Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Rapport for virksomheten i 2003

I proposisjonen gis en rapport for Forsvarets virksomhet i 2003. Året 2003 var det andre året i omleggingsperioden 2002-2005. Omleggingen har så langt vært vellykket og i hovedtrekk gått etter planen. Gjennom omleggingen har man lyktes med å dreie ressursstrømmen fra støttevirksomhet til operativ virksomhet. Forsvarets samlede operative evne har antagelig aldri vært bedre. Videre er den operative nasjonale beredskap styrket, og våre styrkebidrag til internasjonale operasjoner blir av omverdenen ansett som relevante, av høy kvalitet og i tråd med gjeldende operative krav.

Den vedtatte omleggingen er i rute med hensyn til gjennomføring av vedtatte endringer i Forsvarets struktur og organisasjon. Det andre året i omstillingsperioden viser en betydelig resultatoppnåelse ift. de fastsatte økonomisk-administrative hovedmålene. I store trekk er delmålet for året 2003 innenfor driftsområdet oppnådd, med en reduksjon på 1 235 mill. kroner ift. et alternativ uten omlegging. I 2003 ble det utrangert omkring 440 000 kvm bygningsareal. Så langt i omleggingsperioden er det utrangert totalt 1,3 mill. kvm bygningsmasse, av målet på 2 mill. kvm innen utgangen av 2005. Utrangering av EBA går iht. plan. Det ble avhendet 242 000 kvm. i 2003. Totalt for omstillingsperioden er det avhendet 550 000 kvm. bygningsmasse. Avhending av EBA ga et nettoresultat på 237 mill. kroner i 2003. Fremdriften i reduksjon av antall årsverk har ikke vært i henhold til plan i 2003. Forsvaret er pålagt å redusere antall årsverk med minimum 5 000 ift. antallet pr. 1. september 2000. Etter planen skal dette være gjennomført innen 31. desember 2005. Totalt sett har Forsvaret oppnådd en netto reduksjon på i overkant av 2 200 årsverk pr. januar 2004. Den resterende delen av reduksjonen må tas ut i 2004 og 2005.

Ved Stortingets sluttsaldering var budsjettets utgiftsramme på 29 614 mill. kroner. Endringer gjennom året gjorde at budsjettet bevilgningsmessig ble redusert til 29 276 mill. kroner ved årets slutt, dvs. en reduksjon på 338 mill. kroner. I tillegg til nevnte bevilgningsendringer hadde Forsvaret til disposisjon overførte midler fra 2002 på 1 127 mill. kroner.

Det totale beløpet som ble overført fra 2003 til 2004 var på 404 mill. kroner, eller ca. 1,4 pst. av forsvarsbudsjettet. Av dette utgjør 147 mill. kroner mindre­utgifter på investeringspostene, og 258 mill. kroner mindreutgifter på driftspostene.

Med hensyn på styrkestruktur, organisasjon, virksomhetsområder og underliggende etater, vises det til proposisjonen.

Komiteen har merket seg at omstillingen er i rute i de ulike avdelinger i Forsvaret. Komiteen vil imidlertid bemerke at det er nødvendig i slike store omorganiseringsprosesser å ta hensyn til arbeidsmiljøet og de ansattes situasjon. Komiteen vil videre understreke nødvendigheten av at de ansattes organisasjoner gis medbestemmelse i henhold til lover og avtaler.

Komiteen vil vise til statsrådens svar til komiteen datert 10. november 2004 om omstillingen i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), der det heter:

"Departementet er kjent med at AGO FLO har fremmet konkrete forslag til effektivisering og at disse nå er til behandling/drøfting på lokalt nivå i FLO. Her foreslås bl.a. en organisasjonsmodell som i støtte grad enn tidligere inndeles etter funksjon. Dette innebærer bl.a. at det vedlikehold, av JKT-virksomhet og all forsyningsvirksomhet foreslås samlet i egne enheter. Etter lokal behandling og drøfting vil forslagene behandles på sentralt nivå, med FLO som forhandlingspartner i Forsvaret, primo desember dette år. Den endelige konklusjonen med hensyn til fremtidig organisasjonsstruktur i FLO, vil således foreligge etter at man har forhandlet med arbeidstakerorganisasjonene i tråd med hovedavtalens bestemmelser. Helheten av denne prosessen vil, slik det er redegjort for i St.prp. nr. 1 (2004-2005), kunne medføre endringer i den organisering som er beskrevet i St.prp. nr. 12 (2003-2004)."

Komiteen viser til beskrivelse i St.prp. nr. 1 (2004-2005) Forsvar, om fremdrift i omleggingen av FLO og til at Stortinget har gitt rammer for omleggingen av FLO, og at det er en viktig budsjettforutsetning at denne gjennomføres raskt. Komiteen viser til at fastsettelse av vedtatt organisasjonsstruktur, innenfor de rammer og effektiviseringskrav Stortinget har gitt, er delegert, og at det nå pågår forhandlinger mellom Forsvaret og de ansattes organisasjoner om dette. Komiteen ber om at Stortinget blir holdt informert om fremdriften i omleggingen av FLO på egnet måte.

Komiteen viser til følgende merknader i Innst. S. nr. 234 (2003 – 2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003 – 2004):

"Komiteen understreker at en videre effektivisering av virksomheten i FLO vil være av avgjørende betydning i det videre moderniseringsarbeidet i Forsvaret, fremfor alt med tanke på å få til den vridning av ressursstrømmen fra logistikk- og støttestrukturen til operativ virksomhet og materiellinvesteringer som proposisjonen legger til grunn.

...

Komiteen viser til behovet for å frigjøre ressurser i logistikk- og støttevirksomheten, med det formål å sikre transformasjon og modernisering av Forsvarets operative styrker. Komiteen er enig i at støttevirksomheten først og fremst må tjene Forsvarets operative behov, og at Forsvarets grunnleggende rasjonale er å kunne trygge norsk sikkerhet gjennom å være i stand til å løse sine oppgaver på en effektiv måte.

Komiteen viser derfor til at det må tilstrebes en mest mulig kostnadseffektiv organisering av logistikk- og støttestrukturen og av Forsvarets styrkeproduksjon, med sikte på å øke relevansen og kvaliteten på den støtten som ytes, utnyttelse av synergieffekter internt i og mellom forsvarsgrenene, samt tilpasninger til de endrede krav og behov som gjør seg gjeldende i understøttelsen av de operative styrkene.

Komiteen legger til grunn at en vridning av ressursstrømmen over mot operativ virksomhet og materiell­investeringer er avgjørende for å kunne nå de målsettinger for Forsvarets utvikling som proposisjonen skisserer, og for å kunne sikre en forsvarstruktur som er i balanse også på lengre sikt."

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til følgende merknad i Innst. S. nr. 234 (2003 – 2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003 – 2004):

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har merket seg at det fortsatt gjenstår utfordringer knyttet til å ta ut full effekt av omleggingen og vil vise til merknader i senere kapitler. Flertallet understreker imidlertid at målene for omleggingen frem til 2005 må ligge fast, også knyttet til årsverksreduksjonen og den videre omorganiseringen av FLO. Dersom de eksisterende mål for omleggingen ikke nås, vil dette vanskeliggjøre arbeidet med å gjennomføre de nye mål som Regjeringen foreslår i proposisjonen og kunne bidra til å svekke moderniseringen av Forsvaret på sikt. Flertallet understreker i denne sammenheng det ansvaret som påhviler ledere i FLO for å følge opp politiske vedtak i det fastslåtte omfang og med den fastsatte fremdrift, samt departementets rett og plikt til å gripe inn dersom fremdriften ikke er tilfredsstillende."

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at en effektiv og vellykket omlegging av FLO er nødvendig for modernisering av Forsvaret, og en viktig forutsetning for budsjettet for 2005. Disse medlemmer vil vise til de retningslinjer for omleggingen av FLO som ble gitt i Innst. S. nr. 234 (2003 – 2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004). Flertallet understreker viktigheten av at denne omleggingen gjennomføres i tråd med de føringer som her ble gitt. Flertallet viser til at en forsinket omlegging av FLO vil ha vesentlige konsekvenser for den operative virksomheten i Forsvaret. Flertallet mener derfor omleggingen må gjennomføres, innenfor de rammer og med de innsparingsmål Stortinget har gitt, og at organisasjonsstruktur må fremforhandles i tråd med bestemmelsene i hovedavtalen.

Komiteen er kjent med at Riksrevisjonen ikke har godkjent Forsvarets regnskap for 2003 og vil i den forbindelse vise til behandling i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité. Komiteen vil understreke at god økonomistyring, korrekt regnskapsførsel og en akseptabel forvaltning av Stortinget bevilgende midler er en forutsetning også for Forsvaret. Komiteen forutsetter for budsjettåret 2005 et helhetlig og gjennomgående styringssystem og en effektiv og kompetent økonomi- og materiellforvaltning.

Komiteen har videre merket seg at leveranseprosjekt 2 (LP-2) i Golf, der hovedmålet er å innføre felles løsning for styring og kontroll av materiell- og logistikkfunksjoner, vil bli lagt frem for Stortinget så snart de nødvendige beslutningsdokumenter er utarbeidet og ekstern kvalitetssikring er gjennomført.

Komiteen viser i den forbindelse til statsrådens svar til komiteen datert 10. november 2004, der det heter:

"Det er iverksatt flere tiltak for å styrke ledelsen av økonomifunksjonene. Blant annet skal det etableres en stilling som økonomidirektør i Forsvarsstaben. Stillingen skal styrke forsvarssjefens økonomistyringsfunksjon, og sikre at økonomiansvaret ivaretas på en god nok måte på alle nivå i organisasjonen. Videre er det utnevnt en koordinator som skal ivareta koordinering mellom Forsvarets lønnsadministrasjon, Forsvarets regnskapsadministrasjon, Program Golfs Drifts- og videreutviklingsorganisasjon, Forsvarsstaben, Regional støttefunksjon og driftsenhetene i Forsvaret. Det er også etablert en kontrollerrolle ved den enkelte drifts­enhet i Forsvaret. Unntaksvis vil driftsenhetene kjøpe denne kompetansen fra Regional støttefunksjon. Det er FDs vurdering at bemanningen, gjennom de nye tiltakene, er tilstrekkelig i de enhetene som utgjør den nye organiseringen av lønns- og regnskapsfunksjonene i Forsvaret."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at omstillingen skjer svært raskt og at dette skaper unødige kostnader og stor usikkerhet blant de ansatte. Disse medlemmer kan vanskelig se at det i tilstrekkelig grad er mulig å ta hensyn til arbeidsmiljøet og de ansattes situasjon når mange endringer skal gjennomføres allerede fra årsskiftet 2004/2005.