7. Gjennomføringen av budsjettet for 2000
De samlede inntektene i statsbudsjettet for 2000, saldert høsten 1999, utgjør 544,8 mrd. kroner. Utgiftene er på i alt 472,9 mrd. kroner. Overføring til og fra Statens petroleumsfond og lånetransaksjoner er ikke inkludert i disse beløpene. Saldert budsjett for 2000 viste et oljekorrigert underskudd på 13,3 mrd. kroner.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra oljevirksomhet på i alt 85,1 mrd. kroner ble i sin helhet foreslått overført til Statens petroleumsfond. Etter at 13,3 mrd. kroner ble tilbakeført til statsbudsjettet for å dekke det oljekorrigerte underskuddet, ble det foreslått at det netto settes av 71,8 mrd. kroner i Petroleumsfondet. Inkludert 7,4 mrd. kroner i renter og utbytte ble Petroleumsfondets overskudd anslått til 79,2 mrd. kroner.
Anslag på regnskap for 2000 viser nå et oljekorrigert underskudd på 17,8 mrd. kroner, som er 4,5 mrd. kroner høyere enn da budsjettet ble saldert. Samtidig anslås statsbudsjettets netto kontantstrøm fra oljevirksomhet å bli 75,0 mrd. kroner høyere enn forutsatt i saldert budsjett. Inklusive renter og utbytte forventes nå overskuddet i Statens petroleumsfond å bli 152,7 mrd. kroner i 2000.
Brutto finansieringsbehov ble i saldert budsjett anslått til 9,9 mrd. kroner. Økte tilbakebetalinger forutsettes nå å redusere statsbudsjettets finansieringsbehov med 9,3 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Bruttofinansieringsbehovet anslås nå til 2,7 mrd. kroner.
I det salderte budsjettet er folketrygdens finansieringsbehov ført opp med 49,3 mrd. kroner. Tilleggsbevilgninger som er vedtatt tidligere i år, øker utgiftene under folketrygden netto med 4,4 mrd. kroner. Inntekter under folketrygden er ikke økt vesentlig i 1. halvår. For 2. halvår legges det til grunn at det vil bli fremmet forslag om økte bevilgninger under folketrygden på om lag 1,6 mrd. kroner. Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli 3,4 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Folketrygdens finansieringsbehov anslås derfor nå til 51,9 mrd. kroner.
Anslaget for netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet ble i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2000 økt med 53,0 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, i hovedsak som følge av at en la til grunn høyere anslag for oljepriser enn i saldert budsjett. Oppdaterte anslag medfører at overføringen til Statens petroleumsfond på kap. 2800 må økes med ytterligere 22,0 mrd. kroner. Forslaget om økt overføring til Petroleumsfondet vil bli fremmet i nysalderingsproposisjonen.
I henhold til retningslinjene for Petroleumsfondet, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 10 (1995-1996), skal det ved framleggelsen av Gul bok for det kommende år vurderes om det er nødvendig å fremme egen proposisjon med forslag til endringer i kap. 5800 Overføring fra fondet, eller om dette kan vente til nysalderingen. Kap. 5800 skal økes hver gang det vedtas svekkelser av budsjettbalansen f.eks. gjennom tilleggsbevilgninger som ikke dekkes av avsetningen for tilleggsbevilgninger under kap. 2309. Samlet overføring fra fondet er i saldert budsjett fastsatt til 13,3 mrd. kroner. Redegjørelsen for dette kapitlet viser at det oljekorrigerte underskuddet for 2000 nå anslås til 17,8 mrd. kroner eller 4,5 mrd. kroner høyere enn i bevilget beløp. Det er da bl.a. lagt til grunn at salg av DnB-aksjer fra Statens bankinvesteringsfond først gjennomføres i 2001. Det er i anslag på regnskap for 2000 lagt til grunn et anslag på tilleggsbevilgninger som vil bli fremmet i 2. halvår på 3,5 mrd. kroner som ikke dekkes ved reduserte avsetninger for ymse utgifter. Det er imidlertid fortsatt betydelig usikkerhet knyttet til behovet for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for det oljekorrigerte underskuddet i 2000. Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte anslag for og eventuelle forslag om endrede overføringer fra fondet til statskassen i nysalderingsproposisjonen for 2000 .
Det er i proposisjonen redegjort nærmere for statsbudsjettets inntekter og utgifter for inneværende år og for statsregnskapet medregnet folketrygden for 1. halvår 2000.
Komiteen tar Regjeringens omtale til orientering.