Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Statlig økonomistyring

I Gul bok orienteres det årlig om Finansdepartementets tiltak for å fremme resultatorientert styring, effektiv ressursutnyttelse og god økonomistyring i staten. Gjennomføring av de reformene som ble innført ved ikrafttredelse av Økonomireglementet for staten med tilhørende funksjonelle krav i 1997 (økonomiregelverket), er i all hovedsak avsluttet. Erfaringsinnhentingen, som ble gjennomført i 2000, viser at de grunnleggende systemene og strukturene stort sett er på plass i statlige virksomheter.

Finansdepartementet vil videreutvikle og oppdatere økonomiregelverket for staten. Den første samlede revisjon av økonomiregelverket siden ikrafttredelsen i 1997, avsluttes ved årsskiftet 2002/2003. Departementet tar sikte på å iverksette den reviderte versjonen av økonomiregelverket i løpet av første halvår 2003.

Finansdepartementet vil i 2003 videreføre og iverksette nye tiltak for å styrke økonomistyringen og fremme god praksis innenfor områdene etatsstyring, forvaltning av tilskudd og intern styring i virksomheter. Tiltak for å videreutvikle og fremme god regnskapsskikk i staten vil også stå sentralt. Tiltakene er nærmere omtalt i proposisjonen.

Komiteen tar Regjeringens omtale til orientering.

Hovedregelen i bevilgningsreglementet § 7 er at det ikke er adgang til å overskride et bevilget utgiftsbeløp. Ved vedtak i Stortinget 11. juni 1991 fikk imidlertid bevilgningsreglementet et tillegg i § 11 femte ledd om at Kongen kan fastsette regler som gir Finansdepartementet fullmakt til å bemyndige institusjoner til å overskride bevilgninger til driftsutgifter med inntil 5 pst. til investeringsformål mot tilsvarende innsparing i neste budsjettermin (se St.prp. nr. 65 (1990-1991) og Innst. S. nr. 176 (1990-1991)).

Ved kongelig resolusjon av 25. oktober 1991 er det fastsatt regler som gir Finansdepartementet en slik fullmakt. Med denne hjemmelen har Finansdepartementet fastsatt at hvert departement, med unntak av Forsvarsdepartementet, har myndighet til å samtykke i overskridelse av tildelt driftsbevilgning med maksimum 5 pst. til lønnsomme investeringer i driftsmidler, mot tilsvarende innsparing i påfølgende budsjettermin.

Det er satt strenge krav til de investeringer som skal realiseres gjennom bruk av fullmakten. Det enkelte departements samtykke må bygge på en lønnsomhetsanalyse som viser at tiltaket vil gi en varig effektiviseringsgevinst. Samtykket skal også angi om virksomheten selv skal beholde effektiviseringsgevinsten, eller om departementet vil omdisponere den til andre formål.

Den gjeldende fullmakten er lite brukt. Dette kan blant annet skyldes den korte innsparingsperioden. En lengre innsparingsperiode kan gjøre det mer attraktivt å benytte ordningen, slik at mindre, lønnsomme tiltak som blir aktuelle gjennom budsjettåret i større grad enn i dag kan realiseres. Et forslag om å utvide innsparingsperioden i § 11 femte ledd fra ett til flere år, har vært på høring i departementene. Høringsinstansene var gjennomgående positive til forslaget, og de fleste av dem anbefalte en innsparingsperiode på tre år.

En utvidet innsparingsperiode på tre år vil medføre noe økt administrasjon og større kontrollkrav. Omleggingen forventes på den annen side å føre til at flere lønnsomme prosjekter kan bli realisert.

Det foreslås derfor å endre bevilgningsreglementet § 11 femte ledd. Innsparingsperioden foreslås økt til tre år. Innsparingsperioden bør ikke bli lengre, ettersom kontrollkravene vil øke med lengden av innsparingsperioden. Det kan imidlertid lempes på kravene til dokumentasjon om investeringens lønnsomhet i forhold til de krav som hittil har vært stilt med hjemmel i bevilgningsreglementet § 11 femte ledd. Kravene til dokumentasjon og kontroll av at innsparingen faktisk skjer vil ikke bli lempet på.

Overskridelsen og innsparingene skal fremgå av forklaringene til statsregnskapet. Finansdepartementet vil utarbeide nærmere retningslinjer om hvorledes innsparingen i praksis skal skje.

Fullmakten må ses i sammenheng med den eksisterende fullmakt til å overføre inntil 5 pst. av ubrukt driftsbevilgning til neste budsjettermin. Til sammen vil disse fullmakter gjøre det mulig i ett år å disponere 10 pst. mer enn årets bevilgning, basert på innsparing i foregående og de påfølgende tre terminer.

Det foreslås å endre bevilgningsreglementet § 11 femte ledd til:

"Kongen kan fastsette regler som gir Finansdepartementet fullmakt til å bemyndige departementene og underordnede institusjoner til å overskride bevilgninger til driftsutgifter med inntil 5 pst. til investeringsformål mot tilsvarende innsparing i løpet av de tre følgende budsjetterminer."

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til endring av bevilgningsreglementet § 11 femte ledd.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet mener det er en svakhet at budsjettsystemet ikke oppfordrer til mer langsiktig tenking, men i mange tilfelle er til hinder for dette. Det er etter disse medlemmers oppfatning positivt at bevilgningsreglementet gir anledning til å bruke mer penger enn budsjettert når dette på sikt gir lågere kostnader. Disse medlemmer vil støtte forslaget om at innsparingsperioden forlenges til 3 år slik at dette unntaket kan bli mer brukt. Disse medlemmer vil samtidig peke på at dersom fullmakten til å overskride bevilgningen med 5 pst. blir fullt ut utnyttet, vil dette kunne medføre et merforbruk på et stort milliardbeløp. Disse medlemmer er ikke bekymret for dette så lenge slik økt pengebruk bidrar til å redusere de offentlige utgifter på sikt, men ønsker å påpeke at virkningen i økonomien må bli den samme som en ekstra bevilgning foretatt av Stortinget. Disse medlemmer foreslår i denne budsjettinnstilling å bevilge drøyt 2 mrd. kroner mer enn Regjeringen med en slik begrunnelse. Når Stortinget på dette vis tillater seg "å bruke mer oljepenger", blir dette av Regjeringen og andre påstått å være i strid med handlingsregelen for bruk av oljepenger og derved kunne føre til skadelig press i økonomien. Disse medlemmer vil vise til at Senterpartiets forslag om en mer fleksibel handlingsregel, jf. Dokument nr. 8:5 (2002-2003), vil gi Stortinget den samme anledning til å tenke langsiktig som den vi med dette vedtak gir til embetsverket.