7. Forslag fra mindretall
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
A. Rammeområde 12 (Olje og energi)
I
På statsbudsjettet for 2006 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
Kroner | |||
Utgifter | |||||||
1800 |
Olje- og energidepartementet (jf. kap. 4800) |
||||||
1 |
Driftsutgifter |
108 340 000 |
|||||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
22 863 000 |
|||||
22 |
Beredskapslagre for drivstoff, kan overføres |
18 000 000 |
|||||
71 |
Tilskudd til Norsk Oljemuseum |
4 600 000 |
|||||
1810 |
Oljedirektoratet (jf. kap. 4810) |
||||||
1 |
Driftsutgifter |
154 093 000 |
|||||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
67 067 000 |
|||||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
4 507 000 |
|||||
1815 |
Petoro AS |
||||||
70 |
Administrasjon |
225 000 000 |
|||||
1820 |
Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829) |
||||||
1 |
Driftsutgifter |
262 458 000 |
|||||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
52 833 000 |
|||||
22 |
Sikrings- og miljøtiltak i vassdrag, kan overføres |
78 847 000 |
|||||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
4 946 000 |
|||||
73 |
Tilskudd til utjevning av overførings-tariffer, kan overføres |
30 000 000 |
|||||
1825 |
Omlegging av energibruk og energiproduksjon |
||||||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
10 500 000 |
|||||
74 |
Naturgass, kan overføres |
30 000 000 |
|||||
1830 |
Forskning (jf. kap. 4829) |
||||||
22 |
Forvaltningsrettet forskning og utvikling, kan overføres |
18 048 000 |
|||||
50 |
Norges forskningsråd |
477 100 000 |
|||||
70 |
Internasjonale samarbeids- og utviklingstiltak, kan overføres |
10 400 000 |
|||||
1831 |
Miljøvennlig gassteknologi (jf. kap. 4831) |
||||||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
25 000 000 |
|||||
50 |
Overføring til Gassnova |
91 800 000 |
|||||
1832 |
Internasjonalisering |
||||||
70 |
Internasjonalisering av petroleums- virksomheten, kan overføres |
19 850 000 |
|||||
2440 |
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) |
||||||
30 |
Investeringer |
19 400 000 000 |
|||||
50 |
Overføring til Statens petroleumsforsikringsfond |
1 000 000 000 |
|||||
2490 |
NVE Anlegg (jf. kap. 5490, 5491 og 5603) |
||||||
24 |
Driftsresultat: |
||||||
1 Driftsinntekter |
-43 000 000 |
||||||
2 Driftsutgifter |
36 500 000 |
||||||
3 Avskrivninger |
5 400 000 |
||||||
4 Renter av statens kapital |
1 100 000 |
0 |
|||||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
5 000 000 |
|||||
Totale utgifter |
22 121 252 000 | ||||||
Inntekter | |||||||
4800 |
Olje- og energidepartementet (jf. kap. 1800) |
||||||
2 |
Ymse inntekter |
1 080 000 000 |
|||||
4810 |
Oljedirektoratet (jf. kap. 1810) |
||||||
1 |
Gebyr- og avgiftsinntekter |
3 450 000 |
|||||
2 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet |
34 000 000 |
|||||
3 |
Refusjon av tilsynsutgifter |
9 800 000 |
|||||
8 |
Inntekter barnehage |
4 000 000 |
|||||
4820 |
Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 1820) |
||||||
1 |
Gebyr- og avgiftsinntekter |
28 400 000 |
|||||
2 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet |
43 600 000 |
|||||
40 |
Sikrings- og miljøtiltak i vassdrag |
18 000 000 |
|||||
4829 |
Konsesjonsavgiftsfondet (jf. kap. 1820 og 1830) |
||||||
50 |
Overføring fra fondet |
148 900 000 |
|||||
4831 |
Miljøvennlig gassteknologi (jf. kap. 1831) |
||||||
80 |
Fondsavkastning |
91 800 000 |
|||||
4860 |
Statnett SF |
||||||
70 |
Garantiprovisjon |
5 800 000 |
|||||
5440 |
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440) |
||||||
24 |
Driftsresultat: |
||||||
1 Driftsinntekter |
166 100 000 000 |
||||||
2 Driftsutgifter |
-21 100 000 000 |
||||||
3 Lete- og feltutviklingsutgifter |
-900 000 000 |
||||||
4 Avskrivninger |
-15 800 000 000 |
||||||
5 Renter av statens kapital |
-7 200 000 000 |
121 100 000 000 |
|||||
30 |
Avskrivninger |
15 800 000 000 |
|||||
80 |
Renter av statens kapital |
7 200 000 000 |
|||||
5490 |
NVE Anlegg (jf. kap. 2490) |
||||||
1 |
Salg av utstyr mv. |
1 000 000 |
|||||
5608 |
Renter av lån til Statnett SF |
||||||
80 |
Renter |
24 250 000 |
|||||
Totale inntekter |
145 593 000 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2006 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1810 post 21 |
kap. 4810 post 2 |
kap. 1820 post 21 |
kap. 4820 post 2 |
kap. 1820 post 22 |
kap. 4820 post 40 |
kap. 2490 post 45 |
kap. 5490 post 1 |
III
Fullmakt til overskridelse
Stortinget samtykker i at Kongen i 2006 kan overskride bevilgningen under kap. 1800 Olje- og energidepartementet post 21 Spesielle driftsutgifter til dekning av meglerhonorar og utgifter til faglig bistand ved salg av statlige aksjeposter samt andre endringer som kan få betydning for eierstrukturen i Statoil ASA.
IV
Fullmakt til å utgiftsføre og inntektsføre uten bevilgning
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2006 kan:
-
1. utgiftsføre og inntektsføre uten bevilgning pro et contra-oppgjør i forbindelse med salg av SDØE- andeler under:
-
-
a) kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten post 25 Pro et contra-oppgjør.
-
b) kap. 5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten post 1 Pro et contra-oppgjør.
-
-
2. utgiftsføre uten bevilgning tilskudd til fjerning av innretninger på kontinentalsokkelen under kap. 2442 Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen post 70 Tilskudd.
V
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2006 kan gi tilsagn utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt udekket ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1825 |
Omlegging av energibruk og energiproduksjon |
||
74 |
Naturgass |
20,0 mill. kroner | |
1830 |
Forskning |
||
50 |
Norges forskningsråd |
33,0 mill. kroner |
VI
Fullmakt til å inngå forpliktelser utover gitt bevilgning
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2006 kan pådra seg forpliktelser utover gitte bevilgninger innenfor følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1800 |
Olje- og energidepartementet |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
2,5 mill. kroner | |
1815 |
Petoro AS |
||
70 |
Administrasjon |
35,0 mill. kroner |
VII
Forpliktelser under avsetningsinstruksen og øvrige driftsrelaterte forpliktelser
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2006 kan godkjenne at staten pådras forpliktelser utover gitte bevilgninger under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, knyttet til:
-
1. løpende forretningsvirksomhet i interessentska-pene, samt deltakelse i annen virksomhet som har tilknytning til leting og utvinning av petroleum.
-
2. avsetning av statens petroleum etter avsetningsinstruksen gitt Statoil ASA.
VIII
Utbyggingsrelaterte forpliktelser
Stortinget samtykker i at Kongen i 2006 kan godkjenne at staten pådras forpliktelser utover gitte be-vilgninger under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, hvor øvre grense for SDØEs forholdsmessige andel for det enkelte prosjekt/fase utgjør 5 mrd. kroner knyttet til deltagelse i:
-
1. Utbyggingsprosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel.
-
2. Pre-interessentskapsfasen ved anlegg av nye rørledninger i tilknytning til norsk kontinentalsokkel.
-
3. Utviklingsprosjekter under Gassled.
IX
Utbyggingsprosjekter på norsk kontinentalsokkel
Stortinget samtykker i at Kongen i 2006 kan godkjenne prosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel under følgende forutsetninger:
-
1. Prosjektet må ikke ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
-
2. Øvre grense for de samlede investeringer per prosjekt utgjør 10 mrd. kroner.
-
3. Hvert enkelt prosjekt må vise akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.
X
Overføring av eiendomsrett mot bruksrett
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2006 kan godkjenne overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe hvor Petoro AS som forvalter av SDØE er en av rettighetshaverne, til en annen rettighetshavergruppe. Det forutsettes at Petoro AS som forvalter av SDØE er sikret tilstrekkelig bruksrett. Denne fullmakt vil gjelde for de prosjekter hvor Kongen har fått fullmakt til å godkjenne plan for utbygging/anlegg og drift, samt ved mindre endringer for prosjekter hvor plan for utbygging/anlegg og drift allerede er godkjent. Fullmakten gis under forutsetning av at overføring av eiendomsrett ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
XI
Overdragelse av andeler i utvinningstillatelser
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2006 kan godkjenne overdragelse av andeler for Petoro AS som forvalter av SDØE i utvinningstillatelser der det antas at samlede utvinnbare ressurser i forekomstene er mindre enn 10 mill. tonn oljeekvivalenter.
XII
Overdragelse og samordning av andeler i utvinningstillatelser
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2006 i tråd med forutsetningene i St.prp. nr. 41 (2003-2004) kan godkjenne at Petoro AS kan delta i:
-
1. Overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler i interessentskap hvor en rettighetshaver velger å tre ut av interessentskapet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
-
2. Forenklet samordning av utvinningstillatelser med SDØE-andeler.
-
3. Ny/endret plan for utbygging og drift av fore-komster innenfor et samordnet område med SDØE- deltakelse.
-
4. Overdragelse av deltakerandeler for å oppnå fortsatt harmonisering av deltakerandeler i utvinningstillatelser som er samordnet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
XIII
Opphevelse av generalforsamlingsklausulen
Stortinget samtykker i at generalforsamlingsklausulen skal kunne oppheves for gitte tillatelser og erstattes av en vetorett i tråd med konsesjonsdirektivet og petroleumsforskriftens § 12, dersom rettighetshaverne skulle ønske dette. Olje- og energidepartementet skal i så fall godkjenne dette i hvert enkelt tilfelle.
B. Rammeområde 13 (Miljø)
I
På statsbudsjettet for 2006 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
Kroner | |||
Utgifter | |||||||
1400 |
Miljøverndepartementet (jf. kap. 4400) |
||||||
1 |
Driftsutgifter |
163 160 000 |
|||||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
43 838 000 |
|||||
70 |
Grunnstøtte til frivillige miljøvernorganisasjoner |
32 000 000 |
|||||
71 |
Internasjonale organisasjoner |
38 507 000 |
|||||
72 |
Miljøverntiltak i nordområdene, kan overføres |
7 000 000 |
|||||
73 |
Tilskudd til kompetanseformidling og informasjon om miljøvennlig produksjon og forbruk, kan overføres |
21 200 000 |
|||||
74 |
Tilskudd til AMAP, kan overføres |
2 200 000 |
|||||
75 |
Miljøvennlig byutvikling, kan overføres |
5 000 000 |
|||||
76 |
Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres |
9 046 000 |
|||||
78 |
Miljøtiltak i nikkelverkene på Kola, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
109 000 000 |
|||||
79 |
Den nordiske verdensarvstiftelsen |
3 500 000 |
|||||
80 |
Tilskudd til universell utforming og tilgjengelighet for alle, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
20 000 000 |
|||||
81 |
Tilskudd lokalt miljøvern og bærekraftige lokalsamfunn, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
13 000 000 |
|||||
1410 |
Miljøvernforskning og miljøovervåkning (jf. kap. 4410) |
||||||
21 |
Miljøovervåkning og miljødata |
98 752 000 |
|||||
50 |
Basisbevilgninger til miljøforskningsinstituttene |
102 086 000 |
|||||
51 |
Forskningsprogrammer m.m. |
126 018 000 |
|||||
53 |
Internasjonalt samarbeid om miljøvernforskning |
5 000 000 |
|||||
70 |
Nasjonale oppgaver ved miljøforskningsinstituttene |
15 151 000 |
|||||
1425 |
Vilt- og fisketiltak (jf. kap. 4425) |
||||||
1 |
Driftsutgifter |
25 885 000 |
|||||
61 |
Tilskudd til kommunale vilttiltak, kan overføres |
5 000 000 |
|||||
70 |
Tilskudd til fiskeformål, kan overføres |
6 500 000 |
|||||
71 |
Tilskudd til viltformål, kan overføres |
30 500 000 |
|||||
1426 |
Statens naturoppsyn (jf. kap. 4426) |
||||||
1 |
Driftsutgifter |
59 297 000 |
|||||
30 |
Tiltak i nasjonalparkene, kan overføres |
8 391 000 |
|||||
31 |
Tiltak i naturvern-, kulturlandskap- og friluftsområder, kan overføres |
21 171 000 |
|||||
32 |
Skjærgårdsparker mv., kan overføres |
13 195 000 |
|||||
1427 |
Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427) |
||||||
1 |
Driftsutgifter |
79 739 000 |
|||||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
54 832 000 |
|||||
30 |
Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres |
34 405 000 |
|||||
32 |
Statlige erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres |
19 450 000 |
|||||
33 |
Statlige erverv, barskogvern, kan overføres |
43 668 000 |
|||||
34 |
Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres |
5 100 000 |
|||||
35 |
Statlig erverv, nytt skogvern, kan overføres |
68 213 000 |
|||||
70 |
Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål, kan overføres |
72 000 000 |
|||||
71 |
Risikoerstatninger i rovviltområder, kan overføres |
56 970 000 |
|||||
72 |
Erstatninger for beitedyr tatt av rovvilt, overslagsbevilgning |
20 000 000 |
|||||
73 |
Forebyggende og konfliktdempende tiltak i rovviltforvaltningen, kan overføres |
37 000 000 |
|||||
74 |
Tilskudd til friluftslivstiltak, kan overføres |
15 520 000 |
|||||
75 |
Internasjonale avtaler og medlemskap |
1 010 000 |
|||||
77 |
Tilskudd til nasjonalparksentre, kan overføres |
12 700 000 |
|||||
78 |
Friluftsrådenes landsforbund og interkommunale friluftsråd, kan overføres |
6 000 000 |
|||||
1429 |
Riksantikvaren (jf. kap. 4429) |
||||||
1 |
Driftsutgifter |
80 367 000 |
|||||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under postene 72 og 73 |
24 825 000 |
|||||
50 |
Tilskudd til Samisk kulturminnearbeid |
2 000 000 |
|||||
72 |
Vern og sikring av fredete og verneverdige kulturminner og kulturmiljøer, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
145 030 000 |
|||||
73 |
Brannsikring og beredskapstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
10 953 000 |
|||||
74 |
Fartøyvern, kan overføres |
29 004 000 |
|||||
75 |
Internasjonalt samarbeid, kan overføres |
1 100 000 |
|||||
77 |
Verdiskapingsprogram på kulturminneområdet, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
6 000 000 |
|||||
1432 |
Norsk kulturminnefond (jf. kap. 4432) |
||||||
50 |
Til disposisjon for kulturminnetiltak |
16 700 000 |
|||||
1441 |
Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441) |
||||||
1 |
Driftsutgifter |
181 630 000 |
|||||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
12 945 000 |
|||||
39 |
Oppryddingstiltak, kan overføres |
93 080 000 |
|||||
73 |
Tilskudd til biloppsamlingssystemet |
154 455 000 |
|||||
75 |
Utbetaling av pant for bilvrak, overslagsbevilgning |
171 793 000 |
|||||
76 |
Refusjonsordninger, overslagsbevilgning |
54 000 000 |
|||||
1444 |
Produktregisteret |
||||||
1 |
Driftsutgifter |
13 778 000 |
|||||
1445 |
Miljøvennlig skipsfart |
||||||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
2 000 000 |
|||||
1465 |
Statens kjøp av tjenester i Statens kartverk |
||||||
21 |
Betaling for statsoppdraget, kan overføres |
350 788 000 |
|||||
1471 |
Norsk Polarinstitutt (jf. kap. 4471) |
||||||
1 |
Driftsutgifter |
112 159 000 |
|||||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
50 605 000 |
|||||
50 |
Stipend |
498 000 |
|||||
1472 |
Svalbard miljøvernfond (jf. kap. 4472) |
||||||
70 |
Tilskudd, kan nyttes under post 1 |
5 400 000 |
|||||
2465 |
Statens kartverk (jf. kap. 5491 og 5603) |
||||||
24 |
Driftsresultat: |
||||||
1 Driftsinntekter |
-598 288 000 |
||||||
2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
585 987 000 |
||||||
3 Avskrivninger |
9 933 000 |
||||||
4 Renter av statens kapital |
2 368 000 |
0 |
|||||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
12 000 000 |
|||||
Totale utgifter |
3 042 114 000 | ||||||
Inntekter | |||||||
4400 |
Miljøverndepartementet (jf. kap. 1400) |
||||||
2 |
Ymse inntekter |
96 000 |
|||||
3 |
Refusjon fra Utenriksdepartementet |
664 000 |
|||||
21 |
Oppdragsinntekter |
761 000 |
|||||
4410 |
Miljøvernforskning og miljøovervåkning (jf. kap. 1410) |
||||||
50 |
Refusjon av diverse fond |
4 000 000 |
|||||
4425 |
Refusjoner fra Viltfondet og Statens fiskefond (jf. kap. 1425) |
||||||
51 |
Refusjoner fra Viltfondet |
54 385 000 |
|||||
52 |
Refusjoner fra Statens fiskefond |
13 500 000 |
|||||
4426 |
Statens naturoppsyn (jf. kap. 1426) |
||||||
1 |
Ymse inntekter |
122 000 |
|||||
4427 |
Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 1427) |
||||||
1 |
Ymse inntekter |
7 008 000 |
|||||
9 |
Internasjonale oppdrag |
1 953 000 |
|||||
54 |
Gebyrer |
2 900 000 |
|||||
4429 |
Riksantikvaren (jf. kap. 1429) |
||||||
2 |
Refusjoner og diverse inntekter |
3 268 000 |
|||||
9 |
Internasjonale oppdrag |
1 207 000 |
|||||
4432 |
Norsk kulturminnefond (jf. kap. 1432) |
||||||
80 |
Avkastning fra Norsk kulturminnefond |
16 700 000 |
|||||
4441 |
Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 1441) |
||||||
4 |
Gebyrer |
21 059 000 |
|||||
5 |
Leieinntekter |
947 000 |
|||||
8 |
Inntekter fra salg av bilvrak |
94 249 000 |
|||||
9 |
Internasjonale oppdrag |
4 805 000 |
|||||
4471 |
Norsk Polarinstitutt (jf. kap. 1471) |
||||||
1 |
Salgs- og utleieinntekter |
7 572 000 |
|||||
3 |
Inntekter fra diverse tjenesteyting |
18 454 000 |
|||||
4472 |
Svalbard miljøvernfond (jf. kap. 1472) |
||||||
50 |
Refusjon fra fondet |
5 400 000 |
|||||
5621 |
Statens miljøfond, renteinntekter |
||||||
80 |
Renteinntekter |
3 400 000 |
|||||
Totale inntekter |
262 450 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2006 kan:
-
1.
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1400 post 1 |
kap. 4400 post 2 |
kap. 1400 post 21 |
kap. 4400 post 21 |
kap. 1427 post 1 |
kap. 4427 post 1 |
kap. 1427 post 21 |
kap. 4427 post 9 og 54 |
kap. 1429 post 1 |
kap. 4429 post 2 og 9 |
kap. 1432 post 50 |
kap. 4432 post 80 |
kap. 1441 post 1 |
kap. 4441 post 4, 5 og 9 |
kap. 1471 post 1 |
kap. 4471 post 1 og 3 |
kap. 1472 post 1 og 70 |
kap. 4472 post 50 |
-
2. overskride bevilgningen under kap. 2465 Statens kartverk post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold med et beløp som tilsvarer regnskapsførte inntekter fra salg av anleggsmidler under kap. 5465 Statens kartverk post 49 Salg av anleggsmidler. Ubenyttede inntekter fra slikt salg kan tas med ved beregning av overført beløp.
-
3. overskride bevilgningen under kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning post 33 Statlige erverv, barskogvern med et beløp som tilsvarer regnskapsførte inntekter fra salg av makeskiftearealer under kap. 4427 Direktoratet for naturforvaltning post 40 Inntekter fra salg av makeskiftearealer. Ubenyttede merinntekter fra salg av makeskiftearealer kan tas med ved beregning av overført beløp.
III
Fullmakter til å utgiftsføre uten bevilgning
Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2006 kan utgiftsføre uten bevilgning fastslåtte tap på garantier for lån til miljøverntiltak og energiøkonomi-seringsformål som staten er juridisk forpliktet til å dekke, under kap. 1400 Miljøverndepartementet post 77 Oppfyllelse av garantiansvar.
IV
Omdisponeringsfullmakt
Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2006 kan omdisponere inntil 3 mill. kroner mellom kap. 1465 Statens kjøp av tjenester i Statens kartverk post 21 Betaling for statsoppdraget og kap. 2465 Sta-tens kartverk post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
V
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2006 kan foreta bestillinger:
-
1. av materiell o.l. utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1426 |
Statens naturoppsyn |
||
32 |
Skjærgårdsparker mv. |
2,0 mill. kroner | |
1441 |
Statens forurensningstilsyn |
||
39 |
Oppryddingstiltak |
25,0 mill. kroner |
-
2. av sjømålingsdata og kartgrunnlag utover gitt bevilgning under kap. 1465 Statens kjøp av tjenester i Statens kartverk post 21 Betaling for statsoppdraget men slik at rammen for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger 90 mill. kroner.
VI
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2006 gir tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1400 |
Miljøverndepartementet |
||
78 |
Miljøtiltak i nikkelverkene på Kola |
85,3 mill. kroner | |
1427 |
Direktoratet for naturforvaltning |
||
30 |
Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder |
67,2 mill. kroner | |
32 |
Statlige erverv, fylkesvise verneplaner |
56,9 mill. kroner | |
34 |
Statlige erverv, nasjonalparker |
74,4 mill. kroner | |
35 |
Statlig erverv, nytt skogvern |
71,4 mill. kroner | |
77 |
Tilskudd til nasjonalparksentre |
2,0 mill. kroner | |
79 |
Kompensasjon ved flytting av oppdrettsanlegg |
6,75 mill. kroner | |
1429 |
Riksantikvaren |
||
72 |
Vern og sikring av fredete og verneverdige kulturminner og kulturmiljøer |
8,5 mill. kroner | |
73 |
Brannsikring og beredskapstiltak |
2,0 mill. kroner | |
74 |
Fartøyvern |
8,0 mill. kroner |
VII
Kjøp av makeskifteareal
Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2006 kan benytte inntil 8 mill. kroner av bevilgningen under kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning post 33 Statlige erverv, barskogvern til kjøp av arealer som senere kan makeskiftes med barskogarealer som blir vernet.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en egen energimelding i form av en stortingsmelding om "Rikets Energitilstand" med jevne mellomrom, for eksempel annethvert år.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen sørge for at Statnett som systemansvarlig nettselskap, har virkemidler som setter Statnett i stand til å sikre kraftforsyningen i kritiske perioder.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen om å fremme en stortingsmelding omkring kjemikaliebruk og miljøgifter.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen om å utrede en ordning med kjøp av oppsynstjenester fra andre enn staten.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen fremme en sak i Revidert nasjonalbudsjett 2006 om oppfølging av handlingsplanen for bekjempelse av Gyrodactylus salaris.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag til forenklinger i søknads- og konsesjonsprosessen for bygging av småkraftverk, samt innføre tidsfrister for konsesjonsbehandlingen.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av det kompliserte skatte- og avgiftssystemet som er gjeldende for kraftsektoren, se på dets totale virkninger for kraftsektoren, og legge saken frem for Stortinget i egnet form.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å pålegge nettselskapene å konkurranseutsette drift og vedlikehold av nettet.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av grunneiernes rettigheter i forbindelse med råderetten over egne fossefall ved utbygging av småkraftverk.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen foreta en grundig evaluering av klimakvotesystemets positive og negative effekter, og spesielt konsekvensene for norsk industris konkurransevilkår. Regjeringen bes fremme sak med forslag til endringer i kvoteloven, eventuelt andre avbøtende tiltak, som sikrer at norsk industri over tid ikke flytter ut av Norge som følge av klimakvoteloven.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen sikre tilstrekkelig egenkapital til et statlig selskap, som har i oppgave å delta sammen med andre investorer i langsiktige investeringer i infrastruktur for transport av naturgass. Selskapet får garantier om at det skal tilføres 5 mrd. kroner i egenkapital innen utbygging av hovedinfrastruktur for gass iverksettes.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen utrede fordeler og ulemper ved å gi Petoro AS ansvaret for myndighetenes bidrag til petroleumsforskningen, og fremme en sak om dette for Stortinget.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen fremme en sak i Revidert nasjonalbudsjett 2006 som sikrer at igangsatte kalkingsprosjekter blir videreført i 2006.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett 2006 sørge for tilstrekkelige midler til å sikre M/S Hamen.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen om å utrede kostnader, inntekter og miljøgevinst med vrakpant for bil på kr 6 000 pr. enhet.