Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 1

Det investeres i ny og utvidet fregattdokk ved Haakonsvern, jf. vedtak i Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004), og vedtak i Innst. S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002).

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen utrede en tilstandsrapport på dagens Orion-fly. Stortinget ber Regjeringen fremlegge for Stortinget en plan for nyanskaffelse av tilsvarende kapasitet.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen utrede en tilstandsrapport på dagens transportfly. Stortinget ber Regjeringen fremlegge for Stortinget en plan for anskaffelse av nye transportfly.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene for delt innkjøp av nye kampfly, og ber Regjeringen utrede konsekvensene ved split-buy-forhold til de nå aktuelle leverandører av nye kampfly.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen likestille utviklingskontraktene mellom Norge og de to prosjektene JSF og Eurofighter, økonomisk og politisk.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen utarbeide følgende nye retningslinjer for avhending av forsvarseiendommer:

  • – Forsvarsbudsjettets utgifter dekkes hovedsakelig av bevilgninger i statsbudsjettet og mindre naturlige inntekter. Forsvarseiendommer som overflødiggjøres overføres til Skifte Eiendom for avhending.

  • – Når forsvarseiendommer skal avhendes, undersøkes og vurderes først muligheten for at eiendommen kan benyttes til fornuftige og vanlige samfunnsformål i offentlig regi eller ansvar av andre statlige etater, fylkeskommuner under og kommuner. Hvis så ansees å være tilfellet, overføres eiendommen vederlagsfritt til vedkommende offentlige myndighet klausulert for det formål som er begrunnelsen for vedtaket.

  • – Når det ikke foreligger aktverdige samfunnsgagnlige formål å benytte eiendommen til, selges den til høystbydende til inntekt for statskassen.

Forslag fra Høyre:

Forslag 7

Rammeområde 8

(Forsvar)

I

På statsbudsjettet for 2006 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

42

Forsvarets ombudsmannsnemnd

1

Driftsutgifter

4 027 000

451

Samfunnssikkerhet og beredskap (jf. kap. 3451)

1

Driftsutgifter

491 789 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

2 161 000

22

Flyttekostnader, kan overføres

16 540 000

70

Overføringer til private

5 019 000

1700

Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4700)

1

Driftsutgifter

302 450 000

73

Forskning og utvikling, kan overføres

7 700 000

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4710)

24

Driftsresultat

-501 000 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres

1 205 000 000

1719

Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter

408 214 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

20 000 000

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

154 255 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

53 176 000

78

Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett, kan overføres

150 000 000

1720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720)

1

Driftsutgifter

2 163 505 000

50

Overføringer Statens Pensjonskasse, kan overføres

160 000 000

70

Renter låneordningen, kan overføres

5 500 000

1723

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (jf. kap. 4723)

1

Driftsutgifter

96 135 000

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben (jf. kap. 4725)

1

Driftsutgifter

1 941 506 000

1731

Hæren (jf. kap. 4731)

1

Driftsutgifter

3 731 859 000

1732

Sjøforsvaret (jf. kap. 4732)

1

Driftsutgifter

2 624 727 000

1733

Luftforsvaret (jf. kap. 4733)

1

Driftsutgifter

3 413 490 000

1734

Heimevernet (jf. kap. 4734)

1

Driftsutgifter

1 080 979 000

1735

Etterretningstjenesten

21

Spesielle driftsutgifter

724 104 000

1740

Forsvarets logistikkorganisasjon (jf. kap. 4740)

1

Driftsutgifter

2 033 827 000

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760 post 45

772 360 000

44

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan overføres

138 556 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

7 685 612 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, f­ellesfinansiert andel, kan overføres

243 701 000

75

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 44

134 979 000

1790

Kystvakten (jf. kap. 4790)

1

Driftsutgifter

774 744 000

1791

Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 4791)

1

Driftsutgifter

36 564 000

1792

Norske styrker i utlandet (jf. kap. 4792)

1

Driftsutgifter

830 111 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 4795)

1

Driftsutgifter

197 440 000

60

Tilskudd til kommuner, kan overføres

19 500 000

72

Overføringer til andre

1 225 000

Totale utgifter

31 129 755 000

Inntekter

3451

Samfunnssikkerhet og beredskap (jf. kap. 451)

1

Gebyrer

96 670 000

3

Diverse inntekter

31 473 000

4710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1710)

47

Salg av eiendom

500 000 000

4720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720)

1

Driftsinntekter

9 826 000

70

Renter låneordning

2 138 000

4725

Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarsstaben (jf. kap. 1725)

1

Driftsinntekter

37 774 000

4731

Hæren (jf. kap. 1731)

1

Driftsinntekter

4 766 000

4732

Sjøforsvaret (jf. kap. 1732)

1

Driftsinntekter

5 674 000

4733

Luftforsvaret (jf. kap. 1733)

1

Driftsinntekter

51 351 000

4734

Heimevernet (jf. kap. 1734)

1

Driftsinntekter

1 753 000

4740

Forsvarets logistikkorganisasjon (jf. kap. 1740)

1

Driftsinntekter

237 399 000

4760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1760)

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

134 011 000

4790

Kystvakten (jf. kap. 1790)

1

Driftsinntekter

366 000

4792

Norske styrker i utlandet (jf. kap. 1792)

1

Driftsinntekter

10 000 000

4795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 1795)

1

Driftsinntekter

2 261 000

4799

Militære bøter

80

Militære bøter

1 000 000

Totale inntekter

1 126 462 000

II

Avhending av sivilforsvarsanlegg

Stortinget samtykker i at Justisdepartementet i 2006 kan overdra sivilforsvarsanlegg til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.

III

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Justis- og politidepartementet i 2006 kan:

  • 1. dekke merverdiavgift under kap. 1633 post 1 og overskride bevilgningen under kap. 451 post 1 mot tilsvarende merinntekter under kap. 3451 postene 3 og 6.

  • 2. overskride bevilgningen under kap. 451 Samfunns­sikkerhet og beredskap, post 1 Driftsutgifter, med inntil 75 pst. av inntekter ved salg av sivilforsvarsanlegg. Inntekter inntektsføres under kap. 3451 Samfunnssikkerhet og beredskap, post 40 Salg av eiendom mv.

IV

Nettobudsjettering

Stortinget samtykker i at Justis- og politidepartementet i 2006 kan trekke salgsomkostninger ved salg av faste eien­dommer fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 3451 Samfunnssikkerhet og beredskap, post 40 Salg av eiendom mv.

V

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2006 kan:

  • 1. benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbev­ilgning under Forsvarsdepartementet, med føl­gende unntak:

    • a) inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelser.

    • b) inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bev­ilgningen under kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

  • 2. ta med ubrukte merinntekter ved utregning av over­førbart beløp.

VI

Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2006 kan:

  • 1. foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben

1

Driftsutgifter

80 mill. kroner

1731

Hæren

1

Driftsutgifter

900 mill. kroner

1732

Sjøforsvaret

1

Driftsutgifter

800 mill. kroner

1733

Luftforsvaret

1

Driftsutgifter

1 600 mill. kroner

1734

Heimevernet

1

Driftsutgifter

30 mill. kroner

1740

Forsvarets logistikkorganisasjon

1

Driftsutgifter

300 mill. kroner

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter

125 mill. kroner

44

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel

100 mill. kroner

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |

24 000 mill. kroner

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel

150 mill. kroner

75

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet

150 mill. kroner

1790

Kystvakten

1

Driftsutgifter

46 mill. kroner

1791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsutgifter

90 mill. kroner

1792

Norske styrker i utlandet

1

Driftsutgifter

10 mill. korner

  • 2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner utover det som dekkes av egne avsetninger.

VII

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2006 kan gi tilsagn om økonomisk støtte utover bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1700

Forsvarsdepartementet

73

Forskning og utvikling

6 mill. kroner

VIII

Nettobudsjettering av salgsomkostninger

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2006 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Nyanskaffelser av mate­riell og nybygg og nyanlegg, post 45 Store nyanskaf­felser og vedlikehold, og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.

IX

Organisasjon og verneplikt

Stortinget samtykker i at:

  • 1. Forsvarsdepartementet i 2006 kan fastsette For­svarets organisasjon slik det går fram av rede­gjørelsen i St.prp. nr. 1 (2005-2006).

  • 2. Forsvarsdepartementet i 2006 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimeverntjenesten slik det går fram av St.prp. nr. 1 (2005-2006).

  • 3. Forsvarsdepartementet i 2006 kan gi øvrige bestemmelser slik det går fram av St.prp. nr. 1 (2005-2006).

  • 4. Forsvarsdepartementet i 2006 kan verve personell innenfor rammen av de foreslåtte bevilgninger.

  • 5. stasjonære kystartillerianlegg tas ut av strukturen fra 1. januar 2006.

  • 6. utfasingen av KNM Horten utsettes til senest 31. desember 2008.

  • 7. gradsnivået for militære embeter som hovedregel ikke fastsettes lavere enn brigader/flaggkommandør.

X

Investeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2006 kan:

  • 1. starte opp nye investeringsprosjekter, herunder større bygg- og eiendomsprosjekter, som presentert under Nye prosjekter i St.prp. nr. 1 (2005-2006), innenfor de kostnadsrammer som er anført i St.prp. nr. 1 (2005-2006).

  • 2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i St.prp. nr. 1 (2005-2006), herunder endrede kost­nadsrammer.

  • 3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringer av lavere kategori, samt byggeprosjekter med en nasjonal andel som ikke overstiger 100 mill. kro­ner.

  • 4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i St.prp. nr. 1 (2005- 2006).

  • 5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av plan­lagte materiellanskaffelser.

  • 6. igangsette prosjektering av byggeprosjekter med en samlet utgift tilsvarende 5 pst. av bevilgningen på de respektive poster.

XI

Fullmakter vedrørende fast eiendom

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2006 kan:

  • 1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de likevel selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris. I slike tilfeller kan de også selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene.

  • 2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.