Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7. Forslag fra mindretall

Rammeområde 1

(Statsforvaltning)

Rammeuavhengige forslag rammeområde 1

Forslag fra Arbeiderpartiet:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen innen 1. mars 2004 komme tilbake med en egen sak om omstruktureringskostnadene ved at Statskonsult gjøres om til aksjeselskap.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen om ikke å iverksette en omdanning av Statskonsult til aksjeselskap før de juridiske forholdene rundt omleggingen er gjennomgått og egen sak om dette er behandlet av Stortinget.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelse av et fond for tilskudd til IKT-relaterte tiltak.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en delprivatisering av Statskonsult etter at det er omdannet til et aksjeselskap. Dette gjøres for å sette fokus på markedsrettingen av virksomheten slik at Statskonsult kan utvikle seg til å bli bærekraftig. Det forutsettes at en ikke ubetydelig andel av aksjene selges og at det hentes inn kapital for satsingen.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem sak om konsekvenser og bakgrunn for fjerningen av "knekkpunktet" i Statens Pensjonskasse og grunnlaget for å ikke gjøre endringen gjeldende for de som allerede var pensjonister, etter at pensjonistenes organisasjoner har hatt saken til høring.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem sak for Stortinget om avvikling av prosjektet opera i Bjørvika.

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen gi Statsbygg de nødvendige fullmakter til å forskuttere for fase II av Fellesbygget til Planteforsk på Ås. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med de bevilgningsmessige forhold i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004.

Rammeområde 2

(Familie og forbruker)

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 8

I

På statsbudsjettet for 2004 bevilsges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

800

Barne- og familiedepartementet (jf. kap. 3800)

1

Driftsutgifter

76 620 000

21

Spesielle driftsutgifter

3 195 000

830

Foreldreveiledning og samlivstiltak

21

Spesielle driftsutgifter

3 156 000

70

Tilskudd

8 911 000

840

Tilskudd til krisetiltak

21

Spesielle driftsutgifter

3 761 000

60

Tilskudd til kommuner til krisetiltak, overslagsbevilgning

77 592 000

70

Tilskudd til voldsforebyggende tiltak m.v.

2 554 000

841

Familievern og konfliktløsning

21

Spesielle driftsutgifter, meklingsgodtgjørelse, overslagsbevilgning

10 431 000

22

Kompetanseutvikling og opplæring, meklingskorpset m.v.

8 149 000

70

Utviklings- og opplysningsarbeid m.v.

12 004 000

842

Statlig forvaltning av familievernet (jf. kap. 3842)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

139 331 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 000 000

70

Tilskudd til kirkens familievern m.v., kan nyttes under post 1

105 000 000

844

Kontantstøtte

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under kap. 846 post 50

2 193 000

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, kan nyttes under kap. 856 post 60

2 852 195 000

845

Barnetrygd

70

Tilskudd

14 203 100 000

846

Familie- og likestillingspolitisk forskning, opplysnings­- arbeid mv.

22

Refusjon av utgifter til DNA-analyser

4 725 000

71

Særlige familiepolitiske tiltak

825 000

79

Tilskudd til internasjonalt familie- og likestillingsarbeid, kan overføres

1 800 000

847

Likestillingssenteret

50

Basisbevilgning

2 014 000

848

Likestillingsombudet (jf. kap. 3848)

1

Driftsutgifter

2 358 000

850

Barneombudet (jf. kap. 3850)

1

Driftsutgifter

7 871 000

852

Adopsjonsstøtte

70

Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning

15 928 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet (jf. kap. 3854)

1

Driftsutgifter - Fylkesnemndene for sosiale saker

75 494 000

21

Spesielle driftsutgifter

28 426 000

50

Forskning, kan nyttes under post 71

12 897 000

64

Tilskudd for enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere, overslagsbevilgning

118 424 000

70

Tilskudd til Rostad ungdomsheim og Rostad ettervernsheim

2 098 000

71

Utvikling og opplysningsarbeid m.v., kan nyttes under post 50

20 416 000

855

Statlig forvaltning av barnevernet (jf. kap. 3855)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

1 734 000 000

21

Spesielle driftsutgifter

50 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

56 000 000

70

Tilskudd til kjøp av plasser, tiltak m.v., kan nyttes under post 1

1 038 000 000

856

Barnehager

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under kap. 846 post 50

25 904 000

50

Tilskudd til samiske barnehagetilbud

10 716 000

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, kan nyttes under kap. 844 post 70

8 933 340 000

61

Investeringstilskudd, overslagsbevilgning

318 184 000

62

Tilskudd til tiltak for barn med funksjonshemming i barnehage

713 000 000

63

Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder

93 245 000

65

Skjønnsmidler til barnehager

485 000 000

857

Barne- og ungdomstiltak

21

Spesielle driftsutgifter

2 068 000

50

Forskning, kan nyttes under post 71

5 308 000

70

Barne- og ungdomsorganisasjoner

72 974 000

71

Utviklingsarbeid, kan nyttes under post 50

5 866 000

72

Styrking av oppvekstmiljøet m.v., kan overføres

5 165 000

73

Ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres

23 469 000

75

Frivillig barne- og ungdomsarbeid lokalt (Frifond)

22 000 000

79

Tilskudd til internasjonalt ungdomssamarbeid m.v., kan overføres

15 661 000

858

Barne-, ungdoms- og familieforvaltning (jf. kap. 3858)

1

Driftsutgifter

15 889 000

21

Spesielle driftsutgifter

500 000

859

UNG i Europa (jf. kap. 3859)

1

Driftsutgifter, kan overføres

4 988 000

860

Forbrukerrådet

50

Basisbevilgning

77 781 000

862

Positiv miljømerking

70

Driftstilskudd til offentlig stiftelse for positiv miljømerking

3 758 000

865

Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid

21

Spesielle driftsutgifter, forskning, utviklings- og opplysningsarbeid

6 311 000

79

EUs rammeprogram for forbrukerpolitikk, kan overføres

3 850 000

866

Statens institutt for forbruksforskning

50

Basisbevilgning

21 965 000

867

Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget og Markedsrådet (jf. kap. 3867)

1

Driftsutgifter

4 445 000

868

Forbrukerombudet (jf. kap. 3868)

1

Driftsutgifter

14 591 000

2530

Fødselspenger og adopsjonspenger

70

Fødselspenger til yrkesaktive, overslagsbevilgning

8 655 690 000

71

Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, overslagsbevilgning

404 745 000

72

Feriepenger av fødselspenger til arbeidstakere, overslagsbevilgning

245 366 000

73

Adopsjonspenger, overslagsbevilgning

151 194 000

Totale utgifter

41 027 441 000

Inntekter:

3854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet (jf. kap. 854)

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

20 720 000

3855

Statlig forvaltning av barnevernet (jf. kap. 855)

60

Kommunale egenandeler

677 000 000

3859

UNG i Europa (jf. kap. 859)

1

Tilskudd fra Europakommisjonen

1 922 000

Totale inntekter

699 642 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Barne- og familiedepartementet i 2004 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 855 post 1

kap. 3855 postene 1 og 60

III

Satser for barnetrygd

Stortinget samtykker i at Rikstrygdeverket for 2004 i medhold av lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd, § 10, kan utbetale barnetrygd med kr 11 664 per barn per år.

Enslige forsørgere som fyller vilkårene for rett til utvidet stønad etter barnetrygdloven og full overgangsstønad etter folketrygdloven, og som har barn i alderen 0-3 år har rett til ett ekstra småbarnstillegg på kr 7 884 per år. Dette tillegget gis per enslig forsørger, uavhengig av hvor mange barn i alderen 0-3 år vedkommende faktisk forsørger.

For stønadsmottakere bosatt i Finnmark og Nord- Troms (Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) ytes et tillegg i barnetrygden på kr 3 792 per barn per år, det såkalte Finnmarkstillegget.

Finnmarkstillegget skal også utbetales for barn i fosterhjem eller barnevernsinstitusjoner i de aktuelle kommunene.

IV

Satser for kontantstøtte

Stortinget samtykker i at Rikstrygdeverket for 2004 i medhold av lov 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte til småbarnsforeldre kan utbetale kontantstøtte med følgende beløp for 1- og 2-åringer:

Oppholdstid i barnehage

Prosentandel av full sats

Kontantstøtte i kroner per år

Ikke bruk av barnehage

100

43 884

Til og med 8 timer per uke

80

35 112

9-16 timer per uke

60

26 328

17-24 timer per uke

40

17 556

25-32 timer per uke

20

8 784

33 timer eller mer per uke

0

0

V

Satser for engangsstønad ved fødsel og adopsjon og stønad ved fødsel utenfor institusjon

Stortinget samtykker i at Rikstrygdeverket for 2003 i medhold av lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd, kan utbetale:

1.

Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, lovens §§ 14-12 og 14-20

kr 33 584

2.

Stønad ved fødsel utenfor institusjon, lovens § 5-13

kr 1 765

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 9

I

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

800

Barne- og familiedepartementet (jf. kap. 3800)

1

Driftsutgifter

81 620 000

21

Spesielle driftsutgifter

3 195 000

830

Foreldreveiledning og samlivstiltak

21

Spesielle driftsutgifter

9 156 000

70

Tilskudd

8 911 000

840

Tilskudd til krisetiltak

21

Spesielle driftsutgifter

3 761 000

60

Tilskudd til kommuner til krisetiltak, overslagsbevilgning

155 592 000

70

Tilskudd til voldsforebyggende tiltak m.v.

12 554 000

841

Familievern og konfliktløsning

21

Spesielle driftsutgifter, meklingsgodtgjørelse, overslagsbevilgning

10 431 000

22

Kompetanseutvikling og opplæring, meklingskorpset m.v.

8 149 000

70

Utviklings- og opplysningsarbeid m.v.

14 004 000

842

Statlig forvaltning av familievernet (jf. kap. 3842)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

139 331 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 000 000

70

Tilskudd til kirkens familievern m.v., kan nyttes under post 1

105 000 000

845

Barnetrygd

70

Tilskudd

15 345 100 000

846

Familie- og likestillingspolitisk forskning, opplysningsarbeid mv.

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50

14 635 000

22

Refusjon av utgifter til DNA-analyser

4 725 000

50

Forskning, kan nyttes under post 21, kap. 844 post 21 og kap. 856 post 21

9 458 000

70

Tilskudd

4 841 000

71

Særlige familiepolitiske tiltak

825 000

72

Tiltak for lesbiske og homofile

2 750 000

73

Prosjekt kvinneliv

100 000 000

79

Tilskudd til internasjonalt familie- og likestillingsarbeid, kan overføres

1 800 000

847

Likestillingssenteret

50

Basisbevilgning

6 514 000

848

Likestillingsombudet (jf. kap. 3848)

1

Driftsutgifter

7 108 000

850

Barneombudet (jf. kap. 3850)

1

Driftsutgifter

8 721 000

852

Adopsjonsstøtte

70

Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning

38 823 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet (jf. kap. 3854)

1

Driftsutgifter - Fylkesnemndene for sosiale saker

75 494 000

21

Spesielle driftsutgifter

33 426 000

50

Forskning, kan nyttes under post 71

27 897 000

64

Tilskudd for enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere, overslagsbevilgning

218 424 000

70

Tilskudd til Rostad ungdomsheim og Rostad ettervernsheim

2 098 000

71

Utvikling og opplysningsarbeid m.v., kan nyttes under post 50

20 416 000

855

Statlig forvaltning av barnevernet (jf. kap. 3855)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

1 734 000 000

21

Spesielle driftsutgifter

50 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

56 000 000

70

Tilskudd til kjøp av plasser, tiltak m.v., kan nyttes under post 1

1 038 000 000

856

Barnehager

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under kap. 846 post 50

25 904 000

50

Tilskudd til samiske barnehagetilbud

10 716 000

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, kan nyttes under kap. 844 post 70

8 933 340 000

61

Investeringstilskudd, overslagsbevilgning

218 000 000

62

Tilskudd til tiltak for barn med funksjonshemming i barnehage

713 000 000

63

Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder

93 245 000

65

Skjønnsmidler til barnehager

485 000 000

857

Barne- og ungdomstiltak

21

Spesielle driftsutgifter

3 068 000

50

Forskning, kan nyttes under post 71

10 308 000

60

Tiltak barn og unge i kommunene

1 304 243 000

70

Barne- og ungdomsorganisasjoner

94 974 000

71

Utviklingsarbeid, kan nyttes under post 50

22 366 000

72

Styrking av oppvekstmiljøet m.v., kan overføres

5 165 000

73

Ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres

61 469 000

75

Frivillig barne- og ungdomsarbeid lokalt (Frifond)

44 000 000

79

Tilskudd til internasjonalt ungdomssamarbeid m.v., kan overføres

20 661 000

858

Barne-, ungdoms- og familieforvaltning (jf. kap. 3858)

1

Driftsutgifter

15 889 000

21

Spesielle driftsutgifter

500 000

859

UNG i Europa (jf. kap. 3859)

1

Driftsutgifter, kan overføres

4 988 000

860

Forbrukerrådet

50

Basisbevilgning

82 781 000

862

Positiv miljømerking

70

Driftstilskudd til offentlig stiftelse for positiv miljømerking

4 408 000

865

Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid

21

Spesielle driftsutgifter, forskning, utviklings- og opplysnings­arbeid

8 311 000

79

EUs rammeprogram for forbrukerpolitikk, kan overføres

3 850 000

866

Statens institutt for forbruksforskning

50

Basisbevilgning

24 965 000

867

Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget og Markedsrådet (jf. kap. 3867)

1

Driftsutgifter

5 445 000

868

Forbrukerombudet (jf. kap. 3868)

1

Driftsutgifter

16 091 000

2530

Fødselspenger og adopsjonspenger

70

Fødselspenger til yrkesaktive, overslagsbevilgning

8 655 690 000

71

Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, overslagsbevilgning

404 745 000

72

Feriepenger av fødselspenger til arbeidstakere, overslagsbevilgning

245 366 000

73

Adopsjonspenger, overslagsbevilgning

151 194 000

Totale utgifter

41 027 441 000

Inntekter:

3854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet (jf. kap. 854)

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

20 720 000

3855

Statlig forvaltning av barnevernet (jf. kap. 855)

60

Kommunale egenandeler

677 000 000

3859

UNG i Europa (jf. kap. 859)

1

Tilskudd fra Europakommisjonen

1 922 000

Totale inntekter

699 642 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Barne- og familiedepartementet i 2004 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 855 post 1

kap. 3855 postene 1 og 60

III

Satser for barnetrygd

Stortinget samtykker i at Rikstrygdeverket for 2004 i medhold av lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd, § 10, kan utbetale barnetrygd med kr 11 810 pr. barn pr. år.

Forsørgere som har barn i alderen 0-3 år har rett til et ekstra småbarnstillegg på kr 7 884 pr. år. Dette tillegget gis pr. barn i alderen 0-3 år.

For stønadsmottakere bosatt i Finnmark og Nord-Troms (Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) ytes et tillegg i barnetrygden på kr 3 792 pr. barn pr. år, det såkalte Finnmarkstillegget.

Finnmarkstillegget skal også utbetales for barn i fosterhjem eller barnevernsinstitusjoner i de aktuelle kommunene.

IV

Satser for engangsstønad ved fødsel og adopsjon og stønad ved fødsel utenfor institusjon

Stortinget samtykker i at Rikstrygdeverket for 2003 i medhold av lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd, kan utbetale:

1.

Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, lovens §§ 14-12 og 14-20

kr 33 584

2.

Stønad ved fødsel utenfor institusjon, lovens § 5-13

kr 1 765

Rammeuavhengige forslag rammeområde 2

Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen legge fram en eventuell endring av organiseringen av Senter mot etnisk diskriminering, Likestillingsombudet og Likestillingssenteret for behandling i Stortinget.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen om å vurdere å endre prosentfordelingen mellom de tre paraplyorganisasjonene som forvalter Frifond-midlene, slik at fordelingen blir i tråd med antall lokallag i tilskuddsordningen.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med et forslag om utvidet fødselspermisjon for fedre.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen fremskynde arbeidet med sak om vurdering av indeksregulering/renteberegning på barnebidrag der det er gitt fritak av farskap. Det forutsettes at saken legges frem for Stortinget innen utgangen av februar 2004.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om avvikling av Likestillingsombudet og endring av likestillingsloven slik at andre instanser, herunder domstolene og Arbeidstilsynet, får i oppgave å håndheve de sentrale bestemmelser i loven.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om vurdering av sammenslåing av en eller flere av institusjonene og kapitlene innen forbrukerområdet, herunder kap. 860 Forbrukerrådet, kap. 862 Miljømerking, kap. 865 Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid, kap. 866 Statens institutt for forbruksforskning og kap. 867 Sekretariat for Forbrukertvistutvalget og Markedsrådet.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen avvikle kontantstøtten fra 1. januar 2004.

Rammeområde 3 (Kultur)

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 17

I

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

300

Kultur- og kirkedepartementet

1

Driftsutgifter

70 371 000

305

Lotteritilsynet (jf. kap. 3305)

1

Driftsutgifter

51 129 000

320

Allmenne kulturformål

1

Driftsutgifter

31 607 000

50

Norsk kulturfond

229 551 000

51

Fond for lyd og bilde

20 000 000

53

Samiske kulturformål

10 000 000

60

Vedlikehold av lokale og regionale møteplasser

42 300 000

73

Nasjonale kulturbygg, kan overføres

82 000 000

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres

60 337 000

76

Hundreårsmarkeringen 1905-2005, kan overføres

18 500 000

78

Ymse faste tiltak

16 500 000

79

Til disposisjon

511 000

80

Tilskuddsordning for frivillig virksomhet

403 663 000

81

Tilskudd til samarbeid kulturvirksomheter og privat næringsliv

175 658 000

321

Kunstnerformål

1

Driftsutgifter

11 797 000

73

Kunstnerstipend m.m., kan overføres

48 963 000

74

Garantiinntekter, overslagsbevilgning

80 357 000

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom (jf. kap. 3322)

1

Driftsutgifter

26 569 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 564 000

50

Utsmykking av offentlige bygg

3 517 000

72

Knutepunktinstitusjoner

31 765 000

73

Nasjonalmuseet for kunst

129 317 000

75

Offentlig rom, arkitektur og design

20 373 000

77

Henie-Onstad Kunstsenter

5 759 000

78

Ymse faste tiltak

43 087 000

323

Musikkformål (jf. kap. 3323)

1

Driftsutgifter

95 513 000

70

Nasjonale institusjoner

156 676 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

114 585 000

72

Knutepunktinstitusjoner

24 910 000

74

Landsdelsmusikere i Nord-Norge

13 556 000

78

Ymse faste tiltak

24 765 000

324

Teater- og operaformål (jf. kap. 3324)

1

Driftsutgifter

73 426 000

70

Nasjonale institusjoner

460 353 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

158 976 000

73

Region- og distriktsopera

21 982 000

78

Ymse faste tiltak

35 581 000

325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Driftsutgifter

55 199 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 180 000

73

Prosjekt- og utviklingstiltak

16 291 000

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål (jf. kap. 3326)

1

Driftsutgifter

232 021 000

21

Spesielle driftsutgifter

8 655 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

17 872 000

75

Språkteknologi, Norsk Ordbok m.v.

7 942 000

78

Ymse faste tiltak

54 822 000

328

Museums- og andre kulturvernformål (jf. kap. 3328)

1

Driftsutgifter

30 247 000

21

Arkeologiske og andre oppdrag

14 597 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

2 259 000

70

Det nasjonale museumsnettverket

398 587 000

75

Seilskutene

20 110 000

78

Ymse faste tiltak

29 079 000

329

Arkivformål (jf. kap. 3329)

1

Driftsutgifter

162 674 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 921 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

3 976 000

78

Ymse faste tiltak

743 000

334

Film- og medieformål (jf. kap. 3334)

1

Driftsutgifter

86 839 000

21

Spesielle driftsutgifter

2 348 000

22

Flyttekostnader - Medietilsynet

7 000 000

50

Norsk filmfond, kan nyttes under post 71

251 500 000

51

Audiovisuelle produksjoner

26 175 000

71

Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50

13 335 000

72

Knutepunktinstitusjoner

1 916 000

75

Medieprogram, kan overføres

10 000 000

77

Filmstudioene på Jar

30 000 000

78

Ymse faste tiltak

13 443 000

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd

100 000 000

73

Anvendt medieforskning og etterutdanning

7 500 000

76

Tilskudd til ymse publikasjoner

30 050 000

336

Informasjonsberedskap - kringkasting

70

Informasjonsberedskap

2 799 000

Totale utgifter

4 444 598 000

Inntekter:

3300

Kultur- og kirkedepartementet (jf. kap. 300)

1

Ymse inntekter

52 000

3305

Inntekter fra spill og lotterier (jf. kap. 305)

1

Spilleoverskudd fra Norsk Tipping AS

1 244 400 000

2

Gebyr

46 220 000

3

Refusjon

9 909 000

3320

Allmenne kulturformål (jf. kap. 320)

1

Ymse inntekter

269 000

3322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom (jf. kap. 322)

1

Ymse inntekter

259 000

3323

Musikkformål (jf. kap. 323)

1

Inntekter ved Rikskonsertene

16 558 000

3324

Teater- og operaformål (jf. kap. 324)

1

Inntekter ved Riksteatret

8 288 000

3325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Ymse inntekter

767 000

2

Inntekter ved oppdrag

5 180 000

3326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål (jf. kap. 326)

1

Ymse inntekter

4 380 000

2

Inntekter ved oppdrag

8 655 000

3328

Museums- og andre kulturvernformål (jf. kap. 328)

1

Ymse inntekter

1 438 000

2

Inntekter ved oppdrag

14 597 000

3329

Arkivformål (jf. kap. 329)

1

Ymse inntekter

1 292 000

2

Inntekter ved oppdrag

5 921 000

3334

Film- og medieformål (jf. kap. 334)

1

Ymse inntekter

10 562 000

2

Inntekter ved oppdrag

3 348 000

70

Gebyr

11 000 000

71

Inntektsuavhengig vederlag fra TV2

26 175 000

72

Inntektsavhengig vederlag fra TV2

2 000 000

Totale inntekter

1 421 270 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2004 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 300 post 1

kap. 3300 post 1

kap. 305 post 1

kap. 3305 postene 2 og 3

kap. 320 post 1

kap. 3320 postene 1 og 3

kap. 322 post 1

kap. 3322 post 1

kap. 323 post 1

kap. 3323 post 1

kap. 324 post 1

kap. 3324 post 1

kap. 325 post 1

kap. 3325 post 1

kap. 325 post 21

kap. 3325 post 2

kap. 326 post 1

kap. 3326 post 1

kap. 326 post 21

kap. 3326 post 2

kap. 328 post 1

kap. 3328 post 1

kap. 328 post 21

kap. 3328 post 2

kap. 329 post 1

kap. 3329 post 1

kap. 329 post 21

kap. 3329 post 2

kap. 334 post 1

kap. 3334 post 1

kap. 334 post 21

kap. 3334 post 2

III

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2004 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

320

Allmenne kulturformål

73

Nasjonale kulturbygg

82 mill. kroner

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

50

Utsmykking av offentlige bygg

3,571 mill. kroner

IV

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Kongen i 2004 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 1 200 mill. kroner.

V

Fastsetting av fordelingsnøkler for visse tilskudd

Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for 2004:

  • 1. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til region- /landsdelsinstitusjoner fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål og kap. 324 Teater- og operaformål.

  • 2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, kap. 323 Musikkformål og kap. 334 Film- og medieformål.

  • 3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 60 pst. på staten og 40 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom og kap. 323 Musikkformål.

VI

Fastsetting av gebyrer og avgifter m.m.

Stortinget samtykker i at for 2004 skal:

  • 1. gebyret for merking av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være kr 1,20. Kultur- og kirkedepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse tilfelle.

  • 2. avgiften pr. videogram for omsetning i næring til Norsk kino- og filmfond være kr 3,50.

  • 3. kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være kr 1 745 ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd, skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.

VII

Salg av aksjer

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2004 kan selge statens aksjer i Norsk filmstudio AS.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 18

I

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

300

Kultur- og kirkedepartementet

1

Driftsutgifter

90 371 000

305

Lotteritilsynet (jf. kap. 3305)

1

Driftsutgifter

56 129 000

320

Allmenne kulturformål

1

Driftsutgifter

38 107 000

50

Norsk kulturfond

255 851 000

51

Fond for lyd og bilde

25 000 000

52

Norges forskningsråd

2 117 000

53

Samiske kulturformål

31 734 000

73

Nasjonale kulturbygg, kan overføres

81 000 000

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres

111 337 000

75

Kulturprogram, kan overføres

4 180 000

76

Hundreårsmarkeringen 1905-2005, kan overføres

23 500 000

78

Ymse faste tiltak

21 500 000

79

Til disposisjon

4 511 000

80

Tilskuddsordning for frivillig virksomhet

10 000 000

321

Kunstnerformål

1

Driftsutgifter

12 797 000

72

Stipend basert på gjennomført kunstutdanning, overslagsbevilgning

11 517 000

73

Kunstnerstipend m.m., kan overføres

88 963 000

74

Garantiinntekter, overslagsbevilgning

82 357 000

75

Vederlagsordninger

97 607 000

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom (jf. kap. 3322)

1

Driftsutgifter

29 569 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 564 000

50

Utsmykking av offentlige bygg

7 517 000

72

Knutepunktinstitusjoner

31 765 000

73

Nasjonalmuseet for kunst

129 317 000

75

Offentlig rom, arkitektur og design

19 873 000

77

Henie-Onstad Kunstsenter

5 759 000

78

Ymse faste tiltak

43 087 000

323

Musikkformål (jf. kap. 3323)

1

Driftsutgifter

105 513 000

70

Nasjonale institusjoner

151 676 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

114 585 000

72

Knutepunktinstitusjoner

24 910 000

74

Landsdelsmusikere i Nord-Norge

13 556 000

78

Ymse faste tiltak

24 265 000

324

Teater- og operaformål (jf. kap. 3324)

1

Driftsutgifter

87 426 000

70

Nasjonale institusjoner

524 153 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

188 976 000

73

Region- og distriktsopera

16 982 000

78

Ymse faste tiltak

33 581 000

325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Driftsutgifter

53 699 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 180 000

73

Prosjekt- og utviklingstiltak

16 291 000

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål (jf. kap. 3326)

1

Driftsutgifter

237 021 000

21

Spesielle driftsutgifter

8 655 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

17 872 000

73

Noregs Mållag

1 505 000

74

Det Norske Samlaget

8 399 000

75

Språkteknologi, Norsk Ordbok m.v.

7 942 000

78

Ymse faste tiltak

64 822 000

328

Museums- og andre kulturvernformål (jf. kap. 3328)

1

Driftsutgifter

32 247 000

21

Arkeologiske og andre oppdrag

14 597 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

2 259 000

70

Det nasjonale museumsnettverket

396 387 000

75

Seilskutene

4 543 000

78

Ymse faste tiltak

33 079 000

329

Arkivformål (jf. kap. 3329)

1

Driftsutgifter

167 674 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 921 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

3 676 000

78

Ymse faste tiltak

4 243 000

334

Film- og medieformål (jf. kap. 3334)

1

Driftsutgifter

116 839 000

21

Spesielle driftsutgifter

3 348 000

22

Flyttekostnader - Medietilsynet

7 000 000

50

Norsk filmfond, kan nyttes under post 71

228 500 000

51

Audiovisuelle produksjoner

26 175 000

71

Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50

25 335 000

72

Knutepunktinstitusjoner

5 916 000

75

Medieprogram, kan overføres

10 000 000

78

Ymse faste tiltak

20 443 000

79

Til disposisjon

3 315 000

335

Pressestøtte

52

Norges forskningsråd

1 600 000

71

Produksjonstilskudd

246 966 000

73

Anvendt medieforskning og etterutdanning

14 769 000

75

Tilskudd til samiske aviser

11 619 000

76

Tilskudd til ymse publikasjoner

30 050 000

77

Distribusjonstilskudd til avisene i Finnmark

1 560 000

336

Informasjonsberedskap - kringkasting

70

Informasjonsberedskap

2 499 000

Totale utgifter

4 444 598 000

Inntekter:

3300

Kultur- og kirkedepartementet (jf. kap. 300)

1

Ymse inntekter

52 000

3305

Inntekter fra spill og lotterier (jf. kap. 305)

1

Spilleoverskudd fra Norsk Tipping AS

1 244 400 000

2

Gebyr

46 220 000

3

Refusjon

9 909 000

3320

Allmenne kulturformål (jf. kap. 320)

1

Ymse inntekter

269 000

3322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom (jf. kap. 322)

1

Ymse inntekter

259 000

3323

Musikkformål (jf. kap. 323)

1

Inntekter ved Rikskonsertene

16 558 000

3324

Teater- og operaformål (jf. kap. 324)

1

Inntekter ved Riksteatret

8 288 000

3325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Ymse inntekter

767 000

2

Inntekter ved oppdrag

5 180 000

3326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål (jf. kap. 326)

1

Ymse inntekter

4 380 000

2

Inntekter ved oppdrag

8 655 000

3328

Museums- og andre kulturvernformål (jf. kap. 328)

1

Ymse inntekter

1 438 000

2

Inntekter ved oppdrag

14 597 000

3329

Arkivformål (jf. kap. 329)

1

Ymse inntekter

1 292 000

2

Inntekter ved oppdrag

5 921 000

3334

Film- og medieformål (jf. kap. 334)

1

Ymse inntekter

10 562 000

2

Inntekter ved oppdrag

3 348 000

70

Gebyr

11 000 000

71

Inntektsuavhengig vederlag fra TV2

26 175 000

72

Inntektsavhengig vederlag fra TV2

2 000 000

Totale inntekter

1 421 270 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2004 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 300 post 1

kap. 3300 post 1

kap. 305 post 1

kap. 3305 postene 2 og 3

kap. 320 post 1

kap. 3320 postene 1 og 3

kap. 322 post 1

kap. 3322 post 1

kap. 323 post 1

kap. 3323 post 1

kap. 324 post 1

kap. 3324 post 1

kap. 325 post 1

kap. 3325 post 1

kap. 325 post 21

kap. 3325 post 2

kap. 326 post 1

kap. 3326 post 1

kap. 326 post 21

kap. 3326 post 2

kap. 328 post 1

kap. 3328 post 1

kap. 328 post 21

kap. 3328 post 2

kap. 329 post 1

kap. 3329 post 1

kap. 329 post 21

kap. 3329 post 2

kap. 334 post 1

kap. 3334 post 1

kap. 334 post 21

kap. 3334 post 2

III

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2004 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

320

Allmenne kulturformål

73

Nasjonale kulturbygg

81 mill. kroner

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

50

Utsmykking av offentlige bygg

7,517 mill. kroner

IV

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Kongen i 2004 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 1 200 mill. kroner.

V

Fastsetting av fordelingsnøkler for visse tilskudd

Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for 2004:

  • 1. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til region- /landsdelsinstitusjoner fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål og kap. 324 Teater- og operaformål.

  • 2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, kap. 323 Musikkformål og kap. 334 Film- og medieformål.

  • 3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 60 pst. på staten og 40 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom og kap. 323 Musikkformål.

VI

Fastsetting av gebyrer og avgifter m.m.

Stortinget samtykker i at for 2004 skal:

  • 1. gebyret for merking av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være kr 1,20. Kultur- og kirkedepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse tilfelle.

  • 2. avgiften pr. videogram for omsetning i næring til Norsk kino- og filmfond være kr 3,50.

  • 3. kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være kr 1 855 ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd, skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.

Forslag 19

Utgiftene til ventelønn for tidligere direktør for Riksutstillingene på 0,5 mill. kroner, overføres fra kap. 322 post 1 til kap. 300 post 1.

Rammeuavhengige forslag rammeområde 3

Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen i samråd med NRK om å iverksette tiltak for å nå målet om at 50 pst. av alle programmer med norsk tale, både forhåndsproduserte og direktesendte, blir tekstet.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen se nærmere på den fylkesvise fordelingen av kulturmidler i forhold til befolkningstallene, og komme tilbake med forslag til tiltak for å utjevne forskjellene mellom fylker.

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen vurdere å bevilge penger til ombygging av turnhall for å legge til rette for barne- og ungdomsteatret ved Rogaland Teater.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen om:

  • 1. Å lage en samarbeidsavtale mellom Posten A/S og staten slik at portoøkninger blir kompensert i pressestøtten.

  • 2. Å kompensere for den eventuelle økningen i portoen i 2004 med en tilsvarende økning i pressestøtten i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle kostnader som påløper under Kultur- og kirkedepartementet i forbindelse med operahusprosjektet blir samlet i en ny post i statsbudsjettet.

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelsen av et fond for tilskudd til frivillig og deltagende kulturvirksomheter, med spesiell oppmerksomhet om de virksomheter som inkluderer eller retter seg mot barn og ungdom.

Forslag 26

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelsen av et fond for tilskudd til samarbeid mellom kulturvirksomheter og privat næringsliv.

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen med stipend til kunstnere.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen med garantiinntekter.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen i større grad enn tidligere bruke kunst som allerede er i statens eie til å utsmykke offentlige bygg.

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om et dokumentasjons- og museumssenter for rock/pop i Namsos.

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen vurdere å plassere Norsk Sagbruksmuseum, Spillum Dampsag og Høvleri på Kultur- og kirkedepartementets liste over egne enheter, post 73 Museumsreformen.

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen fordele støtten innenfor kap. 335 post 76 Ymse publikasjoner på basis av 25 pst. basert på opplag, 25 pst. basert på frekvens og 50 pst. basert på historisk fordeling. Dette gjøres fordi Regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets flertallsmerknad fra 2003.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen i neste års statsbudsjett fremme forslag om vanlige forretningsmessige innkrevingsrutiner for NRK-lisensen.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen vurdere å bevilge penger til Ryfylkemuseets nye kulturbygg, og at prosjektet blir nøye vurdert i forhold til statsbudsjett for 2005.

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringen innføre prøveprosjekt med kulturkort for ungdom.

Forslag 36

Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til å lage et permanent sekretariat med basis i SAFT-prosjektet, for å videreføre arbeidet med sikker internettbruk og nye teknologier som barn og unge tar i bruk.

Forslag 37

Stortinget ber Regjeringen om at avtalen inngått med Norsk Filminstitutt om gratis leie av lokaler på 1 000 kvm oppheves, slik at Norsk filmstudio sikres økte inntekter.

Forslag 38

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004 sanere gjelden i Norsk filmstudio AS, og videreføre selskapet med staten som aksjonær.

Forslag 39

Stortinget ber Regjeringen kjøpe ut andre aksjonærer og omgjøre Norsk filmstudio AS til heleid statlig aksjeselskap.

Forslag 40

Stortinget ber Regjeringen øke bevilgningene til produksjon av programmer for døve barn, og øke bevilgningene til Døves Media til å få opp produksjonsnivået og opprettholde kvaliteten på deres tjenester og informasjon til døve i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004.

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 41

Stortinget ber Regjeringen legge til rette slik at arbeidet med å utvikle en frittstående nasjonal institusjon for folkemusikk og folkedans kan settes i gang.