Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8. Tilråding frå komiteen

Komiteen viser til proposisjonane og til det som står ovanfor, og rår Stortinget til å gjere følgjande

vedtak:

A. Rammeområde 6

I

På statsbudsjettet for 2003 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

500

Kommunal- og regionaldepartementet (jf. kap. 3500)

1

Driftsutgifter

163 166 000

21

Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag, kan overføres

9 549 000

22

KOSTRA-rapporteringssystem for kommunene og fylkeskommunene, kan overføres

1 142 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

5 481 000

50

Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd

18 019 000

502

Valgutgifter

1

Driftsutgifter

29 000 000

503

Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m. (jf. kap. 3503)

1

Driftsutgifter

10 500 000

21

Spesielle driftsutgifter

1 500 000

520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

1

Driftsutgifter

372 980 000

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak

1 051 220 000

22

Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse

66 070 000

521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

60

Integreringstilskudd, kan overføres

2 865 811 000

62

Kommunale innvandrertiltak

41 850 000

70

Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging

2 440 000

71

Kunnskapsutvikling, kan overføres

44 333 000

72

Tilbakevending for flyktninger, kan overføres

11 300 000

73

Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet

22 420 000

74

Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m.

1 560 000

75

Transport av flyktninger/reiseutgifter til og fra utlandet

31 200 000

522

Senter mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522)

1

Driftsutgifter

6 300 000

523

Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene (jf. kap. 3523)

1

Driftsutgifter

3 800 000

524

Utlendingsnemnda (jf. kap. 3524)

1

Driftsutgifter

91 500 000

21

Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling

13 370 000

526

Nasjonale minoriteter

70

Tilskudd til nasjonale minoriteter

2 805 000

540

Sametinget (jf. kap. 3540)

50

Sametinget

129 800 000

54

Avkastning av Samefolkets fond

4 650 000

541

Tilskudd til samiske formål

70

Tilskudd til samiske formål

1 300 000

72

Samisk språk, informasjon, o.a.

2 500 000

542

Kompetansesenter for urfolks rettigheter

1

Driftsutgifter

1 900 000

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling

1 116 500 000

552

Nasjonalt samarbeid for regional utvikling

21

Kunnskapsutvikling, informasjon, mv.

10 000 000

72

Nasjonale tiltak for regional utvikling

287 000 000

580

Bostøtte

70

Bostøtte, overslagsbevilgning

1 932 800 000

581

Bolig- og bomiljøtiltak

60

Handlingsprogram for Oslo indre øst

50 000 000

71

Tilskudd til boligkvalitet, kan overføres

74 000 000

73

Tilskudd til opplysning, informasjon m.m.

2 200 000

75

Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger, kan overføres

665 000 000

78

Tilskudd til utvikling av bomiljø, boligforvaltning og boligpolitikk, kan overføres

36 100 000

79

Tilskudd til radonforebyggende tiltak i boliger, kan overføres

10 400 000

582

Skoleanlegg

60

Rentekompensasjon

192 000 000

585

Husleietvistutvalget i Oslo (jf. kap. 3585)

1

Driftsutgifter

4 650 000

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

60

Oppstartingstilskudd, kan overføres

1 943 900 000

63

Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag

1 266 400 000

587

Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 3587)

1

Driftsutgifter

34 700 000

1570

Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570)

1

Driftsutgifter

267 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

3 700 000

1571

Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 4571)

1

Driftsutgifter

120 800 000

21

Spesielle driftsutgifter

700 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

800 000

70

Tilskudd til Norsk Brannvern Forening

1 500 000

71

Tilskudd til Norsk Elektrotekniske Komité

2 700 000

1573

Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 4573)

1

Driftsutgifter

60 761 000

21

Oppdrag

6 900 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 064 000

1574

Arbeidsforskningsinstituttet

70

Tilskudd til AFI AS

2 000 000

1575

Forskning og utredning

21

Forsknings- og utredningsoppdrag, m.m., kan overføres

9 000 000

50

Norges forskningsråd

40 200 000

70

Tilskudd til forskning og informasjon

800 000

1577

Norges brannskole (jf. kap. 4577)

1

Driftsutgifter

43 244 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 000 000

1590

Aetat (jf. kap. 4590)

1

Driftsutgifter

1 759 039 000

21

Spesielle driftsutgifter

1 767 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

48 760 000

1594

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 4594)

21

Evaluering, utviklingstiltak mv., kan overføres

23 148 000

70

Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres

1 203 609 000

71

Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70

2 749 851 000

73

Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71

72 178 000

74

Lønnssubsidium ved reaktivisering, overslagsbevilgning

37 404 000

1595

Ventelønn mv. (jf. kap. 4595)

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

440 000 000

2412

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615)

1

Driftsutgifter

262 300 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

5 000 000

72

Rentestøtte

32 000 000

Totale utgifter

19 833 341 000

Inntekter

3520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520)

2

Gebyr nødvisum

90 000

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

504 586 000

3521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521)

1

Tilbakevending for flyktninger

11 300 000

3

Transport av flyktninger/reiseutgifter til og fra utlandet

30 496 000

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

30 994 000

3540

Sametinget (jf. kap. 540)

51

Avkastning av Samefolkets fond

4 650 000

3585

Husleietvistutvalget i Oslo (jf. kap. 585)

1

Gebyrer

200 000

3587

Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 587)

4

Gebyrer, godkjenningsordning for foretak for ansvarsrett

12 700 000

4570

Arbeidstilsynet (jf. kap. 1570)

1

Diverse inntekter

1 668 000

4

Kjemikaliekontroll, gebyrer

4 200 000

5

Tvangsmulkt

1 600 000

7

Byggesaksbehandling, gebyrer

13 100 000

4571

Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 1571)

2

Gebyrer

96 600 000

4573

Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 1573)

1

Laboratorievirksomhet

1 000 000

2

Informasjon, kurs og tjenesteyting

1 100 000

3

Oppdrag

6 900 000

4577

Norges brannskole (jf. kap. 1577)

1

Diverse inntekter

7 400 000

4590

Aetat (jf. kap. 1590)

4

Salgsinntekter m.m.

356 000

80

Innfordret misbruk av dagpenger

30 000 000

81

Innfordret feilutbetalte attføringsytelser

14 000 000

4594

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 1594)

2

Opplæringstjenester

1 777 000

60

Refusjon fra Verdal kommune

9 600 000

4595

Ventelønn mv. (jf. kap. 1595)

1

Refusjon statlig virksomhet mv.

86 000 000

5312

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

1

Gebyrer m.m.

32 826 000

5327

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond og fylkeskommunene mv.

50

Tilbakeføring av tilskudd

70 000 000

51

Tilbakeføring av tapsfond

20 000 000

5615

Renter fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

80

Renter

7 341 000 000

Totale inntekter

8 334 143 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2003 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 500 post 1

kap. 3500 post 1

kap. 522 post 1

kap. 3522 post 1

kap. 585 post 1

kap. 3585 post 1

kap. 587 post 1

kap. 3587 post 4

kap. 2412 post 1

kap. 5312 post 1

III

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

581

Bolig- og bomiljøtiltak

71

Tilskudd til byfornyelse og boligkvalitet

40,6 mill. kroner

75

Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger

200,1 mill. kroner

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

60

Oppstartingstilskudd

3 161,5 mill. kroner

IV

Husbankens avdragsvilkår

Stortinget samtykker i at punkt 1.2 Avdragsvilkår i gjeldende bestemmelser om Husbankens rente- og avdragsvilkår av 14. desember 1995, jf. St.prp. nr. 16 (1995-96) Om endringar i Husbankens rente- og avdragsvilkår og Innst. S. nr. 83 (1995-96), endres til "Lån til utleieboliger kan ha en samla løpetid på inntil 50 år.".

V

Bustadordninga

Stortinget samtykkjer i at stortingsvedtaket av 12. juni 1972 om ordning med bustønad, § 2 Boliger, med seinare endringar, blir endra til:

§ 2 Boliger som omfattes av bostøtteordningen:

For husstander med alders-, etterlatte- og uførepensjonister med inntekter under minstepensjon pluss 30 pst. gjelder ikke noen bostedsavgrensning. Bostøtte gis ikke til beboere i institusjoner hjemlet i lov om helsetjenesten i kommunene § 1-3 annet ledd pkt. 5 og lov om sosiale tjenester mv. § 4-2 bokstav d.

For barnefamilier stilles ingen finansieringskrav til boligen.

For husstander med alders-, etterlatte- og uførepensjonister med inntekter over minstepensjon pluss 30 pst. gjelder følgende finansieringskrav til boligen:

  • 1. Boliger som er oppført med lån frå Husbanken eller Bustadbanken/Landbruksbanken, jf. lov av 30. oktober 1947 om omorganisering av Bustadbanken, så lenge lånet hviler på boligen.

  • 2. Boliger som har ervervslån fra Husbanken eller som har utbedringslån fra Husbanken eller Bustadbanken/Landbruksbanken og som er innvilget i 1963 eller seinare. Dette gjelder også boliger som har utbedringslån fra en kommune av midler denne har lånt fra Husbanken til dette formålet.

  • 3. Kommunale leieboliger og leieboliger som er underlagt leieregulering etter kapittel II i lov 7. juli 1967 nr. 13 om husleieregulering mv. for boliger, samt andre leieboliger innenfor det samme stedlige virkeområde, som er oppført før 8. april 1940.

  • 4. Boliger som har etableringslån, boligtilskudd eller startlån fra Husbanken. Dette gjelder også boliger som har etableringslån eller startlån fra en kommune av midler denne har lånt fra Husbanken til dette formålet.

  • 5. Omsorgsboliger som er oppført med oppstartingstilskudd fra Husbanken.

  • 6. Alle boliger i borettslag.

VI

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 1570 post 1

kap. 4570 postene 1, 6, 7

kap. 1571 post 1

kap. 4571 post 6

kap. 1573 post 1

kap. 4573 post 2

kap. 1573 post 21

kap. 4573 post 3

kap. 1577 post 1

kap. 4577 post 1

VII

Omdisponeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan:

  • 1. omdisponere inntil 10 pst. av bevilgningen under kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak, post 70 Ordinære arbeidsmarkedstiltak til post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak.

  • 2. omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak, post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak til kap. 1590 Aetat, post 1 Driftsutgifter, jf. omtale under kap. 1590 post 1 i St.prp. nr. 1 (2002-2003).

VIII

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1594

Arbeidsmarkedstiltak

70

Ordinære arbeidsmarkedstiltak

363,781 mill. kroner

71

Spesielle arbeidsmarkedstiltak

533,782 mill. kroner

IX

Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.

X

Fullmakt til å selge aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet gis fullmakt til å:

  • 1. selge inntil 100 pst. av statens aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS.

  • 2. inntektsføre uten bevilgning salg av statens aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS under kap. 4574 Arbeidsforskningsinstituttet, post 90 Salg av aksjer.

XI

Stortinget ber Regjeringen gi Human Rights Service etter søknad prosjektutviklingsmidler på 1,1 mill. kroner fra kap. 521 post 71 Kunnskapsutvikling.

B. Rammeområde 7

I

På statsbudsjettet for 2003 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

2540

Stønad under arbeidsløyse til fiskere og fangstmenn

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

36 000 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning

8 023 500 000

2542

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 5704)

70

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsbevilgning

470 000 000

2543

Ytelser til yrkesrettet attføring

70

Attføringspenger, overslagsbevilgning

6 908 000 000

71

Attføringsstønad, overslagsbevilgning

1 935 000 000

Totale utgifter

17 372 500 000

Inntekter

5704

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 2542)

2

Dividende

100 000 000

5705

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs, dagpenger

1

Refusjon dagpenger

18 000 000

Totale inntekter

118 000 000

C. Rammeuavhengige vedtak

I

Stortinget ber Regjeringa i kommuneproposisjonen for 2004 vise omfordelinga mellom kommunar som har skjedd som fylgje av endringar i inntektssystemet frå 1997 til og med vedteke budsjett for 2003.

II

Stortinget ber Regjeringen i kommuneproposisjonen for 2004 legge fram forslag til statens finansiering og kommunesektorens medfinansiering av landets krisesentre, slik at tilbudet kan samsvare med det reelle behovet for beskyttelse og hjelp, både når det gjelder omfang og kvalitet.

III

Stortinget ber Regjeringen så raskt som mulig legge fram helhetlige planer for finansiering av nødvendige krisetiltak, herunder:

  • – fosterhjem og kriseboliger med sikkerhet

  • – nødvendig personellressurser i ulike etater og opplæring av disse.

IV

Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle direkte bedriftsrettede tiltak som tildeles med grunnlag i fylkeskommunens disponering av bevilgningene over kap. 551 post 60, skal forvaltes gjennom Statens nærings- og distriktsutviklingsfond.

V

Stortinget ber Regjeringen utforme regelverk som sikrer at barn og barnefamilier ikke blir henvist til å bo på hospits.

VI

Stortinget ber Regjeringen foreta en grundig evaluering av ytelsene til attføring og medisinsk rehabilitering slik det ble vedtatt i Innst. S. nr. 141 (2001-2002) og legge saken fram for Stortinget i løpet av 2003.

VII

Stortinget ber Regjeringa yte storbytilskot til kommunar som har tilsvarande utgifter til rusfeltet og psykiatri som dei fire storbykommunane. Det skal brukast same fordelingsprinsipp som for Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.

VIII

Stortinget ber Regjeringa bidra til at konsultasjonsordninga mellom staten og kommunesektoren blir gjort meir forpliktande slik at dei totale ressursane innan offentleg sektor kan nyttast betre, ikkje minst gjennom at ein i fellesskap tek eit større ansvar for gjennomføring av statleg politikk.

IX

Stortinget ber Regjeringa i samarbeid med kommunesektoren å stipulere den gjennomsnittlege pensjonspremien i 2003 og 2004 og fremme forslag i Revidert nasjonalbudsjett for 2003 og i kommuneproposisjonen for 2004 om korleis det skal takast omsyn til denne premien.

X

Stortinget ber Regjeringa i den forventa løns- og prisveksten for kommunesektoren ta omsyn til andre forhold enn lønsveksten som har relevans for pensjonskostnader i kommunesektoren. Følgjande forhold må det leggjast vekt på:

  • – Auka pensjonskostnader knytt til eit auka tal uføre.

  • – Auka pensjonskostnader knytt til ein aukande del eldre arbeidstakarar og andre underliggjande demografiske forhold.

  • – Statleg initierte endringar i pensjonsreglane (samordningsreglane, utrekningsreglane i folketrygda og i dei forventa tenestepensjonsordningane).

Stortinget ber Regjeringa også vurdere å ta omsyn til eventuelle andre forhold som har noko å seie for pensjonskostnadene i kommunesektoren.

XI

Stortinget ber Regjeringa i Revidert nasjonalbudsjett for 2003 å fremme forslag om korleis auken i dei gjennomsnittlege pensjonskostnadene kan løysast.

XII

Stortinget ber Regjeringa fremme forslag om ei permanent ordning om korleis svingingane i pensjonspremiar i kommunesektoren kan jamnast ut over tid.

XIII

Stortinget ber Regjeringa om å innleie drøftingar med kommunane om ein plan for å rette opp den økonomiske ubalansen i kommunesektoren. Rammene for og dei økonomiske konsekvensane av ein slik plan må leggjast fram for Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett for 2003.

XIV

Stortinget ber Regjeringa snarast fremme forslag om kompensasjon til Rødøy kommune for ikkje-utbygging av Melfjordvassdraget. Det blir lagt til grunn at kompensasjonen skal liggje innanfor dei økonomiske rammer som har vore gjeldande for denne ordninga.

XV

Stortinget ber Regjeringa leggje til rette for rutinar ved saksutgreiinga som sikrar at konsekvensane for distriktspolitikken kjem med som ein del av beslutningsgrunnlaget når Stortinget skal avgjere om politikken innanfor ulike samfunnsområde skal leggjast om.

XVI

Stortinget ber Regjeringa etablere ein nasjonal erfaringsbase/idébank der erfaringar frå gode lokale og regionale samarbeidsprosjekt vert samla og formidla til andre.

XVII

Stortinget ber Regjeringen om at ordningen med Startlån blir innrettet slik at:

  • – risikoen for stat og kommune blir sidestilt, slik at stat og kommune hver tar 50 pst. risiko fra første krone

  • – kommunen kan gi Husbanken ansvaret for forvaltning for Startlånet etter at kommunen har innvilget lånet.

XVIII

Stortinget ber Regjeringen så raskt som mulig å legge fram en sak om bekjempelse av svart arbeid, der alle etater og kontrollorganer som har en rolle i dette arbeidet gås igjennom med sikte på å avdekke behov for kontrollressurser, lov- eller forskriftsendringer og behov for nye rutiner.

XIX

Fullmakt om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2003 kan inngå avtaler om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger med varighet utover 2003. Dersom behovet for mottaksplasser for asylsøkere og flyktninger blir større enn antatt i budsjettet for 2003, samtykker Stortinget i at Kommunal- og regionaldepartementet kan øke antall plasser i statlige mottak innenfor gjeldende rammer for etablering og drift av det statlige mottaksapparatet, selv om det medfører et bevilgningsmessig merbehov under kap. 520 Utlendingsdirektoratet post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak.