3. Rammeområde 7 folketrygden
- 3.1 Hovedprioriteringer for rammeområde 7
- 3.2 Komiteens merknader til de enkelte budsjettkapitlene under rammeområde 7
Oversikt over budsjettkapitler og poster1) i rammeområde 7
Kap. |
Post |
Formål |
St.prp. nr. 1 |
Utgifter i hele kroner |
|||
2540 |
Stønad under arbeidsløyse til fiskere og fangstmenn |
48 000 000 | |
70 |
Tilskudd, overslagsbevilgning |
48 000 000 | |
2541 |
Dagpenger. |
6 600 000 000 | |
70 |
Dagpenger, overslagsbevilgning |
6 600 000 000 | |
2542 |
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. (jf. kap. 5704) |
280 000 000 | |
70 |
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v., overslagsbevilgning |
280 000 000 | |
2543 |
Ytelser til yrkesrettet attføring |
4 667 000 000 | |
70 |
Attføringspenger, overslagsbevilgning |
3 632 000 000 | |
71 |
Attføringsstønad, overslagsbevilgning |
1 035 000 000 | |
Sum utgifter rammeområde 7 |
11 595 000 000 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
5704 |
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. (jf. kap. 2542) |
50 000 000 | |
2 |
Dividende |
50 000 000 | |
Sum inntekter rammeområde 7 |
50 000 000 | ||
Netto rammeområde 7 |
11 545 000 000 |
1) 90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet
Komiteen har ved Stortingets vedtak av 19. oktober 1999 fått tildelt kapitler under rammeområde 7 Folketrygden, jf. Innst. S. nr. 1 (1999-2000). Ved Stortingets vedtak av 26. november 1999 er netto utgiftsramme for rammeområde 7 fastsatt til kr 11 545 000 000, jf. Budsjett-innst. S. I (1999-2000).
Komiteen fremmer felles forslag til bevilgning under rammeområde 7. Komiteens bevilgningsforslag samsvarer med Regjeringens forslag.
Hva angår de kapitler som ikke er omtalt her, har komiteen ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Det foreslås bevilget kr 6 600 000 000.
I første halvår 1999 var antall dagpengemottakere 57 600. Det er knyttet betydelig usikkerhet til dagpengebehovet i 2000, men det er i budsjettanslaget lagt til grunn en forventning om en viss økning i antall dagpengemottakere.
Komiteen vil vise til at Regjeringa i proposisjonen seier at det er stor usikkerheit andsynes talet på dagpengemottakarar i 2000.
Komiteen viser og til at Regjeringa trur talet på arbeidslause vert høgare i 2000 enn 1999, derfor gjer framlegg om ein auke i overslagsløyvinga på 1,4 mrd. kroner.
Komiteen har ikkje ytterlegare merknader og stør Regjeringa sitt forslag til løyving.
Komiteens medlem fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at dagens regelverk medfører at arbeidsledige kan miste retten til dagpenger hvis en søker utdanning av en viss varighet eller at utdanningen legges til dagtid.
Disse medlemmer ber om at Regjeringen foretar en gjennomgang av forskriftene og kommer tilbake til Stortinget med eventuelle forslag til endringer på en egnet måte.
Disse medlemmer viser til at bevilgningen under dette kapitlet er en overslagsbevilgning, og at det derfor kan bli behov for justeringer i løpet av budsjettåret.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet vil vise til finansinnstillinga og Framstegspartiet sitt alternative budsjettforslag der vi reduserer kapitlet med 500 mill. kroner. Dette har sin grunn i at med Framstegspartiet sin politikk vert det mindre arbeidsløyse og behovet for dagpengar derfor mindre. Desse medlemene viser i denne samanheng til sine merknader under rammeområde 6 programkategori 19.10.
Det foreslås bevilget kr 4 667 000 000.
Post 70 Attføringspenger er stønad til livsopphold som ytes til personer som fyller vilkårene for å få attføring etter folketrygdlovens kap. 11. Post 71 Attføringsstønad er ytelser til dekning av bestemte utgifter som knytter seg til godkjent attføringstiltak.
I 1. halvår 1999 mottok 30 700 attføringspenger. I 2000 forventes en viss økning i antall mottakere av attføringspenger.
Målet med yrkesrettet attføring er å gjøre helsemessig utsatte arbeidssøkere og arbeidstakere i stand til å få arbeid på ordinære vilkår. Attføringen baseres på opplæring, arbeidstrening og rådgiving. Personer som mottar støtte over dette budsjettkapitlet kan også delta på ordinære arbeidsmarkedstiltak (kap. 1591) og spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede (kap. 1592).
Komiteen viser til at Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) som ligger til behandling i Stortinget og som var forutsatt avgitt i år er utsatt til våren og skal sees i sammenheng med behandlingen av Utjamningsmeldingen. Dette ble gjort fordi Regjeringen i budsjettet for 2000 legger til grunn at endringene først ville tre i kraft fra 1. januar 2001.
Komiteen har merket seg at antall personer som mottok attføringspenger over arbeidsmarkedsetatens budsjett har økt fra 30 000 personer i 1998 til 30 700 i 1. halvår 1999. Komiteen er bekymret for denne økningen.
Komiteen viser til at bevilgningen over dette kapitlet er en overslagsbevilgning, og at det derfor kan bli behov for justeringer i løpet av budsjettåret.
Komiteen slutter seg til Regjeringens bevilgningsforslag.