12. Komiteens tilråding
Komiteen viser til St.meld. nr. 1 (2003-2004), St.prp. nr. 1 (2003-2004) unntatt kapittel 11, og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1-11 (2003-2004) og til det som står foran i denne innstillingen, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Rammevedtak
For Stortingets behandling av statsbudsjettet medregnet folketrygden for 2004 fastsettes følgende rammer for bevilgningen i samsvar med inndelingen i rammeområder vedtatt av Stortinget 16. oktober 2003 og supplert 4. og 11. november 2003:
Nr. |
Betegnelse |
Kroner |
1 |
Statsforvaltning |
9 566 976 000 |
2 |
Familie og forbruker |
40 327 799 000 |
3 |
Kultur |
3 023 328 000 |
4 |
Utenriks |
17 614 552 000 |
5 |
Justis |
11 200 816 000 |
6 |
Innvandring, regional utvikling, bolig og arbeid |
16 447 351 000 |
7 |
Dagpenger mv. |
21 404 000 000 |
8 |
Forsvar |
28 912 579 000 |
9 |
Næring |
2 235 750 000 |
10 |
Fiskeri |
390 913 000 |
11 |
Landbruk |
12 832 547 000 |
12 |
Olje og energi |
-52 927 931 000 |
13 |
Miljø |
2 325 442 000 |
14 |
Stortinget mv. |
1 258 429 000 |
15 |
Sosial |
180 249 700 000 |
16 |
Helse |
85 577 582 000 |
17 |
Kirke, utdanning og forskning |
34 331 092 000 |
18 |
Samferdsel |
20 036 405 000 |
19 |
Rammetilskudd mv. til kommunesektoren |
45 057 946 000 |
20 |
Tilfeldige utgifter og inntekter |
5 425 164 000 |
21 |
Eksportgarantier mv. |
-416 000 000 |
22 |
Finansadministrasjon mv. |
29 242 168 000 |
23 |
Skatter og avgifter |
-575 982 756 000 |
24 |
Utbytte mv. |
-13 854 852 000 |
Sum før lånetransaksjoner og overføring til/fra Statens Petroleumsfond |
-75 721 000 000 |
II
Fullmakt til postering av sentralt beregnet arbeidsgiveravgift
Som en overgangsordning ved administrativ omlegging av arbeidsgiveravgiften for statlige virksomheter, samtykker Stortinget i at Finansdepartementet kan unnlate å postere sentralt beregnet arbeidsgiveravgift for perioden november og desember 2003 i statsregnskapet for 2004.
III
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig utforme forslag til regelverk som så langt mulig viderefører ordningen med gradert arbeidsgiveravgift for bransjer eller vesentlige deler av bransjer som ikke er i konkurranse med virksomhet i andre EØS-land, i tråd med finanskomiteens merknader i Budsjett-innst. S. I (2003-2004). Ordningen forutsettes å gjelde både offentlig og privat sektor. Ordningen utformes og avgrenses slik at den må forutsettes å kunne gjøres gjeldende for hele eller vesentlige deler av en bransje i samme arbeidsgiveravgiftssone uten at dette er i strid med EØS-avtalen. Regjeringen bes utforme forslag til en slik ordning innen utgangen av mars 2004. Før formell notifikasjon av en slik ordning sendes til ESA, skal Stortingets organer orienteres med rimelig tid til vurdering. Regjeringen forutsettes å fremme eventuelle forslag til endringer i regelverk og bevilgningsvedtak som følge av ordningen så snart godkjenning fra ESA foreligger.
IV
Stortinget ber Regjeringen oppnevne et utvalg for å vurdere konkret utforming av virkemidler som kan settes inn innenfor rammen av EØS-regelverket som følge av bortfall av differensiert arbeidsgiveravgift.
V
Stortinget ber Regjeringen legge opp til et aktivt engasjement for å øke forståelsen i EØS-området for fordelene ved en gradert arbeidsgiveravgift framfor andre og mindre målrettede tiltak.
VI
Stortinget ber Regjeringen sørge for at kravet til balanse i helseforetakene forskyves fra 2004 til 2005.
VII
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget våren 2004 med forslag til hvordan man kan øke bruken av gass innenlands på en miljøvennlig måte. Innovasjonsselskapet i Grenland gis i oppdrag å etablere et nasjonalt gassteknologiprogram for å drive frem miljøvennlig bruk av gass til energiformål inkludert CO2-håndtering. Det vurderes også en eventuell utvidelse av selskapets virksomhet til å omfatte bruk av gass i industrielle prosesser og løsninger for hydrogen som energibærer. Selskapet etableres i løpet av 2004. Det må snarest etableres en støtteordning for bygging av pilotanlegg for gasskraftverk med CO2-håndtering, og partene ber Regjeringen legge frem sak for Stortinget om dette senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2004.
VIII
Stortinget ber Regjeringen om å ta aktivt del i arbeidet for å legge et grunnlag for ny næringsdrift i Årdal og Høyanger i forbindelse med store nedleggelser av industriarbeidsplasser. Det må tas initiativ overfor nåværende virksomheter, fremtidige eier- og investormiljøer og gjennom målrettede offentlige virkemidler.
IX
St.meld. nr. 1 (2003-2004) - Nasjonalbudsjettet 2004 - vedlegges protokollen.