9. Konkurranseflateutvalget
Ved kongelig resolusjon av 18. juni 1999 ble det oppnevnt et utvalg som skulle kartlegge norsk finanssektors konkurransekraft.
I St.meld. nr. 2 (1999-2000) avsnittene 3.7.2 og 3.7.3 gis en nærmere omtale av utvalgets innstilling. Innstillingen ble avgitt til Finansdepartementet 28. mars 2000.
Departementet slutter seg til utvalgets synspunkt om at regelverket må vurderes som en helhet for å få et dekkende inntrykk av finansnæringens rammevilkår og konkurranseposisjon. Det er et mål å innrette oppfølgingen av utvalgets innstilling slik at en oppnår et mest mulig helhetlig regelverk. Departementet legger til grunn at norske finansmarkedsaktører samlet sett ikke skal ha konkurranseulemper i forhold til de som de konkurrerer med. Norske rammevilkår må således være slik at de legger grunnlaget for at norske finansinstitusjoner er konkurransedyktige. Regelverket vil bli gjennomgått med sikte på å bidra til dette. Utvalgets anbefalinger omfatter større prinsipielle spørsmål som krever en bred vurdering. Dette gjelder for eksempel virksomhetsreguleringen for livsforsikringsnæringen. Det vil etter departementets oppfatning være hensiktsmessig at dette knyttes opp til Banklovkommisjonens arbeid. Departementet vil om kort tid gi et revidert mandat for dette arbeidet.
Utvalgets anbefalinger omfatter også en del forhold som er under utredning av Banklovkommisjonen, jf. for eksempel spørsmålene om verdipapirisering og særskilt sikre obligasjoner. Disse vil bli tatt opp i kommisjonens neste utredning som ventes å foreligge vinteren 2001.
Utvalget tar også opp enkelte saker av mer avgrenset omfang som det er naturlig å følge opp som en del av forvaltningens arbeid. Disse vil bli vurdert raskt. Finansdepartementet har i dag fastsatt endring i forskrift 25. mars 1991 om anvendelse av kapitaldekningsregler på konsolidert basis m.v. Endringen går ut på at det ved anvendelse av kapitaldekningsreglene på konsolidert basis skal skilles mellom eiendeler i andre finansinstitusjoner som eies av forsikringsselskap i konsernet og eiendeler som eies av andre finansinstitusjoner i konsernet. En slik endring vil sikre likebehandling når det gjelder forsikringsselskaper i og utenfor konsern, uavhengig av hvordan konsernet er organisert. De lempeligere krav til forsikringsselskapers krysseie, som tidligere er foretatt, og den endringen som nå er foretatt, innebærer at faren for konkurransemessige ulemper for norske forsikringsselskaper, som følge av krysseiebestemmelsene, er betydelig redusert.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke betydningen av at arbeidet med oppfølgingen av kommisjonens tilrådinger skjer så raskt som mulig, både når det gjelder de spørsmål som krever nærmere utredninger og de spørsmål som kan følges opp som en del av forvaltningens arbeid.
Disse medlemmer ber derfor Regjeringen gi høyeste prioritet til arbeidet med oppfølging av Konkurranseflateutvalgets rapport. Det bør løpende gjennomføres endringer på de områder dette er mulig, og utredningsarbeid der dette er nødvendig bør legges opp slik at dette ikke tar lenger tid enn høyst nødvendig.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen senest i Nasjonalbudsjettet for 2001 legge frem en redegjørelse over hvilke regelendringer som er gjennomført som følge av Konkurranseflateutvalgets rapport, sammen med en redegjørelse for videre fremdrift for de spørsmål som krever nærmere utredning.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at det å følge opp Hope-utvalgets innstilling er gitt høy prioritet i departementet. Enkelte av de problemstillinger utvalget tar opp, er komplekse og henger sammen med andre deler av finanslovgivningen. Disse spørsmål fordrer dermed et omfattende og grundig arbeid som nødvendigvis vil måtte ta noe tid, blant annet fordi slike regelendringer må sendes på høring slik at berørte interesser får anledning til å uttale seg. Disse medlemmer mener at noen av spørsmålene må knyttes opp mot Banklovkommisjonens arbeid. Derimot kan andre problemstillinger behandles av forvaltningen og vurderes raskere. Disse medlemmer vil peke på at det er et viktig og komplekst lovarbeid som skal gjøres, og derfor må være gjenstand for en grundig behandling.
Disse medlemmer peker videre på at det var enighet i Hope-utvalget om behovet for en samlet gjennomgang av enkelte sentrale spørsmål for å sikre et helhetlig lovverk.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar redegjørelsen om konkurranseutvalget til etterretning.