Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Justisdepartementet - Utdrag fra budsjettkapittel, samt komiteens merknader til dette

(i 1 000 kroner)

Kap.

Saldert budsjett 2005

St.prp. nr. 1 (2005-2006)

St.prp. nr.1 med Tillegg nr. 1 (2005-2006)

456

40,366

331,693

407,320

Stortinget har vedtatt, jf. Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004-2005), et første utbyggingsområde av et nytt felles radiosamband for nødetatene, - Nødnett. Første utbyggingsområde planlegges ferdig utbygget og testet sommeren 2007. Nødnettet skal eies og drives av et eget forvaltningsorgan under Justisdepartementet.

Post 1 Driftsutgifter foreslås i St.prp. nr. 1 (2005-2006) bevilget med om lag 52 mill. kroner i 2006 og inkluderer driftsutgiftene til det nye forvaltningsorganet som skal eie og drive nødnettet, fra det tidspunkt dette etableres i løpet av første halvår 2006.

I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås post 1 bevilget med 58,822 mill. kroner, jf. forslaget om at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås tilbakeført.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser foreslås i St.prp. nr. 1 (2005-2006) bevilget med om lag 280 mill. kroner i 2006 og skal dekke investering i radionett, utstyr til nødetatenes kommunikasjonssentraler og terminaler for det første utbyggingsområdet.

I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås post 45 bevilget med 348,498 mill. kroner, jf. at forslaget om nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås tilbakeført.

Komiteen mener at de frivillige organisasjonene som blant annet driver redningstjeneste, er en viktig del av den norske redningstjenesten og som i mange sammenhenger kan ses på som en integrert del av den samlede norske beredskapen. Komiteen peker på at de frivillige organisasjonene i redningstjenesten er avhengige av et godt samband for å kunne være en effektiv og god samarbeidspartner for de offentlige nød- og beredskapsetatene.

Komiteen vil vise til Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2004-2005) og peker på behovet for en helhetlig sambandsplan for nød- og beredskapsetatene mellom organisasjonene og etatene.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Stortinget ved behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004-2005), jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2004-2005), samtykket i at Justis- og politidepartementet kunne innhente tilbud på nytt felles digitalt samband for nødetatene. Flertallet forutsetter at første utbyggingsetappe skal være ferdig utbygget og testet innen sommeren 2007.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener prinsipielt at det bør være større åpning for alternative eier-, innkjøps- og driftsordninger i forhold til det nye nødnettet.

Disse medlemmer mener at det ikke er nødvendig at staten skal stå som eier av hele nettet. Det vises til at mange av samfunnets oppgaver løses ved offentlig-privat samarbeid (OPS). Dette kan også være en av flere muligheter i forhold til alternative eierformer for nødnettet.

Disse medlemmer vil at det skal stilles krav til god bildeoverføringskapasitet og datakapasitet. Disse medlemmer mener videre at det er viktig at man legger nødetatenes behov i dag og i fremtiden til grunn for evalueringen før den videre utbyggingen.

Disse medlemmer minner om at det er påbegynt en fulldigitalisering av det landsdekkende NTM-nettet med amerikansk CDMA-teknologi. Dette vil gi hele landet - også strøk med spredt befolkning - et 3G-nett for avanserte mobil- og bredbåndstjenester. Disse medlemmer mener at denne utbygging av NTM betyr en 3. generasjons mobiltelefoni med god dekning og bredbånd uansett hvor man befinner seg i landet.

Disse medlemmer ser klart at dette nettet og denne teknologien parallelt er svært godt egnet til å benyttes til Nødnett, Helsenett og andre særskilte digitale tjenester det offentlige trenger.

Disse medlemmer er av den oppfatning at det er realistisk å kunne etablere et nødnett langt raskere enn planlagt og samtidlig spare over 4 mrd. kroner i investeringer og hundrevis av mill. kroner i driftskostnader årlig.