Vedlegg 1
- Brev fra Utenriksdepartementet v/utviklingsministeren til utenrikskomiteen, datert 21. november 2003
Det vises til brev av 20. november 2003 fra Utenrikskomiteen v/leder Thorbjørn Jagland vedlagt bl.a. følgende spørsmål:
Spørsmål 1:
"I B.innst. S. nr. 3 (2002 - 2003) under 4.1.14 Kap. 160 Sivilt samfunn og demokratiutvikling uttrykte en enstemmig komité at det var positivt at det tas opp forhandlinger med Plan Norge for å få til en eventuell rammeavtale for å sikre større forutsigbarhet i arbeidet. Kan departementet framlegge en tilbakemelding på hvordan disse forhandlingene har forløpt?"
Svar:
Direktoratet for utviklingssamarbeid (NORAD) har ved hjelp av en ekstern konsulent foretatt en gjennomgang av Plan Norge. Gjennomgangen resulterte i en balansert rapport som er godkjent av begge parter. Det føres en positiv dialog mellom NORAD og Plan Norge. NORAD har mottatt en søknad om støtte for 2004, som nå er til vurdering. Den nevnte rapporten og innholdet i søknaden vil være grunnlaget for vurderingen. Når NORAD har fått sitt tildelingsbrev for 2004 fra Utenriksdepartementet, vil Plan Norge få tilbakemelding på søknaden i likhet med alle de andre organisasjonene.
Spørsmål 2:
"Prosjektet på Cook Island ser ut til å kunne ha stor betydning for å sikre utviklingen av et regelverk som kan sikre lokale interesser i utvinningen av mineralressurser i området. I den forbindelse vises det til følgende flertallsmerknad i Stortinget i Innst. S. nr. 260 (2002-2003):
"21.2.13 Cook Islands
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at norsk næringsliv er i en unik posisjon for å kunne få kontrakter i forbindelse med utviklingen av de enorme ressursene som ligger i området rundt Cook Islands. Dette fordrer en innsats fra norske myndigheter for å ivareta norske interesser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet ber Regjeringen komme tilbake med en vurdering av en regelverksutvikling for dyphavsutviklingen på Cook Islands i forbindelse med statsbudsjettet for 2004."
Hvorfor er ikke saken nevnt i budsjettproposisjonen?"
Svar:
Det vises til flertallsmerknad i Stortinget i Innst. S. nr. 260 (2002-2003) vedrørende 21.2.13 Cook Islands, som ved en inkurie ikke ble omtalt av Regjeringen i forbindelse med budsjettproposisjonen for 2004.
Sakens forhistorie er denne: Norwegian Seabed Mining Group v/Aker Engineering søkte i desember 2000 om støtte til utarbeidelse av regelverk for Cook Island vedrørende mineralutvinning og utarbeidelse av modellkontrakter. Saken ble vurdert i departementet, men resultatet ble avslag der det bl.a. vises til at Cook Island ikke er prioritert samarbeidsland. Avslaget ble opprettholdt etter en henvendelse til støtte for prosjektet fra Landsorganisasjonen i Norge. Siden saken angikk utviklingsministerens konstitusjonelle område, ble brevet besvart av daværende utviklingsminister Sydnes med bl.a. følgende begrunnelse: "Norge har ikke noen avtale med Cook Island om utviklingssamarbeid og landet faller heller ikke inn under andre regionale eller globale ordninger. Å utarbeide nasjonal lovgivning m.v. for mineralutvinning på store havdyp faller også i seg selv utenfor eksisterende globale ordninger. Det er fortsatt departementets oppfatning at ut fra generelle bistandspolitiske retningslinjer er det dessverre ikke mulig å yte støtte til et slikt formål til Cook Island.
I januar 2002 mottok så utenriksministeren brev fra Cook Islands daværende statsminister hvor det ble gitt uttrykk for ønske om assistanse og finansiering av lovgivning for fremtidig utvinning av dypvannsmineraler og opplæring av personell i den nasjonale administrasjon. På bakgrunn av tidligere avslag, et regjeringsskifte på Cook Island og manglende oppfølging av saken fra den nye regjeringens side, anså en det ikke nødvendig å besvare den avgåtte statsministerens brev til utenriksministeren.
I januar 2003 mottok utenriksminister Petersen brev fra stortingsrepresentant Morten Høglund vedrørende samme sak. Det ble i mitt svarbrev påpekt at det tidligere var konkludert med at det fra generelle bistandspolitiske retningslinjer dessverre ikke var mulig å støtte prosjektet, samt at det ikke forelå nye opplysninger i saken som var av en slik karakter at det var grunn for å endre konklusjonen.
Dette er fortsatt Regjeringens holdning.