5. Kap. 51/3051 Riksrevisjonen
Bestemmelser om Riksrevisjonen er gitt i: Grunnlovens § 75 k, lov om statens revisionsvæsen av 8. februar 1918 (revisjonsloven), Stortingets instrukser av 30. januar 1918, 27. mai 1977, 10. april 1987, 10. mars 1992, Dokument nr. 7 (1972-73), jf. Innst. S. nr. 277 (1976-77), om Stortingets kontroll med forvaltningen m.v.
Riksrevisjonen ledes av et kollegium som består av fem stortingsvalgte revisorer, og har som Stortingets kontrollorgan en uavhengig stilling i forholdet til forvaltningen. Etaten er organisert i fire regnskapsrevisjonsavdelinger, en spesialavdeling for revisjon av statlige aksjeselskaper, en forvaltningsrevisjonsavdeling og en administrasjonsavdeling.
Hovedoppgavene er å: revidere statsregnskapet, revidere regnskapene fra den underordnede forvaltning (spesialregnskapene) og stiftelser, kontrollere tilskudd, offentlige fond m.v. og statsrådenes myndighetsutøvelse når det gjelder forvaltningen av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskaper, statsbanker, enkelte organer m.v. organisert ved særskilt lov og enkelte stiftelser, informere Stortinget om større økonomiske og prinsipielle saker, veilede og orientere forvaltningen i spørsmål som angår regnskap og økonomi, bl.a. for å medvirke til at regnskapet innrettes på en måte som gir forvaltningen et godt grunnlag for kontroll og styring av virksomheten.
Stortinget har i 1997 fått tilsendt: Dokument nr. 1, konstitusjonelle antegnelser til statsregnskapet for 1996, Dokument nr. 2, melding om Riksrevisjonens virksomhet i 1996, Dokument nr. 3, konstitusjonelle antegnelser eller enkeltsaker som legges frem særskilt.
Arbeidet med å flytte sammen revisorene som har sittet i reviderte etater til kontorfellesskap, er videreført i 1997. Dette arbeidet vil fortsette. Hensikten er å skape et bedre faglig miljø og økt effektivitet.
Riksrevisjonens hovedmål er å gjennomføre en målrettet og forsvarlig revisjon, slik at det med rimelig grad av sikkerhet kan sies at statens midler blir brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Post 01 Driftsmidler dekker bl.a. lønnsutgifter. Riksrevisjonen etablerer i 1998 et eget nettverk som vil knytte sammen hovedkontoret og revisorene utenfor Oslo. Dette vil også gi Riksrevisjonen ekstern elektronisk kommunikasjon mot staten og andre. Etableringen medfører behov for økte bevilgninger i 1999. Målet er sentral, effektiv og sikker elektronisk datafangst fra statlige etater uavhengig av geografisk plassering, nye IT-baserte plan-, styrings- og analysesystemer for en målrettet og forsvarlig revisjon samt effektiv tilgang til informasjonskilder med relevant statlig informasjon. IT-satsingen er nødvendig for at Riksrevisjonen også i fremtiden skal utføre en effektiv og kvalitativ god revisjon. Utbyggingen er en forutsetning for å opprettholde den desentraliserte organisasjonen med arbeidsplasser utenfor Oslo.
Det er i budsjettet tatt hensyn til forberedelser for overtakelse av IDI-sekretariatet fra år 2001.
Når det gjelder Post 70 Tilskudd til INTOSAI Development Initiative (IDI) vil denne i henhold til avtale heretter bli foreslått bevilget under Utenriksdepartementet.
Under kap. 3051 budsjetteres bl.a. Kantinesalg og Salg av revisjonsveiledninger m.v..
Komiteen har merket seg at budsjettforslaget for Riksrevisjonen er ioverensstemmelse med Presidentskapets opprinnelig forslag.
Komiteen medlem fra Høyre viser til at det er et overordnet budsjettpolitisk mål å redusere veksten i offentlig sektor. I Riksrevisjonens budsjett er det fra Regjeringen foreslått en økning på 10 pst. Dette medlem viser til Budsjett-innst. S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99) hvor Høyre forslår å redusere bevilgningen til Riksrevisjonen med kr 5 000 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Riksrevisjonen har påtatt seg vertskapsrollen for INTOSAI Development Initative (IDI), noe som vil medføre økte utgifter. Disse medlemmer ser derfor behov for at en årlig gjennom budsjettbehandlingen for Riksrevisjonen får de reelle og faktiske kostnadene klargjort av IDI-sekretariatet.
Disse medlemmer viser til Budsjett-innst. S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99). Fremskrittspartiet forslår å øke bevilgningen til Riksrevisjonen med kr 5 000 000 til etablering og senere drift av for INTOSAI Development Initative (IDI) i Norge mot en tilsvarende reduksjon under rammeområde 4 (Utenriks).
Komiteen har for øvrig ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.