8. Tilråding frå komiteen
Komiteen viser til proposisjonane og til det som står ovanfor, og rår Stortinget til å gjere følgjande
vedtak:
A. Rammeområde 6
I
På statsbudsjettet for 2003 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
Kroner | ||
Utgifter | ||||||
500 |
Kommunal- og regionaldepartementet (jf. kap. 3500) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
163 166 000 |
||||
21 |
Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag, kan overføres |
9 549 000 |
||||
22 |
KOSTRA-rapporteringssystem for kommunene og fylkeskommunene, kan overføres |
1 142 000 |
||||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
5 481 000 |
||||
50 |
Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd |
18 019 000 |
||||
502 |
Valgutgifter |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
29 000 000 |
||||
503 |
Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m. (jf. kap. 3503) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
10 500 000 |
||||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
1 500 000 |
||||
520 |
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
372 980 000 |
||||
21 |
Spesielle driftsutgifter, statlige mottak |
1 051 220 000 |
||||
22 |
Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse |
66 070 000 |
||||
521 |
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) |
|||||
60 |
Integreringstilskudd, kan overføres |
2 865 811 000 |
||||
62 |
Kommunale innvandrertiltak |
41 850 000 |
||||
70 |
Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging |
2 440 000 |
||||
71 |
Kunnskapsutvikling, kan overføres |
44 333 000 |
||||
72 |
Tilbakevending for flyktninger, kan overføres |
11 300 000 |
||||
73 |
Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet |
22 420 000 |
||||
74 |
Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m. |
1 560 000 |
||||
75 |
Transport av flyktninger/reiseutgifter til og fra utlandet |
31 200 000 |
||||
522 |
Senter mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
6 300 000 |
||||
523 |
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene (jf. kap. 3523) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
3 800 000 |
||||
524 |
Utlendingsnemnda (jf. kap. 3524) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
91 500 000 |
||||
21 |
Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling |
13 370 000 |
||||
526 |
Nasjonale minoriteter |
|||||
70 |
Tilskudd til nasjonale minoriteter |
2 805 000 |
||||
540 |
Sametinget (jf. kap. 3540) |
|||||
50 |
Sametinget |
129 800 000 |
||||
54 |
Avkastning av Samefolkets fond |
4 650 000 |
||||
541 |
Tilskudd til samiske formål |
|||||
70 |
Tilskudd til samiske formål |
1 300 000 |
||||
72 |
Samisk språk, informasjon, o.a. |
2 500 000 |
||||
542 |
Kompetansesenter for urfolks rettigheter |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
1 900 000 |
||||
551 |
Regional utvikling og nyskaping |
|||||
60 |
Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling |
1 116 500 000 |
||||
552 |
Nasjonalt samarbeid for regional utvikling |
|||||
21 |
Kunnskapsutvikling, informasjon, mv. |
10 000 000 |
||||
72 |
Nasjonale tiltak for regional utvikling |
287 000 000 |
||||
580 |
Bostøtte |
|||||
70 |
Bostøtte, overslagsbevilgning |
1 932 800 000 |
||||
581 |
Bolig- og bomiljøtiltak |
|||||
60 |
Handlingsprogram for Oslo indre øst |
50 000 000 |
||||
71 |
Tilskudd til boligkvalitet, kan overføres |
74 000 000 |
||||
73 |
Tilskudd til opplysning, informasjon m.m. |
2 200 000 |
||||
75 |
Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger, kan overføres |
665 000 000 |
||||
78 |
Tilskudd til utvikling av bomiljø, boligforvaltning og boligpolitikk, kan overføres |
36 100 000 |
||||
79 |
Tilskudd til radonforebyggende tiltak i boliger, kan overføres |
10 400 000 |
||||
582 |
Skoleanlegg |
|||||
60 |
Rentekompensasjon |
192 000 000 |
||||
585 |
Husleietvistutvalget i Oslo (jf. kap. 3585) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
4 650 000 |
||||
586 |
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser |
|||||
60 |
Oppstartingstilskudd, kan overføres |
1 943 900 000 |
||||
63 |
Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag |
1 266 400 000 |
||||
587 |
Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 3587) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
34 700 000 |
||||
1570 |
Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
267 000 000 |
||||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
3 700 000 |
||||
1571 |
Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 4571) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
120 800 000 |
||||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
700 000 |
||||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
800 000 |
||||
70 |
Tilskudd til Norsk Brannvern Forening |
1 500 000 |
||||
71 |
Tilskudd til Norsk Elektrotekniske Komité |
2 700 000 |
||||
1573 |
Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 4573) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
60 761 000 |
||||
21 |
Oppdrag |
6 900 000 |
||||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
4 064 000 |
||||
1574 |
Arbeidsforskningsinstituttet |
|||||
70 |
Tilskudd til AFI AS |
2 000 000 |
||||
1575 |
Forskning og utredning |
|||||
21 |
Forsknings- og utredningsoppdrag, m.m., kan overføres |
9 000 000 |
||||
50 |
Norges forskningsråd |
40 200 000 |
||||
70 |
Tilskudd til forskning og informasjon |
800 000 |
||||
1577 |
Norges brannskole (jf. kap. 4577) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
43 244 000 |
||||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
1 000 000 |
||||
1590 |
Aetat (jf. kap. 4590) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
1 759 039 000 |
||||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
1 767 000 |
||||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
48 760 000 |
||||
1594 |
Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 4594) |
|||||
21 |
Evaluering, utviklingstiltak mv., kan overføres |
23 148 000 |
||||
70 |
Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres |
1 203 609 000 |
||||
71 |
Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
2 749 851 000 |
||||
73 |
Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71 |
72 178 000 |
||||
74 |
Lønnssubsidium ved reaktivisering, overslagsbevilgning |
37 404 000 |
||||
1595 |
Ventelønn mv. (jf. kap. 4595) |
|||||
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
440 000 000 |
||||
2412 |
Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615) |
|||||
1 |
Driftsutgifter |
262 300 000 |
||||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
5 000 000 |
||||
72 |
Rentestøtte |
32 000 000 |
||||
Totale utgifter |
19 833 341 000 | |||||
Inntekter | ||||||
3520 |
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520) |
|||||
2 |
Gebyr nødvisum |
90 000 |
||||
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
504 586 000 |
||||
3521 |
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) |
|||||
1 |
Tilbakevending for flyktninger |
11 300 000 |
||||
3 |
Transport av flyktninger/reiseutgifter til og fra utlandet |
30 496 000 |
||||
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
30 994 000 |
||||
3540 |
Sametinget (jf. kap. 540) |
|||||
51 |
Avkastning av Samefolkets fond |
4 650 000 |
||||
3585 |
Husleietvistutvalget i Oslo (jf. kap. 585) |
|||||
1 |
Gebyrer |
200 000 |
||||
3587 |
Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 587) |
|||||
4 |
Gebyrer, godkjenningsordning for foretak for ansvarsrett |
12 700 000 |
||||
4570 |
Arbeidstilsynet (jf. kap. 1570) |
|||||
1 |
Diverse inntekter |
1 668 000 |
||||
4 |
Kjemikaliekontroll, gebyrer |
4 200 000 |
||||
5 |
Tvangsmulkt |
1 600 000 |
||||
7 |
Byggesaksbehandling, gebyrer |
13 100 000 |
||||
4571 |
Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 1571) |
|||||
2 |
Gebyrer |
96 600 000 |
||||
4573 |
Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 1573) |
|||||
1 |
Laboratorievirksomhet |
1 000 000 |
||||
2 |
Informasjon, kurs og tjenesteyting |
1 100 000 |
||||
3 |
Oppdrag |
6 900 000 |
||||
4577 |
Norges brannskole (jf. kap. 1577) |
|||||
1 |
Diverse inntekter |
7 400 000 |
||||
4590 |
Aetat (jf. kap. 1590) |
|||||
4 |
Salgsinntekter m.m. |
356 000 |
||||
80 |
Innfordret misbruk av dagpenger |
30 000 000 |
||||
81 |
Innfordret feilutbetalte attføringsytelser |
14 000 000 |
||||
4594 |
Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 1594) |
|||||
2 |
Opplæringstjenester |
1 777 000 |
||||
60 |
Refusjon fra Verdal kommune |
9 600 000 |
||||
4595 |
Ventelønn mv. (jf. kap. 1595) |
|||||
1 |
Refusjon statlig virksomhet mv. |
86 000 000 |
||||
5312 |
Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) |
|||||
1 |
Gebyrer m.m. |
32 826 000 |
||||
5327 |
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond og fylkeskommunene mv. |
|||||
50 |
Tilbakeføring av tilskudd |
70 000 000 |
||||
51 |
Tilbakeføring av tapsfond |
20 000 000 |
||||
5615 |
Renter fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) |
|||||
80 |
Renter |
7 341 000 000 |
||||
Totale inntekter |
8 334 143 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2003 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 500 post 1 |
kap. 3500 post 1 |
kap. 522 post 1 |
kap. 3522 post 1 |
kap. 585 post 1 |
kap. 3585 post 1 |
kap. 587 post 1 |
kap. 3587 post 4 |
kap. 2412 post 1 |
kap. 5312 post 1 |
III
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
581 |
Bolig- og bomiljøtiltak |
||
71 |
Tilskudd til byfornyelse og boligkvalitet |
40,6 mill. kroner | |
75 |
Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger |
200,1 mill. kroner | |
586 |
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser |
||
60 |
Oppstartingstilskudd |
3 161,5 mill. kroner |
IV
Husbankens avdragsvilkår
Stortinget samtykker i at punkt 1.2 Avdragsvilkår i gjeldende bestemmelser om Husbankens rente- og avdragsvilkår av 14. desember 1995, jf. St.prp. nr. 16 (1995-96) Om endringar i Husbankens rente- og avdragsvilkår og Innst. S. nr. 83 (1995-96), endres til "Lån til utleieboliger kan ha en samla løpetid på inntil 50 år.".
V
Bustadordninga
Stortinget samtykkjer i at stortingsvedtaket av 12. juni 1972 om ordning med bustønad, § 2 Boliger, med seinare endringar, blir endra til:
§ 2 Boliger som omfattes av bostøtteordningen:
For husstander med alders-, etterlatte- og uførepensjonister med inntekter under minstepensjon pluss 30 pst. gjelder ikke noen bostedsavgrensning. Bostøtte gis ikke til beboere i institusjoner hjemlet i lov om helsetjenesten i kommunene § 1-3 annet ledd pkt. 5 og lov om sosiale tjenester mv. § 4-2 bokstav d.
For barnefamilier stilles ingen finansieringskrav til boligen.
For husstander med alders-, etterlatte- og uførepensjonister med inntekter over minstepensjon pluss 30 pst. gjelder følgende finansieringskrav til boligen:
-
1. Boliger som er oppført med lån frå Husbanken eller Bustadbanken/Landbruksbanken, jf. lov av 30. oktober 1947 om omorganisering av Bustadbanken, så lenge lånet hviler på boligen.
-
2. Boliger som har ervervslån fra Husbanken eller som har utbedringslån fra Husbanken eller Bustadbanken/Landbruksbanken og som er innvilget i 1963 eller seinare. Dette gjelder også boliger som har utbedringslån fra en kommune av midler denne har lånt fra Husbanken til dette formålet.
-
3. Kommunale leieboliger og leieboliger som er underlagt leieregulering etter kapittel II i lov 7. juli 1967 nr. 13 om husleieregulering mv. for boliger, samt andre leieboliger innenfor det samme stedlige virkeområde, som er oppført før 8. april 1940.
-
4. Boliger som har etableringslån, boligtilskudd eller startlån fra Husbanken. Dette gjelder også boliger som har etableringslån eller startlån fra en kommune av midler denne har lånt fra Husbanken til dette formålet.
-
5. Omsorgsboliger som er oppført med oppstartingstilskudd fra Husbanken.
-
6. Alle boliger i borettslag.
VI
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1570 post 1 |
kap. 4570 postene 1, 6, 7 |
kap. 1571 post 1 |
kap. 4571 post 6 |
kap. 1573 post 1 |
kap. 4573 post 2 |
kap. 1573 post 21 |
kap. 4573 post 3 |
kap. 1577 post 1 |
kap. 4577 post 1 |
VII
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan:
-
1. omdisponere inntil 10 pst. av bevilgningen under kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak, post 70 Ordinære arbeidsmarkedstiltak til post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak.
-
2. omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak, post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak til kap. 1590 Aetat, post 1 Driftsutgifter, jf. omtale under kap. 1590 post 1 i St.prp. nr. 1 (2002-2003).
VIII
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1594 |
Arbeidsmarkedstiltak |
||
70 |
Ordinære arbeidsmarkedstiltak |
363,781 mill. kroner | |
71 |
Spesielle arbeidsmarkedstiltak |
533,782 mill. kroner |
IX
Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.
X
Fullmakt til å selge aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet gis fullmakt til å:
-
1. selge inntil 100 pst. av statens aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS.
-
2. inntektsføre uten bevilgning salg av statens aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS under kap. 4574 Arbeidsforskningsinstituttet, post 90 Salg av aksjer.
XI
Stortinget ber Regjeringen gi Human Rights Service etter søknad prosjektutviklingsmidler på 1,1 mill. kroner fra kap. 521 post 71 Kunnskapsutvikling.
B. Rammeområde 7
I
På statsbudsjettet for 2003 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
Kroner | ||
Utgifter | ||||||
2540 |
Stønad under arbeidsløyse til fiskere og fangstmenn |
|||||
70 |
Tilskudd, overslagsbevilgning |
36 000 000 |
||||
2541 |
Dagpenger |
|||||
70 |
Dagpenger, overslagsbevilgning |
8 023 500 000 |
||||
2542 |
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 5704) |
|||||
70 |
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsbevilgning |
470 000 000 |
||||
2543 |
Ytelser til yrkesrettet attføring |
|||||
70 |
Attføringspenger, overslagsbevilgning |
6 908 000 000 |
||||
71 |
Attføringsstønad, overslagsbevilgning |
1 935 000 000 |
||||
Totale utgifter |
17 372 500 000 | |||||
Inntekter | ||||||
5704 |
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 2542) |
|||||
2 |
Dividende |
100 000 000 |
||||
5705 |
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs, dagpenger |
|||||
1 |
Refusjon dagpenger |
18 000 000 |
||||
Totale inntekter |
118 000 000 |
C. Rammeuavhengige vedtak
I
Stortinget ber Regjeringa i kommuneproposisjonen for 2004 vise omfordelinga mellom kommunar som har skjedd som fylgje av endringar i inntektssystemet frå 1997 til og med vedteke budsjett for 2003.
II
Stortinget ber Regjeringen i kommuneproposisjonen for 2004 legge fram forslag til statens finansiering og kommunesektorens medfinansiering av landets krisesentre, slik at tilbudet kan samsvare med det reelle behovet for beskyttelse og hjelp, både når det gjelder omfang og kvalitet.
III
Stortinget ber Regjeringen så raskt som mulig legge fram helhetlige planer for finansiering av nødvendige krisetiltak, herunder:
-
– fosterhjem og kriseboliger med sikkerhet
-
– nødvendig personellressurser i ulike etater og opplæring av disse.
IV
Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle direkte bedriftsrettede tiltak som tildeles med grunnlag i fylkeskommunens disponering av bevilgningene over kap. 551 post 60, skal forvaltes gjennom Statens nærings- og distriktsutviklingsfond.
V
Stortinget ber Regjeringen utforme regelverk som sikrer at barn og barnefamilier ikke blir henvist til å bo på hospits.
VI
Stortinget ber Regjeringen foreta en grundig evaluering av ytelsene til attføring og medisinsk rehabilitering slik det ble vedtatt i Innst. S. nr. 141 (2001-2002) og legge saken fram for Stortinget i løpet av 2003.
VII
Stortinget ber Regjeringa yte storbytilskot til kommunar som har tilsvarande utgifter til rusfeltet og psykiatri som dei fire storbykommunane. Det skal brukast same fordelingsprinsipp som for Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.
VIII
Stortinget ber Regjeringa bidra til at konsultasjonsordninga mellom staten og kommunesektoren blir gjort meir forpliktande slik at dei totale ressursane innan offentleg sektor kan nyttast betre, ikkje minst gjennom at ein i fellesskap tek eit større ansvar for gjennomføring av statleg politikk.
IX
Stortinget ber Regjeringa i samarbeid med kommunesektoren å stipulere den gjennomsnittlege pensjonspremien i 2003 og 2004 og fremme forslag i Revidert nasjonalbudsjett for 2003 og i kommuneproposisjonen for 2004 om korleis det skal takast omsyn til denne premien.
X
Stortinget ber Regjeringa i den forventa løns- og prisveksten for kommunesektoren ta omsyn til andre forhold enn lønsveksten som har relevans for pensjonskostnader i kommunesektoren. Følgjande forhold må det leggjast vekt på:
-
– Auka pensjonskostnader knytt til eit auka tal uføre.
-
– Auka pensjonskostnader knytt til ein aukande del eldre arbeidstakarar og andre underliggjande demografiske forhold.
-
– Statleg initierte endringar i pensjonsreglane (samordningsreglane, utrekningsreglane i folketrygda og i dei forventa tenestepensjonsordningane).
Stortinget ber Regjeringa også vurdere å ta omsyn til eventuelle andre forhold som har noko å seie for pensjonskostnadene i kommunesektoren.
XI
Stortinget ber Regjeringa i Revidert nasjonalbudsjett for 2003 å fremme forslag om korleis auken i dei gjennomsnittlege pensjonskostnadene kan løysast.
XII
Stortinget ber Regjeringa fremme forslag om ei permanent ordning om korleis svingingane i pensjonspremiar i kommunesektoren kan jamnast ut over tid.
XIII
Stortinget ber Regjeringa om å innleie drøftingar med kommunane om ein plan for å rette opp den økonomiske ubalansen i kommunesektoren. Rammene for og dei økonomiske konsekvensane av ein slik plan må leggjast fram for Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett for 2003.
XIV
Stortinget ber Regjeringa snarast fremme forslag om kompensasjon til Rødøy kommune for ikkje-utbygging av Melfjordvassdraget. Det blir lagt til grunn at kompensasjonen skal liggje innanfor dei økonomiske rammer som har vore gjeldande for denne ordninga.
XV
Stortinget ber Regjeringa leggje til rette for rutinar ved saksutgreiinga som sikrar at konsekvensane for distriktspolitikken kjem med som ein del av beslutningsgrunnlaget når Stortinget skal avgjere om politikken innanfor ulike samfunnsområde skal leggjast om.
XVI
Stortinget ber Regjeringa etablere ein nasjonal erfaringsbase/idébank der erfaringar frå gode lokale og regionale samarbeidsprosjekt vert samla og formidla til andre.
XVII
Stortinget ber Regjeringen om at ordningen med Startlån blir innrettet slik at:
-
– risikoen for stat og kommune blir sidestilt, slik at stat og kommune hver tar 50 pst. risiko fra første krone
-
– kommunen kan gi Husbanken ansvaret for forvaltning for Startlånet etter at kommunen har innvilget lånet.
XVIII
Stortinget ber Regjeringen så raskt som mulig å legge fram en sak om bekjempelse av svart arbeid, der alle etater og kontrollorganer som har en rolle i dette arbeidet gås igjennom med sikte på å avdekke behov for kontrollressurser, lov- eller forskriftsendringer og behov for nye rutiner.
XIX
Fullmakt om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2003 kan inngå avtaler om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger med varighet utover 2003. Dersom behovet for mottaksplasser for asylsøkere og flyktninger blir større enn antatt i budsjettet for 2003, samtykker Stortinget i at Kommunal- og regionaldepartementet kan øke antall plasser i statlige mottak innenfor gjeldende rammer for etablering og drift av det statlige mottaksapparatet, selv om det medfører et bevilgningsmessig merbehov under kap. 520 Utlendingsdirektoratet post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak.