6. Rammeområde 20 Tilfeldige utgifter og inntekter
- 6.1 Tilfeldige utgifter, kap. 2309 post 1
- 6.2 Tilfeldige inntekter, kap. 5309 post 29
- 6.3 Oversikt over forslagene
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) punkt 9.3.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet som innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår av avtalen. Det er her enighet om å redusere bevilgningen under kap. 2309 post 1 med 700 mill. kroner. Av dette er 150 mill. kroner driftskutt på departementer og underliggende etater. Disse medlemmer foreslår en bevilgning på 7 122 418 000 kroner under kap. 2309 post 1.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares inn 150 mill. kroner på departementenes driftsutgifter (postene 1-29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2003. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 150 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 150 mill. kroner til kap. 2309."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringspartiene i sin budsjettavtale med Fremskrittspartiet mener det er forsvarlig å redusere kap. 2309 post 1 med 550 mill. kroner i tillegg til et generelt driftskutt på 150 mill. kroner. Disse medlemmer viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003), og vil redusere bevilgningen på kap. 2309 post 1 med ytterligere 550 mill. kroner. Etter dette foreslår disse medlemmer å bevilge 6 810 818 000 kroner på kap. 2309 post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil støtte dette forslaget om et generelt driftskutt på 150 mill. kroner. Dette medlem fremmer følgende forslag:
Stortinget samtykker i at det spares inn 752,2 mill. kroner på statsbudsjettets driftsposter (postene 1-29, unntatt post 24). Dette gjelder ikke for driftspostene for helseforetakene. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 752,2 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 752,2 mill. kroner til kap. 2309."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) punkt 9.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet som innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår av avtalen. Disse medlemmer foreslår ytterligere salg av eiendommer for 120 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Samlet vederlag for salg av laksekonsesjoner foreslås satt til 240 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Bevilgningen kan videre økes som følge av at P4-konsesjonen vil forfalle til betaling i januar 2003. Disse medlemmer foreslår en bevilgning på 2 081 389 000 kroner under kap. 5309 post 29.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringspartiene i sin budsjettavtale med Fremskrittspartiet mener det er grunnlag for å inntektsføre en merinntekt på 120 mill. kroner gjennom salg av eiendommer, at bevilgningen kan økes med 160 mill. kroner som følge av at P4-konsesjonen vil forfalle til betaling i januar 2003 og at salg av laksekonsesjoner foreslås satt til 240 mill. kroner ut over Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til den uheldige situasjonen som har oppstått ved at de 40 laksekonsesjonene som er tildelt i år tildeles før St.prp. nr. 79 (2001-2002) Om opprettelse av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder er behandlet i Stortinget. Dette fratar Stortinget reell innflytelse i saken. Disse medlemmer forutsetter at de 50 nye konsesjonene ikke tildeles i områder som er foreslått som nasjonale laksefjorder eller laksevassdrag i NOU 1999:9.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer i sitt budsjettopplegg foreslå å øke kap. 5309 post 29 med 520 mill. kroner ut over Regjeringens forslag. Etter dette foreslår disse medlemmer å bevilge 2 130 989 000 kroner på kap. 5309 post 79.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet anser at inntektene fra P4-konsesjonen er reelle inntekter, og vil støtte denne post. Dette medlem er forundret over at det forutsettes at utdeling av 50 nye konsesjoner for oppdrett av laks og ørret skal skje i 2003, da dette ikke har vært drøftet med oppdretternes organisasjoner. Dette medlem vil også vise til at tildelingen av forrige rundes konsesjoner har tatt svært lang tid, og at de inntektene har bidratt til saldering av 2-års budsjetter. Dette medlem viser til at Senterpartiet har inntektsført i alt 234,7 mill. kroner fra P4-konsesjon og salg av eiendommer.
Komiteen viser til at tabellen viser bevilgningsforslagene til de ulike fraksjonene under rammeområde 20. Avvikene er angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-14 | H, KrF og V | Ap | Frp | SV | Sp | Kp |
Utgifter (i hele tusen kroner) | |||||||||
2309 | Tilfeldige utgifter | 7 906 418 | 7 122 418 (-784 000) | 6 810 818 (-1 095 600) | 7 906 418 (0) | 7 822 718 (-83 700) | 7 154 218 (-752 200) | 7 154 218 (-752 200) | |
1 | Driftsutgifter | 7 906 418 | 7 122 418 (-784 000) | 6 810 818 (-1 095 600) | 7 906 418 (0) | 7 822 718 (-83 700) | 7 154 218 (-752 200) | 7 154 218 (-752 200) | |
Sum utgifter | 7 906 418 | 7 122 418 (-784 000) | 6 810 818 (-1 095 600) | 7 906 418 (0) | 7 822 718 (-83 700) | 7 154 218 (-752 200) | 7 154 218 (-752 200) | ||
5309 | Tilfeldige inntekter | 1 610 989 | 2 081 389 (+470 400) | 2 130 989 (+520 000) | 1 610 989 (0) | 1 610 989 (0) | 1 845 689 (+234 700) | 1 845 689 (+234 700) | |
29 | Ymse | 1 610 989 | 2 081 389 (+470 400) | 2 130 989 (+520 000) | 1 610 989 (0) | 1 610 989 (0) | 1 845 689 (+234 700) | 1 845 689 (+234 700) | |
Sum inntekter | 1 610 989 | 2 081 389 (+470 400) | 2 130 989 (+520 000) | 1 610 989 (0) | 1 610 989 (0) | 1 845 689 (+234 700) | 1 845 689 (+234 700) | ||
Sum netto | 6 295 429 | 5 041 029 (-1 254 400) | 4 679 829 (-1 615 600) | 6 295 429 (0) | 6 211 729 (-83 700) | 5 308 529 (-986 900) | 5 308 529 (-986 900) |
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003) og Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling og tillegg til budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene fra Fremskrittspartiet subsidiært slutter seg til forslaget fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette forslaget er derfor ført opp under kapittel 12 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 8.