11. Fraksjonsmerknader
- 11.1 Fraksjonsmerknad fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre
- 11.2 Fraksjonsmerknad fra Arbeiderpartiet
- 11.3 Fraksjonsmerknad fra Fremskrittspartiet
- 11.4 Fraksjonsmerknad fra Sosialistisk Venstreparti
- 11.5 Fraksjonsmerknad fra Senterpartiet
- Hovedpunkter i Senterpartiets opplegg for RNB 2004 (tallene
angir avvik fra Regjeringens forslag)
- Økt satsing på forskning, næringsutvikling og tiltaksarbeidsplasser - 1680 mill. kroner
- Styrking av kommuneøkonomien - 700 mill kroner
- Ny låneordning for vedlikehold av kirkebygg - 500 mill. kroner
- Bedre helsetjenester og lågere egenandeler - 1 136 mill. kroner
- Kulturvernet styrkes - 200 mill koner
- Økt aktivitet gir økte inntekter og lågere utgifter
- Kampen mot svart økonomi må tas på alvor
- Uheldige avgiftsforslag fjernes
- Hovedpunkter i Senterpartiets opplegg for RNB 2004 (tallene
angir avvik fra Regjeringens forslag)
- 11.6 Fraksjonsmerknad fra Kystpartiet
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at dette er en revisjon av budsjettet for 2004. Disse medlemmer mener justeringene Regjeringen har foreslått er vel tilpasset den økonomiske situasjonen, og vil legge et godt grunnlag for en fortsatt lav rente og svak, konkurransedyktig kronekurs.
Disse medlemmer viser til den helhetlige avtalen regjeringspartiene og Arbeiderpartiet har inngått om Revidert nasjonalbudsjett 2004, gjengitt i Innst. S. nr. 250 (2003-2004) kapittel 1.3. Etter disse medlemmers vurdering gir avtalen det best mulig grunnlag for en ansvarlig behandling av Revidert nasjonalbudsjett og videreføring av Regjeringens politikk. Politikken har bidratt til at den økonomiske veksten i 2004 forventes å bli sterkere og arbeidsledigheten lavere, enn lagt til grunn da nasjonalbudsjettet ble behandlet i høst.
Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader som fremkommer i denne innstilling og i Innst. S. nr. 250 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til budsjettavtalen med regjeringspartiene. Som følge av avtalen stoppes en rekke at Regjeringens forslag til kutt i bevilgningene til viktige områder som blant annet ville rammet forskning, nyskapning, innovasjon og arbeidsmarkedstiltak. Mange av disse kuttene forslås på områder som Arbeiderpartiet prioriterte i budsjettavtalen for 2004.
Disse medlemmer viser til at budsjettavtalen resulterer i at det bevilges 256 mill. kroner mer til arbeid, at satsingen på nærings- og distriktspolitikk styrkes med 376 mill. kroner og at det bevilges 624 mill. kroner mer til helse. I tillegg kommer 52,5 mill. kroner mer til andre saker.
Disse medlemmer viser til at norsk økonomi nå er inne i en periode med god vekst, men at det økonomiske oppsvinget foreløpig ikke har resultert i færre arbeidsledige. Summen av registrerte ledige og personer på ordinære arbeidstiltak har vært stabil siden i fjor høst. Ved utgangen av mai var det 107 892 ledige (inkludert de som er på ulike arbeidsmarkedstiltak), og det tilsvarer en ledighet på 4,6 pst. av arbeidsstyrken.
Disse medlemmer viser til at Aetat anser at det er stor usikkerhet knyttet til den videre utviklingen i ledigheten. Disse medlemmer vil understreke at det er viktig å unngå at ledigheten "biter seg fast" på et høyt nivå. I budsjettavtalen som ble inngått med regjeringspartiene høsten 2003, ble antall tiltaksplasser økt med 6 000 i første halvår 2004. Dette nivået er ikke foreslått videreført i Regjeringens budsjettforslag. Disse medlemmer mener at det i lys av ledighetssituasjonen fortsatt er viktig å ha et relativt høyt nivå på tiltaksplasser, og har i budsjettavtalen fått gjennomslag for 4 000 flere tiltaksplasser enn det Regjeringen foreslo. Det er også oppnådd enighet om at ordningen med 42 uker permittering opprettholdes ut året.
I budsjettforhandlingene med regjeringspartiene i fjor høst prioriterte disse medlemmer økte satsing på en aktiv næringspolitikk. Regjeringen har i sitt budsjettforslag kuttet i en rekke av bevilgningene til dette. Disse medlemmer ser særlig alvorlig på at Regjeringen i omprioriteringene på statsbudsjettet valgte å redusere på bevilgningene til forskning, nyskapning og innovasjon. Dette er satsing som er viktig for å sikre verdiskaping og sysselsetting på lang sikt. I budsjettavtalen har Arbeiderpartiet oppnådd å reversere bl.a. kutt på bevilgningene til Innovasjon Norge til nyskaping, internasjonal profilering og forsknings- og utviklingskontrakter. Andre kutt som er stoppet, er på områdene næringsrettet forskning, fiskeri-, havbruks- og transportrettet FOU, verdiskaping i landbruket og skogbruket og kompetanseutviklingsprogrammet. Videre styrkes satsingen på vei-investeringer med 80 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til den betydelige nedtrappingen av sysselsettingen som er planlagt på de ensidige industristedene Årdal og Høyanger. Nedtrappingen gjør det nødvendig med vesentlige tiltak for å etablere ny virksomhet som kan bidra til å sikre sysselsettingen og bosettingen i de to kommunene. For å få til dette mener disse medlemmer at det må stilles betydelige omstillingsmidler til disposisjon ut over de ordinære bevilgningene som går til det offentlige virkemiddelapparatet. I budsjettavtalen har Arbeiderpartiet fått gjennomslag for en tiltakspakke for Årdal og Høyanger på til sammen 100 mill. kroner, hvorav 50 mill. kroner bevilges i Revidert nasjonalbudsjett for 2004 og resten i statsbudsjettet for 2005.
Disse medlemmer er bekymret for at sykehusenes anstrengte økonomi skal resultere i uønskede strukturendringer og andre tiltak som vil gå ut over pasientene. Det bevilges derfor 500 mill. kroner mer til de regionale helseforetakene i budsjettavtalen. Regjeringens forslag om økte egenandeler blir ikke vedtatt.
Disse medlemmer viser til at budsjettavtalen med regjeringspartiene resulterer i at de foreslåtte kuttene på bevilgningene til pressestøtte, sikkerhetsopplæring for fiskere, Norsk filmfond, kriminalomsorg og statlig erverv av friareal ikke gjennomføres.
Disse medlemmer viser til enighet med regjeringspartiene om at de økte bevilgningene til arbeid, nærings- og distriktspolitikk, helse og andre saker dels finansieres ved reduserte bevilgninger til deltaking i internasjonale organisasjoner (EØS), bygg utenfor husleieordningen, departementenes drifts- og investeringsutgifter samt Statsbygg. I tillegg fører flere tiltaksplasser til en innsparing i utbetalte dagpenger. En økning i rettsgebyret, økte driftsinntekter knyttet til sivile vernepliktige og salg av eiendommer fra Forsvarsbygg gir økte inntekter. Grunnavgiften på engangsemballasje fjernes ikke fra 1. juli 2004, slik Regjeringen foreslo, og dette gir økte inntekter. Budsjettavtalen medfører at det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet øker med 700 mill. kroner, noe disse medlemmer mener er forsvarlig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dette er en revisjon av budsjettet for 2004. Disse medlemmer har derfor kun foretatt justeringer fremfor å fremme omfattende forslag som naturlig hører hjemme i ordinær budsjettbehandling.
Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i denne innstilling, samt i Innst. S. nr. 250 (2003-2004) og Innst. O. nr. 98 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette er en revisjon av budsjettopplegget for 2004. Disse medlemmers hovedprioriteringer i det økonomiske opplegget framgår derfor av merknadene i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) og de øvrige budsjettdokumentene. Merknader i denne innstillingen er derfor begrenset til saker der endrede forutsetninger gjør endringer nødvendig, og forhold Regjeringen har tatt opp.
Disse medlemmer understreker at det fremste problemet i norsk politikk er 113 000 voksne arbeidsføre mennesker som er arbeidsledige eller på tiltak. I tillegg kommer over 40 000 som er undersysselsatt.
Disse medlemmer påpeker at norsk økonomi nå er sterkt stimulert gjennom pengepolitikken, samtidig som det føres en liberal linje i forhold til bruk av oljepenger i finanspolitikken. Totalt gir dette klart ekspansiv økonomisk politikk. Resultatene har begynt å vise seg gjennom sterk økning i det private forbruket, og sterkere vekst. Inflasjonen er svært lav, men har tatt seg noe opp i det siste. Den ligger allikevel klart under inflasjonsmålet som Norges Bank styrer etter.
Men samtidig er det en vekst som nesten ikke skaper nye arbeidsplasser, og det legges nå til grunn at reduksjonen i ledigheten vil bli liten til langt ut i 2005. Det er derfor fortsatt behov for en mer målrettet stimulans av økonomien enn det pengepolitikken kan få til alene. Disse medlemmer mener en viktig del av forklaringen på dette er for ensidig fokus på pengepolitikken i forhold til stabilisering av norsk økonomi. Disse medlemmer har markert klar avstand til at stabiliseringspolitikken i sin helhet overlates til pengepolitikken. Det rammer konkurranseutsatt næringsliv hardt i oppgangsperioder gjennom høy rente og sterk krone. Dette er næringsliv som er avhengig av langsiktig forutsigbarhet - det tar mange år å bygge opp bedrifter som kan konkurrere på det internasjonale markedet. Dagens pengepolitikk som går fra grøft til grøft - fra høy rente høsten 2002 til rekordlav rente våren 2004 - er det motsatte av norsk næringslivs behov. Ledighetsutviklingen viser også at sjøl en svært ekspansiv pengepolitikk, kun i begrenset grad klarer å redusere ledigheten. Disse medlemmer støtter den omleggingen som har skjedd i pengepolitikken, med et større fokus på arbeidsledighet og valutakurs, og viser i denne sammenheng til sine merknader til punkt 6.2. Disse medlemmer understreker imidlertid at pengepolitikken alene ikke er tilstrekkelig til å løse ledighetsproblemene i norsk økonomi. For en mer utfyllende beskrivelse av disse medlemmers tiltak for å begrense arbeidsledigheten, vises det til punkt 7.2.
Disse medlemmer frykter at summen av et lavt rentenivå som ser ut til å videreføres framover og Regjeringens ekspansive linje i budsjettpolitikken, kan gi for sterk stimulans til norsk økonomi. Privat forbruk anslås å øke med 4,5 pst. i år, og den økonomiske veksten i fastlands-Norge anslås til over 3 pst. Faren er at dette kan gi økt inflasjon, sterkere krone og høyere rente. For norsk næringsliv vil det være uheldig, og det vil være ødeleggende for kampen mot ledigheten.
Regjeringens økonomiske opplegg er etter disse medlemmers oppfatning åpenbart ekspansivt. I sitt budsjettforslag øker de bruken av oljepenger med 4,5 mrd. kroner, fra 16,5 til 21. Underskuddet (strukturelt, oljekorrigert) øker med nesten 5,75 mrd. kroner til 55 mrd. kroner. Det innebærer at det meste av reduserte skatteinntekter, økte dagpenger og endringer som følge av renteendringer (4,5 mrd. kroner) - ikke dekkes inn i budsjettet. Kun 1,25 mrd. kroner i reelle innstramminger er gjennomført.
En tolkning av handlingsregelen som tilsier at bruken av oljepenger bør tilpasses situasjonen i norsk økonomi, er i tråd med disse medlemmers forståelse av en fornuftig økonomisk politikk. Disse medlemmer velger å stole på Regjeringens forsikringer om at pengebruken er avpasset til den økonomiske situasjonen.
Innenfor den samme ramma som Regjeringen har foreslått, finner disse medlemmer rom til følgende satsinger:
– kamp mot arbeidsledighet,
– styrket kommuneøkonomi og
– bedret sykehusøkonomi.
Disse medlemmer viser til forliket mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet om revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer er glad for den retning forliket fikk, men konstaterer at det i all hovedsak dreide seg om å rette opp usosiale kutt fra Regjeringen, og at omfanget av forliket er meget begrenset.
Disse medlemmer konstaterer videre at på tross av et meget beskjedent omfang klarte ikke forlikspartiene å dekke inn mer enn ca. 600 mill. kroner av et forlik på bare 1,3 mrd. kroner. Disse medlemmer er forbauset over at det, etter særlig regjeringspartiet Høyres retorikk om at det ikke må brukes mer oljepenger. Disse 700 mill. kroner kommer i tillegg til de 4,5 mrd. kroner som Regjeringen ikke dekket inn i fremlegget til revidert, og de 16,5 mrd. kroner som Regjeringen ikke dekket inn i det ordinære budsjettet. Regjeringen har med andre ord brukt 21,7 mrd. kroner mer enn den såkalte handlingsregelen anbefaler. Etter disse medlemmers mening er en fleksibel forståelse av bruk av oljepenger fornuftig, og i tråd med det Sosialistisk Venstreparti har sagt siden regelen ble innført. Det spesielle er at de partier som har snakket høyest om uansvarlig bruk av oljepenger, og behovet for en handlingsregel for innfasing av oljepenger, er de første som bryter den. Og det paradoksale er at det ikke er situasjonen i økonomien som er avgjørende for bruken av ekstra oljepenger, men vanskeligheter med å få budsjettet i balanse.
Disse medlemmene kan ikke forstå dette på noen annen måte at handlingsregelen ikke lenger er annet enn en løs anbefaling fra Regjeringens side, og at den kan tøyes slik Regjeringen finner det behagelig.
Disse medlemmer fastholder at i dagens økonomiske virkelighet, er det viktigste å få ledige hender i arbeid, og å redusere forskjellsutviklingen i samfunnet vårt. Det gjør man best ved omprioriteringer, ikke ved skattelettelser og økt pengebruk.
Disse medlemmer foreslår følgende endringer i budsjettrevisjonen i forhold til Regjeringens forslag:
(Tall i mill. kroner)
Kap. | Post | Formål | Kutt | Økning |
41 | 1 | Stortinget, EOS-utvalget | 0,2 | |
Utenriks | ||||
115 | 1 | Presse-, kultur og informasjonsformål | 2 | |
115 | 70 | Atelier for utenlandske kunstnere | 2,925 | |
116 | 71 | Internasjonale organisasjoner | 10 | |
116 | 71 | EØS-kontingent | 210 | |
152 | 78 | Regionbev Midt-Østen, helse og utdanning | 20 | |
Netto endring | ||||
Utdanning | ||||
224 | 61 | Opplæring under soning | 11 | |
240 | 70 | Private skoler | 250 | |
248 | 21 | Spesielle IKT-tiltak i skolen | 20,455 | |
249 | 21 | Sikkerhetsopplæring for fiskere | 9 | |
258 | 21 | Forskning, utvikl, fellestiltak i voksenopplæring | 5 | |
259 | 21 | Kompetanseutviklingsprogrammet | 27 | |
260 | 50 | Universitetet i Oslo | 7,314 | |
261 | 50 | Universitetet i Bergen | 4,2 | |
262 | 50 | NTNU | 5,8 | |
263 | 50 | Universitetet i Tromsø | 2,6 | |
273 | 50 | Kunsthøgskolen i Oslo | 1 | |
285 | 52 | Norges forskningsråd | 25 | |
Netto endring | ||||
Kultur | ||||
334 | 50 | Film og medieformål | 7,5 | |
334 | 22 | Flyttekostnader | 7 | |
335 | 71 | Produksjonstilskudd | 11,8 | |
310 | 75 | Private kirkebygg | 2,5 | |
Netto endring | ||||
Justis | ||||
440 | 1 | Politidirektorat | 1,5 | |
3440 | 1 | Passgebyr | 24 | |
3450 | 1 | Sivile vernepliktige, driftsinntekter | 5 | |
Netto endring | ||||
Kommunal | ||||
520 | 21 | UDI | 49 | |
551 | 60 | Tilskudd til fylker for regional utvikling | 3,5 | |
551 | 60 | Omstillingstiltak Årdal og Høyanger | 50 | |
571 | 60 | Rammetilskudd kommuner | 777 | |
572 | 60 | Rammetilskudd fylkeskommuner | 385 | |
581 | 75 | Bolig og miljøtiltak | 36,5 | |
581 | 78 | Tilskudd til utvikling av bomiljø, boligforvaltning og boligpolitikk | 5 | |
582 | 60 | Rentekompensasjon skoleanlegg | 58 | |
Netto endring | ||||
Sosial og helse | ||||
732 | 71 | Helse Øst, psykiatri/somantikk | 321,3 | |
732 | 72 | Helse Sør, psykiatri/somantikk | 181,8 | |
732 | 73 | Helse Vest, psykiatri/somantikk | 165,6 | |
732 | 74 | Helse Midt, psykiatri/somantikk | 124,2 | |
732 | 75 | Helse Nord, psykiatri/somantikk | 107,1 | |
732 | 71 | Helse Øst -LAR | 4,284 | |
732 | 72 | Helse Sør- LAR | 2,424 | |
732 | 73 | Helse Vest- LAR | 2,208 | |
732 | 74 | Helse Midt-LAR | 1,656 | |
732 | 75 | Helse Nord-LAR | 1,428 | |
732 | 71 | Helse Øst, tillegg rus | 28,56 | |
732 | 72 | Helse Sør, tillegg rus | 16,16 | |
732 | 73 | Helse Vest, tillegg rus | 14,72 | |
732 | 74 | Helse Midt, tillegg rus | 11,04 | |
732 | 75 | Helse Nord, tillegg rus | 9,52 | |
732 | 77 | Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus | 30 | |
732 | 77 | Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus | 4 | |
700 | 1 | Ny post: Sprøyteromsforsøk | 2 | |
2711 | 70 | Refusjon spesialisthjelp | 15 | |
2711 | 78 | Opptreningsinstitutsjoner | 2,5 | |
2752 | 70 | Refusjon av egenbetaling, tak 1 | 2 | |
2752 | 70 | Refusjon av egenbetaling, tak 1 | 55 | |
2755 | 70 | Refusjon av allmennlegehjelp | 2 | |
2755 | 70 | Refusjon av allmennlegehjelp | 55 | |
2755 | 71 | Refusjon fysioterapi | 90 | |
Netto endring | ||||
Barn og familie | ||||
840 | 60 | Tilskudd til kommuner til krisetiltak | 2 | |
842 | 1 | Statlig forvaltning av familievernet | 1 | |
844 | 70 | Kontantstøtte | 1210 | |
Netto endring | ||||
Næring | ||||
909 | 71 | Tilskudd fergerederi i utenriksfart i NOR | 135 | |
920 | 50 | Tilskudd, Norges forskningsråd | 13,5 | |
1020 | 1 | Havforskningsinstituttet, driftsutgifter | 3 | |
1023 | 50 | Fiskeri FoU, tilskudd Forskningsrådet | 10 | |
1040 | 70 | Fiskeriavtalen | 5 | |
1100 | 96 | LD Kjøp av aksjer i såvarelaboratorium | 4,08 | |
1137 | 50 | FoU | 4 | |
1149 | 50 | Verdiskaping i landbruket, tilskudd LUF | 9 | |
1149 | 71 | Planteskolene, omstilling | 3 | |
2421 | 50 | Innovasjon Norge , fond | 85 | |
2421 | 71 | Internasjonalisering og profilering | 10 | |
2421 | 72 | Innovasjon Norge, FoU kontrakter | 70 | |
Netto endring | ||||
Samferdsel | ||||
1320 | 72 | Riksvegferjer | 2,5 | |
1320 | 31 | Rassikringsmidler | 122,5 | |
1330 | 74 | Kompensasjon el-avgift for tog | 12 | |
1350 | 30 | Investeringer i jernbanen | 250 | |
1350 | 30 | Sikkerhet i jernbanen | 35 | |
4320 | 2 | Statens vegvesen, div gebyrer | 10 | |
4350 | 1 | Kjøreveisavgiften | 21 | |
Netto endring | ||||
Miljø | ||||
1400 | 1 | Driftsutgifter | 7 | |
1400 | 70 | Frivillige organisasjoner | 10 | |
1400 | 72 | Miljøtiltak i nordområda | 1 | |
1400 | 75 | Miljøvennlig byutvikling | 5 | |
1410 | 50 | Basisbevilgninger miljøforskningsinstitutta | 5 | |
1410 | 60 | Miljøvern - kartlegging og overvåking | 3 | |
1426 | 30 | Tiltak i nasjonalparkene | 2 | |
1427 | 1 | Driftsutgifter | 0,5 | |
1427 | 21 | Spesielle driftsutgifter | 5 | |
1427 | 30 | Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder | 39 | |
1427 | 70 | Kalkingog lokale fiskeformål | 10 | |
1427 | 73 | Forebygging rovvilt | 10 | |
1427 | 74 | Tilskudd friluftstiltak | 4 | |
1427 | 78 | FRIFO og interkommunale friluftsråd | 2 | |
1429 | 72 | Spesielle driftsutgifter | 3 | |
1429 | 74 | Fartøyvern | 10 | |
1432 | 50 | Norsk kulturminnefond | 5 | |
1432 | 90 | Fondskapital | 50 | |
1441 | 1 | SFT/driftsutgifter | 4 | |
1441 | 39 | Opprydning PCB | 15 | |
1441 | 77 | PCB informasjon | 2 | |
1441 | 79 | Ny miljøteknologi (ny post) | 5 | |
Netto endring | ||||
Arbeid og administrasjon | ||||
1570 | 1 | Arbeidstilsynet | 6,5 | |
1580 | 31 | Bygg utenfor husleieordningen | 25 | |
1590 | 1 | Aetat-adm | 10 | |
1594 | 70 | Tiltaksplasser, ordinære | 100 | |
1594 | 71 | Tiltaksplasser, yrkeshemmede | 140 | |
2445 | 31 | Statsbygg | 25 | |
2541 | 70 | Permitteringsreglane, utviding til 42 veker frå 1. juli | 56 | |
2541 | 70 | Dagpengereduksjon som følge av auka sysselsetting | 300 | |
Netto endring | ||||
Finans | ||||
1620 | 1 | SSB | 3 | |
2309 | 1 | Generelle driftskutt | 100 | |
Netto endring | ||||
Forsvar | ||||
2309 | 1 | Effektivisering drift | 173 | |
1710 | 47 | Nybygg mv. | 250 | |
1760 | 45 | Investeringer | 700 | |
1790 | 1 | Kystvakten | 20 | |
1792 | 1 | Internasjonale operasjoner | 20 | |
Netto endring | ||||
Olje og energi | ||||
1800 | 1 | OED, driftsutgifter | 10 | |
1800 | 21 | Spesielle driftsutgifter | 4 | |
1800 | 70 | Internalisering av petroleumsvirksomheten | 5 | |
1800 | 71 | Tilskudd til Norsk Petroleumsmuseum | 1 | |
1810 | 1 | Driftsutgifter | 12 | |
1820 | 1 | Driftsutgifter | 6 | |
1820 | 21 | Spesielle driftsutgifter | 3 | |
1820 | 22 | Sikrings- og miljøtiltak i vassdrag | 17 | |
1825 | 50 | Enova | 35 | |
1825 | 70 | Tilskudd til el-sparing i private husholdninger | 10 | |
1825 | 71 | Bioenergi (ny) | 10 | |
1825 | 76 | Tilskudd til utskifting av PCB-armaturer i bedrifter | 10 | |
5440 | 24.2 | Oljeinvesteringer | 175 | |
5680 | 80 | Utbytte Statnett | 43 | |
Netto endring | ||||
Skatte- og avgiftsopplegget | ||||
5501 | 72 | Skattefritak behandling og sykeforsikring | 40 | |
5526 | 71 | Avgift på brennevin og vin | 49 | |
5526 | 72 | Avgift på øl | 35 | |
5536 | 76/77 | Økte miljøavgifter | 200 | |
5556 | 70 | Avg på alkoholfrie drikkevarer | 9 | |
5559 | 70 | Grunnavgift engangsemballasje | 218 | |
Netto endring | ||||
Totalt | 4 151,580 | 4 197,294 | ||
90-poster | 4,080 | 50,000 | ||
Økning i strukturelt budsjettunderskudd | -0,206 |
Disse medlemmer viser for øvrig til sine øvrige merknader i denne innstillingen og i Innst. S. nr. 250 (2003-2004).
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke på at Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2004 ville gitt grunnlag for økt sysselsetting tilsvarende 17 000 årsverk. Disse var fordelt med 6 000 innen skole og omsorg, 1 000 innenfor veisektoren, 4 000 i bygg og anlegg for øvrig, samt 6 000 i privat sektor for øvrig. Hovedelementene i Senterpartiets budsjettopplegg var:
1. En offensiv næringspolitisk pakke med økte bevilgninger på 4,5 mrd. kroner - herav 1 mrd. kroner til samferdsel. I tillegg ble lånerammer til Husbanken, SND og skolevedlikehold økt.
2. En styrking av kommuneøkonomien med knapt 5 mrd. kroner i økte bevilgninger
3. Et skatteopplegg for mer rettferdig beskatning som ga 3,7 mrd. kroner i økte skatteinntekter. Opplegget ville gitt skattelette for 500 000 kvinner og 330 000 menn, og økt skatt for 170 000 kvinner og 590 000 menn sammenligna med Regjeringens forslag
4. Økte bevilgninger til helseformål på 2,5 mrd. kroner - herav 1,1 mrd. kroner til helseforetakene og nesten 900 mill. kroner for å senke frikortgrensa.
Dette medlem vil peke på at Senterpartiets i sitt alternative budsjett brukte 3,7 mrd. kroner ut over Regjeringens budsjettbalanse. I Revidert nasjonalbudsjett ber Regjeringen om at det bevilges 4,5 mrd. kroner ekstra for å dekke sviktende skatteinntekter og sterkt økende kostnader pga. sykefravær og ledighet. Dette medlem finner det oppsiktsvekkende at Regjeringen ikke innser at det lønner seg for landet å satse flere oljemilliarder på å skape nye og friske arbeidsplasser framfor å føre en politikk der langt flere milliarder må brukes til uføretrygd, sykepenger og dagpenger.
Dette medlem vil minne om at det samme har gjentatt seg de tre år med regjeringen Bondevik II: Ved hver budsjettbehandling har skatteinntektene blitt sterkt redusert og egenandelene økt. Utgiftsposter som kunne bidratt til vekst og sysselsetting har blitt redusert med det uttalte formål å unngå press i økonomien med påfølgende økte priser og renter. Resultatet har hvert år vært det samme: ved slutten av året var det færre sysselsatte og det var brukt 5-10 mrd. flere oljemilliarder enn det maksimalbeløp Regjeringen holdt knallhardt på i budsjettbehandlingen. Prisstigningen har likevel vært jevnt avtagende i hele perioden, og har endog vært negativ. Dette medlem vil hevde at Regjeringens økonomiske politikk og en fullstendig passiv næringspolitikk har hovedansvaret for at sysselsettingen har avtatt så mye og at skoler, kirker og veier forfaller samtidig som staten er rikere enn noen gang.
Dette medlem mener vi har lang erfaring i at forebygging er lang bedre og mer økonomisk enn å reparere etter at forfallet har tatt overhånd. Senterpartiets opplegg for revidering av statsbudsjettet følger en slik tankegang. Vi ønsker å bidra med tiltak over statsbudsjettet som forebygger sentralisering, ledighet, sykefravær, utstøting fra arbeidslivet, fysisk forfall av bygninger og infrastruktur. Vår offensive tankegang medfører at Senterpartiet ved behandling av Revidert nasjonalbudsjett svekker budsjettbalansen med 1,2 mrd. kroner sammenligna med Regjeringens forslag. Med en like beskjeden satsing på helseforetakene som i budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, ville Senterpartiet hatt samme budsjettbalanse som denne avtalen innebærer.
Dette medlem vil peke på at veksten i norsk økonomi er like stor som i sentrumsregjeringens glanstid; over 3 pst. i året. Dette er en forbruksdrevet vekst der den økte kjøpekrafta skyldes rentenedgangen, låg prisstigning og rekordstore låneopptak i husholdningssektoren. Denne veksten har til nå ikke gitt merkbar vekst i sysselsettingen. Dette medlem konstaterer at det økte forbruket gir betydelige ekstra avgiftsinntekter til staten, men at regjeringen ikke vil synliggjøre disse. Det vises til svar fra Finansdepartementet datert 5. juni 2004 på spørsmål nr. 69 fra Senterpartiet der det går fram at det økte bilsalget antas å innbringe 1,6-2,0 mrd. kroner i økte engangsavgifter. Dette medlem mener at dette viser at behovet for å kutte i budsjettposter som skal stimulere ny verdiskaping og flere jobber, er sterkt overdrevet.
Totalt utgjør dette ekstra bevilgninger på 1680 mill. kroner. Av dette skal 580 mill. kroner gå til økte investeringer i veibygging og rassikring.
Andre satsinger:
Redusert gebyr til Mattilsynet | 100 mill. kroner |
Verdiskapingsprogram i landbruk og skogbruk | 25 mill. kroner |
Sikkerhetsopplæring for fiskere | 9 mill. kroner |
Fiskeriforskning + tilskudd | 31 mill. kroner |
Merking av farleder | 9.5 mill. kroner |
Reiseliv | 80 mill. kroner |
Innovasjon Norge + utviklingskontrakter | 243 mill. kroner |
Ny distriktsretta låneordning | 500 mill. kroner |
Permitteringsreglene (42 uker/3 dager) | 101 mill. kroner |
Tilskott tiltaksarbeidsplasser, skjermede | 50 mill. kroner |
Dette medlem mener det er behov for å styrke kommunesektorens økonomi pga. den dramatiske skattesvikten som også denne sektoren er rammet av. Ut fra beregningene fra Kommunenes Sentralforbund foreslås 700 mill. kroner ekstra. Dette medlem vil også peke på den store usikkerhet som finnes omkring finansiering av barnehagereformen. Det store problemet for kommunesektoren er det akkumulerte underskuddet som er opparbeidet over år, og som nå anslås til 11-12 mrd. kroner, samt en underbalanse på driftssida på om lag 5,5 mrd. kroner. Senterpartiet vil på nytt foreslå at det nå tas et krafttak for å komme over denne gjeldskneika, jf. forslag Innst. S. nr. 250 (2003-2004).
Senterpartiet foreslår at det etableres en låneordning tilsvarende den som finnes for skoler, og som har fungert godt. I første omgang foreslås en låneramme på 500 mill. kroner. Det registrerte behovet er svært stort. Det finnes anslag fra Riksantikvaren som etterslepet i vedlikehold på de 960 vernede eller verneverdige kirkene til 2 mrd. kroner. I alt har vi 1 700 kirkebygg i kommunal eie.
Senterpartiet foreslår å øke bevilgningene til helseforetakene med 900 mill. kroner og til rehabiliteringsinstitusjonene med 100 mill. kroner.
Senterpartiet går mot alle økninger av egenandeler som Regjeringen foreslo, og foreslår å redusere egenandelstak 2 til 3 500 kroner. I alt koster dette 136 mill. kroner.
Senterpartiet foreslår å øke kulturminnefondet med 200 mill. kroner slik at den opptrapping som Regjeringen har varslet kan bli en realitet.
Et forsiktig anslag sier at Senterpartiets samlede økonomiske opplegg i RNB vil gi 4000 årsverk i økt aktivitet. Med grunnlag i tall fra Finansdepartementet fra høstens budsjettbehandling er beregna hva en slik økt aktivitet vil kunne gi av innsparte dagpenger og sykepenger samt økte inntekter av skatter og avgifter. I sum har dette en effekt på 1 mrd. kroner.
Senterpartiet vil styrke skatteetaten med lønnsmidler tilsvarende 50 kontrollårsverk. Ut fra erfaringstall gir en slik ekstra innsats en netto på 150 mill. kroner. Senterpartiet mener det i dag er et ødeleggende stort omfang av svart økonomi og økonomisk kriminalitet.
Senterpartiet er særlig kritisk til Regjeringens forslag til å fjerne grunnavgifta på engangsemballasje. De mange innspill til finanskomiteen forteller at miljøargumentene som er brukt ikke holder mål, og at endringen vil føre til store tap av arbeidsplasser. Senterpartiet mener det er svært uheldig om det samme forslaget kommer opp ved budsjettbehandlingen for 2005. Dette handler om tryggheten i hverdagen for svært mange familier.
Senterpartiet er sterkt i mot en ytterligere økning av tinglysningsgebyret som fra før er alt for høgt.
Medlemen i komiteen frå Kystpartiet syner til sine merknader i Innst. S. nr. 250 (2003-2004), Innst. O. nr. 98 (2003-2004) og Budsjett-innst. S. I (2003-2004). Denne medlemen hev i Innst. S. nr. 250 (2003-2004) gjort framlegg om følgjande endringer i statsbudsjettet for 2004 i høve til framlegget frå Regjeringa, jf. St.prp. nr. 63 (2003-2004):
Kap. | Post | Formål: | Regj. rev. budsj. | Kp - RNB |
Utgifter (i hele tusen kroner) | ||||
41 | Stortinget (jf. kap. 3041) | |||
1 | Driftsutgifter | 573 330 | 573 530 (+200) | |
116 | Deltaking i internasjonale organisasjoner | |||
71 | Finansieringsordningen under EØS-avtalen | 278 000 | 68 000 (-210 000) | |
243 | Kompetansesentra for spesialundervisning (jf. kap. 3243) | |||
1 | Driftsutgifter | 583 138 | 598 138 (+15 000) | |
248 | Særskilte IKT-tiltak i utdanningen | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 91 310 | 111 765 (+20 455) | |
249 | Andre tiltak i utdanningen | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 6 758 | 15 758 (+9 000) | |
254 | Tilskudd til voksenopplæring (jf. kap. 3254) | |||
70 | Tilskudd til studieforbund | 164 448 | 174 448 (+10 000) | |
259 | Kompetanseutviklingsprogrammet | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 8 688 | 35 688 (+27 000) | |
70 | Stipendordning for distriktsungdom | 0 | 10 000 (+10 000) | |
260 | Universitetet i Oslo | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 0 | 1 000 (+1 000) | |
50 | Statstilskudd | 3 003 252 | 3 010 566 (+7 314) | |
261 | Universitetet i Bergen | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 0 | 4 000 (+4 000) | |
50 | Statstilskudd | 1 757 855 | 1 762 136 (+4 281) | |
262 | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | |||
50 | Statstilskudd | 2 473 115 | 2 478 934 (+5 819) | |
263 | Universitetet i Tromsø | |||
50 | Statstilskudd | 1 073 623 | 1 076 238 (+2 615) | |
264 | Norges handelshøgskole | |||
50 | Statstilskudd | 232 970 | 233 537 (+567) | |
265 | Arkitekthøgskolen i Oslo | |||
50 | Statstilskudd | 81 660 | 81 859 (+199) | |
268 | Norges idrettshøgskole | |||
50 | Statstilskudd | 105 743 | 106 000 (+257) | |
269 | Norges musikkhøgskole | |||
50 | Statstilskudd | 125 698 | 125 985 (+287) | |
273 | Statlige kunsthøgskoler | |||
50 | Statstilskudd | 235 738 | 236 738 (+1 000) | |
274 | Statlige høgskoler | |||
50 | Statstilskudd | 6 914 316 | 6 931 090 (+16 774) | |
278 | Norges landbrukshøgskole | |||
50 | Statstilskudd | 445 301 | 446 385 (+1 084) | |
279 | Norges veterinærhøgskole | |||
50 | Statstilskudd | 206 826 | 207 296 (+470) | |
282 | Privat høgskoleutdanning | |||
70 | Tilskudd | 569 857 | 571 244 (+1 387) | |
285 | Norges forskningsråd | |||
52 | Forskningsformål | 1 133 254 | 1 158 254 (+25 000) | |
334 | Film- og medieformål (jf. kap. 3334) | |||
50 | Norsk filmfond | 221 000 | 228 500 (+7 500) | |
71 | Filmtiltak m.m. | 25 335 | 30 335 (+5 000) | |
335 | Pressestøtte | |||
71 | Produksjonstilskudd | 235 166 | 251 966 (+16 800) | |
341 | Presteskapet | |||
1 | Driftsutgifter | 625 284 | 626 009 (+725) | |
410 | Tingrettene og lagmannsrettene (jf. kap. 3410) | |||
1 | Driftsutgifter | 1 167 860 | 1 217 860 (+50 000) | |
432 | Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS) (jf. kap. 3432) | |||
1 | Driftsutgifter | 127 312 | 127 612 (+300) | |
440 | Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |||
1 | Driftsutgifter | 5 769 733 | 5 819 733 (+50 000) | |
442 | Politihøgskolen (jf. kap. 3442) | |||
1 | Driftsutgifter | 202 196 | 202 496 (+300) | |
451 | Samfunnssikkerhet og beredskap (jf. kap. 3451) | |||
1 | Driftsutgifter | 467 429 | 475 829 (+8 400) | |
551 | Regional utvikling og nyskaping | |||
60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling | 982 150 | 995 150 (+13 000) | |
69 | Tilskudd til næringsutvikling | 0 | 6 000 (+6 000) | |
571 | Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571) | |||
60 | Innbyggertilskudd | 28 649 025 | 30 506 225 (+1 857 200) | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 112 156 | 1 162 156 (+50 000) | |
63 | Regionaltilskudd | 552 511 | 572 511 (+20 000) | |
64 | Skjønnstilskudd | 2 750 408 | 2 800 408 (+50 000) | |
66 | Tilskudd til musikkskoler | 0 | 10 000 (+10 000) | |
90 | Låneordning for oppussing av kirkebygg | 0 | 500 000 (+500 000) | |
572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572) | |||
60 | Innbyggertilskudd | 9 734 951 | 9 897 405 (+162 454) | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 419 545 | 449 545 (+30 000) | |
64 | Skjønnstilskudd | 1 207 592 | 1 257 592 (+50 000) | |
581 | Bolig- og bomiljøtiltak | |||
75 | Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger | 665 500 | 670 500 (+5 000) | |
710 | Nasjonalt folkehelseinstitutt (jf. kap. 3710) | |||
1 | Driftsutgifter | 349 744 | 350 744 (+1 000) | |
721 | Statens helsetilsyn | |||
1 | Driftsutgifter | 59 823 | 60 823 (+1 000) | |
724 | Statens helsepersonellnemnd og tilskudd til personelltiltak | |||
21 | Tilskudd til personell i allmennlegetjenesten og i tannhelsetjenesten | 46 033 | 48 933 (+2 900) | |
732 | Regionale helseforetak (jf. kap. 3732) | |||
71 | Tilskudd til Helse Øst RHF | 14 785 104 | 15 184 104 (+399 000) | |
72 | Tilskudd til Helse Sør RHF | 8 360 994 | 8 584 994 (+224 000) | |
73 | Tilskudd til Helse Vest RHF | 7 334 857 | 7 530 857 (+196 000) | |
74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF | 5 425 285 | 5 573 285 (+148 000) | |
75 | Tilskudd til Helse Nord RHF | 5 229 486 | 5 362 486 (+133 000) | |
77 | Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv. | 3 392 010 | 3 469 910 (+77 900) | |
80 | Syketransport | 838 535 | 839 035 (+500) | |
743 | Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse | |||
62 | Tilskudd til psykisk helsearbeid i kommuner | 1 598 821 | 1 648 821 (+50 000) | |
75 | Tilskudd til styrking av psykisk helsevern | 1 304 972 | 1 354 972 (+50 000) | |
840 | Tilskudd til krisetiltak | |||
60 | Tilskudd til kommuner til krisetiltak | 77 592 | 79 592 (+2 000) | |
920 | Norges forskningsråd | |||
50 | Tilskudd | 847 000 | 860 500 (+13 500) | |
1020 | Havforskningsinstituttet (jf. kap. 4020) | |||
1 | Driftsutgifter | 213 620 | 216 620 (+3 000) | |
1023 | Fiskeri-, havbruks- og transportrettet FoU (jf. kap. 4023) | |||
50 | Tilskudd Norges forskningsråd | 221 000 | 231 000 (+10 000) | |
70 | Tilskudd fiskeriforskning | 42 740 | 45 740 (+3 000) | |
1040 | Fiskeristøtte og strukturtiltak (jf. kap. 4040) | |||
70 | Tilskudd til støtte til fiskeriene | 50 000 | 55 000 (+5 000) | |
1062 | Kystverket (jf. kap. 4062) | |||
30 | Maritim infrastruktur | 208 800 | 218 300 (+9 500) | |
60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | 17 400 | 80 400 (+63 000) | |
1137 | Forskning og utvikling | |||
50 | Forskningsaktivitet | 144 020 | 148 020 (+4 000) | |
1143 | Statens landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | |||
1 | Driftsutgifter | 141 647 | 144 647 (+3 000) | |
1149 | Verdiskapings- og utviklingstiltak i landbruket | |||
50 | Tilskudd til Landbrukets Utviklingsfond (LUF) | 274 400 | 294 000 (+19 600) | |
71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak i skogbruket | 33 600 | 39 000 (+5 400) | |
74 | Tilskudd til økologisk landbruk | 0 | 10 000 (+10 000) | |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | |||
23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m. | 5 754 700 | 5 834 700 (+80 000) | |
30 | Riksveginvesteringer | 4 460 200 | 4 760 200 (+300 000) | |
31 | Rassikring | 181 300 | 381 300 (+200 000) | |
72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 1 155 000 | 1 157 500 (+2 500) | |
1330 | Særskilte transporttiltak | |||
74 | Kompensasjon for el-avgift for elektrifisert skinnegående transport | 0 | 12 000 (+12 000) | |
1350 | Jernbaneverket (jf. kap. 4350) | |||
30 | Investeringer i linjen | 1 828 404 | 1 863 404 (+35 000) | |
1400 | Miljøverndepartementet (jf. kap. 4400) | |||
72 | Miljøverntiltak i nordområdene | 7 000 | 8 000 (+1 000) | |
1410 | Miljøvernforskning og miljøovervåkning (jf. kap. 4410) | |||
21 | Miljøovervåkning og miljødata | 86 188 | 87 188 (+1 000) | |
1427 | Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427) | |||
70 | Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål | 86 200 | 96 200 (+10 000) | |
73 | Forebyggende tiltak mot rovviltskader og omstillingstiltak | 32 000 | 37 000 (+5 000) | |
1429 | Riksantikvaren (jf. kap. 4429) | |||
74 | Fartøyvern | 19 004 | 29 004 (+10 000) | |
1432 | Norsk kulturminnefond (jf. kap. 4432) | |||
90 | Norsk kulturminnefond | 0 | 200 (+200) | |
1441 | Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441) | |||
39 | Opprydningstiltak | 45 880 | 60 880 (+15 000) | |
1570 | Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570) | |||
1 | Driftsutgifter | 266 770 | 273 270 (+6 500) | |
1618 | Skatteetaten (jf. kap. 4618) | |||
1 | Driftsutgifter | 3 091 250 | 3 111 250 (+20 000) | |
1637 | EU-opplysning | |||
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 2 000 | 4 000 (+2 000) | |
71 | Opplysningsarbeid om Euratom | 0 | 3 000 (+3 000) | |
1790 | Kystvakten (jf. kap. 4790) | |||
1 | Driftsutgifter | 693 574 | 713 574 (+20 000) | |
1825 | Omlegging av energibruk og energiproduksjon | |||
74 | Naturgass | 4 000 | 19 000 (+15 000) | |
2415 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak | |||
75 | Marint innovasjonsprogram | 10 000 | 20 000 (+10 000) | |
2421 | Nytt innovasjons- og internasjonaliseringsselskap (jf.kap. 5325 og 5625) | |||
50 | Nyskaping, fond | 138 050 | 193 050 (+55 000) | |
51 | Tapsfond distriktsrettet ordning | 0 | 200 000 (+200 000) | |
51 | Tapsfond, såkornkapitalfond | 100 000 | 0 (-100 000) | |
71 | Internasjonalisering og profilering | 285 100 | 295 100 (+10 000) | |
72 | Forskning- og utviklingskontrakter | 84 100 | 154 100 (+70 000) | |
92 | Distriktsrettet låneordning | 0 | 400 000 (+400 000) | |
2541 | Dagpenger | |||
70 | Dagpenger | 10 600 000 | 10 271 000 (-329 000) | |
2600 | Trygdeetaten | |||
1 | Driftsutgifter | 4 675 711 | 4 705 711 (+30 000) | |
2711 | Diverse tiltak i spesialisthelsetjenesten | |||
70 | Refusjon spesialisthjelp | 1 028 000 | 1 043 000 (+15 000) | |
72 | Refusjon tannlegehjelp | 518 894 | 523 894 (+5 000) | |
78 | Opptreningsinstitusjoner m.fl. | 582 601 | 682 601 (+100 000) | |
79 | Tilskudd til opplæring i bruk av hest i terapi og rehabilitering | 0 | 3 000 (+3 000) | |
2752 | Refusjon av egenbetaling | |||
70 | Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1 | 3 036 195 | 2 981 195 (-55 000) | |
71 | Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 2 | 41 000 | 118 000 (+77 000) | |
2755 | Helsetjeneste i kommunene mv. | |||
70 | Refusjon allmennlegehjelp | 2 078 000 | 2 131 000 (+53 000) | |
71 | Refusjon fysioterapi | 1 158 000 | 1 248 000 (+90 000) | |
Sum utgifter | 893 641 101 | 899 293 989 (+5 652 888) | ||
Inntekter (i hele tusen kroner) | ||||
3410 | Rettsgebyr (jf. kap. 410) | |||
1 | Rettsgebyr | 1 309 168 | 1 180 968 (-128 200) | |
4 | Lensmennenes gebyrinntekter | 280 742 | 175 742 (-105 000) | |
3907 | Sjøfartsdirektoratet (jf. kap. 907) | |||
1 | Gebyrer for skip og offshoreinstallasjoner i NOR | 104 400 | 105 400 (+1 000) | |
4115 | Mattilsynet (jf. kap. 1115) | |||
1 | Gebyr og analyseinntekter m.m. | 782 206 | 682 206 (-100 000) | |
4320 | Statens vegvesen (jf. kap. 1320) | |||
2 | Diverse gebyrer | 342 000 | 294 300 (-47 700) | |
4710 | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1710) | |||
47 | Salg av eiendom | 245 000 | 130 000 (-115 000) | |
5521 | Merverdiavgift og avgift på investeringer mv. | |||
70 | Avgift | 134 823 000 | 134 788 000 (-35 000) | |
5556 | Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m. | |||
70 | Avgift | 979 000 | 970 000 (-9 000) | |
5559 | Avgift på drikkevareemballasje | |||
70 | Grunnavgift på engangsemballasje | 309 000 | 527 000 (+218 000) | |
Sum inntekter | 902 483 872 | 902 162 972 (-320 900) | ||
Sum netto | -8 842 771 | -2 868 983 (+5 973 788) |