3. Rammeområde 6 innvandring, regional utvikling,bolig og arbeid
- 3.1 Hovedprioriteringar for rammeområde 6
- 3.1.1 Innleiing
- 3.1.2 Merknader frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
- 3.1.3 Hovedprioriteringar frå Arbeidarpartiet
- 3.1.4 Hovedprioriteringar frå Høgre og Kristeleg Folkeparti
- 3.1.5 Hovedprioriteringar frå Framstegspartiet
- 3.1.6 Hovedprioriteringar frå Sosialistisk Venstreparti
- 3.1.7 Hovedprioriteringar frå Senterpartiet
I
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 6
Kap. |
Post |
Formål: |
St.prp. nr. 1 m/ Tillegg nr. 9 og 14 | ||
Utgifter i hele kroner | |||||
Kommunal- og regionaldepartementet | |||||
500 |
Kommunal- og regionaldepartementet (jf. kap. 3500) |
197 357 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
163 166 000 | |||
21 |
Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag, kan overføres |
9 549 000 | |||
22 |
KOSTRA-rapporteringssystem for kommunene og fylkeskommunene, kan overføres |
1 142 000 | |||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
5 481 000 | |||
50 |
Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd |
18 019 000 | |||
502 |
Valgutgifter |
29 000 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
29 000 000 | |||
503 |
Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m. (jf. kap. 3503) |
12 000 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
10 500 000 | |||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
1 500 000 | |||
520 |
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520 ) |
1 490 270 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
372 980 000 | |||
21 |
Spesielle driftsutgifter, statlige mottak |
1 051 220 000 | |||
22 |
Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse |
66 070 000 | |||
521 |
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) |
3 111 914 000 | |||
60 |
Integreringstilskudd, kan overføres |
2 952 811 000 | |||
62 |
Kommunale innvandrertiltak |
42 450 000 | |||
70 |
Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging |
2 440 000 | |||
71 |
Kunnskapsutvikling, kan overføres |
43 733 000 | |||
72 |
Tilbakevending for flyktninger, kan overføres |
11 300 000 | |||
73 |
Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet |
22 420 000 | |||
74 |
Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m. |
1 560 000 | |||
75 |
Transport av flyktninger / reiseutgifter til og fra utlandet |
35 200 000 | |||
522 |
Senter mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522) |
6 300 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
6 300 000 | |||
523 |
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene (jf. kap. 3523) |
3 800 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
3 800 000 | |||
524 |
Utlendingsnemnda (jf. kap. 3524) |
104 870 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
91 500 000 | |||
21 |
Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling |
13 370 000 | |||
526 |
Nasjonale minoriteter |
2 805 000 | |||
70 |
Tilskudd til nasjonale minoriteter |
2 805 000 | |||
540 |
Sametinget (jf. kap. 3540) |
134 450 000 | |||
50 |
Sametinget |
129 800 000 | |||
54 |
Avkastning av Samefolkets fond |
4 650 000 | |||
541 |
Tilskudd til samiske formål |
3 800 000 | |||
70 |
Tilskudd til samiske formål |
1 300 000 | |||
72 |
Samisk språk, informasjon, o.a. |
2 500 000 | |||
542 |
Kompetansesenter for urfolks rettigheter |
1 900 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
1 900 000 | |||
551 |
Regional utvikling og nyskaping |
1 166 500 000 | |||
60 |
Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling |
1 166 500 000 | |||
552 |
Nasjonalt samarbeid for regional utvikling |
347 000 000 | |||
21 |
Kunnskapsutvikling, informasjon, mv. |
10 000 000 | |||
72 |
Nasjonale tiltak for regional utvikling |
337 000 000 | |||
580 |
Bostøtte |
1 932 800 000 | |||
70 |
Bostøtte, overslagsbevilgning |
1 932 800 000 | |||
581 |
Bolig- og bomiljøtiltak |
837 700 000 | |||
60 |
Handlingsprogram for Oslo indre øst |
50 000 000 | |||
71 |
Tilskudd til boligkvalitet, kan overføres |
74 000 000 | |||
73 |
Tilskudd til opplysning, informasjon m.m. |
2 200 000 | |||
75 |
Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger, kan overføres |
665 000 000 | |||
78 |
Tilskudd til utvikling av bomiljø, boligforvaltning og boligpolitikk, kan overføres |
36 100 000 | |||
79 |
Tilskudd til radonforebyggende tiltak i boliger, kan overføres |
10 400 000 | |||
582 |
Skoleanlegg |
160 000 000 | |||
60 |
Rentekompensasjon |
160 000 000 | |||
585 |
Husleietvistutvalget i Oslo (jf. kap. 3585) |
4 650 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
4 650 000 | |||
586 |
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser |
3 210 300 000 | |||
60 |
Oppstartingstilskudd, kan overføres |
1 943 900 000 | |||
63 |
Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag |
1 266 400 000 | |||
587 |
Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 3587) |
34 700 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
34 700 000 | |||
Arbeids- og administrasjonsdepartementet | |||||
1570 |
Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570) |
270 700 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
267 000 000 | |||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
3 700 000 | |||
1571 |
Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 4571) |
126 500 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
120 800 000 | |||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
700 000 | |||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
800 000 | |||
70 |
Tilskudd til Norsk Brannvern Forening |
1 500 000 | |||
71 |
Tilskudd til Norsk Elektrotekniske Komité |
2 700 000 | |||
1573 |
Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 4573) |
71 725 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
60 761 000 | |||
21 |
Oppdrag |
6 900 000 | |||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
4 064 000 | |||
1574 |
Arbeidsforskningsinstituttet |
2 000 000 | |||
70 |
Tilskudd til AFI AS |
2 000 000 | |||
1575 |
Forskning og utredning |
50 000 000 | |||
21 |
Forsknings- og utredningsoppdrag, m.m., kan overføres |
9 000 000 | |||
50 |
Norges forskningsråd |
40 200 000 | |||
70 |
Tilskudd til forskning og informasjon |
800 000 | |||
1577 |
Norges brannskole (jf. kap. 4577) |
44 244 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
43 244 000 | |||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
1 000 000 | |||
1590 |
Aetat (jf. kap. 4590) |
1 809 566 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
1 759 039 000 | |||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
1 767 000 | |||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
48 760 000 | |||
1594 |
Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 4594) |
4 086 190 000 | |||
21 |
Evaluering, utviklingstiltak mv., kan overføres |
23 148 000 | |||
70 |
Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres |
1 203 609 000 | |||
71 |
Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
2 749 851 000 | |||
73 |
Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71 |
72 178 000 | |||
74 |
Lønnssubsidium ved reaktivisering, overslagsbevilgning |
37 404 000 | |||
1595 |
Ventelønn mv. (jf. kap. 4595) |
440 000 000 | |||
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
440 000 000 | |||
Statsbankene | |||||
2412 |
Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615) |
299 300 000 | |||
1 |
Driftsutgifter |
262 300 000 | |||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
5 000 000 | |||
72 |
Rentestøtte |
32 000 000 | |||
Sum utgifter rammeområde 6 |
19 992 341 000 | ||||
Inntekter i hele kroner | |||||
Inntekter under departementene | |||||
3520 |
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520) |
504 676 000 | |||
2 |
Gebyr nødvisum |
90 000 | |||
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
504 586 000 | |||
3521 |
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) |
76 790 000 | |||
1 |
Tilbakevending for flyktninger |
11 300 000 | |||
3 |
Transport av flyktninger / reiseutgifter til og fra utlandet |
34 496 000 | |||
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
30 994 000 | |||
3540 |
Sametinget (jf. kap. 540) |
4 650 000 | |||
51 |
Avkastning av Samefolkets fond |
4 650 000 | |||
3585 |
Husleietvistutvalget i Oslo (jf. kap. 585) |
200 000 | |||
1 |
Gebyrer |
200 000 | |||
3587 |
Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 587) |
12 700 000 | |||
4 |
Gebyrer, godkjenningsordning for foretak for ansvarsrett |
12 700 000 | |||
4570 |
Arbeidstilsynet (jf. kap. 1570) |
20 568 000 | |||
1 |
Diverse inntekter |
1 668 000 | |||
4 |
Kjemikaliekontroll, gebyrer |
4 200 000 | |||
5 |
Tvangsmulkt |
1 600 000 | |||
7 |
Byggesaksbehandling, gebyrer |
13 100 000 | |||
4571 |
Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 1571) |
96 600 000 | |||
2 |
Gebyrer |
96 600 000 | |||
4573 |
Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 1573) |
9 000 000 | |||
1 |
Laboratorievirksomhet |
1 000 000 | |||
2 |
Informasjon, kurs og tjenesteyting |
1 100 000 | |||
3 |
Oppdrag |
6 900 000 | |||
4577 |
Norges brannskole (jf. kap. 1577) |
7 400 000 | |||
1 |
Diverse inntekter |
7 400 000 | |||
4590 |
Aetat (jf. kap. 1590) |
44 356 000 | |||
4 |
Salgsinntekter m.m. |
356 000 | |||
80 |
Innfordret misbruk av dagpenger |
30 000 000 | |||
81 |
Innfordret feilutbetalte attføringsytelser |
14 000 000 | |||
4594 |
Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 1594) |
11 377 000 | |||
2 |
Opplæringstjenester |
1 777 000 | |||
60 |
Refusjon fra Verdal kommune |
9 600 000 | |||
4595 |
Ventelønn mv. (jf. kap. 1595) |
86 000 000 | |||
1 |
Refusjon statlig virksomhet mv. |
86 000 000 | |||
5312 |
Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) |
32 826 000 | |||
1 |
Gebyrer m.m. |
32 826 000 | |||
5327 |
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond og fylkeskommunene mv. |
90 000 000 | |||
50 |
Tilbakeføring av tilskudd |
70 000 000 | |||
51 |
Tilbakeføring av tapsfond |
20 000 000 | |||
Renter og utbytte mv. | |||||
5615 |
Renter fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) |
7 341 000 000 | |||
80 |
Renter |
7 341 000 000 | |||
Sum inntekter rammeområde 6 |
8 338 143 000 | ||||
Netto rammeområde 6 |
11 654 198 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2003 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 500 post 1 |
kap. 3500 post 1 |
kap. 522 post 1 |
kap. 3522 post 1 |
kap. 585 post 1 |
kap. 3585 post 1 |
kap. 587 post 1 |
kap. 3587 post 4 |
kap. 2412 post 1 |
kap. 5312 post 1 |
III
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
581 |
Bolig- og bomiljøtiltak |
||
71 |
Tilskudd til byfornyelse og boligkvalitet |
40,6 mill. kroner | |
75 |
Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger |
200,1 mill. kroner | |
586 |
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser |
||
60 |
Oppstartingstilskudd |
3 161,5 mill. kroner |
IV
Fullmakt om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2003 kan inngå avtaler om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger med varighet utover 2003. Dersom behovet for mottaksplasser for asylsøkere og flyktninger blir større enn antatt i budsjettet for 2003, samtykker Stortinget i at Kommunal- og regionaldepartementet kan øke antall plasser i statlige mottak innenfor gjeldende rammer for etablering og drift av det statlige mottaksapparatet, selv om det medfører et bevilgningsmessig merbehov under kap. 520 Utlendingsdirektoratet post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak.
V
Husbankens avdragsvilkår
Stortinget samtykker i at punkt 1.2 Avdragsvilkår i gjeldende bestemmelser om Husbankens rente- og avdragsvilkår av 14. desember 1995, jf. St.prp. nr. 16 (1995-1996) Om endringar i Husbankens rente- og avdragsvilkår og Innst. S. nr. 83 (1995-1996), endres til "Lån til utleieboliger kan ha en samla løpetid på inntil 50 år".
VI
Bustadordninga
Stortinget samtykkjer i at stortingsvedtaket av 12. juni 1972 om ordning med bustønad, § 2 Boliger, med seinare endringar, blir endra til:
§ 2 Boliger som omfattes av bostøtteordningen:
For husstander med alders-, etterlatte- og uførepensjonister med inntekter under minstepensjon pluss 30 pst. gjelder ikke noen bostedsavgrensning. Bostøtte gis ikke til beboere i institusjoner hjemlet i lov om helsetjenesten i kommunene § 1-3 annet ledd pkt. 5 og lov om sosiale tjenester mv. § 4-2 bokstav d.
For barnefamilier stilles ingen finansieringskrav til boligen.
For husstander med alders-, etterlatte- og uførepensjonister med inntekter over minstepensjon pluss 30 pst. gjelder følgende finansieringskrav til boligen:
-
1. Boliger som er oppført med lån frå Husbanken eller Bustadbanken/Landbruksbanken, jf. lov av 30. oktober 1947 om omorganisering av Bustadbanken, så lenge lånet hviler på boligen.
-
2. Boliger som har ervervslån fra Husbanken eller som har utbedringslån fra Husbanken eller Bustadbanken/Landbruksbanken og som er innvilget i 1963 eller seinare. Dette gjelder også boliger som har utbedringslån fra en kommune av midler denne har lånt fra Husbanken til dette formålet.
-
3. Kommunale leieboliger og leieboliger som er underlagt leieregulering etter kapittel II i lov 7. juli 1967 nr. 13 om husleieregulering mv. for boliger, samt andre leieboliger innenfor det samme stedlige virkeområde, som er oppført før 8. april 1940.
-
4. Boliger som har etableringslån, boligtilskudd eller startlån fra Husbanken. Dette gjelder også boliger som har etableringslån eller startlån fra en kommune av midler denne har lånt fra Husbanken til dette formålet.
-
5. Omsorgsboliger som er oppført med oppstartingstilskudd fra Husbanken.
-
6. Alle boliger i borettslag.
VII
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1570 post 1 |
kap. 4570 postene1, 6, 7 |
kap. 1571 post 1 |
kap. 4571 post 6 |
kap. 1573 post 1 |
kap. 4573 post 2 |
kap. 1573 post 21 |
kap. 4573 post 3 |
kap. 1577 post 1 |
kap. 4577 post 1 |
VIII
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan:
-
1. Omdisponere inntil 10 pst. av bevilgningen under kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak post 70 Ordinære arbeidsmarkedstiltak til post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak.
-
2. Omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak til kap. 1590 Aetat post 1 Driftsutgifter, jf. omtale under kap. 1590 post 1.
IX
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1594 |
Arbeidsmarkedstiltak |
||
70 |
Ordinære arbeidsmarkedstiltak |
363,781 mill. kroner | |
71 |
Spesielle arbeidsmarkedstiltak |
533,782 mill. kroner |
X
Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2003 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.
XI
Fullmakt til å selge aksjer i Arbeidsforsknings- instituttet AS
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet gis fullmakt til å:
-
1. Selge inntil 100 pst. av statens aksjer i Arbeids-forskningsinstituttet AS.
-
2. Inntektsføre uten bevilgning salg av statens aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS under kap. 4574 Arbeidsforskningsinstituttet post 90 Salg av aksjer.
Komiteen har ved Stortinget sitt vedtak 15. oktober 2002 fått tildelt kapittel under rammeområde 6 Kommunal- og regionaldepartementet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Finansdepartementet, jf. Innst. S. nr. 1 (2002-2003). Ved Stortinget sitt vedtak 2. desember 2002 er netto utgiftsramme for rammeområde 6 fastsett til kr 11 499 198 000, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003).
Komiteen viser til at i samsvar med forretningsordenen § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal berre dei forslaga som summerer seg til ramma for rammeområde 6, som er vedtatt ved handsaminga av Budsjett-innst. S. I (2002-2003), takast opp til votering ved handsaminga av denne innstillinga.
Komiteen viser til at det går fram av tabell 1 at forslaget frå Høgre og Kristeleg Folkeparti summerer seg til den nettosum som er vedteken for rammeområde 6 ved handsaminga av Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003).
Komiteen viser til at forslaget frå Høgre og Kristeleg Folkeparti er ført opp under Tilråding frå komiteen under kapittel 7 i innstillinga.
Tabell 1 Forslag til disponering av ramme 6
Tabellen viser det justerte budsjettforslaget til Høgre og Kristeleg Folkeparti. Avvik frå forslag til beløp i St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 9 og 14 i parentes. Berre kapittel med avvik frå Regjeringa sitt forslag er med. Tal i tusen kroner.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 9 og 14 | H og KrF |
Utgifter (i hele tusen kroner) | ||||
521 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | |||
60 | Integreringstilskudd | 2 952 811 | 2 865 811 (-87 000) | |
62 | Kommunale innvandringstiltak | 42 450 | 41 850 | |
71 | Kunnskapsutvikling | 45 733 | 44 333 | |
75 | Transport av flyktninger/reiseutgifter til og fra utlandet | 35 200 | 31 200 (-4 000) | |
551 | Regional utvikling og nyskaping | |||
60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling | 1 166 500 | 1 116 500 (-50 000) | |
552 | Nasjonalt samarbeid for regional utvikling | |||
72 | Nasjonale tiltak for regional utvikling | 337 000 | 287 000 (-50 000) | |
582 | Skoleanlegg | |||
60 | Rentekompensasjon | 160 000 | 192 000 (+32 000) | |
Sum utgifter rammeområde 6 | 19 992 341 | 19833 341 (-159 000) | ||
Inntekter (i hele tusen kroner) | ||||
3521 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) | |||
3 | Transport av flyktninger/reiseutgifter til og fra utlandet | 34 496 | 30 496 (-4 000) | |
Sum inntekter rammeområde 6 | 8 338 143 | 8 334 143 (-4 000) | ||
Sum netto rammeområde 6 | 11 654 198 | 11 499 198 (-155 000) |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, konstaterer at de vedtatte rammer for rammeområde 6 og 7 i så vesentlig grad avviker fra det disse partier mener er en nødvendig innsats for å sikre hovedtrekkene i bosettingsmønsteret, motvirke arbeidsledighet og bedre botilbudet at det ikke gir et rimelig bilde av disse partiers politikk å fremme forslag til fordeling av rammene. Dette er rammer som regjeringspartiene bare kunne få støtte til fra Fremskrittspartiet. Det er da også naturlig at de partiene som står bak de vedtatte innstrammingene også foreslår innretningen av dem.
Flertallet vil ut fra dette ikke fremme egne forslag til rammedisponering under rammeområde 6, men viser til de forslag som er fremmet av sine respektive partifraksjoner i finansinnstillingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til finansinnstillingen, Budsjett-innst. S. I (2002-2003) hvor Arbeiderpartiets økonomiske politikk er presentert. Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen vedrørende rammeområde 6 framgår av tabell 2. Disse medlemmer viser til oversikten nedenfor som viser avvikene mellom Arbeiderpartiets forslag, Regjeringens forslag og forliket mellom Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti på områder innenfor rammeområde 6.
Oversikt over Arbeiderpartiets økonomiske opplegg for 2003 i forhold til regjeringens budsjettforslag og forliket mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre (i mill. kroner).
Kap. | Post | Formål: | AP i forhold til forliket mellom H, FRP, KRF og V. | AP i forhold til regjeringen |
521 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | + 38,3 | - 52,7 | |
60 | Integreringstilskudd | + 34,3 | - 52,7 | |
75 | Transport av flyktninger / reiseutgifter til og fra utlandet | + 4 | 0 | |
551 | Regional utvikling og nyskaping | + 230 | + 180 | |
60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling | + 230 | + 180 | |
552 | Nasjonalt samarbeid for regional utvikling | + 50 | 0 | |
72 | Nasjonale tiltak for regional utvikling | + 50 | 0 | |
580 | Bostøtte | + 63 | + 63 | |
70 | Bostøtte | + 63 | + 63 | |
581 | Bolig- og bomiljøtiltak | + 137 | +137 | |
71 | Tilskudd til boligkvalitet | + 25 | + 25 | |
75 | Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger | + 112 | +112 | |
582 | Skoleanlegg | 0 | + 32 | |
60 | Rentekompensasjon | 0 | + 32 | |
1590 | Aetat (jf. kap. 4590) | + 77,2 | +77,2 | |
1 | Driftsutgifter | + 77,2 | +77,2 | |
1594 | Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 4594) | + 195,4 | +195,4 | |
70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak | + 109,6 | +109,6 | |
71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak | + 85,8 | + 85,8 | |
Sum utgifter rammeområde 6 | + 790 | + 631,9 | ||
Inntekter rammeområde 6 | ||||
3521 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) | + 4 | 0 | |
3 | Transport av flyktninger / reiseutgifter til og fra utlandet | +4 | 0 | |
5615 | Renter fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) | + 32 | +32 | |
80 | Renter | + 32 | + 32 | |
Sum inntekter rammeområde 6 | + 36 | + 32 | ||
Sum netto rammeområde 6 | + 754 | + 599,9 |
Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet foreslår en tiltakspakke på nærmere 2,3 mrd. kroner for å sikre og skape arbeidsplasser. Mye av denne innsatsen vil ha stor betydning for næringsliv og arbeidsplasser i distriktene. Det foreslås herunder å øke den direkte bevilgningen til næringsutvikling i distriktene med 180 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet mener det er nødvendig med en kraftig opptrapping av tiltakene i arbeidsmarkedet. Det foreslås derfor 1 000 nye ordinære tiltaksplasser og 700 nye tiltaksplasser for yrkeshemmede utover Regjeringens forslag og 50 mill. kroner mer til Aetat for å redusere køen til yrkesrettet attføring. Arbeiderpartiet går mot Regjeringens forslag til svekkelse av dagpengeordningen og permitteringsordningen.
Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet foreslår å øke boligbyggingen og å styrke boligtilbudet til ungdom og økonomisk vanskeligstilte. Arbeiderpartiet foreslår å øke utlånsrammen i Husbanken med 2 mrd. kroner utover Regjeringens forlag. Arbeiderpartiet vil videre øke bevilgningene til boligsektoren med 200 mill. kroner utover Regjeringens forslag slik at en kan øke grensen for hvor høy inntekt barnefamilier kan ha for å kunne motta bostøtte, innføre månedlig utbetaling av bostøtte, øke tilskuddet til utleieboliger og bedre tilgjengeligheten til boliger for eldre og uføre.
Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet går mot Regjeringens forslag om å redusere mottaket av kvoteflyktninger. Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet i tilleggsinnstillingen til finansinnstillingen har funnet det forsvarlig å støtte forslaget i budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om reduksjon i utgifter til familiegjenforening og etterslep i antall bosatte flyktninger.
Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader under de enkelte kapitler og poster.
Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet i finansinnstillingen foreslo en netto utgiftsramme for rammeområde 6 som var 754 mill. kroner høyere enn forslaget fra regjeringspartiene, som var identisk med budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet. Under behandlingen i Stortinget fikk regjeringspartienes forslag flertall.
Disse medlemmer viser til merknader under 1.2 og vil ut fra dette ikke fremme eget forslag til rammedisponering.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti vil særlig understreke Regjeringens vektlegging av bostøtteordningen gjennom å oppheve kravet om Husbankfinansiering for barnefamilier samt en heving av satsene. Hele 5 000 barnefamilier vil med dette få en bedret økonomisk situasjon etter den største økningen i bostøtte noensinne. Disse medlemmer vil vise til at dette er en del av Regjeringens sterke satsning i kampen mot fattigdom. Disse medlemmer vil understreke betydningen av slike målrettede tiltak og viktigheten av Regjeringens totale fattigdomssatsing. Disse medlemmer vil vise til at Regjeringen i forbindelse med den varslede boligmeldingen vil foreta en gjennomgang av regelverket for bostøtte. Disse medlemmer støtter Regjeringens prioritering av unge i etableringsfasen og vanskeligstilte innenfor boligpolitikken gjennom blant annet målrettede tiltak som styrking av bostøtteordningen, innføring av Startlånet og heving av Husbankens utlånsramme til 14,5 mrd. kroner, inkludert den nye satsningen i sydlige land.
Disse medlemmer vil berømme denne regjeringen for å ha tatt tak i innvandrings- og integreringsfeltet med en helt ny giv. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringens politikk har god virkning. Tallet på grunnløse asylsøkere har blitt kraftig redusert. Integreringsarbeidet får nå et forsterket fokus gjennom det kommende forslag til lov om introduksjonsordning. Disse medlemmer vil særlig støtte Regjeringens utvikling av en mer helhetlig politikk overfor enslige mindreårige asylsøkere. Likeledes støttes styrkingen av kompetansen i kommunenes integreringsarbeid i forbindelse med innføring av lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere. Disse medlemmer er også positive til Regjeringens satsing på kvalitetsheving av tolketjenestene, etableringen av et tolkeregister og utvikling av utdanningstilbudet for tolker.
Disse medlemmer ønsker velkommen Regjeringens forslag om desentralisering av de regionalpolitiske virkemidlene og styrkingen av fylkeskommunenes rolle som regional utviklingsaktør gjennom ledelse av det regionale partnerskapet. Disse medlemmer viser til at den nye budsjettstrukturen gjør at fylkeskommunene får ansvaret for selv å prioritere de regionale grep som vil ha størst effekt. Dette forsterker muligheten til å mobilisere for regional utvikling og ansvar for egen framtid. Disse medlemmer mener at desentraliseringen av de regionalpolitiske virkemidlene til fylkeskommunene er et viktig ledd i moderniseringen av offentlig sektor. Samtidig er det en god mulighet for fylkeskommunene til å utvikle sin rolle som regional utviklingsaktør forut for Regjeringens kommende evaluering av den nye fylkeskommunen mot slutten av denne stortingsperioden.
Disse medlemmer er positive til Regjeringens satsning på samisk språk, blant annet gjennom styrking av kompensasjon for ekstrautgifter i forbindelse med tospråklighet i de samiske kommunene. Disse medlemmer støtter også etableringen av kompetansesenteret for urfolks rettigheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under de ulike programområdene i innstillingen og til oversikten over sitt alternative budsjett i tabell 2.
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen, jf. merknader under kap. 1.1 og støtter det justerte budsjettforslaget fra Høyre og Kristelig Folkeparti slik dette fremkommer i tabell 1 i kap. 3.1.1 i denne innstilllingen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative budsjett forslår å øke rammeområde 6 med 1 311 mill. kroner i forhold til Regjeringens budsjettopplegg. Disse medlemmer viser for øvrig til sine innledende merknader og til sine merknader og forslag i finansinnstillinga og til merknader og forslag under alle kapitler i denne innstillinga.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett og foreslår 12 401 698 000 kroner til ramme 6.
Denne medlemen meiner det trengst ei heilskapleg og offensiv satsing på distrikta for å stanse sentraliseringa av kunnskap, busetjing og kapital. For Senterpartiet er det viktig at folk opplever ein reell valfridom når det gjeld bu- og arbeidsstad. Denne medlemen vil peike på at Noreg er i ein spesiell situasjon med mange lokalsamfunn med lågt folketal og store avstandar. Mange av våre viktigaste ressursar ligg i desse områda. Det er nødvendig å føre ein politikk som medverkar til å nytte dei rike ressursane vi har både på land og i havområda våre.
Denne medlemen meiner dette krev ein offensiv distriktspolitikk slik at heile landet får høve til ei positiv utvikling.
Denne medlemen vil særleg peike på behovet for auka midlar på område som samferdsel, næringsutvikling, kommunal velferd, breibånd og tiltak retta mot ungdom og kvinner.
Denne medlemen er sterkt kritisk til den manglande vilje Regjeringa har vist i distrikts- og regionalpolitikken. Ei nedbygging av aktive verkemidlar er eit sterkt bidrag til å forsterke sentraliseringsprosessane. Dette er ein politikk Senterpartiet vil arbeide imot. Denne medlemen er prinsipielt samd i omlegginga av dei regionalpolitiske verkemidla som regjeringa legg opp til. Større fridom til fylkeskommunane innanfor dei regionale utviklingsoppgåvene, vil verke som ein god stimulans og truleg ha god effekt.
Denne medlemen er likevel djupt usamd i nivået på dei løyvingane som Regjeringa føreslår. Regjeringa overfører ei rekkje tunge verkemiddelområde og oppgåver utan å følgje opp med tilstrekkelege midlar. Enda verre blir det når regjeringspartia og Framstegspartiet kuttar ytterlegare 100 mill. kroner i desse løyvingane. Denne medlemen vil på det sterkaste åtvare mot ein politikk der oppgåver vert lagt på andre politiske nivå utan at det følgjer pengar med.
Denne medlemen vil særleg peike på løyvingane til kommunale næringsfond og program for vassforsyning som to tunge område der ansvaret no er overført til fylkeskommunane. Denne medlemen meiner fylkeskommunane skal ha reell moglegheit til å følgje opp og desse områda. Denne medlemen viser til at Senterpartiet aukar løyvingane med om lag 500 mill. kroner til regional utvikling innanfor kap. 551 og kap. 552 i forhold til opplegget i budsjettavtalen.
Denne medlemen viser vidare til at Senterpartiet mellom anna føreslår å vidareføre kompensasjon for endringar i arbeidsgivaravgifta i 14 kommunar med 74 mill. kroner. Denne medlemen ser på ei løyving til 14-kommunegruppa som ei oppfølging av lovnader som vart gjevne då desse kommunane vart pålagde høgare arbeidsgjevaravgift.
Denne medlemen finn det oppsiktsvekkjande at Regjeringa reduserer talet på kvoteflyktningar overført frå UNHCR. Denne medlemen meiner Noreg må oppretthalde sin del av det internasjonale fellesansvaret vi er ein del av. Denne medlemen stiller seg også avvisande til Regjeringa sitt framlegg om å fjerne tilskotet til norskopplæring for asylsøkjarar. Dette kan gje store ekstra samfunnskostnader på sikt av di integreringsprosessane kjem seinare i gong. Det er og viktig at dei som sit i mottak får et positivt innhald i kvardagen.
Denne medlemen vil vise til den viktige innsatsen ulike organisasjonar gjer i integreringsarbeidet. Fleire organisasjonar medverkar til å skape møteplassar som gir gjensidig forståing, respekt og samarbeid. Senterpartiet aukar difor løyvingane til lokalt integreringsarbeid med 5 mill. kroner.
Denne medlemen vil at det skal førast ein aktiv bustadpolitikk og held fast ved at Husbanken er eit av våre beste bustadpolitiske verkemiddel. Denne medlemen er sterkt kritisk til signal frå Regjeringa om å endra Husbanken til ein førsteheimsbank. Dette vil verke negativt for andre grupper, og særleg i dei delar av landet der private bankar ikkje finn det tenleg å medverke til finansiering av husbygging. Denne medlemen vil fremje forslag om å setje Husbanken si låneramme for 2003 til 16,5 mrd. kroner, noko som inneber 2,5 mrd. kroner utover Regjeringa sitt framlegg.
Denne medlemen viser og til at Senterpartiet føreslår å auke bustadtilskotet, tilskotet til bumiljø og bustøtta med til saman 200 mill. kroner.
Denne medlemen vil peike på at Noreg står overfor store utfordringar på arbeidsmarknaden. Ledigheita aukar og delar av næringslivet slit tungt. Denne medlemen vil peike på at Senterpartiet sitt opplegg møter denne situasjonen med ei rekkje tiltak som vil resultere i fleire hender i arbeid og viser i denne samanhang til forslag andre stader i denne innstillinga samt i Innst. S. nr. 8 og 13 (2002-2003).
Denne medlemen viser til at Senterpartiet vil styrke Aetat med 25 mill. kroner og tilføre 25 mill. kroner meir til arbeidsmarknadstiltak. Senterpartiet føreslår òg ei særskilt arbeidsmarknadspakke for verftsindustrien på 50 mill. kroner for å ivareta og utvikle nødvendig kompetanse i ein vanskeleg overgangsperiode.
Denne medlemen vil også peike på dei viktige oppgåvene Arbeidstilsynet har for å sikre eit meir inkluderande arbeidsliv. Senterpartiets alternative opplegg inneber ei løyving på 10 mill. kroner meir enn Regjeringa til Arbeidstilsynet.
I tabellen er det gjeve ei oversikt over dei alternative budsjetta til hhv. Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet på rammeområde 6 slik det framgår av Budsjett-innst. S. I (2002-2003). Avvik frå Regjeringa i parentes. Tabellen viser også det justerte budsjettforslaget frå Høgre og Kristeleg Folkeparti
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 9 og 14 | H og KrF | AP | FrP | SV | Sp |
Utgifter (i hele tusen kroner) | ||||||||
500 | Kommunal- og regionaldepartementet (jf. kap. 3500) | 197 357 | 197 357 (0) | 197 357 (0) | 221 172 (+23 815) | 187 357 (-10 000) | 197 357 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 163 166 | 163 166 (0) | 163 166 (0) | 191 000 (+27 834) | 153 166 (-10 000) | 163 166 (0) | |
21 | Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag | 9 549 | 9 549 (0) | 9 549 (0) | 8 549 (-1 000) | 9 549 (0) | 9 549 (0) | |
50 | Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd | 18 019 | 18 019 (0) | 18 019 (0) | 15 000 (-3 019) | 18 019 (0) | 18 019 (0) | |
503 | Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m. (jf. kap. 3503) | 12 000 | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 11 000 (-1 000) | 12 000 (0) | 12 000 (0) | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 1 500 | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 500 (-1 000) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | |
520 | Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520) | 1 490 270 | 1 490 270 (0) | 1 490 270 (0) | 1 154 056 (-336 214) | 1 490 270 (0) | 1 490 270 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 372 980 | 372 980 (0) | 372 980 (0) | 250 980 (-122 000) | 372 980 (0) | 372 980 (0) | |
21 | Spesielle driftsutgifter, statlige mottak | 1 051 220 | 1 051 220 (0) | 1 051 220 (0) | 850 220 (-201 000) | 1 051 220 (0) | 1 051 220 (0) | |
22 | Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse | 66 070 | 66 070 (0) | 66 070 (0) | 52 856 (-13 214) | 66 070 (0) | 66 070 (0) | |
521 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | 3 111 914 | 3 020 914 (-91 000) | 3 059 214 (-52 700) | 2 121 476 (-990 438) | 3 235 914 (+124 000) | 3 073 414 (-38 500) | |
60 | Integreringstilskudd | 2 952 811 | 2 865 811 (-87 000) | 2 900 111 (-52 700) | 2 002 811 (-950 000) | 3 067 811 (+115 000) | 2 909 311 (-43 500) | |
62 | Kommunale innvandrertiltak | 42 450 | 41 850 (0) | 42 450 (0) | 21 225 (-21 225) | 42 450 (0) | 42 450 (0) | |
71 | Kunnskapsutvikling | 43 733 | 44 333 (0) | 43 733 (0) | 10 000 (-33 733) | 43 733 (0) | 43 733 (0) | |
72 | Tilbakevending for flyktninger | 11 300 | 11 300 (0) | 11 300 (0) | 61 300 (+50 000) | 11 300 (0) | 11 300 (0) | |
73 | Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet | 22 420 | 22 420 (0) | 22 420 (0) | 0 (-22 420) | 25 420 (+3 000) | 27 420 (+5 000) | |
74 | Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m. | 1 560 | 1 560 (0) | 1 560 (0) | 1 500 (-60) | 1 560 (0) | 1 560 (0) | |
75 | Transport av flyktninger / reiseutgifter til og fra utlandet | 35 200 | 31 200 (-4 000) | 35 200 (0) | 22 200 (-13 000) | 41 200 (+6 000) | 35 200 (0) | |
522 | Senter mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522) | 6 300 | 6 300 (0) | 6 300 (0) | 2 000 (-4 300) | 6 300 (0) | 6 300 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 6 300 | 6 300 (0) | 6 300 (0) | 2 000 (-4 300) | 6 300 (0) | 6 300 (0) | |
523 | Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene (jf. kap. 3523) | 3 800 | 3 800 (0) | 3 800 (0) | 1 000 (-2 800) | 3 800 (0) | 3 800 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 3 800 | 3 800 (0) | 3 800 (0) | 1 000 (-2 800) | 3 800 (0) | 3 800 (0) | |
524 | Utlendingsnemnda (jf. kap. 3524) | 104 870 | 104 870 (0) | 104 870 (0) | 0 (-104 870) | 109 870 (+5 000) | 104 870 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 91 500 | 91 500 (0) | 91 500 (0) | 0 (-91 500) | 91 500 (0) | 91 500 (0) | |
21 | Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling | 13 370 | 13 370 (0) | 13 370 (0) | 0 (-13 370) | 18 370 (+5 000) | 13 370 (0) | |
525 | Human Rights Service | 0 | 0 | 1 500 | 0 | 0 | ||
1 | Driftsutgifter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 1 500 (+1 500) | 0 (0) | 0 (0) | |
526 | Nasjonale minoriteter | 2 805 | 2 805 (0) | 2 805 (0) | 0 (-2 805) | 2 805 (0) | 2 805 (0) | |
70 | Tilskudd til nasjonale minoriteter | 2 805 | 2 805 (0) | 2 805 (0) | 0 (-2 805) | 2 805 (0) | 2 805 (0) | |
540 | Sametinget (jf. kap. 3540) | 134 450 | 134 450 (0) | 134 450 (0) | 74 450 (-60 000) | 134 450 (0) | 144 450 (+10 000) | |
50 | Sametinget | 129 800 | 129 800 (0) | 129 800 (0) | 69 800 (-60 000) | 129 800 (0) | 139 800 (+10 000) | |
541 | Tilskudd til samiske formål | 3 800 | 3 800 (0) | 3 800 (0) | 1 300 (-2 500) | 3 800 (0) | 3 800 (0) | |
72 | Samisk språk, informasjon, o.a. | 2 500 | 2 500 (0) | 2 500 (0) | 0 (-2 500) | 2 500 (0) | 2 500 (0) | |
542 | Kompetansesenter for urfolks rettigheter | 1 900 | 1 900 (0) | 1 900 (0) | 0 (-1 900) | 1 900 (0) | 1 900 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 1 900 | 1 900 (0) | 1 900 (0) | 0 (-1 900) | 1 900 (0) | 1 900 (0) | |
551 | Regional utvikling og nyskaping | 1 166 500 | 1 116 500 (-50 000) | 1 346 500 (+180 000) | 666 500 (-500 000) | 1 716 500 (+550 000) | 1 386 500 (+220 000) | |
60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling | 1 166 500 | 1 116 500 (-50 000) | 1 346 500 (+180 000) | 666 500 (-500 000) | 1 716 500 (+550 000) | 1 386 500 (+220 000) | |
552 | Nasjonalt samarbeid for regional utvikling | 347 000 | 297 000 (-50 000) | 347 000 (0) | 187 000 (-160 000) | 347 000 (0) | 521 000 (+174 000) | |
21 | Kunnskapsutvikling, informasjon, mv. | 10 000 | 10 000 (0) | 10 000 (0) | 0 (-10 000) | 10 000 (0) | 10 000 (0) | |
63 | Kompensasjon arbeidsgiveravgift 14 kommuner | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 74 000 (+74 000) | |
72 | Nasjonale tiltak for regional utvikling | 337 000 | 287 000 (-50 000) | 337 000 (0) | 187 000 (-150 000) | 337 000 (0) | 437 000 (+100 000) | |
580 | Bostøtte | 1 932 800 | 1 932 800 (0) | 1 995 800 (+63 000) | 1 932 800 (0) | 1 964 800 (+32 000) | 1 995 800 (+ 63 000) | |
70 | Bostøtte | 1 932 800 | 1 932 800 (0) | 1 995 800 (+63 000) | 1 932 800 (0) | 1 964 800 (+32 000) | 1 995 800 (+ 63 000) | |
581 | Bolig- og bomiljøtiltak | 837 700 | 837 700 (0) | 974 700 (+137 000) | 837 700 (0) | 1 376 700 (+539 000) | 974 700 (+137 000) | |
60 | Handlingsprogram for Oslo indre øst | 50 000 | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 53 000 (+3 000) | 50 000 (0) | |
71 | Tilskudd til boligkvalitet | 74 000 | 74 000 (0) | 99 000 (+25 000) | 74 000 (0) | 104 000 (+30 000) | 99 000 (+25 000) | |
75 | Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger | 665 000 | 665 000 (0) | 777 000 (+112 000) | 665 000 (0) | 1 115 000 (+450 000) | 777 000 (+112 000) | |
76 | Bostedsløse | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 50 000 (+50 000) | 0 (0) | |
77 | Økobygg | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 6 000 (+6 000) | 0 (0) | |
582 | Skoleanlegg | 160 000 | 192 000 (+32 000) | 192 000 (+32 000) | 220 000 (+60 000) | 0 (-160 000) | 192 000 (+32 000) | |
60 | Rentekompensasjon | 160 000 | 192 000 (+32 000) | 192 000 (+32 000) | 220 000 (+60 000) | 0 (-160 000) | 192 000 (+32 000) | |
1570 | Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570) | 270 700 | 270 700 (0) | 270 700 (0) | 240 700 (-30 000) | 280 700 (+10 000) | 280 700 (+10 000) | |
1 | Driftsutgifter | 267 000 | 267 000 (0) | 267 000 (0) | 237 000 (-30 000) | 277 000 (+10 000) | 277 000 (+10 000) | |
1590 | Aetat (jf. kap. 4590) | 1 809 566 | 1 809 566 (0) | 1 886 766 (+77 200) | 926 000 (-883 566) | 1 835 398 (+25 832) | 1 834 566 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 1 759 039 | 1 759 039 (0) | 1 836 239 (+77 200) | 900 000 (-859 039) | 1 784 871 (+25 832) | 1 784 039 (+25 000) | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 1 767 | 1 767 (0) | 1 767 (0) | 1 000 (-767) | 1 767 (0) | 1 767 (0) | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 48 760 | 48 760 (0) | 48 760 (0) | 25 000 (-23 760) | 48 760 (0) | 48 760 (0) | |
1594 | Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 4594) | 4 086 190 | 4 086 190 (0) | 4 281 590 (+195 400) | 3 830 190 (-256 000) | 4 281 721 (+195 531) | 4 161 190 (+75 000) | |
21 | Evaluering, utviklingstiltak mv. | 23 148 | 23 148 (0) | 23 148 (0) | 17 148 (-6 000) | 23 148 (0) | 23 148 (0) | |
70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak | 1 203 609 | 1 203 609 (0) | 1 313 209 (+109 600) | 903 609 (-300 000) | 1 313 235 (+109 626) | 1 253 609 (+50 000) | |
71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak | 2 749 851 | 2 749 851 (0) | 2 835 651 (+85 800) | 2 749 851 (0) | 2 835 756 (+85 905) | 2 774 851 (+25 000) | |
73 | Investeringer i skjermede tiltak | 72 178 | 72 178 (0) | 72 178 (0) | 122 178 (+50 000) | 72 178 (0) | 72 178 (0) | |
1595 | Ventelønn mv. (jf. kap. 4595) | 440 000 | 440 000 (0) | 440 000 (0) | 220 000 (-220 000) | 440 000 (0) | 440 000 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 440 000 | 440 000 (0) | 440 000 (0) | 220 000 (-220 000) | 440 000 (0) | 440 000 (0) | |
2412 | Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615) | 299 300 | 299 300 (0) | 299 300 (0) | 299 300 (0) | 299 300 (0) | 339 300 (+40 000) | |
72 | Rentestøtte | 32 000 | 32 000 (0) | 32 000 (0) | 32 000 (0) | 32 000 (0) | 72 000 (+40 000) | |
Sum utgifter ramme-område 6 | 19 992 341 | 19 833 341 (-159 000) | 20 624 241 (+631 900) | 16 521 263 (-3 471 078) | 21 303 704 (+1 311 363) | 20 739 841 (+747 500) | ||
Inntekter (i hele tusen kroner) | ||||||||
3520 | Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520) | 504 676 | 504 676 (0) | 504 676 (0) | 604 676 (+100 000) | 504 676 (0) | 504 676 (0) | |
4 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter | 504 586 | 504 586 (0) | 504 586 (0) | 604 586 (+100 000) | 504 586 (0) | 504 586 (0) | |
3521 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) | 76 790 | 72 790 (-4 000) | 76 790 (0) | 121 790 (+45 000) | 76 790 (0) | 76 790 (0) | |
1 | Tilbakevending for flyktninger | 11 300 | 11 300 (0) | 11 300 (0) | 61 300 (+50 000) | 11 300 (0) | 11 300 (0) | |
3 | Transport av flyktninger / reiseutgifter til og fra utlandet | 34 496 | 30 496 (-4 000) | 34 496 (0) | 19 496 (-15 000) | 34 496 (0) | 34 496 (0) | |
4 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter | 30 994 | 30 994 (0) | 30 994 (0) | 40 994 (+10 000) | 30 994 (0) | 30 994 (0) | |
5615 | Renter fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) | 7 341 000 | 7 341 000 (0) | 7 373 000 (+32 000) | 7 341 000 (0) | 7 341 000 (0) | 7 341 000 (0) | |
80 | Renter | 7 341 000 | 7 341 000 (0) | 7 373 000 (+32 000) | 7 341 000 (0) | 7 341 000 (0) | 7 341 000 (0) | |
Sum inntekter rammeområde 6 | 8 338 143 | 8 334 143 (-4 000) | 8 370 143 (+32 000) | 8 483 143 (+145 000) | 8 338 143 (0) | 8 338 143 (0) | ||
Sum netto ramme-område 6 | 11 654 198 | 11 499 198 (-155 000) | 12 254 098 (+599 900) | 8 038 120 (-3 616 078) | 12 965 561 (+1 311 363) | 12 401 698 (+747 500) |