4. Merknader til kapitler på kirkens område
Programkategori 08.40 for Den norske kirke omfatter driftsbevilgninger til de regionale og sentralkirkelige møter og råd, samt til prestetjenesten og Det praktisk-teologiske seminar. Videre gis det tilskudd til kirkens virksomhet, bl.a. tilskudd til de kirkelige fellesrådene, Sjømannsmisjonen, døvemenighetene mv., vedlikeholdet av Nidaros domkirke og driften av Erkebispegården. Ny overførbar bevilgning til dåpsopplæring foreslås, jf. Innst. S. nr. 200 (2002-2003). Resultatrapport for Opplysningsvesenets fond er tatt inn i budsjettproposisjonen.
Under programkategori 08.10 Administrasjon m.m. behandles bare kap. 310 i denne innstillingen.
Departementet foreslår en bevilgning på 113 537 000 kroner under dette kapitlet. Tilskuddet til trossamfunn og livssynssamfunn er en overslagsbevilgning, beregnet ut fra medlemstall.
Komiteen viser til at Stortinget innen utgangen av 2003 vil behandle Innst. O. nr. 24 (2003-2004) om Ot.prp. nr. 9 (2003-2004) Om endringar i lov om trossamfunn og ymist anna, som skal sikre økonomisk lik behandling mellom Den norske kirke og tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirken, samt sikre at medlemmer ikke står oppført som medlem i flere trossamfunn. Komiteen viser til at denne første medlemsgjennomgangen vil bli gjennomført i 2004 og eventuelle endringer i medlemsregistre først komme til uttrykk i 2005. Budsjettposten videreføres på dagens nivå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen viser til at det tidligere har vært konstatert store feil og uregelmessigheter ved kirkens eget medlemsregister og peker på at dette register også må ha stor troverdighet. Disse medlemmer viser videre til sin merknad under kap. 340 nedenfor om trosopplæringsprosjektet.
Departementet foreslår en bevilgning på 394 264 000 kroner under dette kapitlet.
Komiteen understreker betydningen av den innsats som Stiftelsen Kirkens Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep gjør. Komiteen er tilfreds med at Regjeringen for å styrke driftsgrunnlaget for senteret har foreslått en økning i bevilgningen til dette senteret. Komiteen ser behovet for at kirken har et aktivt engasjement på dette området.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at Sjømannskirken ivaretar kirkelige betjening av nordmenn i utlandet. Flertallet mener dette er en hensiktsmessig måte å ivareta denne oppgaven på. Når stadig flere nordmenn bosetter seg utenlands, gir dette store utfordringer. Spesielt vil flertallet peke på de økte utfordringer knyttet til det økende antall nordmenn i Spania, herunder utfordringer knyttet til barn og unge, og det økende antall studenter i utlandet. På denne bakgrunn ber flertallet Regjeringen vurdere en økning i tilskuddet for å ivareta det kirkelige ansvaret for disse gruppene.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, støtter departementets bevilgningsforslag under post 71.
Et tredje flertall, medlemmene fra Høyre, Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, merker seg at tilskuddet til Sjømannskirken gis som et rammetilskudd der det tekniske beregningsgrunnlaget er et antall årsverk med en tilskuddssats pr. årsverk. Dette gir en god forutsigbarhet i beregningen av tilskuddet. Dette flertallet merker seg videre at tilskuddet for 2004 gir dekning for 107 årsverk, men vil samtidig peke på at Sjømannskirken har flere årsverk enn dette i utlandet. Videre er Sjømannskirkens egenfinansiering på 71 mill. kroner eller 61 pst. av budsjettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen viser til partiets alternative budsjettforslag med merknader omtalt i budsjettinnstillingens generelle del hva angår postene 1 og 71.
Disse medlemmer viser også til sitt forslag om å få lagt frem en melding med status for kirkens bygningsmasse med spesiell vekt på vernede og verneverdige bygg.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettavtalen mellom disse partier, og reduserer støtten til kirkelig virksomhet i kommunene med 5 mill. kroner. Bevilgningen til dette formål blir 95 mill. kroner i 2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen reduserer av hensyn til det samlede budsjettopplegget post 72 med 5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti opprettholder departementets bevilgningsforslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til de store kulturverdiene som landets kirkebygg representerer og det store etterslepet på vedlikehold som mange kirkebygg bærer preg av.
Dette medlem vil peke på at de kirkelige fellesrådene har en svært anstrengt økonomisk situasjon. Kombinert med dårlig kommuneøkonomi, fører dette til en vanskelig situasjon for kirken i mange kommuner. Dette medlem mener at dersom de kirkelige fellesrådene skal kunne oppfylle sin funksjon, både når det gjelder kirkelig virksomhet og som arbeidsgivere, må statstilskuddet bedre reflektere fellesrådenes utgiftsforpliktelser.
Dette medlem har merket seg at regjeringens budsjettforslag ikke viderefører den økte bevilgningen på 25 mill. kroner til fellesrådene som ble vedtatt i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2003.
Dette medlem vil vise til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett bevilget 25 mill. kroner ut over Regjeringen sitt forslag. Dette medlem har merket seg at etter budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene er bevilgningen ytterligere redusert med 5 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, viser til at bevilgningsforslaget under posten gjelder den økte satsningen på kirkens dåpsopplæring, jf. Innst. S. nr. 200 (2002-2003) og St.meld. nr. 7 (2002-2003) Trusopplæring i ei ny tid - om reform av kirkens dåpsopplæring. Flertallet viser videre til at departementet ser reformen som en av de største og viktigste reformer for kirken i nyere tid. Bevilgningen under posten skal i hovedsak benyttes som tilskudd til de menigheter i 2004 som skal utvikle et systematisk opplæringstilbud i samsvar med reformens opplegg og forutsetninger, til informasjons- og opplæringsmateriell, til utvikling og drift av kompetansenettverk m.m.
For å opprettholde en bred og engasjert folkekirke mener flertallet at dåpsopplæringen er en viktig forutsetning. Flertallet merker seg at Regjeringen har foreslått å bevilge 30 mill. kroner til styrking av kirkens dåpsopplæring.
Flertallet vil understreke det ansvaret Døvekirken har i å utvikle dåpsopplæringstilbud for døve barn og unge. Flertallet forutsetter at dette blir ivaretatt i arbeidet med å styrke kirkens dåpsopplæring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen viser til partiets alternative budsjettforslag med merknader omtalt i budsjettinnstillingens generelle del. Disse medlemmer reduserer bevilgningen med 23 mill. kroner og forutsetter at det under kap. 310 derfor ikke foretas økte utbetalinger til andre trossamfunn basert på trosopplæringsprosjektet.
Departementet foreslår en bevilgning på 629 056 000 kroner under dette kapitlet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, slutter seg til bevilgningsforslaget.
Flertallet mener det er rett satsing at Regjeringen har foreslått en økning til tiltak rettet mot prostetjenesten og innarbeidelsen av ny tjenesteordning for prostene i 2004. Videre merker flertallet seg at det opprettes to nye stillinger som fengselsprester fra annet halvår 2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen viser til partiets alternative budsjettforslag med merknader omtalt i budsjettinnstillingens generelle del.
Departementet foreslår en bevilgning på 34 500 000 kroner under dette kapitlet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, slutter seg til forslaget til bevilgning.
Flertallet viser til at kapitlet, i tillegg til å omfatte bevilgninger til Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider og til forvaltningen av Erkebispegården i Trondheim, omfatter bevilgninger til utenlandske krigsgraver i Norge samt lønn og driftsmidler til departementets rådgivende fagkonsulenter innen kirker og kirkegårder.
Flertallet viser videre til flertallsmerknaden i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003) om de foreliggende planer for et nybygg i tilknytning til Nidarosdomen, på nordsiden av Vestfrontplassen. Flertallet er tilfreds med den oppfølging som saken får i St.prp. nr. 1 (2003-2004). Flertallet slutter seg til at nybygget finansieres av Opplysningsvesenets fond, mot at staten betaler en årlig leie for fondets kapitalinvestering. Flertallet sier seg videre tilfreds med at det tas sikte på at nybygget kan stå ferdig til kroningsjubileet i 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen peker på at Nidaros domkirke er et bygg av nasjonal betydning og at det derfor bør være statens oppgave å sørge for vedlikehold og andre nødvendige tiltak knyttet til domkirken. Disse medlemmer mener derfor at Opplysningsvesenets fond ikke skal brukes i finansieringen av nybygg i tilknytning til Nidaros domkirke.