1 Gebyrinntekter foreslås bevilget med 540,67 mill. kroner for 2006. Dette er en økning på 8,28 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2005.
Posten omfatter losberedskapsgebyr, losgebyr, sikkerhetsgebyr og kystgebyr. Losvirksomheten er 100 pst. gebyrfinansiert. Sikkerhetsgebyret skal dekke driftskostnadene for trafikksentralenes trafikkovervåking og kontroll.
Post 2 Andre inntekter foreslås bevilget med 8,11 mill. kroner og post 3 Inntekter ved salg av fyreiendommer foreslås bevilget med 2 mill. kroner for 2006.
Komiteen viser til at bevilgningene på post 1 Driftsutgifter består av drift av navigasjonsinstallasjoner, losing, trafikkovervåkning og kontroll, transportplanlegging, kystforvaltning, drift og utvikling av statens beredskap mot akutt forurensning, og Kystverkets administrasjon.
Komiteen forutsetter at departementet søker effektiv og rasjonell drift innenfor bevilgede rammer.
Komiteen mener at Kyst-Norge er viktig for verdiskapingen i landet. Sjøtransport og havner er derfor en viktig del av transportpolitikken.
Komiteen vil understreke at det må legges til rette for sikker trafikk langs kysten, med bedre merking og vedlikehold av leia, moderne navigasjonssystem og sjøkart. For å få mer gods over på båt må havnene opprustes slik at også overgangen til og fra båt bedres. Oljevernberedskapen må styrkes, og vi må gjøre mer for å unngå at uhell oppstår og får katastrofale følger.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, forutsetter at Regjeringen legger til grunn Nasjonal transportplans rammer for dette området.
Komiteen viser til at ett av Kystverkets viktigste satsningsområder er å utvikle en god beredskap og sikkerhet i forhold til den økte trafikken som kommer i Nord-Norge og Skagerrak.
Komiteen mener at det er særdeles viktig at det finnes en betryggende beredskap for den omfattende tankskipstrafikken som også i dag går langs kysten og til norske havner. Komiteen vil her spesielt peke på skipstrafikken til Mongstad og Sture.
Komiteen vil peke på at det er viktig at Kystverket har høy fokus på arbeidet med å utvikle den statlige beredskapen for å redusere risikoen for miljøskade på grunn av oljeutslipp og andre stoffer fra skip og vrak.
Komiteen viser til Innst. S. nr. 178 (2004-2005) hvor det blant annet heter:
"Kompetanse og opplæring i oljevern
Komiteen mener en sterk satsing på kompetanse og opplæring i oljevern vil være av avgjørende betydning for å nå målet om bedre sjøsikkerhet og økt oljevernberedskap.
Komiteen mener at en viktig forutsetning for beredskapen er at vi besitter den beste kompetanse innen oljevern. I dag er det en økende aktivitet som finner sted i et samarbeid mellom NordNorsk Beredskapssenter AS og Norges brannskole. Komiteen ser det som naturlig at Norges brannskole etablerer et tett samarbeid med relevante fagmiljøer, blant annet NordNorsk Beredskapssenter AS, med sikte på å oppnå en best mulig opplæring. Oljebransjen har allerede gått inn med egne midler i NordNorsk Beredskapssenter AS.
Komiteen mener at Norges brannskole vil være den sentrale aktøren i forbindelse med opplæring innen strandsoneberedskap."
Komiteen legger dette til grunn for Regjeringens videre arbeid med å styrke kompetansen og opplæringen i oljevern.
Komiteen slår fast at man skal sikre en god slepebåtkapasitet med en rask responstid langs hele kysten. Komiteen understreker viktigheten av dette, og ber Flertallsregjeringen komme tilbake til Stortinget med et opplegg som sikrer dette så snart som mulig.
Komiteen viser til at Regjeringen har en samlet vurdering av alle gebyrer og avgifter innen sjøtransport, slik at sjøtransport gis like konkurransevilkår som landtransport.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, understreker viktigheten av at gebyr- og avgiftspolitikken innen sjøtransport blir utformet slik at en større andel av godstransporten kan fraktes sjøvegen. Flertallet peker på at dette er et mål for Flertallsregjeringen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til St.prp. nr. 1 (2005-2006) hvor Regjeringen understreker at Fedje vil bli oppgradert til hoveddepot, men at det ikke er funnet rom for dette innenfor ramma for 2006. Flertallet viser videre til at saken vil bli vurdert som en del av en samla plan for oppgradering av hoveddepot. Flertallet forutsetter at dette blir fulgt opp så snart som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i St. meld. nr. 14 (2004-2005) og vil videreføre eget hoveddepot på Fedje fra og med 2006.
Komiteen viser til Regjeringens forslag om å bevilge 3,610 mill. kroner til å dekke utgifter til aksjoner for å bekjempe akutt forurensning. Komiteen viser videre til at Fiskeri- og kystdepartementet får fullmakt til å kunne utgiftsføre inntil 15 mill. kroner ut over bevilgningen for å bekjempe akutt forurensning.
Komiteen har ellers ingen merknader og støtter forslaget til bevilgning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har ingen merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at disse partier fikk flertall for å bevilge 5 mill. kroner til videre utredninger av Stad skipstunnel i budsjettet for 2005.
Disse medlemmer viser også til omtale av prosjektet i St.prp. nr. 1 (2005-2006) fra Fiskeri- og kystdepartementet der det blir orientert om det arbeidet som nå er i gang, bl.a. en vurdering av organisasjonsform, herunder en OPS-løsning.
Disse medlemmer har merket seg at kalkulasjonsrenten som ligger til grunn for nytte-/kostnadsanalyser er satt ned, og at dette vil kunne føre til at den samfunnsmessige nytten blir vurdert høyere enn før. Disse medlemmer er enige i det som blir sagt i stortingsproposisjonen om at "En skipstunnel gjennom Stad vil ha positive virkninger utfra en sikkerhetsmessig og regional synsvinkel". Disse medlemmer forutsetter at saken blir lagt fram for Stortingert i 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil hevde at det er et potensial for effektivisering i Kystverket. Disse medlemmer mener at effektiviseringspotensialet er langt høyere enn det som er oppnådd til nå.
Disse medlemmer legger videre til grunn at det i langt større utstrekning bør bli brukt konkurranse som virkemiddel når oppdrag skal utføres og at dette vil føre til store besparelser. I utgangspunktet skulle det derfor her ligge vesentlige ressurser i tillegg til budsjettet for 2006.
Disse medlemmer viser til at på kort sikt er utbedringsbehovet av farleder på 300-400 mill. kroner.
Disse medlemmer ønsker derfor å sikre en raskere utbedring enn Regjeringen foreslår, og legger til grunn at økt bruk av konkurranse sammen med økte bevilgninger, vil frigjøre vesentlige midler slik at utbedring av farleder med disse ressurser dermed kan framskyndes.
Disse medlemmer viser videre til at man i forbindelse med statsbudsjettet for 2005 hadde foreslått å utbedre Brevikstrømmen i 2006, men denne utbyggingen i handlingsprogrammet er nå flyttet ut til 2008. Disse medlemmer ønsker at dette prosjektet skal flyttes frem og startes opp i 2006.
Disse medlemmer vil også at man bygger ut innseilingen til Ulvan som lå inne i Kystverkets handlingsprogram for 2006, men som i Regjeringens forslag er tatt ut av budsjettet for 2006.
Disse medlemmer vil videre at arbeidet med utdypingen av Strand havn starter opp i 2006.
Disse medlemmer vil også at Stad skipstunnel skal startes opp i løpet av 2006, og viser i denne forbindelse til statsbudsjettet samt sine generelle merknader.
Disse medlemmer har merket seg at konsekvensutredning og kostnadsberegning for alternativ seilingsled til Bergen indre havn foreligger, men at prosjektet ikke er prioritert av Kystverket.
Disse medlemmer viser til at slik alternativ seilingsled var en forutsetning for bygging av Askøybrua som for lengst er bygget og nå på det nærmeste også nedbetalt.
Disse medlemmer foreslår en økning i rammen for St.prp. nr. 1 (2005-2006) med Tillegg nr. 1 (2005-2006) og henviser til Fremskrittspartiets alternative forslag til budsjett.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til St.meld. nr. 14 (2004-2005) om oljevernberedskap og til Innst. S. nr. 178 (2004-2005) der behovet for videreføring av eget hoveddepot for oljevernberedskap på Fedje i Hordaland begrunnes. I tråd med dette foreslår disse medlemmer en økning av post 45 som øremerkes gjenoppbygging av hoveddepot på Fedje.
Disse medlemmer foreslår en økning i rammen for St.prp. nr. 1 (2005-2006) med Tillegg nr. 1 (2005-2006) og henviser til Fremskrittspartiets alternative forslag til budsjett.
Komiteen viser til at trafikken langs norskekysten med olje fra Nordvest-Russland til Europa er sterkt økende, både når det gjelder antall skip og tonnasje. Denne økningen forventes å fortsette minst like kraftig i årene framover. Komiteen vil, på bakgrunn av miljørisikoanalyser som viser en økt og økende risiko i farvann utenfor Finnmark og Troms, understreke viktigheten av at arbeidet med å etablere en trafikksentral for Nord-Norge i Vardø for å overvåke skipstrafikken i nordområdene, fortsetter. Komiteen støtter forslaget om å bevilge 74,81 mill. kroner på posten i 2006.
Komiteen har ingen merknader.
Komiteen er tilfreds med at Fiskeri- og kystdepartementet og Kystverket vil fortsette samarbeidet med Redningsselskapet. Redningsselskapet utfører viktig sjøsikkerhetsarbeid og utgjør en avgjørende ressurs i sjøredning langs norskekysten. Komiteen er enig i at det gis statlig tilskudd til Redningsselskapet for å dekke en andel av driftsutgiftene forbundet med søke- og redningsaksjoner, samt et gitt beredskapsnivå.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er svært opptatt av å sikre en god og sikker beredskap langs hele kysten. Disse medlemmer er derfor svært bekymret for konsekvensene det vil få for tryggheten og sikkerheten dersom man reduserer bevilgningene til Redningsselskapet. Disse medlemmer estimerer et inntektstap på rundt 15 mill. kroner som må kompenseres. Hvis ikke, vil driften av selskapet måtte legges vesentlig om i kommende driftsår.
Disse medlemmer foreslår en økning i rammen for St.prp. nr. 1 (2005-2006) med Tillegg nr. 1 (2005-2006) og henviser til Fremskrittspartiets alternative forslag til budsjett.
Disse medlemmer forutsetter at det vil bli etablert ro i organisajonen før den økonomiske tilleggsbevilgningen blir overført.
Komiteen har ingen merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.
(i mill. kroner) | |||
Kap. | Saldert budsjett 2005 | St.prp. nr. 1 (2005-2006) | St.prp. nr.1 med Tillegg nr. 1 (2005-2006) |
1070 | 27,4 | 27,6 | 27,66 |
4070 | 3,362 | 3,47 |
Kap. 1070 har til og med 2005 omfattet driftsutgifter for navigasjonssystemer og investeringer knyttet til Loran-C-systemet, som er et sivilt radionavigasjonssystem for bruk i Nordvest-Europa. De norske Loran-C stasjonene vil imidlertid bli lagt ned etter 2005. Det vil derfor kun være avviklingskostnadene som bevilges over kap. 1070 i 2006.
Fiskeri- og kystdepartementet samordner budsjettet for driften av Samfunnet Jan Mayen. Samfunnet Jan Mayen omfatter all infrastruktur på øya og det personell som driver denne, og yter i dag tjenester til Loran-C, Det norske meteorologiske institutt, Telenors kystradio og eventuelle andre som har virksomhet på øya.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås post 1 Driftsutgifter bevilget med 16,06 mill. kroner, jf. at forslaget om nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås tilbakeført. Forslaget dekker utgifter til drift av fellesfunksjonene på Jan Mayen.
Bevilgningen på post 71 på 11,6 mill. kroner skal dekke kostnader knyttet til demontering, opprydding og avhendelse av Loran-C-installasjonene.
Komiteen har ingen merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning under kap. 1070 og kap. 4070.