Vedlegg 1
- Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 22. november 1999
Jeg viser til brev fra næringskomiteen av 18. november 1999 vedlagt brev/vedlegg fra SND.
SND disponerte tidligere to ulike garantiordninger som begge hadde hvert sitt tapsfond. Den ene var landsdekkende og ble bevilget over Nærings- og handelsdepartementets budsjett, mens den andre var distriktsrettet og fikk sine bevilgninger over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett.
Begge ordningene har vært viktige virkemidler for å avlaste risiko for private långivere og dermed bidratt til gjennomføring av mange viktige prosjekter i hele landet.
Utover på 1990-tallet avtok etterspørselen etter garantiordningene vesentlig. Samtidig var etterspørselen etter risikolån og tilskudd stor. For å sikre en best mulig utnyttelse av begrensede ressurser ble derfor bevilgningene til tapsfond for garantiordningene kuttet, slik at rammene for risikolåneordningene og tilskudd kunne videreføres i noe større grad enn hva som ellers ville vært tilfellet. Den distriktsrettede garantiordningen ble avviklet i 1997, mens den landsdekkende ordningen er videreført. Bevilgningene til tapsfond for den landsdekkende ordningen ble imidlertid kuttet fra og med statsbudsjettet 1999. Tilsvarende er gjort i statsbudsjettframlegget for 2000. Det innebærer at SND fortsatt kan nytte ordningen, men det kan ikke tas så stor risiko som tidligere.
Regjeringen tar sikte på å fremlegge en ny stortingsmelding om SND våren 2001. Dette arbeidet er allerede startet opp. I stortingsmeldingen vil SNDs virkemiddelsammensetning bli vurdert og det vil være naturlig at også garantivirkemidlet blir drøftet.