Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9. Rammeområde 20 tilfeldige utgifter og inntekter

Oversikt over budsjettkapitler og -poster i rammeområde 20 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdene).

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-14

Utgifter i hele kroner

Ymse utgifter

2309

Tilfeldige utgifter

7 906 418 000

1

Driftsutgifter

7 906 418 000

Sum utgifter rammeområde 20

7 906 418 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

5309

Tilfeldige inntekter

1 610 989 000

29

Ymse

1 610 989 000

Sum inntekter rammeområde 20

1 610 989 000

Netto rammeområde 20

6 295 429 000

Under programområde 26 Ymse utgifter foreslås det bevilget 8,0 mrd. kroner. Bevilgningen er i sin helhet ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger og overskridelser.

Regjeringen vil i løpet av høsten fremme et tilleggsnummer til statsbudsjettet for 2003 med forslag om å øke bevilgningene til Fiskeridepartementet og Landbruksdepartementet i forbindelse med opprettelse av det nye mattilsynet. I bevilgningsforslaget på kap. 2309 er det tatt hensyn til økte omstillingskostnader tilsvarende om lag 100 mill. kroner i 2003 knyttet til etableringen av Mattilsynet.

Samlet sett gir forslagene i tilleggsproposisjonene en økning i det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet på i alt 105,3 mill. kroner. Regjeringen foreslår at bevilgningen under kap. 2309 reduseres, slik at budsjettet gjøres opp med det samme oljekorrigerte budsjettunderskuddet som i Gul bok. Bevilgningen foreslås derfor nedsatt med 105,3 mill. kroner, til 7 906 418 000 kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til disse medlemmers forslag til økte bevilgninger til kap. 41 Stortinget og kap. 1530 Tilskudd til de politiske partier med til sammen 83,7 mill. kroner, er foreslått dekket inn ved tilsvarende redusert bevilgning til kap. 2309 Tilfeldige utgifter, jf. omtale i kap. 3.2.20 i Budsjett-innst. S. I (2002-2003).

Disse medlemmer foreslår en bevilgning på 7 822 718 000kroner under kap. 2309 post 1, som er 83 700 000 kroner lavere enn Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at det er mulig å effektivisere noe i statsforvaltningen, og foreslår derfor å kutte driftsbudsjettet med om lag 0,35 pst. Det har blitt satt effektivitetskrav til Helseforetakene, så disse unntas fra det generelle kuttet. Regjeringen får fullmakt til å fordele en reduksjon på 311,9 mill. kroner.

Disse medlemmer viser til at staten har sagt opp rammeavtalen med Microsoft, og at den enkelte etat og kommune heretter selv må forhandle fram avtaler med Microsoft. Dette vil føre til økte kostnader for staten og kommunesektoren på anslagsvis 150 mill. kroner i 2003. Disse medlemmer mener at staten som stor innkjøper må kunne forhandle seg fram til avtaler som redusere kostnadene for offentlige myndigheter, og ber derfor Regjeringen inngå rabattavtaler med Microsoft og eventuelt andre leverandører. Disse medlemmer foreslår å kutte ytterligere 150 mill. kroner på ymse utgifter, og ber Regjeringen komme tilbake med et forslag til fordeling av innsparingen når nye rabattavtaler er inngått. Disse medlemmer vil videre dekke økte kostnader til Stortingets bygninger på 39,5 mill. kroner og økt bevilgning til partistøtte med 44,2 mill. kroner over denne posten. Disse medlemmer foreslår å redusere kap. 2309 post 1 med til sammen 545,6 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer i tillegg følgende forslag:

"Fullmakt

Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1 på 311,9 mill. på statsbudsjettets driftsposter. Dette gjelder ikke for driftspostene til Helseforetakene."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknader under punkt 3.2.20.2 i Budsjett-innst. S. I (2002-2003) og slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets merknader i Budsjett-innst. S. I (2002-2003) punkt 3.2.20.2.5, og foreslår bevilgningen under kap. 2309 post 1 redusert med 600 mill. kroner til 7 306 418 000 kroner.

Dette medlem viser til at Regjeringen stiller store krav om effektivisering av virksomheten overfor kommuner og fylkeskommuner. Kommunenes Sentralforbund har påpekt et finansielt merbehov i kommunesektoren på mellom 5 og 6 mrd. kroner. Regjeringens svar er at kommuner og fylkeskommuner ikke får økte bevilgninger, men at de må effektivisere virksomheten.

Dette medlem mener det ikke er store effektiviseringsgevinsten å hente i kommunesektoren da det allerede i en tiårsperiode har vært drevet planmessig arbeid i mange kommuner og fylkeskommuner for å redusere kostnadene. Dette bekreftes av Kommunenes Sentralforbund og kommunene selv.

Dette medlem mener det isteden bør rettes et effektiviseringskrav til statsadministrasjonen og har i sitt alternative budsjett foreslått en innsparing på 500 mill. i departementene og underliggende etater.

Dette medlem viser ellers til følgende svar fra Kommunal- og regionaldepartementet på spørsmål nr. 61 fra Senterpartiet:

"De budsjettmessige konsekvensene av økt arbeidsinnvandring har vært vurdert i forbindelse med statsbudsjettet for 2003. Dersom vi tar utgangspunkt i disse vurderingene og knytter disse til 4 000 spesialistarbeidstillatelser, vil det grovt anslått kunne påløpe 200 millioner kroner i utgifter over statsbudsjettet til utdanning og helsetjenester. Når det gjelder boliger er det lagt til grunn at arbeidstaker eller arbeidsgiver skaffer dette slik at det ikke påløper utgifter over statsbudsjettet.

I tillegg til disse utgiftene vil det påløpe utgifter til bl.a. kontantstøtte, støtte ved fødsel og til saksbehandling i utlendingsforvaltningen."

Da Senterpartiet mener at denne typen arbeidsinnvandring kan halveres, reduseres kostnadene med 100 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"Fullmakt

Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1 på 602,2 mill. på statsbudsjettets driftsposter. Dette gjelder ikke for driftspostene til Helseforetakene."

På kap. 5309 Tilfeldige inntekter foreslås det bevilget 1,6 mrd. kroner. Av dette er vel 1,5 mrd. kroner knyttet til salgsgevinster i forbindelse med salg av eiendommer som eies av Statsbygg, salg av aksjer i forbindelse med omdanning av Verdipapirsentralen til allmennaksjeselskap, auksjonering av den ledige UMTS-konsesjonen og utlysning av konsesjon for et femte riksnett for radio i FM-båndet.

Utover disse inntektene inntektsføres under kap. 5309 enkelte mindre, uforutsette inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler i statsbudsjettet. For 2003 anslås slike tilfeldige inntekter til å utgjøre 50 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 1 610 989 000 kroner under kap. 5309 post 29 og viser til forslag til vedtak II under rammeområde 20.

Tallene viser bevilgningsforslagene til de ulike fraksjonene under rammeområde 20. Avvikene er angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-14

H, KrF og V

Ap

Frp

SV

SP

KP

Utgifter rammeområde 20 (i hele tusen kroner)

2309

Tilfeldige utgifter

7 906 418

7 822 718

(-83 700)

7 360 818

(-545 600)

7 906 418

(0)

7 822 718

(-83 700)

7 304 218

(-602 200)

7 906 418

(0)

1

Driftsutgifter

7 906 418

7 822 718

(-83 700)

7 360 818

(-545 600)

7 906 418

(0)

7 822 718

(-83 700)

7 304 218

(-602 200)

7 906 418

(0)

Sum utgifter rammeområde 20

7 906 418

7 822 718

(-83 700)

7 360 818

(-545 600)

7 906 418

(0)

7 822 718

(-83 700)

7 304 218

(-602 200)

7 906 418

(0)

Inntekter rammeområde 20 (i hele tusen kroner)

5309

Tilfeldige inntekter

1 610 989

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

29

Ymse

1 610 989

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

Sum inntekter rammeområde 20

1 610 989

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

1 610 989

(0)

Sum netto ramme­område 20

6 295 429

6 211 729

(-83 700)

5 749 829

(-545 600)

6 295 429

(0)

6 251 229

(-44 200)

5 693 229

(-602 200)

6 295 429

(0)

Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling.

Komiteen viser til at ingen av forslagene har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen. Komiteen viser videre til at det er forslaget fra medlemmene fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre som har tilslutning fra flest medlemmer. Dette forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 11.