4. Inntekter
- 4.1 Kap. 3101 Utenriksstasjonene
- 4.2 Kap. 3571 Tilbakeføring av forskudd
- 4.3 Kap. 3572 Tilbakeføring av forskudd (jf. kap. 572)
- 4.4 Kap. 3900 Nærings- og handelsdepartementet (jf. kap. 900)
- 4.5 Kap. 4442 Miljødata, forurensning og miljøeffektivitet (jf. kap. 1442)
- 4.6 Kap. 4710 Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710)
- 4.7 Kap. 4860 Statsforetak under Olje- og energidepartementet
- 4.8 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2420)
- 4.9 Kap. 5311 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
- 4.10 Kap. 5312 Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)
- 4.11 Kap. 5320 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND)
- 4.12 Kap. 5322 Statens miljøfond, avdrag
- 4.13 Kap. 5326 SIVA
- 4.14 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer
- 4.15 Kap. 5345 Tilbakeføring til statskassen
- 4.16 Kap. 5352 Tilbakeføring av midler fra Statens Bankinvesteringsfond
- 4.17 Kap. 5460 Garantiinstituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)
- 4.18 Kap. 5999 Statslånemidler
Oversikt over budsjettkapitler og poster i Lånetransaksjoner m.v.
Kap. | Post | Formål: | St. prp. nr 1 med Tillegg nr. 10 og 11 | |
Inntekter i hele kroner | ||||
Inntekter under departementene | ||||
3101 |
Utenriksstasjonene (jf. kap. 101) |
318 000 | ||
90 |
Tilbakebetaling av nødlån i utlandet |
318 000 | ||
3571 |
Tilbakeføring av forskudd (jf. kap. 571) |
132 424 000 | ||
90 |
Tilbakeføring av forskudd |
132 424 000 | ||
3572 |
Tilbakeføring av forskudd (jf. kap. 572) |
22 555 000 | ||
90 |
Tilbakeføring av forskudd |
22 555 000 | ||
3900 |
Nærings- og handelsdepartementet (jf. kap. 900) |
10 000 000 | ||
90 |
Salg av aksjer |
10 000 000 | ||
4442 |
Miljødata, forurensning og miljøeffektivitet (jf. kap. 1442) |
500 000 | ||
90 |
Salg av aksjer |
500 000 | ||
4710 |
Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710) |
4 000 000 | ||
90 |
Lån til boligformål |
4 000 000 | ||
4860 |
Statsforetak under Olje- og energidepartementet |
825 200 000 | ||
90 |
Avdrag, Statnett SF |
400 200 000 | ||
91 |
Avdrag Statkraft SF |
425 000 000 | ||
5310 |
Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410) |
5 431 000 000 | ||
90 |
Avdrag |
4 768 000 000 | ||
91 |
Tap og avskrivninger |
663 000 000 | ||
5312 |
Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) |
5 710 000 000 | ||
90 |
Avdrag |
5 710 000 000 | ||
5320 |
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 2420) |
43 950 000 000 | ||
91 |
Avdrag på utestående fordringer, risikolåneordningen |
5 450 000 000 | ||
93 |
Avdrag på utestående fordringer, grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen |
38 500 000 000 | ||
5322 |
Statens miljøfond, avdrag |
5 000 000 | ||
91 |
Innbetaling av avdrag |
5 000 000 | ||
5326 |
SIVA (jf. kap. 2426) |
180 000 000 | ||
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
180 000 000 | ||
5341 |
Avdrag på utestående fordringer |
30 521 000 | ||
91 |
Alminnelige fordringer |
30 521 000 | ||
5345 |
Tilbakeføring til statskassen |
29 200 000 | ||
90 |
Statsgaranterte fiskelån |
29 200 000 | ||
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg m.v. | ||||
5460 |
Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460) |
60 000 000 | ||
90 |
Tilbakeføring fra Forretningsdelen |
60 000 000 | ||
Andre kapitalmidler | ||||
5999 |
Statslånemidler |
60 547 000 000 | ||
90 |
Lån |
60 547 000 000 | ||
Sum inntekter Lånetransaksjoner m.v. |
116 937 718 000 | |||
Netto Lånetransaksjoner m.v. |
0 |
Det er i proposisjonen foreslått bevilget 318 000 kroner under kap. 3101 post 90 for 2001.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (1999-2000) fikk Kommunal- og regionaldepartementet fullmakt til å gi inntil 150 mill. kroner i forskudd på rammetilskudd for 2001 til kommuner i statsbudsjettet for 2000. Departementet har hittil i 2000 gitt forskudd på 132,4 mill. kroner. Utbetalte forskudd vil bli tilbakebetalt i løpet av 2001.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 132 424 000 kroner under post 90 for 2001.
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 2000 | Forslag 2001 |
90 | Tilbakeføring av forskudd | 22 555 |
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (1999-2000) fikk Kommunal- og regionaldepartementet fullmakt til å gi inntil 50 mill. kroner i forskudd på rammetilskudd for 2001 til fylkeskommuner i statsbudsjettet for 2000. Departementet har hittil i 2000 gitt forskudd på 22,6 mill. kroner. Utbetalte forskudd vil bli tilbakebetalt i løpet av 2001.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 2000 | Forslag 2001 |
90 | Salg av aksjer | 10 000 |
Fra 2001 legges det opp til at inntekter fra salg av aksjer i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning som hovedregel skal budsjetteres og inntektsføres på egen 90-post under kap. 3900. Departementet er avhengig av å bruke megler og annen ekstern konsulentbistand for å gjennomføre salgene. Tidligere ble honoraret til konsulent/megler trukket direkte av salgsbeløpet og følgelig heller ikke budsjettert eller ført som utgift i statsbudsjettet/statsregnskapet. Som det er redegjort for under kap. 900 post 21 skal aksjesalgene nå bruttobudsjetteres. Det innebærer at også den delen av salgsbeløpet som tilsvarer meglerhonoraret (kurtasjen), nå skal budsjetteres og inntektsføres i statsbudsjettet/statsregnskapet.
Departementet har ennå ikke full oversikt over hvilke selskaper og aksjeposter som det er aktuelt å selge i 2001. Det vil bl.a. avhenge av hvilke salg/nedsalg som blir gjennomført høsten 2000. Det er derfor ikke mulig å legge inn forslag om salgsbeløp i St.prp. nr. 1 (2000-2001). For å balansere anslaget på konsulent-/meglerhonorar i forbindelse med slike aksjesalg som må betales "løpende" og som derfor foreslås forhåndsbudsjettert under kap. 900 post 21 føres det opp 10 mill. kroner som anslag på andel av inntekt ved aksjesalg under kap. 3900 post 90. Det understrekes derfor at 10 mill. kroner ikke vil være et realistisk anslag på salgsinntekter i 2001. Endelige og fullstendige inntektsbeløp for de enkelte aksjesalgene må, som tidligere, foreslås bevilget i budsjettåret når salgene er avklart eller gjennomført, enten i egne proposisjoner eller i de faste endringsproposisjonene i vårsesjonen og høstsesjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 2000 | Forslag 2001 |
90 | Salg av aksjer | 500 |
Post 90 består av inntekter i forbindelse med salg av aksjer i Norsas A/S, jf. omtale under kap. 1442 post 70. Inntektene ved salg av aksjer er usikre. Posten budsjetteres derfor med Miljøverndepartementets aksjeandels pålydende på kr 500 000. Ved overdragelse vil det bli lagt vekt på hensynet til de ansatte, virksomheten som sådan og eiernes interesser, jf. omtale resultatområde 6 Avfall og gjenvinning i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Posten gjelder tilbakebetaling av avdrag i forbindelse med Forsvarets låneordning og tilbakebetaling av forskudd til boligformål. Forskuddsordningen er godkjent på bakgrunn av Stortingets behandling av Innst. S. nr. 182 (1990-1991), jf. St.prp. nr. 53 (1990-1991).
I proposisjonen foreslås det bevilget 4 000 000 kroner for 2001.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 4 000 000 kroner under kap. 4710 post 90 for 2001.
Staten ved daværende Nærings- og energidepartement inngikk i 1993 avtale med Statnett SF om et serielån på 4 002 mill. kroner med endelig forfall 15. desember 2006. For 2000 budsjetteres det med 400,2 mill. kroner i avdrag på Statnett SFs serielån. Dette er i henhold til nedbetalingsplanen i låneavtalen.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 400,2 mill. kroner under post 90 for 2000.
Sammendrag
Staten ved daværende Nærings- og energidepartementet inngikk i 1993 avtale med Statkraft SF om et serielån på 4 250 mill. kroner med endelig forfall 15. desember 2006. For 2001 budsjetteres det med 425 mill. kroner i avdrag på selskapets serielån. Dette er i henhold til nedbetalingsplanen i avtalen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 425 mill. kroner under post 91 for 2001.
Post 90 gjelder avdrag fra Statens lånekasse for utdanning. Post 91 gjelder tap og avskrivninger i Statens lånekasse for utdanning, jf. kap. 2410 postene 73 og 74, eksklusive renter.
For 2001 foreslås bevilget kr 4 768 000 og under post 91 foreslås bevilget kr 663 000.
Komiteen slutter seg til forslagene i proposisjonen under postene 90 og 91.
For 2001 ble det i proposisjonen foreslått bevilget kr 320 000 000.
I forbindelse med omorganisering av Landbruksbanken er det i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 10 (2000-2001) foreslått at bevilgninger reduseres til 0, jf. også forslag under avsnitt 3.9 foran kap. 2411.
Komiteen slutter seg til forslaget i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 om ikke å bevilge under post 90 for 2001.
Posten omfatter mottatte avdrag, tap og rentestøtte, noe som følger av prinsippet om bruttobudsjettering. Posten budsjetteres med 5 710 mill. kroner for 2001. Ordinære innbetalinger er anslått til 3 291 mill. kroner, og bruttotap og rentestøtte til hhv. 45 og 74 mill. kroner. Ved beregning av rentestøtten er det lagt til grunn en flytende rente på 7,3 pst. for 2001. De ekstraordinære innbetalingene er anslått til 2 300 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til proposisjonen om å bevilge 4 240 000 000 kroner under post 90 for 2000.
Postene omfatter avdrag på SNDs innlån fra statskassa. Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet og sammenslåing av innlånspostene knyttet til grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen under kap. 2420 postene 91 og 92 ovenfor. Det anslås at avdrag på innlån knyttet til risikolåneordningen vil utgjøre 5,45 mrd. kroner i 2001.
Tilbakebetaling av innlån knyttet til grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen anslås å utgjøre til sammen 25 mrd. kroner i 2001. Dette er en reduksjon i forhold til bevilgningsanslaget for 2000 og skyldes at SNDs innlån antas å bli mer langsiktige i 2001. Anslaget for begge postene er usikre, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendringer i forbindelse med Revidert budsjett våren 2001 eller ved endring av budsjettet høsten 2001.
Regjeringen fremmet 10. november 2000 tilleggsproposisjon om harmonisering av utlånsordninger under tidligere Statens Landbruksbank, og foreslo i denne forbindelse at bevilgningen ble økt til 38 500 mill. kroner under post 93 for 2001.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 5 450 mill. kroner under post 91 og 38 500 mill. kroner under post 93 for 2001, jf. også avsnitt 3.11 Kap. 2420 post 92.
Innbetalinger av avdrag på gitte lån forventes å utgjøre 5,0 mill. kroner i 2001.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen.
For 2001 har Regjeringen foreslått å bevilge 180 mill. kroner som anslag på avdrag til staten under post 90.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen.
Budsjettforslaget omfatter avdrag på lån til bl.a. næringsvirksomhet på om lag 30,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge kr 30 521 000 under post 91.
Komiteen viser til merknader under avsnitt 5.1, jf. forslag om å avvikle ordningen med lån i Norges Bank til tilvirkning og omsetning av fisk i Nord-Norge.
I St.meld. nr. 38 (1999-2000) Om statens eierskap i Kreditkassen legger departementet til grunn at det statlige eierskapet bør konsentreres i en nasjonal enhet bygd rundt DnB. Finansdepartementet mener at staten kan selge sin eierpost i Kreditkassen, som utgjør 34,6 pst. av aksjene i banken. I tråd med de retningslinjer som er lagt for utøvelsen av det statlige eierskapet i DnB og Kreditkassen, vil et slikt salg gjennomføres ut fra forretningsmessige kriterier. Departementet legger til grunn at det opprettholdes en statlig eierandel på minst en tredjedel i DnB. Ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 38 (1999-2000) sluttet flertallet seg til dette, jf. Innst. S. nr. 245 (1999-2000). Bankinvesteringsfondet fikk i brev av 20. juni 2000 i oppdrag fra Finansdepartementet å forberede salget av aksjene i Kreditkassen. Det legges til grunn at salget av Statens Bankinvesteringsfonds aksjer i Kreditkassen skjer ved en budprosess. Finansdepartementet ba i brev av 22. august 2000 Bankinvesteringsfondet om at saken forelegges departementet først etter at statsbudsjettet 2001 er lagt fram. Deretter legges det til grunn at det framsettes tilbud til samtlige aksjonærer i Kreditkassen. Det er vanskelig å forutsi hvor lang tid som er nødvendig for å få gjennomfort salget, men det antas å være stor sannsynlighet for at inntektene fra salget av Statens Bankinvesteringsfonds aksjer i Kreditkassen vil komme etter årsskiftet 2000-2001. Inntektene vil da bli overført staten i 2002 som utbytte fra Bankinvesteringsfondet.
Komiteen tar dette til etterretning.
Det foreslås å inntektsbevilge den likviditet som er akkumulert i Forretningsdelen i GIEK fra 1. januar 1994 til 31. desember 2000. Dette utgjør anslagsvis 60 mill. kroner, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring ved revidering av statsbudsjettet i vårsesjonen 2001. Det inntektsførte beløpet foreslås gjenbevilget som en del av utgiftsbevilgningen under kap. 2460 ny post 90 Aksjekapital i GIEK Kredittforsikring AS.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag. Komiteen viser for øvrig til merknad under avsnitt 3.14, kap. 2460.
Komiteen viser til at statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter netto overføring til Statens petroleumsfond og at bevilgningen under kap. 5999, som er lik statsbudsjettets finansieringsbehov for 2001, kun vil være avhengig av bevilgningene på de øvrige 90-postene.
I Regjeringens forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001) var post 90 ført opp med kr 60 627 000 000. Netto økte utbetalingene i forbindelse med omorganiseringen av Landbruksbanken reduseres finansieringsbehovet for statsbudsjettet med 80 mill. kroner, jf. St. prp. nr.1. Tillegg nr. 10 (2000-2001) og avsnittene 3.9 og 4.9 foran, henholdsvis kap. 2411 post 90 og kap. 5311 post 90.
Komiteen viser visere til forslag fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, om å forhøye bevilgninger under kap. 286 post 90, jf. avsnitt 3.2.2 foran. Komiteen tar til etterretning at dette innebærer økt finansieringsbehov med 500 mill. kroner under kap. 5999 post 90.
Komiteen viser til at det etter dette er ført opp 61 047 000 000 kroner under kap. 5999 post 90.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har etter sitt alternativ - 56 428 250 000 kroner under kap. 5999 post 90, som er 4 618 750 000 kroner mindre enn flertallets forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre har etter sitt alternativ 56 002 000 000 kroner under kap. 5999 post 90, som er 4 545 mill. kroner lavere enn flertallets forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt alternative statsbudsjett som ville gitt et lånebehov som er 665 mill. kroner mindre enn flertallets forslag. Dette medlem viser til at det etter dette er ført opp 60 382 000 000 kroner under kap. 5999 post 90.