2. Sammendrag
Regjeringen foreslår i proposisjonen at det for 2001 bevilges 2 414 500 000 kroner til programområde 02, Utenriksforvaltning, mot 2 055 025 000 kroner i saldert budsjett for 2000.
Økningen i bevilgningsforslaget har årsak i flere forhold.
Låne- og tilskuddsordningen under EØS-avtalen er besluttet gjeninnført med forbehold om Stortingets samtykke. Den norske delen av totalrammen er beregnet til om lag 113,6 mill. euro. Inntil 60 pst. av midlene under den nye finansieringsordningen vil kunne bli utløst i 2001, noe som innebærer at det foreslås bevilget om lag 436 mill. kroner i 2001 til dette formål.
Videre har utgiftene til FNs fredsbevarende operasjoner økt betydelig, samtidig som Norges andel av budsjettene til dette formål forventes å gå noe opp.
Forslaget til bevilgningsøkning har ellers sammenheng med økning i pliktige bidrag til internasjonale organisasjoner hvor Norge er medlem, samt pris- og lønnsjusteringer.
Det er dessuten foreslått en viss økning i bevilgningen til kultur- og profileringstiltak i utlandet.
Det understrekes i proposisjonen at Regjeringen i 2001 vil fortsette arbeidet for å styrke sikkerhet og samarbeid i Europa. Det vises til at Norge innenfor rammen av EU vil delta aktivt i utviklingen av europeisk militær- og sivil krisehåndteringsevne.
Videre vises det til at europasamarbeidet gjennom EØS/EFTA og tredjeland, menneskerettigheter, FN, ressursforvaltning, styrking av det multilaterale handelssystemet samt presse-, kultur- og informasjonsspørsmål vil være viktige satsingsområder i 2001.
Under programområde 03 Internasjonal bistand (ODA-bistand) foreslås det for 2001 bevilget 12 345 500 kroner, mot 10 822 500 kroner for 2001.
Dette innebærer en nominell økning på 1 523 000 kroner (14 pst.) i forhold til saldert 2000-budsjett. Bevilgningsforslaget tilsvarer 0,89 pst. av BNI-anslaget for 2001, det samme som i 2000.
Under programområde 03, programkategori 03.50 Øvrig bistand, er det i tillegg foreslått bevilget 418 700 000 kroner i Bistand til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak, mot 278 200 000 kroner i saldert budsjett for 2000.
Regjeringen fastholder målet om en opptrapping av bistanden til 1 pst. av BNI.
Humanitær bistand og fred, menneskerettigheter og demokrati var de resultatområder for norsk bilateral bistand som økte mest i 1999. For øvrig lå resultatområdet sosial utvikling omtrent på samme nivå som året før, mens økonomisk utvikling hadde en viss nedgang i ressurstilgangen i 1999.
I budsjettproposisjonen for 2001 peker Regjeringen ut følgende hovedutfordringer for utviklingssamarbeidet: Opptrapping av den multilaterale bistand, økt innsats på helse, utdanning og HIV/AIDS-bekjempelse. Også fred og forsoning, gjeldslettetiltak, utviklingsforskning og regionalt samarbeid er gitt prioritet innen 03-området.
Fra Justisdepartementet er det bare kategori 06.80, kap. 480, Svalbardbudsjettet, som faller inn under rammeområde 4.
Bevilgningen over statsbudsjettet under denne kategorien og dette kapitlet skal dekke det forventede underskuddet i Svalbardbudsjettet. Forslaget til svalbardbudsjett for 2001 viser kr 94 348 000 i utgifter og kr 33 118 000 i inntekter. Differansen (og dermed bevilgningsforslaget) blir kr 61 230 000, mot kr 59 506 000 i saldert budsjett for 2000.
Artikkel 8 i traktaten om Spitsbergen av 9. februar 1920 (Svalbardtraktaten) legger begrensninger på adgangen til å oppkreve skatter og avgifter på Svalbard, og på anvendelsen av disse midlene. Dette er bakgrunnen for at det er opprettet et eget svalbardbudsjett og for at det lages en egen innstilling om Svalbardbudsjettet, jf. Budsjett-innst. S. nr. 14 (2000-2001).
Fra Miljøverndepartementet inngår kap. 1471 Norsk Polarinstitutt, inntekter og kap. 4471 Norsk Polarinstitutt, utgifter i rammeområde 4. Når det gjelder enkeltheter vises det til den kapittelvise gjennomgangen nedenfor, jf. pkt. 4.4.1 og 4.4.2.