Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Kap. 43 Stortingets ombudsmann for forvaltningen

Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt i lov av 22. juni 1962 med senere endringer og i Stortingets instruks for Ombudsmannen av 19. februar 1980. Hovedoppgaven er å undersøke og eventuelt uttale seg om klager på forvaltningen fra enkeltpersoner. Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget tiltak og gjennomføre systematiske undersøkelser. Videre gjennomfører ombudsmannen besøk i lukkede institusjoner for å få et bedre grunnlag for behandlingen av klagesakene.

Ombudsmannens årsmelding for 1997 - Dokument nr. 4 (1997-98) ble overlevert Stortinget 26. mars 1998. Av årsmeldingen fremgår det bl. a. at 2 166 klager kom inn, 94 flere enn i 1996, og det ble tatt opp 47 saker av eget tiltak. Uavsluttede saker utgjorde 544 ved årsskiftet, som er noe høyere enn i 1997. Det ble videre i 1998 avgitt en særskilt melding til Stortinget om praktiseringen av offentlighetsloven i Justisdepartementet, Dokument nr. 4:1 (1997-98), jf. Innst. S. nr. 164 (1997-98).

Det er viktig å få redusert saksbehandlingstiden ytterligere. Videre er det et mål å foreta flere undersøkelser av mer systematisk karakter.

Når det gjelder Post 01 Driftsutgifter dekker denne lønnsutgifter, kontorutgifter, reiseutgifter m.v. En vesentlig del av posten gjelder drift av kontorlokaler. Reduksjonen fra 1998 til 1999 skyldes at det i 1998 var betydelige engangsutgifter til utstyrsanskaffelser m.v. i forbindelse med flytting til nye lokaler.

Komiteen vil understreke den viktige betydningen av arbeidet Sivilombudsmannen utfører og understreker betydningen av at ombudsmannen har de ressurser som dette arbeidet vil kreve.

Komiteen viser til at Sivilombudsmannen har flyttet inn i nye og moderne kontorlokaler, som vil medføre bedre arbeidsvilkår for ombudsmannens stab.

Komiteen har videre merket seg at målet for 1999 er å få redusert saksbehandlingstiden ytterligere. Komiteen deler ombudsmannens mål om å foreta flere undersøkelser av mer systematisk karakter.

Komiteen har merket seg at budsjettforslaget for Sivilombudsmannen er ioverensstemmelse med Presidentskapets opprinnelig forslag.

Komiteen har for øvrig ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.