3. Rammeområde 23 Skatter og avgifter – forslag til endringer
- 3.1 Minstefradrag
- 3.2 Motorvognavgiftene - årsavgift
- 3.3 Arveavgift
- 3.4 Avskrivningssatser
- 3.5 Reglene om særfradrag for usedvanlig store utgifter ved sykdom
- 3.6 Avgift på alkohol
- 3.7 Endringer i rederiskatteordningen
- 3.8 Kommunale og fylkeskommunale skattører og fellesskatt for 2003
- 3.9 Oversikt over forslagene
Komiteen viser til at endring av satsen for minstefradraget forutsetter endring av skatteloven og viser til merknader i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) punkt 21.15.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet punkt 1 innebærer en økning av satsen for minstefradraget fra 23 pst. til 24 pst.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003) punkt 2.4 om justert budsjettopplegg og foreslår å øke satsen for minstefradrag fra 23 pst. til 24 pst.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) punkt 4.17.3.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 2 i avtalen innebærer endring i årsavgiften for motorsykler fra 1 860 kroner til 1 180 kroner i forhold til Regjeringens forslag og endring i årsavgiften for campingvogner fra 1 205 kroner til 905 kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak IX Særavgifter til statskassen for budsjetterminen 2003 nr. 3 Avgift på motorvogner mv. avsnitt II Årsavgift med følgende endringer:
§ 1 nr. 2 og 3 skal lyde:
1. kr 905 av campingtilhengere med egenvekt over 350 kg.
2. kr 1 180 av motorsykler; trehjuls, lette, mellomtunge og tunge."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) punkt 3.24.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 4 i avtalen innebærer endring i fribeløpene for arveavgiften i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil støtte dette forslaget.
Dette medlem viser til at NOU 2000:8 om arveavgiften ble avgitt 5. mai 2000. Dette medlem viser til Finansdepartementets svar datert 27. november 2002 på spørsmål nr. 13 fra Senterpartiet om framdriften i arbeidet med en framlegging for Stortinget. Dette medlem har merket seg at departementet mener at spørsmål om arveavgiften bør behandles sammen med innstillingen fra Skauge-utvalget.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak V Avgift til statskassen på arv og gaver for budsjetterminen 2003 med følgende endringer:
§ 4 skal lyde:
Av arv og gaver til arvelaterens/giverens barn, fosterbarn - herunder stebarn som har vært oppfostret hos arvelateren/giveren - og foreldre, svares:
Av de første 250 000 kroner | intet |
Av de neste 300 000 kroner | 8 pst. |
Av overskytende beløp | 20 pst. |
§ 5 skal lyde:
Av arv og gaver som ikke går inn under § 4, svares:
Av de første 250 000 kroner | intet |
Av de neste 300 000 kroner | 10 pst. |
Av overskytende beløp | 30 pst." |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteen viser til at endring av avskrivningssatser forutsetter endring av skatteloven og viser til merknader i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) punkt 21.3.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet punkt 5 innebærer endring i avskrivningssatsen for saldogruppe d fra 15 pst. til 20 pst.
Komiteen viser til merknader i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) kapittel 8.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet punkt 11 innebærer videreføring av reglene om særfradrag for usedvanlig store utgifter ved sykdom.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) punkt 4.14.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 26 i avtalen innebærer endring av avgiften på drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent alkohol fra 6,11 kroner til 5,44 kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak IX Særavgifter til statskassen for budsjetterminen 2003 nr. 1 Avgift på alkohol med følgende endringer:
§ 1 første ledd nr. 1 skal lyde:
1. Drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent alkohol; kr 5,44 pr. volumprosent og liter."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at regjeringen Bondevik II nå i løpet av to statsbudsjett har redusert avgiften på brennevin med 25,9 pst. i samarbeid med Fremskrittspartiet. Det er med en viss undring dette medlem registrerer at en Kristelig Folkeparti-ledet regjering er den regjeringen som har stått for den største reduksjonen i brennevinsavgiften i moderne tid. Samtidig er både budsjettforslaget og budsjettavtalen blottet for tiltak som kan bidra til å nå Kristelig Folkepartis egen målsetting om en reduksjon i alkoholforbruket på 25 pst. Dette medlem vil vise til den solide dokumentasjon som foreligger om sammenhengen mellom avgiftsnivå, alkoholforbruk og alkoholskader, senest framlagt i artikkel i Verdens Gang 25. november 2002 "Norske alkoholavgifter redder liv", skrevet av en divisjonsdirektør og en avdelingsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om Fremskrittspartiets subsidiære støtte til Regjeringens budsjettforslag for 2003 med de endringer som fremkommer av avtalen. Det er her enighet om følgende lettelser i rederibeskatningen med virkning fra og med inntektsåret 2002:
– Satsstrukturen i tonnasjeskatten reduseres med 30 pst., dvs. alle satsene reduseres prosentvis like mye.
– Rederiskatteordningen endres slik at det kun beregnes minste gjeldsrentefradrag for den delen av et rederis egenkapital som ev. overstiger 50 pst. av totalkapitalen.
– Selskapene innenfor rederiskatteordningen gis adgang til å eie deltakerliknede selskaper i kjede.
Disse medlemmer viser for øvrig til forslag i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) punkt 21.17. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2003 med følgende endring:
§ 5-1 skal lyde:
§ 5-1 Tonnasjeskatt
Aksjeselskap og allmennaksjeselskap som nevnt i skatteloven § 8-10, skal svare tonnasjeskatt, jf. skatteloven § 8-16, etter følgende satser:
– 0 kroner for de første 1 000 nettotonn, deretter
– 50 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn opp til 10 000 nettotonn, deretter
– 33 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn opp til 25 000 nettotonn, deretter
– 16 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn.
Satsene i første ledd kan reduseres etter nærmere bestemmelser fastsatt av departementet, jf. skatteloven § 8-16 første ledd."
Disse medlemmer fremmer videre følgende forslag til vedtak XIII under rammeområde 23:
"I Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2002 gjøres følgende endring:
§ 5-1 skal lyde:
§ 5-1 Tonnasjeskatt
Aksjeselskap og allmennaksjeselskap som nevnt i skatteloven § 8-10, skal svare tonnasjeskatt, jf. skatteloven § 8-16, etter følgende satser:
– 0 kroner for de første 1 000 nettotonn, deretter
– 50 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn opp til 10 000 nettotonn, deretter
– 33 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn opp til 25 000 nettotonn, deretter
– 16 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn.
Satsene i første ledd kan reduseres etter nærmere bestemmelser fastsatt av departementet, jf. skatteloven § 8-16 første ledd. "
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknader i Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003) punkt 2.1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslagene fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader om nettolønnsordning i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) kapittel 16, og påpeker at argumentene mot nettolønnsordninger også er argumenter mot ytterligere lettelser i rederibeskatningen.
Disse medlemmer går derfor imot forslaget.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke på at Stortinget har bedt om utredninger og forslag når det gjelder å bedre konkurransevilkårene for de maritime næringer, og finner det uheldig at det nå vedtas enkeltelementer i en ny rederibeskatning uten slik utredning. Dette medlem mener det er nødvendig med en grundig behandling for å sikre et bredt flertall som kan gi langsiktige og forutsigbare vilkår for denne viktige del av vårt næringsliv. Avtalens punkt om å opprettholde refusjonsordningen og dagens nettolønnsordning for sjøfolk er et skritt i riktig retning.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) punkt 3.22.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 25 i avtalen innebærer endring av kommunale og fylkeskommunale skattører og fellesskatt i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2003 med følgende endring:
§ 3-2 annet ledd skal lyde:
Satsen for fellesskatt skal være:
– For personlig skattepliktig og dødsbo i Finmark og kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke: 8,26 pst.
– For personlig skattepliktig og dødsbo ellers: 11,76 pst."
"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak III Fastsettelse av den kommunale og fylkeskommunale inntektsskattøren for inntektsåret 2003 med følgende endring:
Annet ledd skal lyde:
For inntektsåret 2003 skal
1. Den fylkeskommunale inntektsskattøren for personlige skattytere og dødsboer være minimum 0,0 pst., og maksimum 3,25 pst.
2. Den kommunale inntektsskattøren for personlige skattytere og dødsboer være minimum 9,39 pst., og maksimum 12,99 pst."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til at en økning av de kommunale skattørene uten samtidig å forbedre utjevningsordningene for de skattesvake kommunene fører til økende forskjeller kommunene imellom. Dette medlem viser til at Senterpartiet i sitt opplegg for statsbudsjettet styrker kommunenes inntekter med 5,6 mrd. kroner.
Dette medlem mener det er uansvarlig å utsette vedtak om nødvendige forbedringer i den kommunale økonomien til i juni måned når det allerede er klart at det mangler et større milliardbeløp for å unngå at viktige tjenester blir nedlagt, eller får dårligere kvalitet.
Komiteen viser til at tabellen viser bevilgningsforslagene til de ulike fraksjonene under rammeområde 23. Avvikene er angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-14 | H, KrF og V | Ap | Frp | SV | Sp | Kp |
Inntekter (i hele tusen kroner) | |||||||||
5501 | Skatter på formue og inntekt | 131 440 000 | 129 899 200 (-1 540 800) | 134 083 800 (+2 643 800) | 120 655 000 (-10 785 000) | 136 435 000 (+4 995 000) | 134 280 000 (+2 840 000) | 128 820 000 (-2 620 000) | |
70 | Toppskatt mv. | 22 000 000 | 21 957 200 (-42 800) | 23 865 000 (+1 865 000) | 20 390 000 (-1 610 000) | 24 750 000 (+2 750 000) | 25 600 000 (+3 600 000) | 20 765 000 (-1 235 000) | |
72 | Fellesskatt | 109 440 000 | 107 942 000 (-1 498 000) | 110 218 800 (+778 800) | 100 265 000 (-9 175 000) | 111 685 000 (+2 245 000) | 108 680 000 (-760 000) | 108 055 000 (-1 385 000) | |
5506 | Avgift av arv og gaver | 1 430 000 | 1 400 000 (-30 000) | 1 430 000 (0) | 1 000 000 (-430 000) | 1 460 000 (+30 000) | 1 400 000 (-30 000) | 1 000 000 (-430 000) | |
70 | Avgift | 1 430 000 | 1 400 000 (-30 000) | 1 430 000 (0) | 1 000 000 (-430 000) | 1 460 000 (+30 000) | 1 400 000 (-30 000) | 1 000 000 (-430 000) | |
5507 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | 103 300 000 | 103 300 000 (0) | 103 300 000 (0) | 103 300 000 (0) | 103 600 000 (+300 000) | 103 300 000 (0) | 103 300 000 (0) | |
71 | Ordinær skatt på formue og inntekt | 39 000 000 | 39 000 000 (0) | 39 000 000 (0) | 39 000 000 (0) | 39 300 000 (+300 000) | 39 000 000 (0) | 39 000 000 (0) | |
72 | Særskatt på oljeinntekter | 63 000 000 | 63 000 000 (0) | 63 000 000 (0) | 63 000 000 (0) | 63 000 000 (0) | 63 000 000 (0) | 63 000 000 (0) | |
73 | Produksjonsavgift | 700 000 | 700 000 (0) | 700 000 (0) | 700 000 (0) | 700 000 (0) | 700 000 (0) | 700 000 (0) | |
74 | Arealavgift mv. | 600 000 | 600 000 (0) | 600 000 (0) | 600 000 (0) | 600 000 (0) | 600 000 (0) | 600 000 (0) | |
5508 | Avgift på utslipp av CO2 i petroleums- virksomhet på kontinentalsokkelen | 3 300 000 | 3 300 000 (0) | 3 300 000 (0) | 3 240 000 (-60 000) | 3 300 000 (0) | 3 300 000 (0) | 3 300 000 (0) | |
70 | Avgift | 3 300 000 | 3 300 000 (0) | 3 300 000 (0) | 3 240 000 (-60 000) | 3 300 000 (0) | 3 300 000 (0) | 3 300 000 (0) | |
5511 | Tollinntekter | 1 500 000 | 1 500 000 (0) | 1 500 000 (0) | 1 500 000 (0) | 1 500 000 (0) | 1 650 000 (+150 000) | 2 050 000 (+550 000) | |
70 | Toll | 1 488 000 | 1 488 000 (0) | 1 488 000 (0) | 1 488 000 (0) | 1 488 000 (0) | 1 638 000 (+150 000) | 2 038 000 (+550 000) | |
71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | 12 000 | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 12 000 (0) | |
5521 | Merverdiavgift og avgift på investeringer mv. | 132 900 000 | 132 900 000 (0) | 132 900 000 (0) | 132 900 000 (0) | 132 901 000 (+1 000) | 132 660 000 (-240 000) | 132 210 000 (-690 000) | |
70 | Avgift | 132 900 000 | 132 900 000 (0) | 132 900 000 (0) | 132 900 000 (0) | 132 901 000 (+1 000) | 132 660 000 (-240 000) | 132 210 000 (-690 000) | |
5526 | Avgift på alkohol | 8 539 000 | 8 439 000 (-100 000) | 8 539 000 (0) | 5 650 000 (-2 889 000) | 8 539 000 (0) | 8 839 000 (+300 000) | 8 539 000 (0) | |
71 | Produktavgift på brennevin, vin m.m. | 4 873 000 | 4 773 000 (-100 000) | 4 873 000 (0) | 3 781 000 (-1 092 000) | 4 873 000 (0) | 5 173 000 (+300 000) | 4 873 000 (0) | |
72 | Produktavgift på øl | 3 666 000 | 3 666 000 (0) | 3 666 000 (0) | 1 869 000 (-1 797 000) | 3 666 000 (0) | 3 666 000 (0) | 3 666 000 (0) | |
5527 | Vinmonopolavgiften m.m. | 24 000 | 24 000 (0) | 24 000 (0) | 24 000 (0) | 24 000 (0) | 24 000 (0) | 24 000 (0) | |
72 | Gebyr på statlige skjenkebevillinger | 300 | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) | |
73 | Vinmonopolavgiften | 23 700 | 23 700 (0) | 23 700 (0) | 23 700 (0) | 23 700 (0) | 23 700 (0) | 23 700 (0) | |
5531 | Avgift på tobakkvarer | 7 474 000 | 7 474 000 (0) | 7 474 000 (0) | 4 674 000 (-2 800 000) | 7 474 000 (0) | 7 914 000 (+440 000) | 7 474 000 (0) | |
70 | Avgift | 7 474 000 | 7 474 000 (0) | 7 474 000 (0) | 4 674 000 (-2 800 000) | 7 474 000 (0) | 7 914 000 (+440 000) | 7 474 000 (0) | |
5536 | Avgift på motorvogner m.m. | 33 380 000 | 33 300 000 (-80 000) | 33 380 000 (0) | 26 293 000 (-7 087 000) | 32 440 000 (-940 000) | 33 380 000 (0) | 32 623 000 (-757 000) | |
71 | Engangsavgift på motorvogner m.m. | 12 943 000 | 12 943 000 (0) | 12 943 000 (0) | 11 293 000 (-1 650 000) | 12 943 000 (0) | 12 943 000 (0) | 12 943 000 (0) | |
72 | Årsavgift | 5 823 000 | 5 743 000 (-80 000) | 5 823 000 (0) | 4 727 000 (-1 096 000) | 4 883 000 (-940 000) | 5 823 000 (0) | 5 823 000 (0) | |
73 | Vektårsavgift | 327 000 | 327 000 (0) | 327 000 (0) | 320 000 (-7 000) | 327 000 (0) | 327 000 (0) | 320 000 (-7 000) | |
75 | Omregistreringsavgift | 1 655 000 | 1 655 000 (0) | 1 655 000 (0) | 905 000 (-750 000) | 1 655 000 (0) | 1 655 000 (0) | 905 000 (-750 000) | |
76 | Avgift på bensin | 8 737 000 | 8 737 000 (0) | 8 737 000 (0) | 5 815 000 (-2 922 000) | 8 737 000 (0) | 8 737 000 (0) | 8 737 000 (0) | |
77 | Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | 3 895 000 | 3 895 000 (0) | 3 895 000 (0) | 3 233 000 (-662 000) | 3 895 000 (0) | 3 895 000 (0) | 3 895 000 (0) | |
5537 | Avgifter på båter mv. | 125 000 | 125 000 (0) | 125 000 (0) | 123 000 (-2 000) | 125 000 (0) | 125 000 (0) | 123 000 (-2 000) | |
71 | Avgift på båtmotorer | 125 000 | 125 000 (0) | 125 000 (0) | 123 000 (-2 000) | 125 000 (0) | 125 000 (0) | 123 000 (-2 000) | |
5541 | Avgift på elektrisk kraft | 6 868 000 | 6 868 000 (0) | 6 868 000 (0) | 4 218 000 (-2 650 000) | 7 378 000 (+510 000) | 6 868 000 (0) | 6 868 000 (0) | |
70 | Forbruksavgift | 6 868 000 | 6 868 000 (0) | 6 868 000 (0) | 4 218 000 (-2 650 000) | 7 378 000 (+510 000) | 6 868 000 (0) | 6 868 000 (0) | |
5542 | Avgift på mineralolje mv. | 884 000 | 884 000 (0) | 884 000 (0) | 200 000 (-684 000) | 884 000 (0) | 884 000 (0) | 882 000 (-2 000) | |
70 | Avgift på mineralolje | 800 000 | 800 000 (0) | 800 000 (0) | 116 000 (-684 000) | 800 000 (0) | 800 000 (0) | 800 000 (0) | |
71 | Avgift på smøreolje | 84 000 | 84 000 (0) | 84 000 (0) | 84 000 (0) | 84 000 (0) | 84 000 (0) | 82 000 (-2 000) | |
5543 | Miljøavgift på mineralske produkter mv. | 3 718 000 | 3 718 000 (0) | 3 718 000 (0) | 3 650 000 (-68 000) | 5 178 000 (+1 460 000) | 3 718 000 (0) | 3 633 000 (-85 000) | |
70 | CO2-avgift | 3 632 000 | 3 632 000 (0) | 3 632 000 (0) | 3 564 000 (-68 000) | 5 092 000 (+1 460 000) | 3 632 000 (0) | 3 547 000 (-85 000) | |
71 | Svovelavgift | 86 000 | 86 000 (0) | 86 000 (0) | 86 000 (0) | 86 000 (0) | 86 000 (0) | 86 000 (0) | |
5545 | Miljøavgifter i landbruket | 40 000 | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 140 000 (+100 000) | 40 000 (0) | 40 000 (0) | |
71 | Miljøavgift, plantevernmidler | 40 000 | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 140 000 (+100 000) | 40 000 (0) | 40 000 (0) | |
5546 | Avgift på sluttbehandling av avfall | 560 000 | 560 000 (0) | 560 000 (0) | 485 000 (-75 000) | 495 000 (-65 000) | 560 000 (0) | 560 000 (0) | |
70 | Avgift på sluttbehandling av avfall | 560 000 | 560 000 (0) | 560 000 (0) | 485 000 (-75 000) | 495 000 (-65 000) | 560 000 (0) | 560 000 (0) | |
5547 | Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier | 6 000 | 6 000 (0) | 6 000 (0) | 6 000 (0) | 6 000 (0) | 6 000 (0) | 6 000 (0) | |
70 | Trikloreten (TRI) | 4 000 | 4 000 (0) | 4 000 (0) | 4 000 (0) | 4 000 (0) | 4 000 (0) | 4 000 (0) | |
71 | Tetrakloreten (PER) | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | |
5548 | Miljøavgift på klimagasser | 90 000 | 90 000 (0) | 0 (-90 000) | 0 (-90 000) | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 0 (-90 000) | |
70 | Hydrofluorkarbon (HFK) og Perfluorkarbon (PFK) | 90 000 | 90 000 (0) | 0 (-90 000) | 0 (-90 000) | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 0 (-90 000) | |
5555 | Sjokolade- og sukkervareavgift | 879 000 | 879 000 (0) | 879 000 (0) | 864 000 (-15 000) | 879 000 (0) | 979 000 (+100 000) | 864 000 (-15 000) | |
70 | Avgift | 879 000 | 879 000 (0) | 879 000 (0) | 864 000 (-15 000) | 879 000 (0) | 979 000 (+100 000) | 864 000 (-15 000) | |
5556 | Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m. | 979 000 | 979 000 (0) | 979 000 (0) | 961 000 (-18 000) | 979 000 (0) | 979 000 (0) | 961 000 (-18 000) | |
70 | Avgift | 979 000 | 979 000 (0) | 979 000 (0) | 961 000 (-18 000) | 979 000 (0) | 979 000 (0) | 961 000 (-18 000) | |
5557 | Avgift på sukker | 220 000 | 220 000 (0) | 220 000 (0) | 216 000 (-4 000) | 220 000 (0) | 220 000 (0) | 220 000 (0) | |
70 | Avgift | 220 000 | 220 000 (0) | 220 000 (0) | 216 000 (-4 000) | 220 000 (0) | 220 000 (0) | 220 000 (0) | |
5559 | Avgift på drikkevareemballasje | 605 000 | 605 000 (0) | 598 000 (-7 000) | 593 000 (-12 000) | 605 000 (0) | 605 000 (0) | 593 000 (-12 000) | |
70 | Grunnavgift på engangsemballasje | 421 000 | 421 000 (0) | 414 000 (-7 000) | 413 000 (-8 000) | 421 000 (0) | 421 000 (0) | 413 000 (-8 000) | |
71 | Miljøavgift på kartong | 17 000 | 17 000 (0) | 17 000 (0) | 17 000 (0) | 17 000 (0) | 17 000 (0) | 17 000 (0) | |
72 | Miljøavgift på plast | 32 000 | 32 000 (0) | 32 000 (0) | 31 000 (-1 000) | 32 000 (0) | 32 000 (0) | 31 000 (-1 000) | |
73 | Miljøavgift på metall | 91 000 | 91 000 (0) | 91 000 (0) | 89 000 (-2 000) | 91 000 (0) | 91 000 (0) | 89 000 (-2 000) | |
74 | Miljøavgift på glass | 44 000 | 44 000 (0) | 44 000 (0) | 43 000 (-1 000) | 44 000 (0) | 44 000 (0) | 43 000 (-1 000) | |
5565 | Dokumentavgift | 3 369 000 | 3 369 000 (0) | 3 369 000 (0) | 2 529 000 (-840 000) | 3 029 000 (-340 000) | 3 369 000 (0) | 3 029 000 (-340 000) | |
70 | Avgift | 3 369 000 | 3 369 000 (0) | 3 369 000 (0) | 2 529 000 (-840 000) | 3 029 000 (-340 000) | 3 369 000 (0) | 3 029 000 (-340 000) | |
5571 | Totalisatoravgift | 92 500 | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | |
70 | Avgift | 92 500 | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | |
5577 | Avgift til staten av apotekenes omsetning (jf. kap. 751) | 131 300 | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | |
70 | Avgift | 131 300 | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | |
5578 | Avgift på farmasøytiske spesialpreparater (jf. kap. 750) | 102 661 | 102 661 (0) | 102 661 (0) | 102 661 (0) | 102 661 (0) | 102 661 (0) | 102 661 (0) | |
70 | Registreringsavgift | 58 298 | 58 298 (0) | 58 298 (0) | 58 298 (0) | 58 298 (0) | 58 298 (0) | 58 298 (0) | |
71 | Kontrollavgift | 44 363 | 44 363 (0) | 44 363 (0) | 44 363 (0) | 44 363 (0) | 44 363 (0) | 44 363 (0) | |
5583 | Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser | 114 000 | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | |
70 | Inntekter fra telesektoren | 114 000 | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | |
5700 | Folketrygdens inntekter | 146 600 000 | 146 600 000 (0) | 146 600 000 (0) | 146 600 000 (0) | 145 230 000 (-1 370 000) | 146 600 000 (0) | 146 600 000 (0) | |
71 | Trygdeavgift | 62 300 000 | 62 300 000 (0) | 62 300 000 (0) | 62 300 000 (0) | 62 180 000 (-120 000) | 62 300 000 (0) | 62 300 000 (0) | |
72 | Arbeidsgiveravgift | 84 300 000 | 84 300 000 (0) | 84 300 000 (0) | 84 300 000 (0) | 83 050 000 (-1 250 000) | 84 300 000 (0) | 84 300 000 (0) | |
Sum utgifter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | ||
Sum inntekter | 588 670 461 | 586 919 661 (-1 750 800) | 591 217 261 (+2 546 800) | 560 161 461 (-28 509 000) | 593 351 461 (+4 681 000) | 592 230 461 (+3 560 000) | 584 159 461 (-4 511 000) | ||
Sum netto | -588 670 461 | -586 919 661 (+1 750 800) | -591 217 261 (-2 546 800) | -560 161 461 (+28 509 000) | -593 351 461 (-4 681 000) | -592 230 461 (-3 560 000) | -584 159 461 (+4 511 000) |
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003) og Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling og tillegg til budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene fra Fremskrittspartiet subsidiært slutter seg til forslaget fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette forslaget er derfor ført opp under kapittel 12 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 9.