Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. KAP. 41/3041 Stortinget

Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom konstitusjonell praksis, samt ellers på best mulig måte å legge forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse av sine oppgaver.

Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative drift av Stortinget.

Stortingets direktør er Stortingets øverste administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap. Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og følgende fire avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen, Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen samt Internasjonal avdeling.

Utvalg til å utrede Stortingets kontrollfunksjon (vedtatt nedsatt 18. mai 2000) avga 27. mars 2001 en del­utredning om åpne komitéhøringer og vil senere avgi utredning om blant annet kontroll- og konstitusjonskomiteens saksområde og arbeidsmåter, Riksrevisjonens virksomhet, regjeringens opplysningsplikt overfor Stortinget og riksrettsansvaret.

Granskingskommisjon for å foreta en bred gjennomgang av utredning, planlegging, prosjektering og utbygging av ny hovedflyplass for Østlandet og Gardermobanen (vedtatt oppnevnt 5. juni 2000) avga rapport den 1. mars 2001 med tilleggsrapport den 4. april 2001.

Videre vedtok Stortinget 14. juni 2000 regler om dokumentoffentlighet for Stortinget, som trådte i kraft 1. januar 2001. Reglene innebærer at lov om offentlighet i forvaltningen gjelder tilsvarende for dokumenter som er kommet inn til eller sendt fra Stortinget, med noen presiseringer og unntak.

Stortingets nye internettsider ble lansert i 2000 og synes å ha blitt en nyttig informasjonskanal for både interne og eksterne brukere.

Stortingets utredningsseksjon hadde sitt første hele år i 2000 med totalt 258 oppdrag. Det har vært stor variasjon i oppdragenes omfang og saksområder.

Utskifting og fornyelse av PC-nettverket fortsatte, og avtale om leveranse av hjemmekontorutstyr til stortingsrepresentantene ble inngått.

Når det gjelder oppussing av Stortingsbygningen ble første etasje i fløyen mot Akersgata samt kjøkkenet og serveringsområdet i Stortingsrestauranten renovert i 2000. Det ble innredet nye lokaler for radio- og TV-stasjonene. Arbeidet med å planlegge og installere programteknisk utstyr ble startet opp.

Overgang til et mer hensiktsmessig digitalt opptaksutstyr for lyd ble igangsatt i Stortinget og Lagtinget som bl.a. vil gi mulighet for søking og gjenfinning i et digitalt lydarkiv for stortingsforhandlingene.

Det er flere årsaker til den relativt sterke økningen i budsjettet for 2002. Blant annet vedtok Stortinget 11. juni 2001 visse forbedringer av stortingsrepresentantenes arbeidsvilkår, noe som resulterer i en økning i 2002-budsjettet med 31,6 mill. kroner. (Dette er det nærmere redegjort for under.) Videre er det for å sikre en tilfredsstillende avvikling av et større antall åpne høringer nødvendig med visse bygningsmessige tiltak, anslått til 10 mill. kroner. En del ekstraordinære forhold som økt merverdiavgiftssats og merverdiavgift på tjenester, økt feriepengesats, økt reisevirksomhet i komiteer og delegasjoner fordi det er første året i en ny stortingsperiode, øker budsjettet med ca. 20 mill. kroner. Det er lagt inn midler til 5,5 nye stillinger, hvorav 4 har sammenheng med forbedringen av representantenes arbeidsvilkår og innføringen av åpne høringer. Kap. 41 blir ikke tilført midler fra den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.

Post 1 Dritsutgifter omfatter lønn og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester. Videre omfatter posten utgifter til reiser, deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger, trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets leiligheter.

Post 45 omfatter kjøp av teknisk utstyr, fornyelse og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp av kunst, ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider mv. i stortingsbygningene.

Post 70 Tilskudd til partigruppene omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Tilskuddet til hver stortingsgruppe avhenger av partiets representasjon på Stortinget. Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe som blir representert. I tillegg gis et tilskudd pr. stortingsrepresentant.

Med bakgrunn i Budsjett-innst. S. nr. 10 (1999-2000) fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen, vedtok Stortingets presidentskap 27. januar 2000 å nedsette et utvalg til å vurdere representantenes arbeidsvilkår. Mandatet var å gjennomgå og vurdere stortingsrepresentantenes arbeidssituasjon, og fremme forslag om forbedringer. Utvalget la fram sin innstilling for Stortingets presidentskap 22. mars 2001, jf. Dokument nr. 17 (2000-2001). I Innst. S. nr. 340 (2000-2001) har Stortingets presidentskap i all hovedsak sluttet seg til forslagene fra utvalget, og Stortinget sluttet seg 11. juni 2001 til Presidentskapets forslag. I sum innebærer forbedringene av representantenes arbeidsvilkår at budsjettet for 2002 øker med ca. 31,6 mill. kroner.

Under kap. 3041 budsjetteres blant annet salgsinntekter og leieinntekter.

Komiteen har merket seg at budsjettforslaget for Stortinget er i samsvar med forslag oversendt fra Stortingets administrasjon og at budsjettøkningen på kr 63 800 000 i det vesentlige skyldes oppfølging av tidligere politiske vedtak om forbedring av stortingsrepresentantenes arbeidsvilkår, bygningsmessige tiltak samt ekstraordinære forhold knyttet til at det er første året i en ny stortingsperiode.

Komiteen merker seg at Stortingets utredningsseksjon under sitt første hele år har behandlet et vidt spekter av saker av ulikt omfang og understreker betydningen av at stortingsrepresentantene gis mulighet til å få faglige spørsmål besvart kvalitetsmessig og hurtig som ledd i å styrke Stortingets rolle som landets øverste politiske organ.

Komiteen merker seg også at regler om offentlighet i forvaltningen med virkning for Stortinget trådte i kraft fra 1. januar 2001. Komiteen understreker betydningen av dokumentoffentlighet som ledd i å øke allmennhetens mulighet for innsyn i nasjonalforsamlingens virke. Dokumentoffentlighet kan på den måten bedre beslutningsgrunnlaget og øke tilliten til Stortinget som institusjon.